PH johtuu seratoniinin puutteesta

Ihan turha mystifioida paniikkihäiriötä ja esittää teorioita esim. kofeiinin vaikutuksesta paniikkihäiriöihin. Paniikkihäiriö johtuu seratoniinin puutteesta aivoissa. http://www.biopsychiatry.com/panic-disorder/index.html Paniikkihäiriö on helppo hoitaa SSRI-lääkityksellä. Valitettavasti lääkitys ei tehoa välittömästi, vaan tuloksia joutuu odottamaan 3-6 viikkoa. Sivuvaikutuksiakin valitettavasti on, esim. seksuaalisen mielihyvän saamisen vaikeutuminen. Hoitamattomana paniikkihäiriö on vaarallinen tauti ja se voi kroonistua aiheuttaen esim. pysyvän työkyvyttömyyden. Paniikkihäiriötä sairastavan ei tarvitse häpeillä, kuten ei esim. diabetesta sairastavakaan häpeä sitä, että häneltä puuttuu insuliinia. Kehoitan kaikkia sairastuneita hakeutumaan hoitoon asiantuntevalle lääkärille, - mieluiten psykiatrille. Paniikkihäiriötä ei kannata yrittää hoitaa itse (esim alkoholilla) tai odottaa että se menisi ohi. Riski taudin pahenemisesta on suuri ja parantumisprosessi viivästyy.
112849
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 11

Vanhimmat

sen sijaan serotoniini on......Tosin se ei ole ainut syy ph:n. Mihin unohdit esim. dopamiinin?

Äänestä

serotoniinin puutteesta, koska keinotekoisesti aiheutetusta serotoniin puutteesta ei ole aiheutunut masennus- tai muitakaan oireita kokeissa. SSRI-lääkkeillä pyritään vaikuttamaan stressihormonitasoihin, ne toimivat joillakin potilailla siinä tarkoituksessa, toimintatapaa ei tunneta. Täsmälääke paniikkeihin on bentsodiatsepiini, joka korvaa rauhoittavien välittäjäaineiden puutteellista toimintaa, joka johtuu useimmiten kofeiininkäytöstä. Kofeiinin tiedetään aiheuttavan paniikkihäiriötä vaikka sen tiedetään myös lisäävän serotoniinitasoa, joten teoriasi tökkii kyllä pahemman kerran. Psykiatri ei hoida paniikkiohäiriötä, peittelee vain oireita patenttilääkkeillä, joita joudut sitten syömään loppuikäsi ja vahingoitat samalla aivojasi pysyvästi.

Äänestä
  • Nyt sun on kyllä pakko laittaa linkkejä, on senverran paksuja puheet. Eli mistä selviää, että "keinotekoisesti aiheutetusta serotoniin puutteesta ei ole aiheutunut masennus- tai muitakaan oireita kokeissa. "

    Äänestä

  • Linkkejä kirjoitti:

    Nyt sun on kyllä pakko laittaa linkkejä, on senverran paksuja puheet. Eli mistä selviää, että "keinotekoisesti aiheutetusta serotoniin puutteesta ei ole aiheutunut masennus- tai muitakaan oireita kokeissa. "

    Ja voisko olla että tutkimusaika on ollu liian lyhyt. Tollaset asiat ei varmaan heti selviä. Niin niitä linkkejä kaipaisin.

    Äänestä

  • Linkkejä kirjoitti:

    Nyt sun on kyllä pakko laittaa linkkejä, on senverran paksuja puheet. Eli mistä selviää, että "keinotekoisesti aiheutetusta serotoniin puutteesta ei ole aiheutunut masennus- tai muitakaan oireita kokeissa. "

    yli 30 vuotta, en ole säästellyt linkkejä. Serotoniinitaso vaihtelee normaalistikin ja siihen vaikuttaa hyvin moni tekijä. Missään ei ole kyetty todistamaan, että serotoniinin puute aiheuttaisi yhtään mitään. Serotoniinitaso voi toki olla matalampi monien mielenterveyden häiriöiden yhteydessä, mutta siitä ei vielä ole todisteeksi siihen, että serotoniinin puute yleensä *aiheuttaisi* oireita. SSRI-lääkkeiden kanssa täysin päinvastoin toimivat SSRE-lääkkeet auttavat täysin samalla tavalla masennusoireisiin kliinisissä kaksoissokkotutkimuksissa, eikä niiden aiheuttama serotoniinitason alentuminen ole aiheuttanut testien mukaan paniikkioireita.

    Äänestä


  • Paniikkipalvelu kirjoitti:

    yli 30 vuotta, en ole säästellyt linkkejä. Serotoniinitaso vaihtelee normaalistikin ja siihen vaikuttaa hyvin moni tekijä. Missään ei ole kyetty todistamaan, että serotoniinin puute aiheuttaisi yhtään mitään. Serotoniinitaso voi toki olla matalampi monien mielenterveyden häiriöiden yhteydessä, mutta siitä ei vielä ole todisteeksi siihen, että serotoniinin puute yleensä *aiheuttaisi* oireita. SSRI-lääkkeiden kanssa täysin päinvastoin toimivat SSRE-lääkkeet auttavat täysin samalla tavalla masennusoireisiin kliinisissä kaksoissokkotutkimuksissa, eikä niiden aiheuttama serotoniinitason alentuminen ole aiheuttanut testien mukaan paniikkioireita.

    No vaikka olisit tutkinut asiaa 200 vuotta niin se ei mitään todista. Mihinköhän perustuu, että niin monet ovat tunteneet parantuneensa lääkkeiden avulla? Tänne palstallehan jengi tulee avautumaan lähinnä negatiivisista vaikutuksista, ja se toinen puoli jää unohduksiin. Yksi syy voisi olla, että täällä on hyvin erilaisia kokemuksia. Usein tuntuu että ihmiset puhuu täysin eri taudeista paniikkihäiriöstä puhuessaan. Itsetunto- ongelmia, ahdistuneisuutta, masennusta ja paniikkihäiriötä yms. on vaikea erottaa toisistaan.

    Äänestä

Kävin lääkärissä tästä paniikistani ja ahdostuneisuudestani. Sain uuden lääkkeen, Mirtazapin 15mg. Mitkä ovat kokemukset?? Ennen oli Cipralex, lopetin, ei sopinut. Sitten Seromax, aivan hirveä olo tuli. Paniikki, pelko ja ahdistumiseni estää elämästä minua. Pitkin hampain menin lääkäriin, koska kokemukseni ovat olleet ikäviä. En jaksanut enää. Kiitoksia ja yritetään jaksaa;)

Äänestä
  • Ei lääkitystä saisi/kannattaisi lopettaa omin päin. Cipralex voi alkaa vaikuttamaan vasta kuuden viikon päästä. Cipralexin annostusta nostetaan niin kauan, että haluttu tulos saavutetaan. Alussa lääkkeet aiheuttavat huonoa oloa ja jopa paniikkikohtauksia. Mutta ne on vain kestettävä. Tarvittaessa saat lääkäriltä rauhoittavia. Mitrazapin on minulla unilääkkeenä. Hyvin toimii. Ekalla kerralla saattaa aamulla tuntea itsensä voimattomaksi ja puhe saattaa sammaltaa. Tsemppiä

    Äänestä

tietoa aivoista.Tutkimukset ovat pahasti kesken ja mitään tarkkaa tietoa paniikkihäiriöstä ja sen synnystä ei ole olemassa.Se,mitä tiedetään on tuotu esille kunnioittaen lääketehtaita,jotta ssri-lääkettä saataisiin mahdollisimman paljon myytyä.

Äänestä

Fiksu ihminen mulle minkä takia mulla on edelleen paniikkihäiriö,vaikka aivoni tuottavat nykyään serotoniinia normaalisti,kun nyt kerran noin hyvin asiat tiedät niin kerro ihmeessä meille muillekkin..kärsin aikoinaan masennuksesta,mutta siitä on yli 3 vuotta ja terveen paperit siltä osin on,mutta paniikkihäiriö jäi,eikä vieläkään ole kadonnut..elämänhalu on normaalia,koen iloa hyvin monista asoista ja stressaan vaan oikeasti tärkeistä asoista..niin fiksu ihminen kerro minulle,haluan tietää.

Äänestä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.

Kommentoi aloitusta


Tomi-Antti kirjoitti:

Ihan turha mystifioida paniikkihäiriötä ja esittää teorioita esim. kofeiinin vaikutuksesta paniikkihäiriöihin. Paniikkihäiriö johtuu seratoniinin puutteesta aivoissa. http://www.biopsychiatry.com/panic-disorder/index.html Paniikkihäiriö on helppo hoitaa SSRI-lääkityksellä. Valitettavasti lääkitys ei tehoa välittömästi, vaan tuloksia joutuu odottamaan 3-6 viikkoa. Sivuvaikutuksiakin valitettavasti on, esim. seksuaalisen mielihyvän saamisen vaikeutuminen. Hoitamattomana paniikkihäiriö on vaarallinen tauti ja se voi kroonistua aiheuttaen esim. pysyvän työkyvyttömyyden. Paniikkihäiriötä sairastavan ei tarvitse häpeillä, kuten ei esim. diabetesta sairastavakaan häpeä sitä, että häneltä puuttuu insuliinia. Kehoitan kaikkia sairastuneita hakeutumaan hoitoon asiantuntevalle lääkärille, - mieluiten psykiatrille. Paniikkihäiriötä ei kannata yrittää hoitaa itse (esim alkoholilla) tai odottaa että se menisi ohi. Riski taudin pahenemisesta on suuri ja parantumisprosessi viivästyy.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu