verenpainelääkitys

millaisilla lukemilla

Hei! kysyn teiltä,joilla on verenpainelääkitys,millaisilla lukemilla lääkityksenne on aloitettu,eli millaisia verenpaine-arvonne ovat olleet?Olen 49 vuotias nainen.verenpainelukemani ovat välillä n.15O/90,välillä taas 135/85,vaihtelevat jonkin verran.lääkärille puhuin asiasta ja hän ei ollut lääkityksen kannalla. entä onko koholla oleva paine aiheuttanut teille oireita? olen hoikka, en tupakoi enkä käytä alkoholia,harrastan liikuntaa, kolesteroliarvot ihanteelliset.lääkjäri sanoi,että yläpaine jos on 160 nurkilla,mietitään lääkityksen alottamista

16

1937

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma mittari

Osta oma mittari jos huolettaa. Epäilisin heittojen johtuvan jännityksestä, lääkärin mittaamana. Ainakin itsellä on näin. Kotimittarilla arvot pysyvät aika tasaisina.

• lipsukko

Minulla pyöri yläpaine yli 160 ja alapaine 90-100, kun aloitin lääkityksen. Mittausta suoritettiin parin viikon ajan useita kertoja. Hanki oma mittari, jotta ei tule sitä "lääkäristressiä" lukemiin!

• nuo ole

vielä normaaleja lukemia, varsinkin alapaine.. yläpaine voi johtua siitä jos jännität mittausta, siis tuo 150..
      mä olen 25v ja lukemat 160/97 eikä mullekaan ole lääkitystä annettu, seurannassa olen. (iän puolesta en kyllä lääkitystä vielä haluaisikaan..)

• Korkeat paineet

Kolmekymppinen ja mulla mitattiin 24h-seurannalla 150/90 ja laakitys aloitetaan heti. Olivat taalla Keski-Euroopassa kauhuissaan mun korkeasta paineesta, kun muuten olen terve, eika kylla ole mitaan riskitekijoita (en tupakoi, suolankaytto minimaalista etc.). Ei se mitaan herkkua ole laakitysta aloittaa mutta lahietaisyydelta olen seurannut etta mita korkea verenpaine hoitamattomana voi aiheuttaa ja laakkeiden ottaminen on kuitenkin aika pieni pahe.

• verenpaine??
        Korkeat paineet kirjoitti:

Kolmekymppinen ja mulla mitattiin 24h-seurannalla 150/90 ja laakitys aloitetaan heti. Olivat taalla Keski-Euroopassa kauhuissaan mun korkeasta paineesta, kun muuten olen terve, eika kylla ole mitaan riskitekijoita (en tupakoi, suolankaytto minimaalista etc.). Ei se mitaan herkkua ole laakitysta aloittaa mutta lahietaisyydelta olen seurannut etta mita korkea verenpaine hoitamattomana voi aiheuttaa ja laakkeiden ottaminen on kuitenkin aika pieni pahe.

Mitä hoitamaton korkea verenpaine sitten aiheuttaa?
        digitaalisella mittarilla mun lukemat on nyt ollu 150/102.. huh. mutta sellasella "käsikäyttösellä" alemmat, "vain" 150/92..
        lääkitys on ilmeisesti edessä parin kuukauden päästä ellei ala laskea..
        -edellinen 25v. vastaaja-

• MMnn
        verenpaine?? kirjoitti:

Mitä hoitamaton korkea verenpaine sitten aiheuttaa?
        digitaalisella mittarilla mun lukemat on nyt ollu 150/102.. huh. mutta sellasella "käsikäyttösellä" alemmat, "vain" 150/92..
        lääkitys on ilmeisesti edessä parin kuukauden päästä ellei ala laskea..
        -edellinen 25v. vastaaja-

Hoitamaton verenpaine ainakin aiheuttaa sydämen vajaatoimintaa, aivoinfarktin ja aivoverenvuodon riski suurenee ja munuaiset kai voivat vaurioitua. Ja kai niitä muitakin vaivoja on, en muista kaikkia. Mut vaarallinen tauti se verenpainetauti on vaikka se ei mitenkään "tunnu" kipuna etc.

• Palmu

Menin lääkäriin aivan muista syistä koska oksetti ja pyörrytti, siellä huomasivat että paineet oli tuntuvasti koholla 170/ 130. Sain heti lääkkeen joka ei sopinut ,se uusittiin ja oli sopiva vaan ei pudottanut tarpeeksi ja nyt sain lisälääkkeen jota en vielä ole uskaltanut aloittaa hirveiden sivuvaikutusten takia, joten kysyin täältä neuvoa vaan eipä kukaan viitsinyt vastata.
      Olen 64 v, nainen ja kaikki muutkin arvot ihan p..stä, liikakilojakin aivan mahdottomasti, en harrasta liikuntaa enkä mitään muutakaan aktiviteettia jos syömistä ei lueta.

• aloittanut

Siis hei, mistä sinä tiedät, että juuri sinä saat sivuvaikutuksia, jos et ole edes lääkettä aloittanut? Eihän niitä sivuvaikutuksia kaikille tule.

Voisit kyllä muuttaa vähän noita "olemattomia aktiviteettejasi eli ainakin syömistä melkoisellakin remontilla. Ihan oman olosi avuksi. Siinä vois huomaamatta paino tipahtaa ja verenpainekin.

Ja jos paikki arvot ovat päin p:tä, niin ainakin minun mielestäni pitäisi entistä ärhäkämmiin tarttua lääkärin antamiin keinoihin, jotta asiat paranisivat.

• kokeile nyt

Ota kun lääkäri on määrännyt, sitten näet onko se sopiva vai ei.
        Minulle on tuttua tuo että on vaihdettu lääkkeitä, mutta lopulta kiitos seisoo.
        Lääkkeitä on varmaan kait sata jos ei enemmän yhtä jos toista, kokeilematta et tiedä mikä käy, ja jos ei ota niin ei tiedä lääkärikään sitten mistä ryhmästä seuraavaa katsoo jos ei kerro että on ollut ottamatta.

• sivuvaikutukset

Niitä ei ole, ennenkuin on! Sen saa selville vain kokeilemalla. Minä käytän beetasalpaajaa ja ACE-estäjää sydänlihassairauteen, vajaatoimintaan. Jos luetteloita uskoisin, niissä varoitetaan käyttämästä juuri näihin sairauksiin.

Hassua mutta totta. Lue uudelleen se luettelo ja ajattele, miten moneen sairauteen annettuja lääkkeitäsi käytetään. Eiväthän miljoonat ihmiset voi kärsiä HIRVEISTÄ SIVUVAIKUTUKSISTA. Ne lääkkeethän ovat suhteellisen halpoja riippuen saamistasi korvausprosenteista. Jos outoja oireita tuntee, niin kipinkapin lääkäriin, kyllä vaihtavat ihan mielellään toisiin. Niitä on pilvin pimein markkinoilla.

Sivuvaikutuksen pelkääminen etukäteen kuulostaa hmm hieman lapselliselta, tai jos oletkin alaikäinen kuin "Mulinin kissa".

• Palmu
        aloittanut kirjoitti:

Siis hei, mistä sinä tiedät, että juuri sinä saat sivuvaikutuksia, jos et ole edes lääkettä aloittanut? Eihän niitä sivuvaikutuksia kaikille tule.

Voisit kyllä muuttaa vähän noita "olemattomia aktiviteettejasi eli ainakin syömistä melkoisellakin remontilla. Ihan oman olosi avuksi. Siinä vois huomaamatta paino tipahtaa ja verenpainekin.

Ja jos paikki arvot ovat päin p:tä, niin ainakin minun mielestäni pitäisi entistä ärhäkämmiin tarttua lääkärin antamiin keinoihin, jotta asiat paranisivat.

ei se kyllä tipu syömisremontilla kun ei pääse liikkumaan.........ja liikkumista ei estä liikakilot vaan vamma

• Palmu
        sivuvaikutukset kirjoitti:

Niitä ei ole, ennenkuin on! Sen saa selville vain kokeilemalla. Minä käytän beetasalpaajaa ja ACE-estäjää sydänlihassairauteen, vajaatoimintaan. Jos luetteloita uskoisin, niissä varoitetaan käyttämästä juuri näihin sairauksiin.

Hassua mutta totta. Lue uudelleen se luettelo ja ajattele, miten moneen sairauteen annettuja lääkkeitäsi käytetään. Eiväthän miljoonat ihmiset voi kärsiä HIRVEISTÄ SIVUVAIKUTUKSISTA. Ne lääkkeethän ovat suhteellisen halpoja riippuen saamistasi korvausprosenteista. Jos outoja oireita tuntee, niin kipinkapin lääkäriin, kyllä vaihtavat ihan mielellään toisiin. Niitä on pilvin pimein markkinoilla.

Sivuvaikutuksen pelkääminen etukäteen kuulostaa hmm hieman lapselliselta, tai jos oletkin alaikäinen kuin "Mulinin kissa".

paremminkin yli-ikäinen, tuosta kissasta en tiedä kosken "ole täkäläisiä"vaan 'muualta tullu'.
        Tosiaankin luulin että jokaiselle tulee kun lääkärikin sanoi että voi tulla kaikenlaisia oireita enkä ole tottunut syömään minkäänlaisia lääkkeitä.
        Korvauksista en tiedä mitään, kyllä toi eläke riittää.
        Ja kiitos vastauksestasi!

• aloittanut
        Palmu kirjoitti:

ei se kyllä tipu syömisremontilla kun ei pääse liikkumaan.........ja liikkumista ei estä liikakilot vaan vamma

Jotenkin tuosta sun ekasta viestistä tämän kohdan perusteella: "liikakilojakin aivan mahdottomasti, en harrasta liikuntaa enkä mitään muutakaan aktiviteettia jos syömistä ei lueta." ymmärsin, että sulla ois jopa liikasyömiseen taipuvaisuutta, koska aktiviteettina mainitsit tuon syömisen.

Kyllä minä tunnen henkilöitä, jotka ovat saaneet painonsa tippumaan ilman liikuntaakin (vaikea reuma) ihan vaan katsomalla tarkemmin mitä syyhunsa laittavat.

Mutta etpä tosiaan paljoa kertonutkaan lisätietoja, joten saatoin mennä ihan harhaan. Eli ei niitä liikakilojakaan sitten aivan mahdottomasti ole, jos eivät liikkumista mitenkään haittaa.

Mutta tää on jännee. Yksi tuttunu sanoo, että ei liikunta laihduta, kun sitten pitää syödä... ja nyt sitten toinen sanoo, että paino ei tipu syömisremontilla, kun ei pääse liikkumaan...

Sulla on siis ruoka-asiat kunnossa eli syöt juuri oikean määrän energiaa kulutukseesi nähden, mieluumin ilmeisesti vähän vähemmän kuin tarve olisi, koska muutenhan et tietäisi että ruokaremontti ei sinua auta.

Mutta se toinen juttu, ne verenpainelääkkeet... suosittelisin kokeilemaan ja sitten kertomaan lääkärille jos sivuvaikutuksia ilmenee, jotta lääkitystä voidaan vaihtaa paremmin sinulle sopivaan. Vaihtoehtojahan verenpainerintamalla on paljon.

• Palmu
        aloittanut kirjoitti:

Jotenkin tuosta sun ekasta viestistä tämän kohdan perusteella: "liikakilojakin aivan mahdottomasti, en harrasta liikuntaa enkä mitään muutakaan aktiviteettia jos syömistä ei lueta." ymmärsin, että sulla ois jopa liikasyömiseen taipuvaisuutta, koska aktiviteettina mainitsit tuon syömisen.

Kyllä minä tunnen henkilöitä, jotka ovat saaneet painonsa tippumaan ilman liikuntaakin (vaikea reuma) ihan vaan katsomalla tarkemmin mitä syyhunsa laittavat.

Mutta etpä tosiaan paljoa kertonutkaan lisätietoja, joten saatoin mennä ihan harhaan. Eli ei niitä liikakilojakaan sitten aivan mahdottomasti ole, jos eivät liikkumista mitenkään haittaa.

Mutta tää on jännee. Yksi tuttunu sanoo, että ei liikunta laihduta, kun sitten pitää syödä... ja nyt sitten toinen sanoo, että paino ei tipu syömisremontilla, kun ei pääse liikkumaan...

Sulla on siis ruoka-asiat kunnossa eli syöt juuri oikean määrän energiaa kulutukseesi nähden, mieluumin ilmeisesti vähän vähemmän kuin tarve olisi, koska muutenhan et tietäisi että ruokaremontti ei sinua auta.

Mutta se toinen juttu, ne verenpainelääkkeet... suosittelisin kokeilemaan ja sitten kertomaan lääkärille jos sivuvaikutuksia ilmenee, jotta lääkitystä voidaan vaihtaa paremmin sinulle sopivaan. Vaihtoehtojahan verenpainerintamalla on paljon.

tuli ehkä väärin. Kilot eivät haittaa liikkumista vaan tämä pyörätuoli ja syönyt olen(noin tiedoksi vain) lautasmallin mukaan jo iät ajat painon yhtään vähenemättä. Ainakaan vaatekoko ei pienene.

• aloittanut
        Palmu kirjoitti:

tuli ehkä väärin. Kilot eivät haittaa liikkumista vaan tämä pyörätuoli ja syönyt olen(noin tiedoksi vain) lautasmallin mukaan jo iät ajat painon yhtään vähenemättä. Ainakaan vaatekoko ei pienene.

toki sen kanssa täytyy sitten kiinnittää huomiota lautasen kokoon, jos haluaa saamaansa kilokalorimäärää vähentää.

Mutta tuohon varsinaiseen ongelmaasi eli verenpaineeseen. Onko se lähtenyt paranemaan ja oletko aloittanut sen uuden lääkkeen kokeilun? Ja oletan, että olet kuitenkin hyvässä hoidossa eli kontrolleja tarpeeksi usein. Etenkin jos lähes kaikki arvot ovat päin p:tä.

• Palmu
        aloittanut kirjoitti:

toki sen kanssa täytyy sitten kiinnittää huomiota lautasen kokoon, jos haluaa saamaansa kilokalorimäärää vähentää.

Mutta tuohon varsinaiseen ongelmaasi eli verenpaineeseen. Onko se lähtenyt paranemaan ja oletko aloittanut sen uuden lääkkeen kokeilun? Ja oletan, että olet kuitenkin hyvässä hoidossa eli kontrolleja tarpeeksi usein. Etenkin jos lähes kaikki arvot ovat päin p:tä.

aloittanut enkä aiokaan, soittelin lääkärille ja sanoin ettei tuollaisia myrkkyjä saisi laittaa markkinoille ensinkään.

Vihreä tee alentaa painetta joten jatkan sillä, kontrollit hoidan itse
        ja
        toi lautasjuttu kai pätee jollaintapaa varmaan. Se mikä ei mahdu korotetaan ylöspäin.
        Sillätavalla sopii monta grillimakkaraa ja kuitenkin syön 'lautasmallin-mukaan'

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2805
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2694
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1525
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1267
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe