Mikä aloittelijalle?

Mie vaan...

Olen tällane 13 v tyttö, olen erittäin eläin rakas ja meillä on ollut marsuja, hamsteri, akvaarioita, koiria ja rottia. Tällä hetkellä akvaarioita ja koira. Ajattelin, että hankkisin linnun, mutta en osaa oikein päättää. Tiedän että aloittelijoille suositellaan neitsikkaa, undulaattia tai kanarialintua, olen lukenut kaikista paljon tietoa enkä olisi ihan vielä niitä hankkimassa. Kauluskaijat myös mukavia, mutta kannattaako? Isot papukaijat kiinnostaa myös, mutta ei hätää, en ole sellaista hankkimassa (missään nimessä). Haluaisin kuulla kommentteja/tietoa eri lajeista joita voisin harkita ja mistä voisin lukea.

4

739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Noisden mainitsemiesi "aloittelijan" lintujen lisäksi sopivia ovat esim juuri tuo kauluskaija, kaijaset, tavallisimmat loistopeipot, ja esim naurukyyhkyt tai timanttikyyhkyt. Toki paljon muitakin aloittelijoillekin sopivia lajeja on, mutta niitä ei välttämättä ole niin helposti saatavissa. Isommat papukaijat tosiaankin ovat jo kohtuullisen paljon omistautumista ja tietoa vaativia otuksia, joita ei ilman todella hyvää harkintaa ja huolellista asiaan perehtymistä kannata hankkia. Mikä sitten olisi se oikea riippuu ihan omista henkilökohtaisista mieltymyksistäsi ja mitä lemmikkilinnulta oikein haet. Oletko hakemssa enemmän vain värikästä ja eloisaa katseltavaa kotiin, laulajaa vai oikein seuraeläintä? Paljonko aikaa sinulla on linnun hoitoon ja niiden kanssa seurusteluun? Paljonko on tilaa ja varaa häkkien yms hankintaan? Pienet linnut saa majoitettua suhteellisen pieniinkin tiloihin, isommat vaatii enemmän alkukustannuksia ja enemmän tilaa. Peipot ja hempot ovat enemmän keskenään viihtyviä katselulemmikkejä, papukaijalinnut taas helpommin kaveriksi kesytettävissä. Seuralinnut tarvitsevat todella paljon seuraa ja huomiota, parvessa elelevät "katselulinnut" (toki pikkupapukaijojakin voi pitää vaan keskenään touhuilevassa parvessa sen kummemmin niitä kesyttelemättä) ovat tyytyväisiä kunhan niillä vaan on tilaa, lajitovereita ja ruokaa ja vettä. Papukaijat kaipaavat paljon tekemistä ja virikkeitä, peipoille riittää lentely ja kavereiden seura.

      • Mie vaan...

        Joo... unohin kokonaan kertoo millasta haluun ym. No haluisin enemmän sellasta seuralaista siis niinku papukaijalintua, aikaa olen valmis uhraamaan lähes aina koko sen ajan kun en ole koulussa, eli aamut, iltapäivät ja illat, paitsi tietty viikonloppuna voin olla koko päivän. Minulla on häkkeihin yms. tarvikkeisiin jonkin verran rahaa säästössä ja säästän vielä lisää ennenkuin hankin mitään.


      • -M-
        Mie vaan... kirjoitti:

        Joo... unohin kokonaan kertoo millasta haluun ym. No haluisin enemmän sellasta seuralaista siis niinku papukaijalintua, aikaa olen valmis uhraamaan lähes aina koko sen ajan kun en ole koulussa, eli aamut, iltapäivät ja illat, paitsi tietty viikonloppuna voin olla koko päivän. Minulla on häkkeihin yms. tarvikkeisiin jonkin verran rahaa säästössä ja säästän vielä lisää ennenkuin hankin mitään.

        Njaa, minä ehkä tuossa tilanteessa (kun on kuitenkin ne kalat ja koirakin huomioitavana ja huollettavana) ottaisin neitsikkapariskunnan tai miksei niitä kaulukaijojakin jos enemmän miellyttävät silmää (huomaa kuitenkin että niillä on aikalailla kimeämpi ääni kuin neitsikoilla), ja niille kunnonkokoinen häkki (metrin-parin levyinen tai isompikin jos on tilaa, itse tehden saa isonkin häkin kohtuullisella hinnalla). Tuskin kuitenkaan ihan kaikkea vapaa-aikaasi pelkästään lintujen kanssa vietät ja siellä koulussakin aikaa vierähtää sen verran paljon että oma kaveri on linnulle jo aika välttämätön. Muistathan senkin että etenkin alkuvaiheessa on koira opetettava hyvin pysymään eroon linnuista niiden lentäessä vapaana ja valvottava tarkkaa ettei tule onnettomuuksia, tai pidettävä koira kokonaan eri tilassa kun linnut ovat irrallaan jos yhteiselo ei jostain syystä onnistu.


      • Mie vaan...
        -M- kirjoitti:

        Njaa, minä ehkä tuossa tilanteessa (kun on kuitenkin ne kalat ja koirakin huomioitavana ja huollettavana) ottaisin neitsikkapariskunnan tai miksei niitä kaulukaijojakin jos enemmän miellyttävät silmää (huomaa kuitenkin että niillä on aikalailla kimeämpi ääni kuin neitsikoilla), ja niille kunnonkokoinen häkki (metrin-parin levyinen tai isompikin jos on tilaa, itse tehden saa isonkin häkin kohtuullisella hinnalla). Tuskin kuitenkaan ihan kaikkea vapaa-aikaasi pelkästään lintujen kanssa vietät ja siellä koulussakin aikaa vierähtää sen verran paljon että oma kaveri on linnulle jo aika välttämätön. Muistathan senkin että etenkin alkuvaiheessa on koira opetettava hyvin pysymään eroon linnuista niiden lentäessä vapaana ja valvottava tarkkaa ettei tule onnettomuuksia, tai pidettävä koira kokonaan eri tilassa kun linnut ovat irrallaan jos yhteiselo ei jostain syystä onnistu.

        Meidän koira on jo 6 vuotta ja se on erittäin tottelevainen, se ei varmasti tekisi mitään, sen verran hyvin tunnen sen. Koiramme ei ole mikään lintukoira ja luulen että se vain katsoisi että mikäs toi niinku on. Tietystikkin siinä voi käydä niinkin ettei se suvaitse lintuja, mutta epäilen ja jos niin kuitenkin kävisi, keksisin siihen varmasti jonkun ratkaisun. ja vielä yksi juttu: en sanonutkaan että voisin viettää KAIKEN vapaa-aikani lintujen kanssa vaan suurimman osan. Minulla ei ole paljoa kavereita ja ne ketkä on asuvat kaukana, joten voisin olla lintujen kanssa lähes koko ajan, ja tietenkään en jättäisi koiraa huomiotta. Jos vieti ¨kuulosti¨ vihaiselta, loukkaantuneelta tms. niin ei se sitä ollut (: Se on vaan hyvä että ihmisillä on omia mielipiteitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      219
      1871
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1689
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      68
      1485
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1179
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1090
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1065
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1046
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      2
      970
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      940
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe