Sain veneen mukana irtonaisen öljynlauhduttimen koneeseen, sellaisen joka asennetaan öljynsuodattimen ja rungonväliin. Mitään asennusohjeita/osia ei tullut. Nyt pähkäilen tässä asennusta ja katselin Volvon sivuilta rajäytyskuvia, mutta oikein en saa niistä selvää. Kysymys kuuluu: Pitääkö öljynsuodattimen jalka vaihtaa kokonaan pitempään vai laitetaanko siihen jatkopala (naaras-koiras)?
öljynlauhduttimen asennus ja
17
2555
Vastaukset
- ohohhoh
Nyt sulla on kyllä koneessa isompi ongelma joka kannattais ratkaista ennen muita toimia! Moottori käy aivan liian kuumana, jos tosiaan tarvitsee lauhduttimen öljylle. En oikein usko, että edes nyky öljyissä pysyy voiteluominaisuudet hyvänä pitkään, jos öljy todellakin pääsee höyrystymään koneessaja pitää sitten lauhduttimella muuttaa takaisin nestemäiseksi. Normaalitilanteessa pitäisi riittää öljyn jäähdytin.
- yhdyssana
, mikä on tuo sinun verme, joka kirjoitetaan erikseen, en ole koskaan kuullutkaan? Muutenkin sinulta puuttuu kirjaimia ja vääriä sanoja on kirjoitettu yhteen.
- daa daa daa
yhdyssana kirjoitti:
, mikä on tuo sinun verme, joka kirjoitetaan erikseen, en ole koskaan kuullutkaan? Muutenkin sinulta puuttuu kirjaimia ja vääriä sanoja on kirjoitettu yhteen.
kuullut jäähdyttimestä, etkä öljystä? Vai etkö vaan jommasta kummasta? Öljyn jäähdyttämiseen käytetään jäähdytintä. Voiteluöljyn jäähdytintä käytetään myös useissa autoissa. ;)
- pilkun nus...ja
yhdyssana kirjoitti:
, mikä on tuo sinun verme, joka kirjoitetaan erikseen, en ole koskaan kuullutkaan? Muutenkin sinulta puuttuu kirjaimia ja vääriä sanoja on kirjoitettu yhteen.
mistä näitä pönttöjä riittää no ...... tietenkin
- öljynlauhdutin
ei kiilaudu jämptisti öljynsuodattimen ja rungonväliin, niin voi kokeilla pitkempää jalkaa tai jatkopalaa. Mutta ilmoita koneen tyyppi niin saat asiallisiakin neuvoja..
- Volvo-Penta
Kiitos neuvosta. Ok, siis jatkopalojakin on olemassa ja niitä voi käyttää eli tarvitse lähteä vaihtamaan jalkaa. Nyt jalka on liian lyhyt, jäädyttimen paksuus on 43 milliä. Tuolla Pencentran sivuilla ei oikein saanut selvyyttä asiaan. Tosiaan kyseessä on jäähdytin. Volvolta(Pencentran) löytyy myös öljynlauhduttimia ja ovat eri osia. Englanniksi molemmat tosin nimellä "oil cooler"
Volvo-Penta kirjoitti:
Kiitos neuvosta. Ok, siis jatkopalojakin on olemassa ja niitä voi käyttää eli tarvitse lähteä vaihtamaan jalkaa. Nyt jalka on liian lyhyt, jäädyttimen paksuus on 43 milliä. Tuolla Pencentran sivuilla ei oikein saanut selvyyttä asiaan. Tosiaan kyseessä on jäähdytin. Volvolta(Pencentran) löytyy myös öljynlauhduttimia ja ovat eri osia. Englanniksi molemmat tosin nimellä "oil cooler"
Miksi olet asentamassa öljynjäähdytintä 15,5 heppaiseen moottoriin, joka on yli 40 vuotta vanha? Kyllä se toimii ilman sitäkin, ja ehkä jopa paremmin. En halua masentaa, mutta jokainen reissu saattaa olla moottorisi viimeinen... http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/PIE.aspx?lang=sv-SE Onnea matkaan, ja hyvää veneilykesää!
- Volvomän
Volvo-Penta kirjoitti:
Kiitos neuvosta. Ok, siis jatkopalojakin on olemassa ja niitä voi käyttää eli tarvitse lähteä vaihtamaan jalkaa. Nyt jalka on liian lyhyt, jäädyttimen paksuus on 43 milliä. Tuolla Pencentran sivuilla ei oikein saanut selvyyttä asiaan. Tosiaan kyseessä on jäähdytin. Volvolta(Pencentran) löytyy myös öljynlauhduttimia ja ovat eri osia. Englanniksi molemmat tosin nimellä "oil cooler"
Pencentralta löytyy öljynlauhduttimia. Todennäköisesti ovat vaan sielläkin töpeksineet termeissä.
- se olisi
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Miksi olet asentamassa öljynjäähdytintä 15,5 heppaiseen moottoriin, joka on yli 40 vuotta vanha? Kyllä se toimii ilman sitäkin, ja ehkä jopa paremmin. En halua masentaa, mutta jokainen reissu saattaa olla moottorisi viimeinen... http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/PIE.aspx?lang=sv-SE Onnea matkaan, ja hyvää veneilykesää!
.viimeinen. Ja tietosikin ovat väärät, kone 25hv ja vielä hieman nuorempi eli 80-luvun alusta eli tuollaiset 28v. Vaikka Volvo antaakin viimeiseksi valmistusvuodeksi 1975. Konehan on tietenkin kiinni S/Y-rekisteröidyssä aluksessa, jossa käyttötunteja tunnetusti tulee muille voimanlähteille. Tässä vain tuli osoitettua todeksi se, että alä usko siihen mitä kiinteistövälittäjä sinulle totuutena kertoo. Hyvää asunnonvälityskesää sinulle. Toivottavasti tulee paljon hyviä kauppoja.
- kutsuisit
Volvomän kirjoitti:
Pencentralta löytyy öljynlauhduttimia. Todennäköisesti ovat vaan sielläkin töpeksineet termeissä.
. sitä pientä vaihteiston osaa, jota pencentra kutsuu tilausivuillaan öljynlauhduttimeksi? Mutta, täällä on näitä semantikkoja enemmän kuin vene- ja moottiasintuntijoita, niin voisiko nämä semantikotsiirtyä jatkamaan oheista keskustelua: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=669&posting=22000000034014017 Siellä voitte myös jatkaa keskustelua Pencentran mokista. ...ja jättää oikeat asiantuntijat vastaamaan alkuperäiseen kysymykseen. Johon ei ole vieläkään tullut vastausta.
- volvomän
kutsuisit kirjoitti:
. sitä pientä vaihteiston osaa, jota pencentra kutsuu tilausivuillaan öljynlauhduttimeksi? Mutta, täällä on näitä semantikkoja enemmän kuin vene- ja moottiasintuntijoita, niin voisiko nämä semantikotsiirtyä jatkamaan oheista keskustelua: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=669&posting=22000000034014017 Siellä voitte myös jatkaa keskustelua Pencentran mokista. ...ja jättää oikeat asiantuntijat vastaamaan alkuperäiseen kysymykseen. Johon ei ole vieläkään tullut vastausta.
Se on jäähdytin. (oil cooler) Mikä siinä niin vaikeata on? Miksi ei voida puhua asioista niiden oikeilla nimillä?
- volvomän
se olisi kirjoitti:
.viimeinen. Ja tietosikin ovat väärät, kone 25hv ja vielä hieman nuorempi eli 80-luvun alusta eli tuollaiset 28v. Vaikka Volvo antaakin viimeiseksi valmistusvuodeksi 1975. Konehan on tietenkin kiinni S/Y-rekisteröidyssä aluksessa, jossa käyttötunteja tunnetusti tulee muille voimanlähteille. Tässä vain tuli osoitettua todeksi se, että alä usko siihen mitä kiinteistövälittäjä sinulle totuutena kertoo. Hyvää asunnonvälityskesää sinulle. Toivottavasti tulee paljon hyviä kauppoja.
enpä usko että viimeinen reissusi on kiinni siitä, asennatko nyt jonkin jäähdyttimen öljylle vai et. Moottorisi ei ilmesesti joudu erittäin kovalle rasitukselle, tai tekemään töitä suurilla kierroksilla. Miksi siis jäähdyttäisit öljyä??? Apumoottorissa en näe mitään syytä hidastaa öljyjen lämpiämistä normaaliin käyttölämpötilaansa jonkun jäähdyttimen avulla. Ja muuten kyllä piäisin Välittäjä-LKV:n lausuntoja täällä aika pätevinä mitä merimoottoreihin tulee.
- ,,..,,,..
volvomän kirjoitti:
Se on jäähdytin. (oil cooler) Mikä siinä niin vaikeata on? Miksi ei voida puhua asioista niiden oikeilla nimillä?
voisi olettaa että tuo jäähdytin ruuvattaisiin lohkoon tai suodattimen paikalle, suodattimella "kiristys". Välipalojen, pidemmänjalan tarve riippuu siitä osuuko esim. lohkoon tai onnistuuko asennelman kiristys.
- kokemusta....
volvomän kirjoitti:
enpä usko että viimeinen reissusi on kiinni siitä, asennatko nyt jonkin jäähdyttimen öljylle vai et. Moottorisi ei ilmesesti joudu erittäin kovalle rasitukselle, tai tekemään töitä suurilla kierroksilla. Miksi siis jäähdyttäisit öljyä??? Apumoottorissa en näe mitään syytä hidastaa öljyjen lämpiämistä normaaliin käyttölämpötilaansa jonkun jäähdyttimen avulla. Ja muuten kyllä piäisin Välittäjä-LKV:n lausuntoja täällä aika pätevinä mitä merimoottoreihin tulee.
MD2B moottorista? Jos mielenkiintoa riittää, niin kannattaa vaikka Goolettaa. Mooottorillaa on taipumus lämittää öljyä hieman liikaakin. Jäähdytin ei ole turha väline siinä. En myöskään kysynytkään onko jäähdytin tarpeen vai ei, vaan kysyin kokemusta asennuksesta ja hoituuko jalan se jatkopalalla vai pitääkö asentaa uusi jalka.
- volvomän
kokemusta.... kirjoitti:
MD2B moottorista? Jos mielenkiintoa riittää, niin kannattaa vaikka Goolettaa. Mooottorillaa on taipumus lämittää öljyä hieman liikaakin. Jäähdytin ei ole turha väline siinä. En myöskään kysynytkään onko jäähdytin tarpeen vai ei, vaan kysyin kokemusta asennuksesta ja hoituuko jalan se jatkopalalla vai pitääkö asentaa uusi jalka.
Ei nyt ole tullut uhrattua elämää kovin suuresti juuri MD2B:n sielunelämän analysoimiseen, mutta melko plajon moottoreihin yleensä. Käytetäänkö MD-kakkosissa yleensä öljyn lämpömittaria, vai mistä johtopäätös, että nimenomaan öljy kuumenee niissä liikaa? Yleensä jäähdytin öljylle asennetaan jo tehtaalla moottoreihin, joissa sitä oikeasti tarvitaan. Ja jos luulet, että tämä on palsta, jossa asiantuntijat antavat suoria vastauksia suoriin kysymyksiin, niin olet ymmärtänyt väärin. Tämä on keskustelupalsta. Eikä täällä ole asiantuntijoita, ja jos on, niin mistä sen tietää kuka milloinkin julistaa juuri oikean totuuden. Siksi voidaan hyvin keskustella öljynjäähdyttimen tarpeellisuudesta ja esim. siitä, miksi MD-kakkosissa öljy kuumenee liikaa. Kerro vaan reippaasti oma näkemyksesi. Soita Volvolle, niin sinulla on parhaat edellytykset saada asiantuntija langan toiseen päähän ja suoriin kysymyksiisi suorat vastaukset. Täällä suoriltakin vaikuttavat vastaukset voivat olla ihan päin vittua. Ikävä kyllä.
,,..,,,.. kirjoitti:
voisi olettaa että tuo jäähdytin ruuvattaisiin lohkoon tai suodattimen paikalle, suodattimella "kiristys". Välipalojen, pidemmänjalan tarve riippuu siitä osuuko esim. lohkoon tai onnistuuko asennelman kiristys.
Ainakin VP:n samanikäisissä bensiinimottoreissa (B 18 ja B 20) käytettiin samalla tavalla asennettua öljynjäähdytintä. Niissä on pidempi kiinnitystappi, joka on (muistaakseni) hieman paksumpi tyvestä, ja jossa on hienokierre jäähdyttäjän kiinnitysmutteria varten. Ulompi osa näyttää sitten samalta kuin nykyinen kiinnitystappisi. Moottoreiden sama ikä huomioiden, niin kannattaa selvittää kiinnitysosien mahdollinen yhteensopivuus. Moottoripurkaamot ovat täynnä AQ 95/105/110/115/120/125/130 raatoja.. P.S. Volvon omat sivut kertovat valmistuksen loppuneen 1969, Drevian sivut 1975, onko sinulla varastoon seisomaan jäänyt kone. Ja ellet ole itse sitä uutena asentanut, niin se on nuortunut (kuten kaikki käytetyt veneet ja moottorit)..
- ..............................
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ainakin VP:n samanikäisissä bensiinimottoreissa (B 18 ja B 20) käytettiin samalla tavalla asennettua öljynjäähdytintä. Niissä on pidempi kiinnitystappi, joka on (muistaakseni) hieman paksumpi tyvestä, ja jossa on hienokierre jäähdyttäjän kiinnitysmutteria varten. Ulompi osa näyttää sitten samalta kuin nykyinen kiinnitystappisi. Moottoreiden sama ikä huomioiden, niin kannattaa selvittää kiinnitysosien mahdollinen yhteensopivuus. Moottoripurkaamot ovat täynnä AQ 95/105/110/115/120/125/130 raatoja.. P.S. Volvon omat sivut kertovat valmistuksen loppuneen 1969, Drevian sivut 1975, onko sinulla varastoon seisomaan jäänyt kone. Ja ellet ole itse sitä uutena asentanut, niin se on nuortunut (kuten kaikki käytetyt veneet ja moottorit)..
eknistä tietoa Moottori MD2B Tuotantokausi 1970-1975 Käyntitapa 4-tahti Sylinterien määrä 2 Halkaisija (mm) 88,9 Tahti (mm) 90 Puristussuhde 17,5:1 Paino (litraa) 1,12 Teho (hv) 25 Moottorin maks. kierrosluku (rpm) 2500 Lähde:http://www.volvo.com/volvopenta/finland/fi-fi/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/publication_search.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706754
- 594562
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s323618- 613047
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161915- 171630
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271626Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401543- 341409
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471360