HAluaisin mennä ultraan jo ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä, kun haluaisin kuulla onko kaikki hyvin. Neuvola on vasta viikolla 10, mutta voinko tilata yksityiseltä ultra-aikaa? Haluaisin tietää näkyykö sydämen lyönti..
Varhaisultraan haluava!
20
5394
Vastaukset
- eiköhän se onnistu
Monesti varhaisultraa pidetään turhana, jos ei ole oireita, kuten kovaa mahakipua, jolloin vois kasvaa kohdun ulkopuolella. Ja jos on tuulimuna tai alkio ei ole elossa, tulee ulos, eikä sitä voi estää. Mutta kyllä ne niitä yksityisellä tekee. Senkun soitat vaan ja varaat ajan :) Itselläni oli armoton pahoinvointi alkuraskudesta, jouduin sen vuoksi sairaalaan ja siellä ultrattiin, että onhan alkio varmasti oikeassa paikassa ja elossa ennen kuin ottivat minut osastolle. Siellä se sätki, koko pikku vartalo, kun sydämen syke oli niin kova. Ei sitä vielä 8. viikolla olisi ihmisen aluksi edes tunnistanut, mutta oli se vaan helpottavaa tietää kaiken olevan kunnossa ja ihanaa nähdä, että omassa kohdussa on elämää.
- kaisa33
Mä kävin ultrassa ennen ekaa neuvolaa. Viikkoja oli silloin 6 5. Syke näkyi ja kaikki ok. Yksityisellä kävin. Syy miksi menin oli että edellinen raskaus oli tuulimuna joka meni kesken vasta viikolla 12. Nyt siis kaikki ok ja viikkoja pian 35.
- pääsee
Yksityiselle voi mennä ja pääsee kyllä, niin minäkin kävin. Meillä päin ei myöskään ole rakenneultraa, kävin sellaisessakin omalla rahalla yksityisellä. Mielenrauhan vuoksi.
- se suunnilleen
maksaa? Voinko mennä esim pulssiin?? Toisaalta olen valmis maksamaan melkein mitä vaan kunhan tiedän pikkuisellamme olevan kaikki hyvin,mutta että osaan varautua..
- .9.9.9
se suunnilleen kirjoitti:
maksaa? Voinko mennä esim pulssiin?? Toisaalta olen valmis maksamaan melkein mitä vaan kunhan tiedän pikkuisellamme olevan kaikki hyvin,mutta että osaan varautua..
Mikä ihmeen hinku ihmisillä on sinne varhaisultraan? Mitä vaan voi tapahtua raskauden missä vaiheessa tahansa. Ymmärrän että ultrataan vuotojen ym. takia mutta että kun vaan haluaa mennä niin maksaa itsensä siitä kipeäksi. Muutaman viikon päästä on ultra kuitenkin ja siellä se pieni näkyy ellei ole tullut pihalle ennen sitä. Olen todella pitkään ja hartaasti toivonut lasta ja kun sen olen masuni sisään kasvamaan saanut niin kasvakoon se siellä rauhassa ja käydään ne ultrat sitten katsastamassa kun niiden aika koittaa. Toki en ketään kiellä maksamasta toista sataa siitä että näkee pavun mahassaan mutta on se nyt mielestäni vähän hassua.
- RV 8
.9.9.9 kirjoitti:
Mikä ihmeen hinku ihmisillä on sinne varhaisultraan? Mitä vaan voi tapahtua raskauden missä vaiheessa tahansa. Ymmärrän että ultrataan vuotojen ym. takia mutta että kun vaan haluaa mennä niin maksaa itsensä siitä kipeäksi. Muutaman viikon päästä on ultra kuitenkin ja siellä se pieni näkyy ellei ole tullut pihalle ennen sitä. Olen todella pitkään ja hartaasti toivonut lasta ja kun sen olen masuni sisään kasvamaan saanut niin kasvakoon se siellä rauhassa ja käydään ne ultrat sitten katsastamassa kun niiden aika koittaa. Toki en ketään kiellä maksamasta toista sataa siitä että näkee pavun mahassaan mutta on se nyt mielestäni vähän hassua.
olen minäkin ihmetelly ja miettiny. Mulla 4 km takana ja nyt taas pelätään tuleeko kaveri pois, neuvola torstaina ja lääkäri perjantaina. Neuvola täti kysy onko mulla aikomus käydä yksityisellä ja sanoin ettei ole.
- on liiottelua
.9.9.9 kirjoitti:
oma ultrani maksoi yksityisellä lääkäriasemalla (tehdään alakautta tavallisella ultralla noin varhaisilla viikoilla) kela-korvauksen jälkeen kuutisen kymppiä. Itselläni oli takana kaksi keskenmenoa ja minä tarvitsin sen varmistuksen, että raskaus on alkanut ja etenee, ihan oman hyvin vointini tähden. Kukin tekee tyylillään. Se, että sinun hermosi pitää odottelua viikon 12 np-ultraan ei tarkoita, että me, joilla näin ei ole syystä tai toisesta, olisimme hassuja tai hölmöjä. Itse ajattelin niin, että on sitä rahaa kummempiinkin asioihin tuhlattu. Tästä syystä kävin myös rakenneultrassa, kun sitä ei yhteiskunta minulle tarjonnut. Ihan oman mielenrauhani vuoksi. Eikä sekään minusta ole hassua tai tyhmää. Säästin sen rahan sitten jostakin muusta.
- pulssissa
Kävin juuri tänään varhaisultrassa Pulssissa. Alkio oli oikeassa paikassa ja sydän sykki kovin... Viikkoja piti olla raskauskiekon mukaan 7 6, mut todellisuudessa se olikin viikkoa pienempi eli 6 6. Laskettu aika kuulemma jouluaatto =) Eli suosittelen lämpimästi, jos haluaa saada mielenrauhan siitä, onko kaikki kunnossa. Itseä ainakin rauhoitti, kun näki alkion ja sain vielä muutaman kuvankin mukaan. Eihan se vielä ole kuin pieni katkaravun näköinen pötkylä, mutta tuulimunat ja kohdunulkoiset voidaan nyt sulkea pois. Keskenmeno on tietty ainut, mikä voi tulla, mutta sille ei sitten mitään voi. Nyt yritän nauttia tästä pienestä ihmisenalusta sisälläni. Hinta oli kelakorvauksen jälkeen 120 euroa. Voishan tuo turhempaakin mennä... Onnellista odotusta sinulle ja suosittelen lämpimästi varhaisultraa!
- Jaanastiina
no jos haluat tietää lyökö sydän niin kyllähän ne mitataan neuvolassakin.. jos olet käynyt jo..
- odotellaan
Itselläni on takana kohdun ulkoinen raskaus, jonka jälkeen sairaalasta sain ohjeen seuraavassa raskaudessa hakeutua ultraan varhaisessa vaiheessa kohdun ulkoisen poissulkemiseksi, riski kasvaa jos on ollut yksi kohdunulkoinen. Kohdunulkoinen voi olla täysin oireeton, kuten itselläni oli, satunnaista vuotoa lukuunottamatta, jonka takia hakeuduin lääkäriin. Julkisella ultrataan ainakin Helsingissä vasta viikolla 10-12. Seuraavassa raskaudessa 1. ultrassa raskaus näkyi rv. 6 4, mutta seuraavassa ultrassa rv 8 1 raskauden todettin keskeytyneen pian edellisen ultran jälkeen, keskenmeno kirjattiin sairaalassa rv 6 4. Lääkärini totesi, että keskenmenosta ei välttämättä olisi ollut mitään oireita ennen ensimmäistä julkista ultraa. Tyhjennysvuoto saatiin sairaalasta saatavalla lääkityksellä aikaan. Olen vuoden sisään 3. kerran raskaana ja mieleeni ei ole tullutkaan, etten menisi varhaisultraan, vaikka se maksaakin yksityisellä. Ultra rv 7 0 oli ok, menen vielä toiseen ensi viikolla ja sitten siirryn julkiselle puolelle, jos kaikki on hyvin. Lapsettomuushoitoihin on mennyt sen verran rahaa, että tämä mielenrauha on kustannuksiltaan enää rikka rokassa.
- @@@
odotellaan kirjoitti:
Itselläni on takana kohdun ulkoinen raskaus, jonka jälkeen sairaalasta sain ohjeen seuraavassa raskaudessa hakeutua ultraan varhaisessa vaiheessa kohdun ulkoisen poissulkemiseksi, riski kasvaa jos on ollut yksi kohdunulkoinen. Kohdunulkoinen voi olla täysin oireeton, kuten itselläni oli, satunnaista vuotoa lukuunottamatta, jonka takia hakeuduin lääkäriin. Julkisella ultrataan ainakin Helsingissä vasta viikolla 10-12. Seuraavassa raskaudessa 1. ultrassa raskaus näkyi rv. 6 4, mutta seuraavassa ultrassa rv 8 1 raskauden todettin keskeytyneen pian edellisen ultran jälkeen, keskenmeno kirjattiin sairaalassa rv 6 4. Lääkärini totesi, että keskenmenosta ei välttämättä olisi ollut mitään oireita ennen ensimmäistä julkista ultraa. Tyhjennysvuoto saatiin sairaalasta saatavalla lääkityksellä aikaan. Olen vuoden sisään 3. kerran raskaana ja mieleeni ei ole tullutkaan, etten menisi varhaisultraan, vaikka se maksaakin yksityisellä. Ultra rv 7 0 oli ok, menen vielä toiseen ensi viikolla ja sitten siirryn julkiselle puolelle, jos kaikki on hyvin. Lapsettomuushoitoihin on mennyt sen verran rahaa, että tämä mielenrauha on kustannuksiltaan enää rikka rokassa.
Itse mietin aikanaan varhaisultraa mutta kun kaikki tuntui olevan hienosti niin ei sitten menty. 12vkolla neuvolassa sitten todettiin rypäleraskaus jota on hoidettu nyt neljä kuukautta sytostaateilla ja loppua ei vielä näy... Eli jos olisin mennyt aiemmin, olisi hoidot voitu aloittaa aiemmin eikä sairaus olisi ehkä edennyt niin pitkälle. Mutta koska olin täysin oireeton ts. oireet viittasivat normaalisti etenevään raskauteen niin ei tullut mieleenkään. No, jos vielä joskus tulen raskaaksi niin varmasti menen kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin. Mutta todellakin, jokainen tekee niinkuin itse hyväksi tuntee. Ei ne tutkimukset kuitenkaan mitään takaa mutta voivat antaa ainakin hetkeksi sielun rauhan.
- Blaaaah
@@@ kirjoitti:
Itse mietin aikanaan varhaisultraa mutta kun kaikki tuntui olevan hienosti niin ei sitten menty. 12vkolla neuvolassa sitten todettiin rypäleraskaus jota on hoidettu nyt neljä kuukautta sytostaateilla ja loppua ei vielä näy... Eli jos olisin mennyt aiemmin, olisi hoidot voitu aloittaa aiemmin eikä sairaus olisi ehkä edennyt niin pitkälle. Mutta koska olin täysin oireeton ts. oireet viittasivat normaalisti etenevään raskauteen niin ei tullut mieleenkään. No, jos vielä joskus tulen raskaaksi niin varmasti menen kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin. Mutta todellakin, jokainen tekee niinkuin itse hyväksi tuntee. Ei ne tutkimukset kuitenkaan mitään takaa mutta voivat antaa ainakin hetkeksi sielun rauhan.
Mä halusin tietää ajoissa, että alkio on kiinnittynyt oikeaan paikkaan ja että syke näkyy. No lisäksi paljastui, että mulla oli siellä vähän isompi lauma. Odotin kolmosia! Jos olisin odottanut ekaan julkisen puolen ultraan, olisi jäänyt tosi vähän harkinta-aikaa ja todennäköisesti keskeytystä ei olisi ehditty tekemään ennen viikkoa 12.
Luojan kiitos, kävin siis varhaisultrassa ja kaksi alkiota ehdittiin keskeyttää ja sain yhden terveen lapsen. Kolmoisraskaus on todella riskipeliä ja on iso riski saada kolme vammautunutta lasta. Kannatti siis maksaa. - sitten valittiin
Blaaaah kirjoitti:
Mä halusin tietää ajoissa, että alkio on kiinnittynyt oikeaan paikkaan ja että syke näkyy. No lisäksi paljastui, että mulla oli siellä vähän isompi lauma. Odotin kolmosia! Jos olisin odottanut ekaan julkisen puolen ultraan, olisi jäänyt tosi vähän harkinta-aikaa ja todennäköisesti keskeytystä ei olisi ehditty tekemään ennen viikkoa 12.
Luojan kiitos, kävin siis varhaisultrassa ja kaksi alkiota ehdittiin keskeyttää ja sain yhden terveen lapsen. Kolmoisraskaus on todella riskipeliä ja on iso riski saada kolme vammautunutta lasta. Kannatti siis maksaa.että kuka alkioista saa jatkaa kohdussasi? Laittaisitko linkin jossa kerrotaan tästä että kolmosia odottaessa on iso riski saada vammaisia lapsia, kiitos.
Tämä ei nyt ihan mene lävitse.
t. th - ultraan
sitten valittiin kirjoitti:
että kuka alkioista saa jatkaa kohdussasi? Laittaisitko linkin jossa kerrotaan tästä että kolmosia odottaessa on iso riski saada vammaisia lapsia, kiitos.
Tämä ei nyt ihan mene lävitse.
t. thEnsinnäkin varhaisultraan voi ja saa mennä kuka vaan, turha täällä kenenkään on moralisoida. Joku pelkää ettei kohdussa kaikki ole hyvin ja keskenmenojen takia kieltää kaiken ja ajattelee "olen raskaana niin kauan kuin toisin todistetaan" eikä sen vuoksi halua ultraan. Toisilla tulee vuotoja, on kipuja, tai muita oireita. Toiset haluavat vain pelkästä uteliaisuudestaan tietää että vauva on siellä oikeassa paikassa ja oikean kokoinen. Eihän se varhaisultra mitään takaa, mutta tutkimusten mukaan jos syke lyö ja sikiö vastaa viikkoja on keskenmenon riski enää 1,5%. Tämä tieto helpottaa kummasti. Ihmiset reagoivat eri tavalla eri tilanteisiin ja raskaus on yksi tilanne jossa mielipiteet ja tunteet vaihtuvat. Eli siitä vain ultraan jos niin haluat. Se maksaa noin 80-120 euroa riippuen paikasta missä tehdään. Soita eri paikkoihin ja kysy ajanvarauksesta mitä maksaa (Mehiläinen, Pulssi, Dextra, Helsingin Lääkärikeskus, Suomen Terveystalo... paikkoja riittää!).
Sitten vastaan tuohon "kolmosten vammautumiseen". Kirjoittaja varmaankin tarkoitti sillä, huonosti esitettynä, että jos odotat kolmosia, niin ennenaikaisuuden riski on iso. Vauvat yleensä leikataan jopa 8 viikkoa ennen laskettua aikaa ja painavat kukin 1-1,5 kg. Ennenaikaisuudessa on omat riskit "vammautumiseen" mikä on väärä sana. Vauvoilla on enemmän neurologisia häiriöitä (puheen viivästymisä, kehityksen muita viivästyksiä) kuin täysaikaisilla vauvoilla. Mutta yksisikiöinenkin raskaus voi päätyä syystä tai toisesta ennenaikaisuuteen ja riskit on silloin samat. - tietoa
Blaaaah kirjoitti:
Luojan kiitos, kävin siis varhaisultrassa ja kaksi alkiota ehdittiin keskeyttää ja sain yhden terveen lapsen. Kolmoisraskaus on todella riskipeliä ja on iso riski saada kolme vammautunutta lasta. Kannatti siis maksaa.Kolmosraskauden ennuste riippuu olennaisesti siitä onko jokaisella sikiöllä oma istukka ja omat kalvot (ns. trikoriaalinen triamniaalinen raskaus) vai kenties yhteinen istukka ja yhteiset kalvot (monokoriaalinen monoamniaalinen), jolloin ennuste on huomattavan paljon huonompi ja osakeskeytys mahdollisesti perusteltu. N. 1/3 kolmosraskauksista on spontaaneja, n. puolet IVF-hoitoja ja loput muiden hedelmällisyyshoitojen tulos. Jos kyseessä on useamman kuin kahden alkion siirto ja siitä syystä päädytään osakeskeytykseen, voidaan toimintaa pitää lähes hoitovirheenä. Kolmoset syntyvät keskimäärin rv 33, jolloin ennuste on Suomen hoidoilla kuitenkin suhteellisen hyvä. Osakeskeytyksiin liittyy eettisten kysymysten lisäksi huomattavan suuri keskenmenoriski koko loppuraskauden ajan.
- Pähkinä
Asun Helsingissä ja raskausviikkoja on nyt 16 0 eikä vielä ainakaan ole mitään sydämensykettä kertaakaan kuunneltu. Np-ultrassa käytiin ja syke kyllä näkyi siellä, mutta neuvolassa ei ainakaan vielä ole sykkeitä kuunneltu.
- yketyk
Pähkinä kirjoitti:
Asun Helsingissä ja raskausviikkoja on nyt 16 0 eikä vielä ainakaan ole mitään sydämensykettä kertaakaan kuunneltu. Np-ultrassa käytiin ja syke kyllä näkyi siellä, mutta neuvolassa ei ainakaan vielä ole sykkeitä kuunneltu.
Ompas pähkinä outo juttu, meillä kuunneltu jo viikolta 11 asti, ja hyvin on kuulunut.
Joka käyntikerralla kuunnellaan.
- toki
jos asia askarruttaa eikä ultran maksullisuus yksityisellä ole ongelma sinulle, mene toki, oman mielenrauhasi vuoksi.
Älä kuuntele mielipiteitä, joissa sanotaan, että tämä on täysin turhaa.
On vielä turhempaa murehtia ja stressata asiaa, johon saa kuudella-kahdeksalla kympillä omalta gyneltä vastauksen. Go for it! - rv 39+5
itse kävin rv 7 1 mutta ultra näytti 6 4. syke näkyi ja kuului. sit np- ultrassa olikin viikot jo edellä. siis sillon alussa olikin oikeesti jo se 7 1.
kannattaa käydä jos tuntuu siltä, halusin itse käydä kans enne neuvolaa ja ennen sitä np- ultraa. halusin tietää oliko "oikee" raskaus kyseessä.
yksityisellä siis kävin. - näin meillä....
Itse kävin nyt talvella varhaisultrassa ennen ekaa neuvolaa rv7 0 kaikki oli ok ja syke näkyi. (teki myös sisätutkimuksen)
(suosittelevat aikaisntaan rv7 0)
Tilatessa aikaa kannattaa varmistaa että hinnasta saa kelakorvauksen, sillä muuten tulee hurjan kalliiksi.
Meidän Mehiläisessä ainakin tuon kela-korvauksen sai, joten omavastuu osuudeksi jäi 70-80e.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2672451Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."762401- 1201578
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis451465Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj641367- 1331339
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711240Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821039Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli731009Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102999