Onko havaintoja Oulun seudulta kirjosiepoista? Pääskyset on jo tulleet mutta joka kesäisiä pihapöntön pesijöitä kirjosieppoja ei vain näy. Toisekseen miksei edes talitiaiset alkaneet pesän rakennuspuuhiin. Pöntöt puhdistettiin kuin aiemminkin ja laitettiin samoihin kohtiin puihissa.
Kirjosiepot
10
580
Vastaukset
- tyystin kateissa
Ne pöntöt asennettiin siis samoihin kohtiin puihin/puissa. Pakko korjata tuo kirjoitusvirhe ettei kenenkään päivä ihan kokonaan pilalle mene.
- Hukka-Musti
Tänne Ylöjärvellekin kirjosiepot palas mun havaintojeni mukaan vasta viime viikolla. Pitkään ihmettelin, missä ne viipyy.
- Uusi Nikki
Hukka-Musti kirjoitti:
Tänne Ylöjärvellekin kirjosiepot palas mun havaintojeni mukaan vasta viime viikolla. Pitkään ihmettelin, missä ne viipyy.
Kirjosieppo alkaa asustella läheisessä lintupöntössä. Mutta pääskyset lensi vissiin ohi täällä Närkessä, enkä ehtinyt edes nähdä niitä. Mutta kyllä ne vielä tulee...
- täällä...
Hukka-Musti kirjoitti:
...Ikaalisissa. Aamulla lenteli yksi pihapiirissä, vilkuili sinitiaisten pönttöön. Oli tosin jo asutettu, tiaiset on valinneet parhaimmat paikat ennenkuin kirjosiepot edes ehtii maahan. ...mutta joo, eiköhän ne tätä vauhtia pian Oulun korkeudellakin ole.
- Hukka-Musti
täällä... kirjoitti:
...Ikaalisissa. Aamulla lenteli yksi pihapiirissä, vilkuili sinitiaisten pönttöön. Oli tosin jo asutettu, tiaiset on valinneet parhaimmat paikat ennenkuin kirjosiepot edes ehtii maahan. ...mutta joo, eiköhän ne tätä vauhtia pian Oulun korkeudellakin ole.
Tuttunikin soitti viikonloppuna Ikaalisista, että teki siellä kevään ensimmäisen kirjosieppohavainnon, joten hiljattaen ne kirjosiepot yhä pohjoisemmaksi on saavuskelemassa. Minun lähistöltäni muuten kirjosiepot ovat vallanneet jo pari pönttöä sini- tai talitiaisilta, vaikka tintit olisivat saaneet sinne pesäkeon valmiiksi. Sellaisia ryöväreitä ne kirjosiepot ovat.
- NMKAL
Hukka-Musti kirjoitti:
Kissa saalisti eilen illalla meidän kirjosieppoemon ja nyt poikaset sirkuttaa, kuin viimeistä päivää pöntössä. Ovat jo aika isoja, ei varmaan pitkään olisi mennyt, kun pesästä olisivat lähteneet... Eikä urosta näy missään, joten ko. emo oli varmasti jalkavaimo. Mitä niille nyt pitäisi tehdä? Ajaako nälkä ne sieltä ulos vai pitäisikö käydä ne ressukat lopettamassa? Surku...
- mitään.
NMKAL kirjoitti:
Kissa saalisti eilen illalla meidän kirjosieppoemon ja nyt poikaset sirkuttaa, kuin viimeistä päivää pöntössä. Ovat jo aika isoja, ei varmaan pitkään olisi mennyt, kun pesästä olisivat lähteneet... Eikä urosta näy missään, joten ko. emo oli varmasti jalkavaimo. Mitä niille nyt pitäisi tehdä? Ajaako nälkä ne sieltä ulos vai pitäisikö käydä ne ressukat lopettamassa? Surku...
Hyönteissyöjiä kun ovat niin ei niitä ainakaan voi ruokkia. Näihin aikoihin kirjosiepon pesintä on kyllä ihan loppuvaiheessa, mutta lienee inhimillisintä lopettaa ne. Parempi sekin kuin kuolla nälkään. ...toki asiaa voi kysyä paikalliselta eläinlääkäriltä, ehkä sieltä löytyy parempia neuvoja.
...ja toki tuota tapahtuu jatkuvasti, jokainen vapaana kulkeva kissa teurastaa vuosittan kymmeniä lintuja muista eläimistä puhuttakaan ja aiheuttaa pesinnöille lähes minkin tasoista tuhoa. Suosittelen asentamaan kissanloukun pihalle, niin pääsee niistä tuholaista eroon.
- "paäi"
....olen ihmetellyt pitkään samaa missä ne viipyvät,mutta alkuviikosta näin yhden joka ei kuitenkaan jäänyt meille vaikka on monta vuotta pesinyt pihassamme,viime vuonnakin se valloitti toiselta pöntön ja toisenkin omi,mutta asui sitten vaan toisessa niistä.Asun 130km Oulua etelämpänä.
- Uusi Nikki
Että oliko sama kirjosieppo joka ollut siellä monena vuonna? Minä en oikein näe eroa niissä.. :)
- Homo sapiens
Harmaasieppo kävi laulelemassa ikkunani alla pari päivää sitten täällä Pirkanmaalla rivipihassani, mökillä en ole käynyt viikkoon pariin, siellä pesii kirjosieppoja, joten en tiedä, ovatko saapuneet. Tulevat tavallisesti, kun puihin tulee silmuja ja tietävät saavansa pesänsä piiloon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793