Laitan tämän tännekin palstalle, jos täältä saisi myös vinkin (laitoin myös suotuveneet kanootit- osioon). Eli Moi,onko kellään melonnan harrastajalla näkemystä siitä, miten onnistuu melominen kovaan vastatuuleen esimerkiksi noin 1km avoimella selällä? Minulla on mökki saaressa, mihin pääsee vain 1km selän kautta ja toistaiseksi olen kulkenut vain moottoriveneellä. Aloin miettimään, onnistuisikohan liikkuminen kanootilla/kajakilla. Jos oletetaan, että tuulee vaikka yli 10ms suoraan vastaan, pääseekö siitä kanootilla yli? Minkä tyyppistä kanoottia/kajakkia suosittelisitte? Toimisikohan missään nimessä semmoinen puhallettava malli? Kiitos vinkeistä!
Melominen vastatuuleen?
8
1436
Vastaukset
Avokanootissa ja pumpattavassa (ei niitä puhalla täyteen) on iso tuulipinta, joka haittaa oleellisesti vastatuuleen ponnistelua. Tavallisella merikajakilla itse kajakilla on vastatuulessa hyvin pieni tuulipinta, mutta itse meloja (melojan ylävartalo ja mela) on se mihin tuuli tarttuu. Melko lonkalta omaan kokemukseeni perustuen sanoisin, että sillä teholla, jolla meloja tyynessä etenee n. 7km/h (reipas matkavauhti) hän 10m/s vastatuulessa etenee 4-5km/h, siis ihan kohtuullisesti. Kumikanootilla vauhti voi kajakin mallista riippuen pudota tästä puoleen. Mutta nämä olivat melko suurpiirteisiä arvioita. 1km vastatuuleen on pikku juttu. 10km alkaa tuntumaan.
- Kuinka kauan
Kestäisi meloa porista tukholmaan, kun ei ole tuota kokemusta kovinkaan paljon kertynyt. Minkälaiset päivämatkat olisivat realistisia. Retki on suunnitteilla.
- kaiverikuu
Kuinka kauan kirjoitti:
Kestäisi meloa porista tukholmaan, kun ei ole tuota kokemusta kovinkaan paljon kertynyt. Minkälaiset päivämatkat olisivat realistisia. Retki on suunnitteilla.
Noin suunnilleen,niin voit laskea päivämatkasi. Riippu tietty tuulista ja aallokon koostakin,miten nopeasti etenet. Yusa tienne lisää? Itse pystyn normaalikelissä tuohon vauhtiin kevyesti.
kaiverikuu kirjoitti:
Noin suunnilleen,niin voit laskea päivämatkasi. Riippu tietty tuulista ja aallokon koostakin,miten nopeasti etenet. Yusa tienne lisää? Itse pystyn normaalikelissä tuohon vauhtiin kevyesti.
20km=n.4h, oikein hyvä arvio ja 40km on hyväkuntoiselle realistinen, mutta rankka päiväarvio (toistettavaksi useiden päivien ajan). Sanoisin, että noin pitkälle retkelle ei kannata lähteä ilman useita lyhyempiä harjoitusretkiä ja hyviä taitoja (aallokkomelonta, tuennat, reskutus ym.) Minun taitoni eivät riitä tekemään turvallisesti niin pitkiä ylityksiä, kuin tuolla retkellä olisi tehtävä. Tarkoittaa sitä, että voisin onnistua tuurilla, mutta ottamalla liian suuria riskejä. Riskien arviointi on oleellinen retkimelonnan perustaito. Se kehittyy kuuntelemalla toisten kokemuksia ja kokemalla itse useita peloittavia, odottamatomia riskitilanteita. Meri on vakava asia, sitä on kunnioitettava. Asiaton riskien ottaminen aiheuttaan muillekin stressiä ja kustannuksia esim etsintöjen muodossa.
- eerikki_78
kiitos Yusa vinkeistä. ei kai sitä auta kun katsoa joku kiulu alle ja yrittää. Soutuvenettä joskus mietin, selällä kun tuo aallokko ei hirveä tuima koskaan ole, mutta siinä tuntuu että tuulivastus vielä kovempi. Taidan harkita semmoista pumpattavaa solakkaa mallia, jos ei toimi hyvin mökkireissulla niin onhan siitä muuten sitten iloa.
eerikki_78 kirjoitti:
kiitos Yusa vinkeistä. ei kai sitä auta kun katsoa joku kiulu alle ja yrittää. Soutuvenettä joskus mietin, selällä kun tuo aallokko ei hirveä tuima koskaan ole, mutta siinä tuntuu että tuulivastus vielä kovempi. Taidan harkita semmoista pumpattavaa solakkaa mallia, jos ei toimi hyvin mökkireissulla niin onhan siitä muuten sitten iloa.
Soudettaessa on käytössä paljon enemmän lihasmassaa kuin melottaessa, siksi lyhyellä matkalla (1-3km) soutuvene VOI vastatuulessa olla kajakkia merkittävästi tehokkampi. Mutta käytännössä kaikki merikajakit ovat kohtuullisen laadukkaita enemmistön markkinoilla myytävistä soutuveneistä ollessa raskaskulkuisia ja huonosti suunnassa pysyviä. Siten alun positiivinen lausunto soutuveneestä koskee vain linjakkaita "puikkareita", ei tavallista mökkivenettä. Jos ajattelee mökkiliikuntaa, soutaminen (liukuvan penkin kanssa) ja melonta olisi loistava yhdistelmä. Ei olisi paljon lihaksia, jotka eivät saisi tehokasta harjoitusta.
- atlatl
Yusa kirjoitti:
20km=n.4h, oikein hyvä arvio ja 40km on hyväkuntoiselle realistinen, mutta rankka päiväarvio (toistettavaksi useiden päivien ajan). Sanoisin, että noin pitkälle retkelle ei kannata lähteä ilman useita lyhyempiä harjoitusretkiä ja hyviä taitoja (aallokkomelonta, tuennat, reskutus ym.) Minun taitoni eivät riitä tekemään turvallisesti niin pitkiä ylityksiä, kuin tuolla retkellä olisi tehtävä. Tarkoittaa sitä, että voisin onnistua tuurilla, mutta ottamalla liian suuria riskejä. Riskien arviointi on oleellinen retkimelonnan perustaito. Se kehittyy kuuntelemalla toisten kokemuksia ja kokemalla itse useita peloittavia, odottamatomia riskitilanteita. Meri on vakava asia, sitä on kunnioitettava. Asiaton riskien ottaminen aiheuttaan muillekin stressiä ja kustannuksia esim etsintöjen muodossa.
20km= 4h. Suomi meloo-viestissä yleensä käytetty aikamääre. Tosiaan rankkaa,jos tuulee ja on aallokkoa. Itse tod.näköisesti pyrkisin melomaan nuo ekat neljä tuntia tuohon aikaan,vaan sen jälkeen pitäisin kunnon tauon ja ottaisin löysemmin loppupäivän. Sitten loppupäivästä keskittyisin rennompaan melontaan ja leiripaikan etsiskelyyn. Useamman päivän melonnassa mitoittaisin melonta-ajat niin,että esim kolmas päivä olisi rennompi päivä= jäisi aikaa palautumiseen. Siten loppumatka esim viikon melontaretkellä ei muodostuisi niin raskaaksi. Sää on aina ratkaiseva tekijä. Pitää olla varaa aikataulussa ottaa huomioon myös kovat tuulet/ukkoset/yms riskitekijät. Rennolla otteella tulee paras tulos ja ennakkoon suunnitteleminen tuo onnistumisen tunteen.
Yusa kirjoitti:
Soudettaessa on käytössä paljon enemmän lihasmassaa kuin melottaessa, siksi lyhyellä matkalla (1-3km) soutuvene VOI vastatuulessa olla kajakkia merkittävästi tehokkampi. Mutta käytännössä kaikki merikajakit ovat kohtuullisen laadukkaita enemmistön markkinoilla myytävistä soutuveneistä ollessa raskaskulkuisia ja huonosti suunnassa pysyviä. Siten alun positiivinen lausunto soutuveneestä koskee vain linjakkaita "puikkareita", ei tavallista mökkivenettä. Jos ajattelee mökkiliikuntaa, soutaminen (liukuvan penkin kanssa) ja melonta olisi loistava yhdistelmä. Ei olisi paljon lihaksia, jotka eivät saisi tehokasta harjoitusta.
Eilen sain empiristä vahvistusta siitä, että n.7-8m/s vastatuulessa merikajakki pärjää erittäin hyvin "savolaisen kilpailustandardin" mukaiselle liikkuvapenkkiselle soutuveneelle, vaikka tyynessä asetelma olisi aivan toinen. Minulla oli pienempi tuulipinta (ja ehkä parempi melontatekniikka, kuin vastapuolella soututekniikka).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531449- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231208- 1401034
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten337831Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50643Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602