TV-1 esitti äsken päättyneen Amerikan mantereen synty. Geologialtaan Pohjois-Amerikka on 'nuorta' kuten Skandinaviakin. Jääkausi ulottui yllättävän lähelle Floridaa...ehkä sekin oli jään alla. Siinä käsiteltiin myös tulevien mannerliikuntojen havainnetilaa aina 100 milj.vuoden päähän asti. Varmaan tämäkin tiededokkari uusitaan piakkoin.
Prisman mahtava dokumentti.
6
338
Vastaukset
- capt.cöpenick <
Suomikin oli vast'ikään vapautunut valtavien jäämassojen painon alta.
- pilvi*
Meillä löytyi Sipoossa ojaa kaivettaessa suuri 102kg painava kaunis pyöreä graniittikivi. Soitin Otaniemen Geologiseen tutkimuslaitokseen ja se oli jääkauden muovaama kivi hiekkaharjun alapuolella. Olin luullut sen olevan hiidenkiven,mutta ei se oli vain pyörinyt veden virratessa ja hioutunut.
- Ramoona*
pilvi* kirjoitti:
Meillä löytyi Sipoossa ojaa kaivettaessa suuri 102kg painava kaunis pyöreä graniittikivi. Soitin Otaniemen Geologiseen tutkimuslaitokseen ja se oli jääkauden muovaama kivi hiekkaharjun alapuolella. Olin luullut sen olevan hiidenkiven,mutta ei se oli vain pyörinyt veden virratessa ja hioutunut.
Saariston ja rannikon silokallioilla kulkiessa mielikuvitus lähtee liikkeelle, miettii miten kovimmat kivilajit ovat jääneet jäljelle, hiidenkirnuissa näkee veden voiman. Kallioissa viipyy auringonlämpö iltamyöhään, ne tuntuvat ikiaikaisen turvallisilta jalkapohjia vasten. Veden sileiksi hiomat irtokivet ovat täydellisiä luonnon taideteoksia. Monta kiveä on retkimuistoina lähtenyt mukaan.
- capt.cöpenick <
pilvi* kirjoitti:
Sehän on ihan arvokas muotonsa historiansa vuoksi. Jossain Hämeessä on jääkauden jättämä suuri siirtolohkare. Erikoinen sinänsä. Jostain olen lukenut, että tätä rauhoitettua kohdetta voisi liikutella ihmisvoimin.
- capt.cöpenick <
Ramoona* kirjoitti:
Saariston ja rannikon silokallioilla kulkiessa mielikuvitus lähtee liikkeelle, miettii miten kovimmat kivilajit ovat jääneet jäljelle, hiidenkirnuissa näkee veden voiman. Kallioissa viipyy auringonlämpö iltamyöhään, ne tuntuvat ikiaikaisen turvallisilta jalkapohjia vasten. Veden sileiksi hiomat irtokivet ovat täydellisiä luonnon taideteoksia. Monta kiveä on retkimuistoina lähtenyt mukaan.
Erään jääkauden jälkeisen vesialtaan rantakiveys ulottuu Tiirismaan etelärinteeseen. Meilläkin tätä etelämmässä tien varsilla näkee jäiden hiomia kallioita. Korkeus nykyisestä merenkorkeustasosta on n.30m. Luin tutkijan artikkelin muinaisen vesialtaan rantaviivasta. Se on yli 50m nykyisen merenpinnan yläpuolella. Niettä siintä vaan lomalla kalliota tarkastelemaan 'sillä silmällä'.
- pilvi*
capt.cöpenick < kirjoitti:
Sehän on ihan arvokas muotonsa historiansa vuoksi. Jossain Hämeessä on jääkauden jättämä suuri siirtolohkare. Erikoinen sinänsä. Jostain olen lukenut, että tätä rauhoitettua kohdetta voisi liikutella ihmisvoimin.
Se on jalustalla,että se nousee nurmikon keskeltä ja pyöreys eroituu.Uskomattomen täydellisen pyöreäksi se onkin muotoutunut. Hieman litteän pyöreä se on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t744848- 332711
- 402504
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin261933Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401832- 881661
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251612- 1611532
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241348Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät941200