Muistatteko lapsuudestanne lotat ja olitteko itse mahdollisesti "pikku-lottia?
Pikku-Lotat
40
1947
Vastaukset
esität muisteltavaksemme ja pohdittavaksemme. Itse olen 1940 syntynyt,joten Pikku-Lottiin en ennättänyt,muta partioon kyllä vanhempani laittoivat 8-9 vuotiaana.Mutta jonkinlaisena sopeutumattomana en siinä viihtynyt,vaikka sitten jouduin itse aikuisena opastamaan partion Sudenpentuja. Tunnistatteko itseänne seuraavista hyvät naiset: Liika empaattisuus huoli muitten tarpeista vaikeus luottaa ja pyytää apua muilta kiltteys,tunnollisuus,avuliaisuus,vastuun-ja velvollisuuden tunteet hoivaaminen,huolehtiminen työteliäisyys,sitkeys,sisu taipumus itsensä uhraamiseenhyväksytyksi tulemisen tarpeessa läheisyyden tarpeen ylikorostuminen Suojeluskuntaa edustanut Lotta-Svärd järjestö (Fanni Luukkonen) kehitti 8-16 vuotiaille tytöille maanpuolustushenkistä tyttötyötä;Pikku-Lotat.Ihanteina tunnollisuus,kurinalaisuus,ahkeruus,ryhdikkyys,siveellisyys,moitteeton käytos...siis kaiken kaikkiaan kilttejä tyttöjä. Suojeluskuntatyö korvasi nuorilla vanhemmuuden poissaoloa samoin kuin partioaate.Nuoria kasvatettiin isänmaan rakkauteen jne,ja jo noihin edellä mainittuihin hyveisiin. Yhteiset tarpeet olivat ensisijaisia.Tällaisesta "lapsisotilaiden" työstä vaiettiinkin kauan.Teini-ikäisiä tyttöjä oli jopa sotasairaaloissa,he saattoivat saattohoitaa ikäisiäänkin poikasotilaita jne. Työ oli suurten taistelujen aikana niin rankkaa,että joskus annettiin jopa amfetamiinijohdannaista Pervitiiniä ja unilääkkeitä jaksamiseen.Nuorilta edellytettiin uhrautumista isänmaan puolesta,ääriliikkeenä IKL,Sinimustat,siinä verivalakin. Suojeluskuntatyön yksi ideologi oli Tahko Pihkalakin,pesäpallokin kehitti taistelukuntoisuutta. Rauhanehtojen myötä lakkautetttiin suojeluskunnat, isänmaallisuuden korostaminen oli jopa häpeällistä ja siitäkin vaiettiin. Äitinikin toimi lottana ilmatorjunnassa,mutta esim.kuuluiko hän Sinimustiin,jäi meille lapsille epäselväksi,siitä vaiettiin. Sodan tunneperimänä jäi meille lapsille: lapset säilöivät tunteita,lasta korostettiin omillaan pärjäämiseen,vaadittiin aikuisten vastuuntuntoa.Monelle lapselle merkitsi sota-aika ja senjälkeinen aika jatkuvaa murrosta,elämää epävarmuudessa,se vaati sopeutumaan,juurten etsintäänkin. Menetyksistä vaikeneminen,kipeitä kokemuksia ei saatu puretuksi,ei lohdutusta.Yksin pärjäämisen pakko,sisulla pärjäämisen ihannointi opetettiin meille. Sodan aikana kasvaneet ovat joutuneet kantamaan sodan jälkeen jättämää tunnekuormaansa,sotatraumat jäivät käsittelemättä.Ja sillä on taipumus siirtyä tavalla tai toisella jälkipolville. Sodan mahdolliset aiheuttamat traumat näkyvät erityisesti meidän sukupolvessamme...ja vielä pari sukupolvea eteenkinpäin.
mutta muistan kyllä sotaajasta kaikenlaista. Lottia ei minun sisarusparvessa ollut vaikka kaikki olivat minua vanhempia. Halkometsässä he kyllä olivat. Kotirintaman pikkulotat olivatkin näistä Herrasperheistä. En ainakaan tunne ketään työläiperheen lasta jotka näissä olisi ollut. Suojeluskuntalaisetkin oli jotenkin toista porukkaa kun me työläiset. Näin minä muistan .
- sen ikäinen
ullamirjami kirjoitti:
mutta muistan kyllä sotaajasta kaikenlaista. Lottia ei minun sisarusparvessa ollut vaikka kaikki olivat minua vanhempia. Halkometsässä he kyllä olivat. Kotirintaman pikkulotat olivatkin näistä Herrasperheistä. En ainakaan tunne ketään työläiperheen lasta jotka näissä olisi ollut. Suojeluskuntalaisetkin oli jotenkin toista porukkaa kun me työläiset. Näin minä muistan .
tutustupa Suomen historiaan ja etsi sieltä mikä oli Tammikuun kihlaus v. 1940!
sen ikäinen kirjoitti:
mutta pikaisesti kävinkin tarkistamassa tietojani Googlessa ---sielähän sitä tietoa riittää ja Näin ollen sainkin taas lisäätietoamm Muilutuksista. Ne tapahtui ennen sotia ,niinkun kaikiki tiedämmekin -- Mutta miksi taas nämä samat luokkaerojen rähinät on otettava esiin ---miksi?
- susmorsian ek.
ullamirjami kirjoitti:
mutta pikaisesti kävinkin tarkistamassa tietojani Googlessa ---sielähän sitä tietoa riittää ja Näin ollen sainkin taas lisäätietoamm Muilutuksista. Ne tapahtui ennen sotia ,niinkun kaikiki tiedämmekin -- Mutta miksi taas nämä samat luokkaerojen rähinät on otettava esiin ---miksi?
Omasta mielestäni ainakin ihan asiallisesti kirjoitin. Luulisin,ettet sinäkään niin itse muista,muistat ehkö vanhempiesi mielipiteet "herroista" ja työläisistä. Ei ollut minunkaan isäni herra,millainen sitten lieneekään "herra".Jos ihminen on kouluja käynyt köyhistä oloista lähteneenä,itse ponnistellen,niin kunnioitettavaahan se onOlihan jo ylioppilas ennenvanhaan "herra" joidenkin mielestä.
- Peer G.
Sopusointu-näytelmä avasi minusta paljon vv.1917-18 tapahtumia. Heikki Ylikangas on avannut monia vaikeita asioita julkistaessaan niitä kansantajuisissa näytelmissään. On suotavaa, että saamme keskustella vapaasti lähihistoriaamme oleellisesti liittyvistä asioista.
- Kai ed Puu
Peer G. kirjoitti:
Sopusointu-näytelmä avasi minusta paljon vv.1917-18 tapahtumia. Heikki Ylikangas on avannut monia vaikeita asioita julkistaessaan niitä kansantajuisissa näytelmissään. On suotavaa, että saamme keskustella vapaasti lähihistoriaamme oleellisesti liittyvistä asioista.
Sopusointunäytelmään voi tutustua oheisessa linkissä. http://www.trissa.tv/?do=open&page=883&ib=view&row=213 Laitan usein puheenvuorooni sähköpostiosoitteen jotta voi ottaa yhteyttä. Kritiikkikin on mieluisaa ja usein keskustelu tulee syvällisemmäksi. [email protected]
- Peer G.
susmorsian ek. kirjoitti:
Omasta mielestäni ainakin ihan asiallisesti kirjoitin. Luulisin,ettet sinäkään niin itse muista,muistat ehkö vanhempiesi mielipiteet "herroista" ja työläisistä. Ei ollut minunkaan isäni herra,millainen sitten lieneekään "herra".Jos ihminen on kouluja käynyt köyhistä oloista lähteneenä,itse ponnistellen,niin kunnioitettavaahan se onOlihan jo ylioppilas ennenvanhaan "herra" joidenkin mielestä.
Maassa tunnetaan hyvin laajalti Hilja Riipinen laajaa kunnioitusta ja pelkokin rehtorina ja sittemmin kansanedustajana toimiessaan. Lotta-toiminnassakin hän sai lähiseudun nuoret naiset mukaan - aikansa merkittävin naisasianainenkin hän oli - fanaatikko aatteissan.
- susmorsian ek.
Peer G. kirjoitti:
Maassa tunnetaan hyvin laajalti Hilja Riipinen laajaa kunnioitusta ja pelkokin rehtorina ja sittemmin kansanedustajana toimiessaan. Lotta-toiminnassakin hän sai lähiseudun nuoret naiset mukaan - aikansa merkittävin naisasianainenkin hän oli - fanaatikko aatteissan.
enpä tuntenu tätä hurjahiltaa.Katoin tuolta wikistä,niin on jouduttu joskus poistamaan eduskunnan istuntosalista,Veikko Vennamohan toinen,liekö muitakin.
- Peer G.
enpä tuntenu tätä hurjahiltaa.Katoin tuolta wikistä,niin on jouduttu joskus poistamaan eduskunnan istuntosalista,Veikko Vennamohan toinen,liekö muitakin.
Kekkonenkin taisi olla kateellinen kun Hilda oli Pressan juhlassa kuin "joulukuusi". Riipinen ei tiennyt Urkin tulevan - sanailussa Kekkonen olisi ollut altavastaaja....
- Sota, jos sitä ei olisi
tullut, olisi kaikki ollut hyvin. Tunnekuorma, yksin pärjäämisen pakko, kyllähän se oli kauheata vanhemmillekin, sillä tottahan he tiesivät, mutta eivät voineet mitään. Kauhea onnettomuus oli sota, joka kesti viisi vuotta meidän pikkulapsiaikanamme.
- kaksi seuraavaa pikkulottia
Sota, jos sitä ei olisi kirjoitti:
tullut, olisi kaikki ollut hyvin. Tunnekuorma, yksin pärjäämisen pakko, kyllähän se oli kauheata vanhemmillekin, sillä tottahan he tiesivät, mutta eivät voineet mitään. Kauhea onnettomuus oli sota, joka kesti viisi vuotta meidän pikkulapsiaikanamme.
ja kaksikymppiset (vanhimmat) veljeni sotilaita.
- meidät kotirintaman
kaksi seuraavaa pikkulottia kirjoitti:
ja kaksikymppiset (vanhimmat) veljeni sotilaita.
vauvat ja lapset. Eipä ole liikoja meidän taakkojamme esiin nosteltu!
- pilvi*
Liityvätkö ne tuohon Lottailmiön sääntöihin, vai omakohtaisia ajatuksiasi? Kysyt tunnistammeko niistä itseämme.Kyllä,on siinä paljonkin ainesta mikä liittyy naiseuteen. Liika empaattisuutta en allekirjoita,en myöskään itsensäuhrautumisesta tullakseni hyväksytetyksi. En myös läheisyyden tarpeen ylikorostumisesta. Kieltää en missään nimessä voi läheisyyden tarvetta,se kuuluu meille ihmisille luonnostaan,jos ei ole psyykkisesti vammautunut. Joka on saanut lapsena hyväilyjä ja rakkautta,osaa sitä myös antaa.Moni vaikkei ole paljon saanutkaan osaa sittenkin omalla tavallaan ilmituoda tunteensa. Suomalaiseen luonteeseen ei kuulu niin kovin paljon paijailla ja hellitellä lapsiaan. Tästä keskustelimme paljonkin edesmenneen aviomieheni kanssa,hänellä kun oli venäläinen äiti,joka silitteli ja hyväili lapsiaan kovin paljon.Varsinkin tätä poikaansa,joka sairasteli paljon lapsena. Minä saatoin kokea ärsyttävänä jatkuvan hivelyn,ja paijaamisen,se alkoi tuntua mekaanisena tapana,rauhoittelevana.Sellaista en tarvinnut. Saattaa olla eroja miten on kasvatettu Kyllä niitä naiselle ominaisia piirteitä Lotilta vaadittiin,sen lisäksi vielä rohkeutta tarttua tehtäviin,joista nämä nuoret naiset eivät voineet olla tietoisia siviilielämässä. Pikkulotistakaan ei minulla ole tietoa ikäni vuoksi,kaipa heitä koulutettiin tehtäviin kotirintamalla,jossa tarvittiin myös sitkeitä naisia ja lapsia! Kovaa oli tuo aika monelle,mutta kunnialla selvisi useimmat,niin rintamalla kuin kotona.
- Peer G
Kai ed Puu kirjoitti:
Sopusointunäytelmään voi tutustua oheisessa linkissä. http://www.trissa.tv/?do=open&page=883&ib=view&row=213 Laitan usein puheenvuorooni sähköpostiosoitteen jotta voi ottaa yhteyttä. Kritiikkikin on mieluisaa ja usein keskustelu tulee syvällisemmäksi. [email protected]
Keskustelet itsesi kanssa ja näin saat omat keskustelusi näyttämään vilkkailta. Kohta kai väität ystäviesi määrän kovin suureksi. Kas kun et tullut mukaan kaikilla nimimerkeilläsi?
- Näytelmäkirjailija sinusta
Peer G kirjoitti:
Keskustelet itsesi kanssa ja näin saat omat keskustelusi näyttämään vilkkailta. Kohta kai väität ystäviesi määrän kovin suureksi. Kas kun et tullut mukaan kaikilla nimimerkeilläsi?
sinusta tulisi helposti! Miksi et kirjoittaisi näytelmää Pikku-Lotta?
pilvi* kirjoitti:
Liityvätkö ne tuohon Lottailmiön sääntöihin, vai omakohtaisia ajatuksiasi? Kysyt tunnistammeko niistä itseämme.Kyllä,on siinä paljonkin ainesta mikä liittyy naiseuteen. Liika empaattisuutta en allekirjoita,en myöskään itsensäuhrautumisesta tullakseni hyväksytetyksi. En myös läheisyyden tarpeen ylikorostumisesta. Kieltää en missään nimessä voi läheisyyden tarvetta,se kuuluu meille ihmisille luonnostaan,jos ei ole psyykkisesti vammautunut. Joka on saanut lapsena hyväilyjä ja rakkautta,osaa sitä myös antaa.Moni vaikkei ole paljon saanutkaan osaa sittenkin omalla tavallaan ilmituoda tunteensa. Suomalaiseen luonteeseen ei kuulu niin kovin paljon paijailla ja hellitellä lapsiaan. Tästä keskustelimme paljonkin edesmenneen aviomieheni kanssa,hänellä kun oli venäläinen äiti,joka silitteli ja hyväili lapsiaan kovin paljon.Varsinkin tätä poikaansa,joka sairasteli paljon lapsena. Minä saatoin kokea ärsyttävänä jatkuvan hivelyn,ja paijaamisen,se alkoi tuntua mekaanisena tapana,rauhoittelevana.Sellaista en tarvinnut. Saattaa olla eroja miten on kasvatettu Kyllä niitä naiselle ominaisia piirteitä Lotilta vaadittiin,sen lisäksi vielä rohkeutta tarttua tehtäviin,joista nämä nuoret naiset eivät voineet olla tietoisia siviilielämässä. Pikkulotistakaan ei minulla ole tietoa ikäni vuoksi,kaipa heitä koulutettiin tehtäviin kotirintamalla,jossa tarvittiin myös sitkeitä naisia ja lapsia! Kovaa oli tuo aika monelle,mutta kunnialla selvisi useimmat,niin rintamalla kuin kotona.
mitään "traumoja" sota-ajasta jäänytkään,sehän hyvä,jos niin tunnet. Uskon kyllä,että monelle siirtolaiselle jäi,vaikkeivät monet tunnistakaan,ole ajatelleet,miksi noita luettelemiani piirteitä tuntevet omakseen.Eivät ne naiseuteen liity,on vain eri lähtökohtia elämälle jäänyt sota-ajan kokemuksien takia. Kunnialla nimenomaan selvittiin,ehkä juuri liiankin kovalla "kunnialla",koska kunnia-asia oli selvitä kunnialla.Oli pakko selvitä. Juu,Pikku-Lottien kuvaan kuuluivat tällaiset ihanteelliset tavoitteet,eivät ole minun keksimiäni.Huh-huh...eipä minua ehkä olisi hyväksyttykään pikkulotaksi,en taitaisi täyttää tällaisia vaatimuksia.En kovin "kiltti tyttö" ole koskaan ollutkaan,ahkera ja energinen kyllä. En tiedä psyykisestä vammautumisestani,mutta kova tyttö olen halailemaan ja pussailemaan,jopa ventovieraita taputtelen olkapäälle vaistomaisesti innostuessani keskustelemaan. No elämästä selviytymistarinat ovatkin asia erikseen,kukin voimiensa,kykyjensä mukaan itse keinot keksii...tai sitten ei. Mutta edelleen olen sitä mieltä,että meidän sukupolvemme on aivan erikoislaatuinen, ajattelipa siinä kokemuksien perusteella niin tai näin.
susmorsian kirjoitti:
mitään "traumoja" sota-ajasta jäänytkään,sehän hyvä,jos niin tunnet. Uskon kyllä,että monelle siirtolaiselle jäi,vaikkeivät monet tunnistakaan,ole ajatelleet,miksi noita luettelemiani piirteitä tuntevet omakseen.Eivät ne naiseuteen liity,on vain eri lähtökohtia elämälle jäänyt sota-ajan kokemuksien takia. Kunnialla nimenomaan selvittiin,ehkä juuri liiankin kovalla "kunnialla",koska kunnia-asia oli selvitä kunnialla.Oli pakko selvitä. Juu,Pikku-Lottien kuvaan kuuluivat tällaiset ihanteelliset tavoitteet,eivät ole minun keksimiäni.Huh-huh...eipä minua ehkä olisi hyväksyttykään pikkulotaksi,en taitaisi täyttää tällaisia vaatimuksia.En kovin "kiltti tyttö" ole koskaan ollutkaan,ahkera ja energinen kyllä. En tiedä psyykisestä vammautumisestani,mutta kova tyttö olen halailemaan ja pussailemaan,jopa ventovieraita taputtelen olkapäälle vaistomaisesti innostuessani keskustelemaan. No elämästä selviytymistarinat ovatkin asia erikseen,kukin voimiensa,kykyjensä mukaan itse keinot keksii...tai sitten ei. Mutta edelleen olen sitä mieltä,että meidän sukupolvemme on aivan erikoislaatuinen, ajattelipa siinä kokemuksien perusteella niin tai näin.
LAPUAN LOTTA - Hilja Riipinen (Kaarle Sulamaa) Lapuan Lotta lehtikin ilmestyi pitkään. Laitan linkin artikkeliin, jossa kerrotaan myös kuvin http://www.lapua.fi/hellanmaa/hella15/enkelini.htm
- kuin nuo 1939 - 45 lotat,
KaidePuu kirjoitti:
LAPUAN LOTTA - Hilja Riipinen (Kaarle Sulamaa) Lapuan Lotta lehtikin ilmestyi pitkään. Laitan linkin artikkeliin, jossa kerrotaan myös kuvin http://www.lapua.fi/hellanmaa/hella15/enkelini.htm
joista ainakin minä olen koko ajan puhunut. Vanhempani eivät osallistuneet edellideen, siis vapaussotaan tai sisällissotaan.
- Peer G.
kuin nuo 1939 - 45 lotat, kirjoitti:
joista ainakin minä olen koko ajan puhunut. Vanhempani eivät osallistuneet edellideen, siis vapaussotaan tai sisällissotaan.
On ylen vaikea tietää mistä ja kuka kertoo kun yhteystiedot puuttuu eikä käytä yleisesti tunnettua tai rekisteröityä nikkiä Laitan itse usein "sähköposti" kohtaan yhtteystietoni.
- vaan 1939-45 sodan lotista.
kuin nuo 1939 - 45 lotat, kirjoitti:
Kumpikaan vanhemmistani ei osallistunut vuoden 1917-sotaan, ja veljeni ja sisareni eivät olleet silloin vielä edes syntyneetkään. Veljet olivat parikymppisiä, toinen melkein, vuonna 1942 ja sisar, vanhin, vasta sen jälkeeen. Olivat lottina ja pikkulottina silloin. Ei pidä nyt sekoittaa näitä sotia.
- kerrohan?
vaan 1939-45 sodan lotista. kirjoitti:
Kumpikaan vanhemmistani ei osallistunut vuoden 1917-sotaan, ja veljeni ja sisareni eivät olleet silloin vielä edes syntyneetkään. Veljet olivat parikymppisiä, toinen melkein, vuonna 1942 ja sisar, vanhin, vasta sen jälkeeen. Olivat lottina ja pikkulottina silloin. Ei pidä nyt sekoittaa näitä sotia.
Mitä haluat kertoa 1939-45 sodan lotista? Ei pidä nyt sekoittaa näitä sotia.(!?)
- oli lottien työpanos
kerrohan? kirjoitti:
Mitä haluat kertoa 1939-45 sodan lotista? Ei pidä nyt sekoittaa näitä sotia.(!?)
ratkaisevan suuri. Venäjä ei miehittänyt meidän maatamme, kiitos sotiemme veteraanien ja lottien. Luulin, että tämän kaikki jo tiesivät.
- susmorsian ek.
oli lottien työpanos kirjoitti:
ratkaisevan suuri. Venäjä ei miehittänyt meidän maatamme, kiitos sotiemme veteraanien ja lottien. Luulin, että tämän kaikki jo tiesivät.
nää keskustelunheitot,kun sotien kanssa vähän sekoiltiin,että Vapaussodan suojelukunnat (valkokaarti) tietysti eri juttu kuin Talvi-ja jatkosodan suojeluskunnat. Joittenkin kirjoituksista päätellen sodittiin eri sodissa. No,ei tässä sen enmpään aihetta.
nää keskustelunheitot,kun sotien kanssa vähän sekoiltiin,että Vapaussodan suojelukunnat (valkokaarti) tietysti eri juttu kuin Talvi-ja jatkosodan suojeluskunnat. Joittenkin kirjoituksista päätellen sodittiin eri sodissa. No,ei tässä sen enmpään aihetta.
nämä kaikki suojeluskunnet ,valkoiset ja punaiset laittaa meille jotka ei olla saatu tieyoa näin helposti kun nyt saa. Katsoin Suojeluskunnan alkua, joka onkin pitkä juttu. Mutta Heikki Ritavuori korkeasti oppinut ja oikeuden mies ,Ministerikin , sai maksaa hengellään oikeustajunsa takia. Lukekaa ja ihmetelkää juonittelua sen aikaisessa Suomessa --ei ollut kyllä vielä ollut kauaa Tasavaltanakaan,Ja Mannerheimi oli suuri sotalietsoja jo silloin ,ei mikään rauhan mies ,vaikka järjestikin Mannerheimin lastensuojelujärjedstön, Peitelläkseen pahoja tekojaan, Niin, Suojeluskunta lakkautettiin Liitoutuneiden komission määräyksellä v 1944. Vielä Suomi tarvitsee oikeustajun omaavia hallitusmiehiä,saa nyt nähdä "jos elää saa" ,mitä tulevaisuustuo tullessaan.
- Peer G.
ullamirjami kirjoitti:
nämä kaikki suojeluskunnet ,valkoiset ja punaiset laittaa meille jotka ei olla saatu tieyoa näin helposti kun nyt saa. Katsoin Suojeluskunnan alkua, joka onkin pitkä juttu. Mutta Heikki Ritavuori korkeasti oppinut ja oikeuden mies ,Ministerikin , sai maksaa hengellään oikeustajunsa takia. Lukekaa ja ihmetelkää juonittelua sen aikaisessa Suomessa --ei ollut kyllä vielä ollut kauaa Tasavaltanakaan,Ja Mannerheimi oli suuri sotalietsoja jo silloin ,ei mikään rauhan mies ,vaikka järjestikin Mannerheimin lastensuojelujärjedstön, Peitelläkseen pahoja tekojaan, Niin, Suojeluskunta lakkautettiin Liitoutuneiden komission määräyksellä v 1944. Vielä Suomi tarvitsee oikeustajun omaavia hallitusmiehiä,saa nyt nähdä "jos elää saa" ,mitä tulevaisuustuo tullessaan.
Ullamirjami ei ole milloinkaan vastannut asiattomiin väitteisiinsä kirjoittelustani ja siksi nyt tämä vastaus.Sophie Mannerheim oli Garl Gustav Emilin vanhin sisar, jolla on minusta merkittäviä ansioita sairaanhoitn kehittämisessä. Ullamirjamiin yhdyn sodan julmuuksissa, jotka jatkuvat edelleen "Terrorismin vastaisena sotana" mm.. Sodassa on aina TOTUUS ENSIMMÄINEN UHRI!
Peer G. kirjoitti:
Ullamirjami ei ole milloinkaan vastannut asiattomiin väitteisiinsä kirjoittelustani ja siksi nyt tämä vastaus.Sophie Mannerheim oli Garl Gustav Emilin vanhin sisar, jolla on minusta merkittäviä ansioita sairaanhoitn kehittämisessä. Ullamirjamiin yhdyn sodan julmuuksissa, jotka jatkuvat edelleen "Terrorismin vastaisena sotana" mm.. Sodassa on aina TOTUUS ENSIMMÄINEN UHRI!
kirjoituksessani väärässä Mannerheimin lastensuojelian alullepaniasta --hyvä että muistat minut. Olet hyvä aloittaja ja siittä saat kaiken kunnian Me kirjoittajat ei aina olla ihan kaikinpuolin asioista perillä ,mutta tietoa saa kun on asiaan kiinnostunut. Ihan hyvä kun korjasit virheeni.
- peergynt&ajomies-x
ullamirjami kirjoitti:
kirjoituksessani väärässä Mannerheimin lastensuojelian alullepaniasta --hyvä että muistat minut. Olet hyvä aloittaja ja siittä saat kaiken kunnian Me kirjoittajat ei aina olla ihan kaikinpuolin asioista perillä ,mutta tietoa saa kun on asiaan kiinnostunut. Ihan hyvä kun korjasit virheeni.
Lukuisat täysin väärää ja asiatonta tietoa sisältäneet viestisi lienevät edelleen luettavissa. Pyysin aikoinaan kertomaan faktatietoa - turhaan. Ellet korjaa julkisesti asiaa niin en jatka enkä vstaa viestihisi, joissa jatkat väärillä asiattomilla tiedoilla vuosikausia! Ylläpitokaan ei milloinkaan pyynnöistäni huolimatta korjannus eikä myöskään vastannut. Palstoilla en enää jatka kanssasi mitään "keskustelua"!
- mittumaarina
sen ikäinen kirjoitti:
Voisiko ajatella vaikka juhannuskihloja.
Kyysyn vaan, kosisinko? oli lottien työpanos kirjoitti:
Tietomme viime sodistamme ovat edelleen kovin puutteelliset.
Alexanrda Kollontai toimi Tukholmassa suurlähettiläänä ja uskon hänellä olleen mekoisen osuuden, että Paasikivi pääsi Stalinin kanssa rauhanneuvotteluihin.
Suur-Suomesta monet haaveilivat
- Luulo ei ole ollut koskaan tiedon väärtti !- rauhaton sielu
kerrohan? kirjoitti:
Kun haluat rauhaa niin valmistaudu sotaan.
Ruma sota on eräs tutkimus, joka julkaistiin äskettäin ja siitä käydään toisaalla vilkasta ja mielenkiintoista keskustelua.
Totuus on sodan ensimmäinen uhri ollut, on ja tulee olemaan.
- Peer G.
'nämä asiat nivoutuu toisiinsa ja näitä myös tutkitaan edelleen. ÄViime syksynä paljastetun Lotta-patsaan juhlatilaisuudessakin tulivat esiin puolustusministeri Häkämiehen, Sipi Tiluksen ja monien muiden puheenvuoroissa, Kanttiinin lotat kuorossa esiintyen. Lottia oli sodan aikana parisataa tuhatta. Lotat avasivat naisille tien työelämään - uskoisin ! Sotalapset ovat myös tulleet mukaan tutkimuksissa. Saksalaisten sotilaiden ja venäläisten sotavankien jälkeläisistä on vasta nyt alettu puhua laajemmin julkisesti.
- Kai de Puu
Lotta viettää nimipäivää, mutta liput liehuvat "Lukeva Poika" veistoksen esikuvan muiston kunnioituksesta. J.W.S. asui nuoruudessaan kaupungissa ja Pekka Jylhn teos on kivellä, jolla Satu-Setä lienee aikoinaan istunut lukemassa.
- Fanni
Äitini, keskikokoisen maatilan emäntä ja viiden alle 12 vuotiaan äiti toimi kotona isäntänä ja emäntänä isän ollessa isänmaan tehtävissä. Kotonani kävi eräänä päivänä pikku-Lotta Kirsti, n.14 vuotias, poimimassa marjapensaalla hetken aikaa. Hänellä varmaan oli lyhennetty työaika, kun ennätti olla niin vähän aikaa. Minua alle kouluikäistä jäi harmittamaan, kun hän otti pyöränsä ja lähti 14 km:n kotimatkalle. Pikku-Lotalla oli kaunis lottapuku ja kullankeltaiset hiukset. Pikkuserkkuni Anja oli pikkulottana kunnansairaalassa, josta oli tehty sotilassairaala. Hän juoksutti yhtä sun toista hoitajien antamaa tehtävää, kuikkaa, alusastiaa, ulosteämpäriä jne. Samainen Anja asuu Amerikan mantereella ja käy joka toinen vuosi luonani. Hän kertoisi värikkäästi pikku-Lotan tehtävistä, mutta harmi, ettei tehtävissään oppinut tietotekniikkaa eikä voi tähän ketjuun vastata. Hän neljän lapsen äiti toimi hammashoitajana ja bussinkuljettajana. Leskeksi jäätyään möi talonsa, osti 70-vuotiaana seitsemän huoneen talon poikansa läheltä. Hän oli vaatimattomista oloista, oli seitsemän sisarusta, joiden eteen äiti uurasti ja isä haki rahat tehtaasta erikoisammattimiehenä. Eivät vatvoneet politiikkaa vanhemmat eikä tämä heidän tyttärensä. On ollut runsaasti tehtävää, jonka jäljet näkyvät.
- Isänmaallisuus oli
itsestäänselvänä pontimena lotta- ja pikkulottatehtävissä vanhemmilla sisarillani. Sotilaiden kotiintulo lomalle oli äidille suurta juhlaa, samoin meille kaikille. Silloin äiti teki kaikkein parhaat ateriansa. Tunnekuohua oli kaikessa silloin. Juoksin kädet levällään lomalle tulijaa vastaan, sitten sisään kertomaan, että jalkani olivat puhelinlankojen korkeudella, kun tulija heitti ilmaan. Eivät ne muistot ikinä himmene.
- Peer G.
Isänmaallisuus oli kirjoitti:
itsestäänselvänä pontimena lotta- ja pikkulottatehtävissä vanhemmilla sisarillani. Sotilaiden kotiintulo lomalle oli äidille suurta juhlaa, samoin meille kaikille. Silloin äiti teki kaikkein parhaat ateriansa. Tunnekuohua oli kaikessa silloin. Juoksin kädet levällään lomalle tulijaa vastaan, sitten sisään kertomaan, että jalkani olivat puhelinlankojen korkeudella, kun tulija heitti ilmaan. Eivät ne muistot ikinä himmene.
Muistan elävästi Taanilan radiopakinan, jossa hän lausui kiitoksensa itsenäisyydestämme Suomen Naisille kun he varustivat armeijan aseista muonitukseen sekä hoitivat kotona perheen ja viljelyn, karjanhoidon, lapset, vanhukset, sairaat....
- Peer G.
Vänrikki Stålin "Lotta Svärd" oli kokkolalainen Brita Johanna Granlund muiti Lotta-patsaan paljastustilaisuudessakin kertoa Sipi Tilus, ilmajokelaissyntyinen hänkin Kokkolaan aikoinaan .....
- toivon hänestä
kertovan TV-ohjelman uusimista, se toi niin paljon koettua mieleen, vanhana hän oli vähän saman näköinen kuin vanhin sisareni ennen kuolemaansa.
toivon hänestä kirjoitti:
kertovan TV-ohjelman uusimista, se toi niin paljon koettua mieleen, vanhana hän oli vähän saman näköinen kuin vanhin sisareni ennen kuolemaansa.
Huomaan taas, että täällää vallitsee "viidakon lait", mitä poistatukseen tulee.
Keskustelujen historiassakin se pätee. Aikoinaan eräät ystäväni tallensivat uutterasti, mutta itsellä on hyvin satunnaista. TV- radio-ohjelmia voi katsoa ja kuunnella ihan vuosikymmenten takaakin.
Muistan lapsuuslapsudestani erityisesti Inkeriläisten palautuksen rauhan tultua.
Monet ikätoverini vietiin Ruotsiin ja näistäkin kirjoittaa Aarno Oja-Kaukola kirjoissaan. Niissä on paljon minullekin tuttua kerrontaa Eteläpohjalaisille
löytyy niissä kenties tuttuja, mutta vasta viime vuosina esiintuotua
Luetut kirjat avaavat uusia näköaloja.
http://www.luetutkirjat.fi/Valmiit/nuorisoisanmaantukena.htm
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216665Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562285- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971042- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.87942Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767