Torstai iltana, mulla alko yhtäkkiä kamala kipu koko vatsassa, jolloin en voinut oikeen liikkua. olin jonkun aikaa paikallaan ja silloin kipu helpottui. kipu kumminkin siirty oikeen alavatsaan ja vaihtelee paikasta toiseen, mutta eniten alavatsassa. Äitini epäili, että se on umpilisäkkeen tulehdus, jolloin menimme perjantai aamuna lääkäriin. Testit ja kokeet olivat tavallisia ja ei oireita, muuta kuin pieni kuumeen nousu 37,2. kuumeeni kuitenkin laski, mutta minut lähetettiin Ensiapuun, jolloin minua paineltiin mahasta ja otettiin verikokeita yms. Saatiin selville että on lievä tulehdus. parin tunnin päästä minua tultiin taas kokeileen mahasta, mutta silloin minä en tuntenut arkuutta painellessa. Lääkärit lähettivät minut kotiin ja sanoivat että jos kipu yhtään kovenee niin kiireen vilkkaan takasin ensiapuun. No nyt olen kohta viikon ollut ja pientä särkyä on oikeella alavatsassa, mutta hyppiminen ja kaikki muu toiminta mitä teen ei satu, eikä myöskään ole ilmennyt minulla mitään oireita. Nyt on edelleen pientä särkyä oikeessa alavatsassa ja hieman oikeassa alaselässä. Mitä teen, menenkö takasin ensiapuun tarkkailuun vai pitäisikö minun odottaa jos se menisi ohi...? Lisäys: Tuntuisi mahassa että minulla olisi kokoaika nälkä. Olen 14v ja kohta 15v.
Epäilen umpilisäkkeen tulehdusta!
4
4081
Vastaukset
- perjantaina
ikäänkuin pientä polttoa pallean alle ensin vasemmalle ja sitten oikealle, kun söin 4:n euron pussillisen suklaapitoisia irtokarkkeja.
- umppari
niin luultavasti ne oireet pahenee melkolailla kaiken aikaa ja kyllä tuolloin tietää et on oikeesti kipeä. Oireet yleensä alkaa keskivatsalla ja sieltä siirtyy oikealle. Peräsuolen ja kainalon lämmön ero n. 0,5 astetta. Oksettaa ja yleiskunto huono. Ei kunnolla saa suoristettua itseään kun vatsaan sattuu. Tulehdusarvot kohoavat,ja lämpö nousee. Ehkä oireet vaihtelee,mutta näin meillä. Vatsakivuthan kyllä tutkitaan herkästi.
- eikekkase
umppari kirjoitti:
niin luultavasti ne oireet pahenee melkolailla kaiken aikaa ja kyllä tuolloin tietää et on oikeesti kipeä. Oireet yleensä alkaa keskivatsalla ja sieltä siirtyy oikealle. Peräsuolen ja kainalon lämmön ero n. 0,5 astetta. Oksettaa ja yleiskunto huono. Ei kunnolla saa suoristettua itseään kun vatsaan sattuu. Tulehdusarvot kohoavat,ja lämpö nousee. Ehkä oireet vaihtelee,mutta näin meillä. Vatsakivuthan kyllä tutkitaan herkästi.
Joo koulussakin juoksu ei tuntunut miltään, on vaan sellanen ärsyttävä pieni jomottelu oikeessa alavatsassa, joka ei sinäänsä haittaa.
- eikekkase
eikekkase kirjoitti:
Joo koulussakin juoksu ei tuntunut miltään, on vaan sellanen ärsyttävä pieni jomottelu oikeessa alavatsassa, joka ei sinäänsä haittaa.
Luulen et se ei ole enää umpisuolentulehdus, vaan että uloste ei pääse ulos mahasta, seurauksena tulee maha särkyjä, eli kipua on oikeella kyljessä ja vasemmassa keskimahassa. Huomasin että kun menen kakalle, niin ei se tule ulos sieltä, vaikka kuinka yrittää. Tällästä minä luulen ja nyt terkka antanut tälläset ohjeet: - Juo runsaasti vettä - Aamulla kylmää vettä. - Syö runsaasti vihanneksia. - säännöllinen vessassa käynti (yrittämässä jos vaikka tulis) - Jos ei helpota noista ohjeista niin sit peräruiskua pukkaapi. Tää nyt on vaan luulo, mut mitä te ajattelette. Jos olisi ollut umpisuolentulehdus niin silloin minulla olisi jo viikon aikana ilmaantunut oireita ja varmaan olisin jo sairaalassa. Päivän on ollut nyt silleen, ettei satu siihen missä umpilisäke on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773174
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812102- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291701Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91546Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51260Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234