Maitoallergikon herkut

ymmyrkäisenä

Vastatodetulla maitoallergikolla olisi juhlat tiedossa. Laittaisitko ystävällisesti listaa, jos tiedät/käytät maidottomia keksejä, suklaata, pullaa ja pikkusuolaisia. Onko valmista pullaa edes maidottomana vai pitääkö leipoa itse? Millä korvaat kerman täytekakussa? Löytyykö maidottomia karjalanpiirakoita? Onko joku kokeillut tehdä niitä itse ja millainen makuelämys? Löytyyhän niitä googlettamallakin, mutta osa sivustoista on aika epäselviä ja hankalaa & aikaavievää bongata tuote kerrallaan.

12

6185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silja-

      Itselläni todettu maitoallergia jo vuosia sitten. Kerman sijaan soijakermaa, maidon sijaan soijamaitoa (alpron on parhaita, itse asiassa maistuu paljon paremmmalta kuin tavallinen maito). Tosi monet keksit ym. on maidottomia, kannattaa vaan kiertää kaupan hyllyjä ja tutkia tuoteselosteita. Karjalanpiirakoista harvat ovat maidottomia, mutta suurimmista marketeista olen löytänyt sellaisiakin. Anteeksi ettei tullut mitään esimerrkituotteita, mutta ei tässä kiireessä tullu heti mieleen mitään...

    • .Pisterivi.

      Ainakin Oululaisen Napakymppi (mansikka ja vadelma) kääretortut on maidottomia.

    • ymmyrkäisenä

      Onko olemassa maidotonta juustoa tai edes jotain juustoa vastaavaa vai onko loppuelämä nyt sitten elettävä ilman pizzanpäällystä, raejuustoa ja fetasalaattia? Mitkä ainesosat ruokien tuoteselosteissa pitää huomioida? Herajauhe, herapiimä? ja maitojauhe nyt ovat selviä tapauksia, mutta kätkeytyykö maitoproteiini myös joidenkin ihmeelliseltä kuulostavien nimikkeiden taakse?

      • maitoallergikko

        Maitoallergisen on vältettävä kaikkia maidon raaka-aineita eli näitä: -maitojauhe, maitoproteiini, maidon kuiva-aine, maitoalbumiini, maitorasva -hera, herajauhe, heraproteiini -kaseiini, kaseinaatit -laktalbumiini, laktoosi, laktaatti, laktuloosi -joillakin myös naudanliha (maitoa tuottavien eläinten lihoissa samankaltaisia proteiineja kuin niiden tuottamassa maidossa) -myös vuohen ja lampaan maito Maitoa löytyy (tai saattaa löytyä) paikoista mistä niitä ei ehkä osaisi etsiä, kuten karkeista, eineksistä, mehujäätelöissä, ja ehkäisypillereistänikin löysin laktoosia ja särkylääkkeistä löytyy myös. Perus-sääntö on että jos tuotteessa ei mainita erikseen että on maidoton, niin todennäköisesti saattaa sisältää maitoa koska valmistetaan tuotantolinjalla jossa käsitellään maitoa. Sunnuntai valmistaa pakaste pullataikinaa, lehtitaikinaa ja murotaikinaa jotka ovat maidottomia ja joista voi leipoa itse maidottomia leivonnaisia, kakkuja ja pasteijoita. Sitten on sörnäisissä kasvisruoka kauppa nimeltä Asoka, josta voi ostaa maidottomia tuotteita, esim suklaata josta voi leipoa suklaakakkua. Maidon korvikkeena käytän itse leivonnassa oatlyn kauramaitoa koska olen myös soijalle allerginen, ja kuohukermana toimii hyvin sunnuntain Kuohkea Vispi, joka on myös kaurapohjainen, ja kakkutäytteenä käytän sunnuntain Vaahtoutuvaa Vaniljakastiketta jonka vatkaan, ja sekaan laitan mansikkasosetta, vadelmia tai banaania ym. Maidottomia uutuuksia on tullut paljon, ja ihastuin Nallen kaurasuklaajuomaan, siitä saa hyvän suklaabanaani pirtelön, ja ehdottomasti paras maidoton jäätelö on Oatlyn valikoimasta mansikkajäätelö, joka on myöskin kaurapohjainen. Kauratuotteissa on sekin hyvä puoli että ovat vähempikalorisia kuin esim. normaali kermajäätelö( puolet tai vielä vähemmän kaloreita). Tosin esim. Oatlyn vaniljakaurajäätelö on äklön imelää vaniljajäädykettä (siis tosi imelää), ja sunnuntain Vaahtoutuva Vaniljakastike on myös imelää sellaisenaan. Mutta maku paranee aina maustamalla marjoilla tai marjasoseilla.


      • maitoallergikko

        Asokasta saa myös valmiita maidottomia pizzoja, valmisruokia ja juustoja (en ole itse kokeillut enkä tutustunut vielä tarkemmin) ja muita maidottomia tuotteita. Pitäisi varmaan testata millaista pizzaa niistä saa tehtyä.


      • maidon
        maitoallergikko kirjoitti:

        Asokasta saa myös valmiita maidottomia pizzoja, valmisruokia ja juustoja (en ole itse kokeillut enkä tutustunut vielä tarkemmin) ja muita maidottomia tuotteita. Pitäisi varmaan testata millaista pizzaa niistä saa tehtyä.

        Itse pystyn syömään yli 10 kk kypsytettyjä juustoja. En ole laktoosi allerginen vaikka olen maitoproteiini allerginen. Myös vuohen juustoa voin syödä joskaan ne ei maistu. Soijamaidosta ja tuoreista marjoista (tai pakastetuista) saa tosi hyvää juomaa kun tehosekoittimella sekoittaa. Vaahdotettavia löytyy soijasta että kaurasta. Pulla löytyy veteen tehtyä. Itse helposti leipoo soijaa maidon sijaan.


    • ......

      Täytekakun kermaa korvaamaan löytyy nykyään todella hyvin erilaisia soija- ja kaurakermoja. Maku ei aina ole maailman paras. Muistaakseni Oatlylta löytyy parhaimman makuinen ja näköinen kerma. Makua saa paremmaksi kun laittaa sekaan vaikka vähän kaakaojauhetta. Huomasin itse juuri vähän aikaa sitten, että eräs pakastealtaasta löytyvä Sacher-kakku on maidoton, samoin kuin Frödingen Mud cake. Ihan uskomattoman hyviä kakkuja molemmat!

      • henni.

        Frödingeniltä löytyy myös herkullinen vadelmatäytekakku maidottomana, nam nam! Mitenhän ite sais maidottoman kerman nuin hyvän makuseksi...


    • leiponut

      Minä leivoin maidottomia tuotteita aikoinaan. Onnistuu ongelmitta. Maitoa voit korvata soijajahoilla, ja kerman tilalle kakun koristeeki teet hyydykettä tai vaikkapa paksua perunajauhokiisseliä.

      Ei mulla mitään reseptejä ole. En ikänä ole noudattanut mitään reseptejä, vaan ne ovat syntyneet tarpeeseen. En koskaan laittanut mitään määriä ylös. Siinä kehittyy silmä, paljonko mitäkin.

      Niin ja munanvalkuaista voi käyttää marenkina myös kakun päällä. On kait vähän ongelmallisempi, kun koko kakku pitää laittaa uuniin, jotta marenkin kovettuu. Tätä marenkijuttua en itse ole käytännössä tehnyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2012
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1441
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1305
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      68
      1225
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1187
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1105
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1040
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      996
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe