Volvo AQAD40A 280SP kuumenee yli 100 asteeseen heti kun työntää kaasun täysille, lämmöt pysyy aisoissa koneen kiertäessä max 3100rpm mutta kun kierroksia nostaa niin pikkuhiljaa alkaa nousemaan lämpökin. Legenda kertoo vian olevan yleinen mutta kukaan ei vielä ole kertonut syytä moiseen! Lämmönvaihdin välijäähdytin on tarkastettu putsattu, raakavesipumpun impelleri kampa uusittu, tukoksia ei imupuolella ole -ainoastaan vetolaitteen naurettavan pienet vedenottoreiät ihmetyttää kun pumpun nimellisteho pitäisi olla 279l/min niin veden sisäänotto tapahtuu muutamasta muutaman neliömillin kokoisesta kolosta. Koneen ilmanotto on varmasti kunnossa eli sitä ei tarvitse spekuloida. Ovatko arvoisat kanssaveneilijät , joita sama ongelma on vaivannut keksineet syyn moiseen ja jopa saaneet ongelman korjattua ilman koneen vaihtoa? (Nyt ei kannata alkaa ylistämään muita moottorimerkkejä koska en aio konetta vaihtaa vaan haluan selville syyn tähän ongelmaan)
Kuumenee kuumenee
10
3754
Vastaukset
- nousee
Onko anturi vesi vai öljypuolella? Öljyn lämpö saattaa nousta ylikin 100 asteen, mikä on ihan normaalia.
- finmar
nousee. mittarin anturi on lämmönvaihtimen päässä -en ole kuullutkaan että volvossa olisi öljyn lämpömittaria ainakaan vakiona. Myös veden lämmön nousu lähelle 100 astetta on vielä "normaalin" sisällä mutta kun vesi kiehuu niin silloin ollaan yli sadassa ja termari on kuitenkin 80-asteinen?(ostettu alkup.varaosana)
- tenssi
Ootkos tarkastanut pakokäyrän kunnon? Mulla 40B kone ja samat oireet, kävin lämmönvaihtimet ja välijäähdyttäjän yms. läpi-> vaiva jatkui kunnes otin sen valurautasen pakokäyrän pois turbosta ja kas kummaa ruostunut umpeen, jolloin vesi ei pääse ulos...se sisäosa pakokäyrästä on RST joten eikun joku rassi kouraan.
- Hot hot......
Kun tarkastit lämmönvaihtimen niin olihan ohjainväliseinät paikallaan päädyissä. Ne kun pukkaa irtomaan juotoksistaan kun pääty levyssä olevaa anodia yritetään irrottaa väärin. Tällöin pääty levy pääse kiertymään ja anodi "repii" seinämät irti. Kun ohjaimet ovat irti niin ei kierrä vesi lämmönvaihtimen läpi niin kuin pitäisi.
Tosin ei koske tässä keskustelussa käsiteltävää moottoria. Pyöreä lämmönvaihdin on 41-sarjassa. 40-sarjassa on kulmikas levylämmönvaihdin(eikä siinä ole muistaakseni edes sinkkiä). Siinä olet kyllä oikeassa, että monet tekee merkittävää vahinkoa irroittaessaan juuttunutta sinkkiproppua. Joko kiinnitys murtuu, tai pääty pääsee kiertymään..
- finmar
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Tosin ei koske tässä keskustelussa käsiteltävää moottoria. Pyöreä lämmönvaihdin on 41-sarjassa. 40-sarjassa on kulmikas levylämmönvaihdin(eikä siinä ole muistaakseni edes sinkkiä). Siinä olet kyllä oikeassa, että monet tekee merkittävää vahinkoa irroittaessaan juuttunutta sinkkiproppua. Joko kiinnitys murtuu, tai pääty pääsee kiertymään..
vanhemmissa käytettiin levylämmönvaihdinta mutta kyllä tässä on putkimalli ja myöskin sinkki(vm-83). Varttituuman kokoiset pillit on rassattu puhtaaksi sekä makeavesiosaston läpi ajettu kaikenmaailman syylärinpesuaineita ja huuhdeltu. Pakokäyrä on "avara" eli ei ole umpeenruostunut. Joskus on mietityttänyt pakoputken ahtaus -vetolaitteena on vanha 280 alunperin bensakoneessa ollut. Veden imureijät ovat myös käsittämättömän pienet -ovat tosin samankokoiset, kuin isotehoisemmissakin koneissa.
- sama-vika
Oli juuri sama ongelma, syynä oli jäähdytyksen merivesipuolen joidenkin pikku reikien tukkeutuminen ajan saatossa. Vene oli liikkeestä hankittu, ja myyjä vastasi asiasta. Hän kuulema huuhtelu suolahapolla merivesipuolen, minkä jälkeen ongelma poistui. Kone kävi kuin kello seuraavat vuodet.
- nou hätä
>Ota termostaatti pois ja kokeile ilman. näin keväällä kaikenlaiset ruosteet ym tukkivat termarin. itse ajoin viime kesän ilman termostaattia. ei kuumentunut. tiedän kyllä,että konen lämmön pitäisi olla jotainn 90 c, mutta sisäperämoottori on aina hyvin kuumassa tilassa.
- ehdotus
Mulla bensakoneessa oli taannoin samantyyppinen ongelma. Pakosarja oli ruosunut puhki, vesi pääsi palotilaan ja ruosteröppö tukki myös jäähdytysveden kiertoa. Lisäksi vielä mystisempi vika. Vetolaitteelta kiven läpi tuleva kumiletku oli rikki, ja tietysti sisäpuolelta! Elikkäs letkun rakenne oli hajonnut siten, että putken sisäkumi oli revennyt irti kangasvahvikkeesta. Huomasin rakkulan putken sisällä ja kun puristin, vettähän sieltä tirahti. Ongelma siis syntyi siten, että kun veneen nosti liukuun, vesipumpun kovempi alipaine veti putken ruttuun ja lämmöt nousi. Vene alas liu'usta ja kas, lämmöt laski heti. Ja heti sama uusiksi. Letkurikon alkusyytä en tiedä, ehkäpä painepesurin liian kova/läheltä ammuttu suihku voisi aiheuttaa tuollaisen... Jokatapauksessa jos konstit alkaa kaikki olla käytetty, niin tuokin kannattanee pelata ulos. Ei ollut kovin kallis putkenpätkä.
- finmar
Letkukin vaihdettu viimevuonna. Oma vetolaitteeni (kilpi) on tyyppiä 280, jossa on vain vetolaitteen ja kilven välinen letku, kilven läpivienti on messinkiä. Kuvailemasi letku taisi olla 290-kilvestä? Kyseisen vian takia olen erääseen toiseen veneeseen letkun vaihtanut. Kiitos kuitenkin vastauksestasi. Ainoa, johon en vielä ole syventynyt on "makeanveden" pumppu -eli koneen oma kiertovesipumppu. En kyllä ymmärrä miten se voisi olla rikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1456318
- 584422
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282958- 612917
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271496Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381475- 321290
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431191