Propral

paniikissa

Kävin paniikkihäiriön johdosta lekurilla ja määräsi minulle Propral 40 mg "tarvittaessa". Pari kertaa olen puolikkaan tabun nyt napannu ennen kaupungille menoa ja toistaiseksi välttynyt paniikkikohtaukselta. Onko lääke oikea vaivaani? Ja mitä tarkoittaa "tarvittaessa" ? Eli jos nyt menen esim. kauppaan tai johonkin muuhun paikkaan ja saan paniikkihäiriökohtauksen niin tuskin moisen napin veto enää siinä kohtaa auttaa (akuutisti) minua?? Onko paniikkihäiriölääkitys tapauskohtaista eli toiselle sopii toinen ja toiselle toinen? Miten olette paniikkihäiriön ja Propralin kanssa tulleet toimeen?

98

63379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Satunnainen panikoitsija

      Itse aloin saada paniikkihäiriöitä yo-kirjoitusten aikana, eli n. kaksi ja puoli vuotta sitten. Syksyllä kun kirjoituksia oli vähemmän, riitti yksi tabletti päivässä, mutta keväällä, kun loput aineet kaatuivat päälle, tarvitsin kaksi tablettia päivässä. Lääkäri käski minun syödä kuuriluontoisesti propralia niin kauan, että kirjoitukset ovat ohi. Hän käski myös aloittaa n. kaksi viikkoa ennen kirjoitusten alkua yhdellä pillerillä ja tarvittaessa lisätä määrää. (kuten teinkin) Minä tein työtä käskettyä ja paniikkihäiriöt pysyivät kurissa loistavasti. Nyt en ole sen jälkeen tarvinnut, mutta koska tiedän lääkkeen sopivan minulle, mikäli vastaavia tapauksia tulee, voin jatkaa samalla merkillä. En ole mikään asiantuntija, mutta uskoisin, että sinunkin kannattaisi ensin syödä kuuriluontoisesti 1tabl/pvä vaikka pari viikkoa ja katsoa vaikuttaako asiaan. Kannattaa toki varmistaa tämä asia lääkäriltäsi. Sitten tarvittaessa, eli jos tiedät, että sinulle on tulossa tilanne/tapahtuma, jossa voit saada paniikkihäiriön, niin ennakoit sen ottamalla pillerin. Koska kuten sanoit, paniikin jo iskettyä, et lääke enää auta. Toivottavasti oli jotain apua! :)

      • vapvap

        Hei, satuin lukaisemaan kirjoituksesi, se oli oikein positiivinen :) Itse sain propralia vain jännityksen lievennykseen ja neuvottiin ottamaan tarvittaessa n. tuntia ennen tilannetta. Silloin tulin lääkettä käyttäneeksi ehkä noin 3 tabl. / viikko (ihan puolikkaitakin vain otin, 10mg), mutta huomasin että käytön alussa masu oli vähän herkkä, tottui kuitenkin nopeasti. Nyt en enää ole tarvinnut kuin satunnaisissa tilanteissa vain. masu on kuitenkin pipi sitten illalla. Minulla kai tuommoinen hieman kuuriluotoisempi käyttö totutti tuohon paremmin eikä sillon ollu ongelmaa.


      • ...

        Minäkin aloitin propralilla. Auttaa ihan hyvin paniikkihäiriön fyysisiin oireisiin. Sen sijaan lääke on lyhytvaikutteinen, n.6h on ns. hyvä vaikutusaika, jos sitä haluaa syödä kuureina niin täytyy ottaa vähintään 3 kertaa/päivä. Kerran päivässä otettu lääke toimii lähinnä lumelääkkeenä. Aloittajalle, toivottavasti saat oireesi kuriin propralilla, mutta muista että vaivaan on onneksi muitakin lääkkeitä jotka auttavat, esim. allekirjoittanutta. Tsemppiä kaikille taudista kärsiville..


      • propralista
        ... kirjoitti:

        Minäkin aloitin propralilla. Auttaa ihan hyvin paniikkihäiriön fyysisiin oireisiin. Sen sijaan lääke on lyhytvaikutteinen, n.6h on ns. hyvä vaikutusaika, jos sitä haluaa syödä kuureina niin täytyy ottaa vähintään 3 kertaa/päivä. Kerran päivässä otettu lääke toimii lähinnä lumelääkkeenä. Aloittajalle, toivottavasti saat oireesi kuriin propralilla, mutta muista että vaivaan on onneksi muitakin lääkkeitä jotka auttavat, esim. allekirjoittanutta. Tsemppiä kaikille taudista kärsiville..

        Itsellä vaikuttaa jo neljäsosa tablettia, eikä todellakaan ole kyse mistään lume-jutusta. Jos on oikein paha paikka, niin ihan max.tuo 1 tabletti silloin. Mulle kyllä tekee jotenkin huteran olon ja tunnen kehoni ja sen liikkeet jotenkin erilaiseksi. Sen takia mielelläni en sitä käytä. Ehkä se laskee verenpainetta sitten minulla liikaa. Mulla myös astmaattista oireilua ja mietin voisko lääke aiheuttaa jotain happi-vajetta ja sitä kautta aiheuttaa tuommoisen olon.


      • MIINAAA

        VOIT VAIN SYÖDÄ SILLOIN KUN TUNTUU SILTÄ. EI SITÄ TARVITSE KOKOAJAN MÄSSYTTÄÄ!


      • Lässytyssikseen
        vapvap kirjoitti:

        Hei, satuin lukaisemaan kirjoituksesi, se oli oikein positiivinen :) Itse sain propralia vain jännityksen lievennykseen ja neuvottiin ottamaan tarvittaessa n. tuntia ennen tilannetta. Silloin tulin lääkettä käyttäneeksi ehkä noin 3 tabl. / viikko (ihan puolikkaitakin vain otin, 10mg), mutta huomasin että käytön alussa masu oli vähän herkkä, tottui kuitenkin nopeasti. Nyt en enää ole tarvinnut kuin satunnaisissa tilanteissa vain. masu on kuitenkin pipi sitten illalla. Minulla kai tuommoinen hieman kuuriluotoisempi käyttö totutti tuohon paremmin eikä sillon ollu ongelmaa.

        Masu on pipi. Oletko 5 v?


      • Anonyymi
        propralista kirjoitti:

        Itsellä vaikuttaa jo neljäsosa tablettia, eikä todellakaan ole kyse mistään lume-jutusta. Jos on oikein paha paikka, niin ihan max.tuo 1 tabletti silloin. Mulle kyllä tekee jotenkin huteran olon ja tunnen kehoni ja sen liikkeet jotenkin erilaiseksi. Sen takia mielelläni en sitä käytä. Ehkä se laskee verenpainetta sitten minulla liikaa. Mulla myös astmaattista oireilua ja mietin voisko lääke aiheuttaa jotain happi-vajetta ja sitä kautta aiheuttaa tuommoisen olon.

        Kaikki puhuvat yhdestä tabletista mutta kukaan ei kerro tabletin vahvuuksia. Onhan toki eri asia ottaako 10 mg tai 40 mg.
        Vaikuttaako ainoasti sykkeeseen , ettei verenpaineeseen alhaisella 10 mg annostuksella?


      • Anonyymi

        Itse sain jännittämiseen propral 40mg.
        Tarpeen vaatiessa (sydämen nopealyöntisyyteen vähän niinkuin ahdistukseen , otin puolikkaan ja joskus siitäkin vielä puolikkaan.
        Jokunen aika sitten ihana uusi nuori lääkäri vaihtoi ne 10 mg ja 1x 3 vähäksi aikaa. Noin kolme viikkoa käytin ja nyt on mennyt jo pari kk ilman mitään.
        Otan sitten kun tunnen tarvitsevani. Ei ole vaarallinen lääke niin ei tartte olla huolissaan. 👍


    • T.A.

      Hieno juttu, että pärjäät Propralilla. Propral tasaa ja hillitsee pulssia, mutta varsinainen paniikkihäiriölääke se ei ole. Ilmeisesti lääkäri ei diagnosoinut sinulle paniikkihäiriötä, vaan kärsit esim. jännittämisestä tai sosiaalisten tilanteiden pelosta.

      • jippii..

        Onkos semmoiseen mitään lääkitystä olemassa? Oisko tietoo?
        Sellasia joskus ollut ja ehkä onkin.


    • vain fyysisiin

      oireisiin, esim. vapinaan, punastumiseen ja sydämen tiheälyöntisyyteen, ei muuhun, se kun ei ole PKV-lääke

      • Jepeli..

        niin ja sitä kautta keskittymiskyvyn paranemiseen ja kanssa käymisiimme. Uskoisin näin.


    • hra hangower

      Propral hyvä ja halpa lääke, määrätty minulle päänsäryn estoon mutta auttaa myös muihin vaivoihin.

      • böbö

        Mistä tota propalia vois saada? Eikö oo apteekis ilman reseptiä mitää vastaavaa (?), ei millää tekis mieli millekkää psykologille selittelemään ja anomaan lääkettä...


      • mm
        böbö kirjoitti:

        Mistä tota propalia vois saada? Eikö oo apteekis ilman reseptiä mitää vastaavaa (?), ei millää tekis mieli millekkää psykologille selittelemään ja anomaan lääkettä...

        Kannattaa ihan vaikka terveyskeskuslääkäriltä pyytää kirjoittamaan 10 mg/100kpl purkki Propralia ja sittenhän jatkossa voi uusia reseptin apteekissa tai terveyskeskuksessa. Ei siihen tarvita psykologeja.
        Minä pyysin työterveyslääkäriltä ja ihan ok homma oli. Tuon vielä hyvin hyvin halpa lääke ja auttaa todella minulla ainkin sellaisen "kahvikuppi jänittämiseen" ja todella tyytyväinen olen ja harmittaa kun ei sitä ole aikaisemmin tajunnut pyytää. Nyt ollut käytössä muutaman vuoden ja aika havoin sitä tarvitsen mutta tiedän että on käytettävissä jos tulee sellaisia tilaisuuksia.


      • +++++++++++++++++++++++
        mm kirjoitti:

        Kannattaa ihan vaikka terveyskeskuslääkäriltä pyytää kirjoittamaan 10 mg/100kpl purkki Propralia ja sittenhän jatkossa voi uusia reseptin apteekissa tai terveyskeskuksessa. Ei siihen tarvita psykologeja.
        Minä pyysin työterveyslääkäriltä ja ihan ok homma oli. Tuon vielä hyvin hyvin halpa lääke ja auttaa todella minulla ainkin sellaisen "kahvikuppi jänittämiseen" ja todella tyytyväinen olen ja harmittaa kun ei sitä ole aikaisemmin tajunnut pyytää. Nyt ollut käytössä muutaman vuoden ja aika havoin sitä tarvitsen mutta tiedän että on käytettävissä jos tulee sellaisia tilaisuuksia.

        psykologia kun sellainen ei edes voi määrätä lääkkeitä ellei sitten ole koulutukseltaan myöskin lekuri.
        Ei ole beetasalpaajia yhtäkään ilman reseptiä=)


      • Jerpsis..
        +++++++++++++++++++++++ kirjoitti:

        psykologia kun sellainen ei edes voi määrätä lääkkeitä ellei sitten ole koulutukseltaan myöskin lekuri.
        Ei ole beetasalpaajia yhtäkään ilman reseptiä=)

        Eikös porkkanassa ole beetasalpaajaa tai vastaavaa?
        Niinhän siintä puhuttiin ainakin joskus..
        kö kökköä kö?


      • Oranssi24
        Jerpsis.. kirjoitti:

        Eikös porkkanassa ole beetasalpaajaa tai vastaavaa?
        Niinhän siintä puhuttiin ainakin joskus..
        kö kökköä kö?

        Ei vaan beetakaroteenia.


    • Anri82

      En halua masentaa, mutta olen itse syönyt Propralia n. 8 vuotta migreenin estoon, eikä se millään lailla ole estänyt mun paniikkikohtauksia tai ahdistuneisuushäiriön syntyä. Jos se sulla auttaa, niin hyvä. Varoitan vain, että pitkäaikaisella käytöllä elimistö (etenkin sydän) tottuu siihen niin paljon, että ilman ei voi elää ja niin tietynlainen riippuvuus kehittyy. Olen vasta 27-vuotias, mutta beetasalpaajan syönti on saanut aikaan mulle astman uusiutumisen (keuhkot ei toimi täydellisesti) ja pelkään, että on laiskistuttanut mun sydäntäkin ja aiheuttanut jonkinlaista lihasheikkoutta. Tämä lääke vaaroineen yhdistettynä mun paniikki/ahdistuneisuuhäiriöön ei ainakaan edesauta mun paranemista. Haluan päästä eroon kys. lääkkeestä, mutta en voi vähentää annostusta yhtään, muuten alkaa elimistö temppuilla. Syön tällä hetkellä yhden 40 mg tabletin päivässä. Toivon, etten olis koskaan aloittanut kys. lääkettä syömään.

      • ahdistuskonkari

        Onko kukaan kokeillut propalia psykofyysiseen ahdistukseen. Siis ei varsinaiseen paniikkihäiriöön, mutta tilanteeseen jossa tuntuu ettei saa tarpeeksi henkeä. Sehän tosiaan hillitsee sydäntä, eli olen ajatellut sen auttavan lähinnä siihen jos pelkää jännityksestä johtuvaa sydämen liikalyöntisyyttä. Mä olen nyt oppinut hillitsemään tuon ahdistuksen aiheuttaman liikalyöntisyyden, enkä siksi ole Propralia ottanut. Mutta voisiko se auttaa tällaiseen jatkuvaan jännitykseen ja ahdistukseen. Onko kellään kokemusta? En viittis tässä tilanteessa ihan summassa kokeilla, kun jos aiheuttaa jotenkin hömelön olon, tulee luultavasti vielä ahdistuneempi olo. Mutta tiedänhän että kukin reagoi näihin omalla tavallaan.


      • Anri8-2
        ahdistuskonkari kirjoitti:

        Onko kukaan kokeillut propalia psykofyysiseen ahdistukseen. Siis ei varsinaiseen paniikkihäiriöön, mutta tilanteeseen jossa tuntuu ettei saa tarpeeksi henkeä. Sehän tosiaan hillitsee sydäntä, eli olen ajatellut sen auttavan lähinnä siihen jos pelkää jännityksestä johtuvaa sydämen liikalyöntisyyttä. Mä olen nyt oppinut hillitsemään tuon ahdistuksen aiheuttaman liikalyöntisyyden, enkä siksi ole Propralia ottanut. Mutta voisiko se auttaa tällaiseen jatkuvaan jännitykseen ja ahdistukseen. Onko kellään kokemusta? En viittis tässä tilanteessa ihan summassa kokeilla, kun jos aiheuttaa jotenkin hömelön olon, tulee luultavasti vielä ahdistuneempi olo. Mutta tiedänhän että kukin reagoi näihin omalla tavallaan.

        Mulla ei ainakaan oo auttanut tuohon. Se kun supistaa keuhkoputkia, niin tuntuu että on vain vaikeempi hengittää.. Pääsispä tuostakin lääkkeestä joskus eroon :/


      • Propsuppi
        Anri8-2 kirjoitti:

        Mulla ei ainakaan oo auttanut tuohon. Se kun supistaa keuhkoputkia, niin tuntuu että on vain vaikeempi hengittää.. Pääsispä tuostakin lääkkeestä joskus eroon :/

        Sain Propralit noin vuosi sitten ja kyllä ne auttaneet on (Alproxien lisäksi) että vähän edes vähentävät sitä mun sydämen tykytystä. Yksinään ne ei ainakaan mulla toimi, lisänä vain Alproxien lisänä.


      • 5+6
        Propsuppi kirjoitti:

        Sain Propralit noin vuosi sitten ja kyllä ne auttaneet on (Alproxien lisäksi) että vähän edes vähentävät sitä mun sydämen tykytystä. Yksinään ne ei ainakaan mulla toimi, lisänä vain Alproxien lisänä.

        Minä sain Propralit kun oli niin kova jännitys ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Ja otin aina kaks ennen kun piti johku mennä, just ja just piti kurissa. Olis varmaan pitänyt ottaa vielä kolmas niin ois ollu parempi olo. Niitähän voi kuulema ottaa vaikka viis kerrallaan mutta mä otin aina vain tuon kaks. Ihan just noihin tosi kovaan jännitykseen auttaa vissiinkin vaan esim. oxamin ja jotkut muut. Mulla on nyt tuota oxamiinia ja kyllähän se rentouttaa todella paljon vaikka en sitä nyt vakituisesti syökkään. Kerran otin puolikkaan ja auttoi. Lääkäriin pitäs mennä ja jutella jatkosta nimittäin haluun tämän jännityksen pois. Oon jo vitkutellut vuoden tämän kanssa ja pakkohan se on hakea apua kun ei pääse muuten elämässä eteenpäin.


      • wiljo..
        5+6 kirjoitti:

        Minä sain Propralit kun oli niin kova jännitys ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Ja otin aina kaks ennen kun piti johku mennä, just ja just piti kurissa. Olis varmaan pitänyt ottaa vielä kolmas niin ois ollu parempi olo. Niitähän voi kuulema ottaa vaikka viis kerrallaan mutta mä otin aina vain tuon kaks. Ihan just noihin tosi kovaan jännitykseen auttaa vissiinkin vaan esim. oxamin ja jotkut muut. Mulla on nyt tuota oxamiinia ja kyllähän se rentouttaa todella paljon vaikka en sitä nyt vakituisesti syökkään. Kerran otin puolikkaan ja auttoi. Lääkäriin pitäs mennä ja jutella jatkosta nimittäin haluun tämän jännityksen pois. Oon jo vitkutellut vuoden tämän kanssa ja pakkohan se on hakea apua kun ei pääse muuten elämässä eteenpäin.

        Mulla alkoi samat oireilut.. Alkkoholia kun ei ota niin oireet loppuivat. Tissuttelin
        lomilla niin arkeen paluuna tuli juuri nämä oireet. Valkkaria maistelin viikonloppuna
        ja hieman viikolla niin iski nämä oireet töissä sitten seuraavalla viikolla. Siintä sitten olo
        helpottui kun oli tissuttelematta viikon. "Vanhemmiten" Krapulasta minulla on tullut
        tälläinen. Lääkkeitä joskus ottanut triptyliä mutta en alkoholin kanssa nukkumis ja olon
        tasaukseen.


      • pelokas joskus vaan
        wiljo.. kirjoitti:

        Mulla alkoi samat oireilut.. Alkkoholia kun ei ota niin oireet loppuivat. Tissuttelin
        lomilla niin arkeen paluuna tuli juuri nämä oireet. Valkkaria maistelin viikonloppuna
        ja hieman viikolla niin iski nämä oireet töissä sitten seuraavalla viikolla. Siintä sitten olo
        helpottui kun oli tissuttelematta viikon. "Vanhemmiten" Krapulasta minulla on tullut
        tälläinen. Lääkkeitä joskus ottanut triptyliä mutta en alkoholin kanssa nukkumis ja olon
        tasaukseen.

        minullekin on määrätty propralia, lähinnä paniikkimaisten tilojen ja ahdistuksen ehkäisyyn. Käytän kausittain noin puoli tablettia päivässä. Auttaa käsien tärinään ja alentaa sykettä. Alussa tuli kylmä olo jalkoihin, mutta ei enää nykyisin. Voin olla useitakin kuukausia käyttämättä, jos ei ole ahdistusta.


      • Luontaista
        pelokas joskus vaan kirjoitti:

        minullekin on määrätty propralia, lähinnä paniikkimaisten tilojen ja ahdistuksen ehkäisyyn. Käytän kausittain noin puoli tablettia päivässä. Auttaa käsien tärinään ja alentaa sykettä. Alussa tuli kylmä olo jalkoihin, mutta ei enää nykyisin. Voin olla useitakin kuukausia käyttämättä, jos ei ole ahdistusta.

        Minulla käytössä tarvittaessa jännittämisen aiheuttamaan käsien tärinään Propral 10 mg mitä otan tarvittaessa. Paniikkihäiriöön aloin käyttämään luontaistuotteita. Mölleriä ja karnosiinia. Ei ole ollut paniikkioireita. Kannattaa kokeilla. Karnosiini ei kovin halpaa mutta avun olen saanut, joten käytän sitä. Kiva tunne ollut ja nyt nautin ilman paniikkia. Kannattaa kokeilla.
        Propralia otan vieläkin jos epäilen että voisi jossain paikkaa tulla paniikkikohtaus.


      • poropallukka
        Luontaista kirjoitti:

        Minulla käytössä tarvittaessa jännittämisen aiheuttamaan käsien tärinään Propral 10 mg mitä otan tarvittaessa. Paniikkihäiriöön aloin käyttämään luontaistuotteita. Mölleriä ja karnosiinia. Ei ole ollut paniikkioireita. Kannattaa kokeilla. Karnosiini ei kovin halpaa mutta avun olen saanut, joten käytän sitä. Kiva tunne ollut ja nyt nautin ilman paniikkia. Kannattaa kokeilla.
        Propralia otan vieläkin jos epäilen että voisi jossain paikkaa tulla paniikkikohtaus.

        Kyllä propralia pitää ottaa vähintään 40mg. Ainakin minun lääkäri sanoi 3x päivässä ennen kuin jotain tehoa tulee.


    • Mie vaan

      Taasen aluksi määrättiin kovaan käsien vapinaan propral 40 mg, noh kävin lekurissa ja kaikenmaailman verikokeissa ja minulla todettiin kilpirauhasen liikatoimintaa, johon myös kyseinen lääke auttaa! Tosin aika väsyneeksi ja veteläksi nuo lääkkeet minut vetävät, mutta minkäs teet......

    • Anjuska76

      Olen nyt 35-vuotias. Paniikkihäiriöitä on ollut niinkin aikaisin kuin 13v. lähtien. Paniikki diagnosoitiin jo teininä/nuorena ja siihen määrättiin (muistaakseni) jotkin rauhoittavat, mutten koskaan ottanut tabuakaan. Ajan kanssa opin "ajamaan" tilaani helpommaksi. Nyt viimeiset 5-7 vuotta minulla on ollut selittämätöntä vapinaa/tärinää oikeassa kädessä, kaulassa ja oikeassa jalassa. Oikeasti alkoi itseäkin pelottamaan mistä v oli kyse, pahimmillaan soppalusikka ei pysy niin vakaana että saisi edes herneitä suuhun ilman että ne kierii lattialle... NYT mulle määrättiin Propral diagnosoituun `Essentiaali-vapinaan` - tosin tänään tuli kutsu neurologin jatkotutkimuksiin. Eli mun pointti on: se ei ole mikään ihan mikä tahansä höpö-höpö lääke, se alentaa verenpainetta ja sydämensykettä, olkaa näistä tietoisia! Vaikka sanotaan että beetasalpaajat ovat urheilijoiden lääke, ja ovatkin myös, olkaa tietoisia OMASTA tilasta, tutkikaa se huolellisesti, ettei jotain jää piileväksi kuten minulla. Kaikkea hyvää ja vähemmän tärinävapaita tunteja toivotellen :)

    • ph46

      No ennen kuin annetaan paniikkihäiriödiagnoosi niin totta kai somaattinen puoli tutkitaan, ainakin itseltäni tutkittiin hyvin tarkkkaan, niin mahdolliset sisätaudit, hormonaaliset sairaudet kuin myöskin neurologiset sairaudet.

      Etkö ole käynyt neurologin vastaanotolla ja tutkimuksissa tuona aikana kun sinulla on ollut tuota vapinaa?? Outoa jos et ole. Kyllä minä olen ollut useampaan eri otteesen tässä yli 25 vuoden paniikki"urani" aikana mm. neurologin vastaanotolla.

      Eikö sinulta ole otettu EEG:ä? Magneettikuvia? Verikokeita? Jne.?
      5-7 v vapinaa eikä tutkimuksia? (tosin tuo dg. minkä olet saanut, siihen ei sen kummosempia tutkimuksia ole, mutta miksi ei ole tutkittu yleensäkään aiemmin neurologista puolta, kun kirjoitat että nyt tuli kutsu neurologin jatkotutkimuksiin)

      Miten niin beetasalpaajat ovat urheilijoiden lääkettä?! Juu, kyllä esim. ampumahiihdossa ampumisosuus saattaa joillakin olla helpompi jos alla on pieni annos beetasalpaajaa, sama koskee mm. esiintyviä taiteilijoita, muttei Propral silti ole mikään urheilijoiden ja esiintyvien taiteilijoiden lääke, kyllä sillä beetasalpaajana on ihan omat indikaationsa.

      Ja aivan jokainen joka omaa lukutaidon saa selville pakkauksen ohjeesta että beetasalpaaja alentaa RR-arvoja ja sykettä...

      ps. se on essentiaalinen vapina

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00014

    • joku roti

      Yleensä ei tarvita mitään EEG:n ottamista yms. Paniikissa on niin tyypilliset oireet, että sitä on aivan turha ruveta mittavimpiin tutkimuksiin.

      Magneettikokeita? Ne on kalliita ja panikoijille täysin turhia. Mitään vikaa ei löydy kuitenkaan.

      Ainut asia mikä kannattaa testauttaa on kilpirauhasen toiminta..

      Propral tosiaan EI ole urheilijoiden lääke :D Se olisi anti dopingia, koska se alentaa suorituskykyä :P Toki aikoinaan joissakin lajeissa siitä oli hyötyä, kuten ammunta, mutta siksi sitä ei saakkaan käyttää siinä lajissa. Muissa lajeissa se vain heikentää tuloksia.

      • tyreoosit

        "Ainut asia mikä kannattaa testauttaa on kilpirauhasen toiminta.."
        Minulle endokrinologi määräsi tilapäisesti kohonneeseen verenpaineeseen Propralin rinnakkaisvalmistetta Orlocia, joka myös on beetasalpaaja. Se pahensi kilpirauhasen vajaatoimintaa.

        Halusin mainita tämän, sillä minullekin meinattiin pakkosyöttää psykiatrisia lääkkeitä hypotyreoosiin. Orlocin tuoteselosteessa varotetaan vain liikatoiminnan aikaisesta käytöstä.


    • ll

      "Yleensä ei tarvita mitään EEG:n ottamista yms. Paniikissa on niin tyypilliset oireet, että sitä on aivan turha ruveta mittavimpiin tutkimuksiin.

      Magneettikokeita? Ne on kalliita ja panikoijille täysin turhia. Mitään vikaa ei löydy kuitenkaan.
      "

      Sitä että löytyykö jokin elimellinen vika, sitä ei tiedä ilman kokeita ja totta kai esim. EKG ihan syd.per.sair. poissulkemikseksi ja tuolla vapina-ajalla jo neurologiset tutkimukset, sinnehän kirjoittaja vihdoin on menossa, onneksi,

    • ode

      Propral auttaa jonkinverran paniikin fyysisiin oireisiin ja siten helpottaa tilannetta, mutta minulla se aiheuttaa päänsärkyä, onko kellään ollu sellasta?

      • tupu

        Mulle tekee myös Propral päänsärkyä. Otan satunnaisesti 10-20mg ja sen ottamisesta 2-3 tunnin kuluttua alkaa särkemään usein pää:( Mistähän mahtaa johtua?Voisiko liittyä jotenkin jännityksen laukeamiseen. Itse käytän joskus esim.esiintymistilanteissa


    • prop

      Olisiko kellään tiedossa mikä lääke auttaisi sydämen voimakaslyöntisyyteen?Siis kun tuntuu tosi voimakkaana joka lyönti tuossa vasemmalla rinnalla,erittäin häiritsevä...Propralia ja selokenia kokeiltu,ei vaikutusta muuhun kuin pulssin nopeuteen,joka on ihan normaali muutenkin...

    • Lekuri651

      Unohtakaa Propral(sydänlääke) ja pyytäkää lääkäriltä rohkeasti Xanoreita, paras lääke paniikkihäiriön hoitoon! Nopea vaikuttuinen 2mg paras 1-2krt päivässä.

      • mr

        Mutta joillakin se Propral auttaa, miksi heidän sitten pitäisi alkaa popsimaan Xanoreita?


      • Jii.
        mr kirjoitti:

        Mutta joillakin se Propral auttaa, miksi heidän sitten pitäisi alkaa popsimaan Xanoreita?

        Propral auttaa esiintymisjännitykseen oikein hyvin eikä aiheuta riippuvuutta tai toimi rauhottavan tavoin. Esiintymisjännityksestä kärsiville todella pelastus. Itse käytän aina kun vaativia esiintymisiä. Tuntia ennen n. 20 mg. Huom. Lääkettä on kolmea vahvuutta 10 mg, 40 mg. Ja 80 mg.

        Ennen esintymisjännitykseni näkyi ja vaikutti mm. Ääneeni ja ajatukset tahtoi puuroutua. Lääke estää ainakin minulla kyseiset reaktiot tehokkaasti.

        Esiintymisjännityksestä ei kannata kärsiä vaan marssia terveyskeskuslääkärille ja kertoa tilanne. Itse annoin tilanteen vaikeuttaa työtäni ja elämääni kun en osannut heti hakea apua.


      • MAIKKI9
        Jii. kirjoitti:

        Propral auttaa esiintymisjännitykseen oikein hyvin eikä aiheuta riippuvuutta tai toimi rauhottavan tavoin. Esiintymisjännityksestä kärsiville todella pelastus. Itse käytän aina kun vaativia esiintymisiä. Tuntia ennen n. 20 mg. Huom. Lääkettä on kolmea vahvuutta 10 mg, 40 mg. Ja 80 mg.

        Ennen esintymisjännitykseni näkyi ja vaikutti mm. Ääneeni ja ajatukset tahtoi puuroutua. Lääke estää ainakin minulla kyseiset reaktiot tehokkaasti.

        Esiintymisjännityksestä ei kannata kärsiä vaan marssia terveyskeskuslääkärille ja kertoa tilanne. Itse annoin tilanteen vaikeuttaa työtäni ja elämääni kun en osannut heti hakea apua.

        OLEN SAMAA MIELTÄ. KUIN EREHDYKSEEÄ SAIN TUON PROPRALN KUN TULI SAADA RYTMIHÄIRIÖT KOHDALLEEN. ELI KAKSI KÄRPÄSTÄ YHDELLÄ ISKULLA. TOSI HYVÄ JA TOIMIVA TUOTE.


    • Kripsu

      Helpottavaa lukea että muutkin ihmiset kärsii tästä paniikkihäiriöstä. Itselläni se alkoi vuosi sitten ja oli alussa tosi paha. Se että en ymmärtänyt mistä oli kysymys pahensi kohtauksia, koska olin niin peloissani siitä mitä minulle tapahtui että täsisin holtittomasti ja pelkäsin 2 asiaa yli kaiken, se että kuolen tai tulen hulluksi. Juttelin tästä asiasta perheeni kanssa ja siskoni kertoi että hänellä oli vastaavia kokomuksia ja sai siihen Propralia. Itse otan 10mg joko puolikkaan tai yhden kokonaisen.
      Nykyään saan paniikkikohtauksen krapulassa tai silloin jos olen stressaantunut.
      Tämä on inhottava vaiva ja muuttanut elämääni paljon. En ymmärrä miksi jotkut sairastuvat siihen? Välillä kaikki tuntuu niin epätodelliselta ja huomaan miettiväni mitä ihmeellisimpiä asioita. Minulla on myös niskat usein kipenää ja naksauttelen niitä jatkuvasti. Kun minulla on paniikkikohtaus pelkään että niskoilleni tapahtuu jotain, tiedän että se on ihan tyhmää mutta en voi peloilleni mitään.. :(

      Onneksi minulla on niin läheiset perhesuhteet että saan heiltä paljon tukea tähän ongelmaani. Toivon että jotain päivänä voin jättää tämän taakseni ja jatkaa elämääni ilman paniikkihäiriötä. Toivon kaikille hirveästi semiä tämän ongelman kanssa ja hyvä että tämmöiset sivut on olemassa missä voi lukea muiden kokemuksia. Tuli itselle paljon parempi olo :)

    • Mirit

      Karnosiini ja epa yhdessä ovat tuoneet minulla avun. kolme vuotta eikä ole ollut kohtauksia. Varalta joskus on otan esim. juhliin tai vastaaviin propralia. Tsemppiä kaikille.

    • ongelmallinen lääke?

      Mulla Propral 20 mg laski pulssin sairaalassa sadasta 52:teen ja kotona olen ottanut 10 mg rytmihäiriöihin jolloin pulssi on laskenut 67:stä 49:ään.

      Sairaalassa rauhoitti oikeasti, vaikka pulssi laski vähän liikaa, mutta kotona ei poistanut oireita joihin sitä on määrätty, vaan laski vain pulssia.

      Miten ihmeessä jotkut voivat syödä 40-80 mg Propralia? Oma kehoni maximi normaalisykkeellä näyttää olevaan 10 mg. Olen siis kolmekymmpinen normaalikokoinen nainen, jollla epäillään sympaattisen hermoston yliaktiivisuutta.

    • psyk.sairaanhoitaja

      Kripsu - jännitysniska (tension neck) voi myös aiheuttaa paniikin omaisia oireita. Eli silloin olisi tärkeätä hoitaa nimen omaan sitä niskaa. Mulla on ja pahat oireet aiheuttaa.

      Xanor auttaa varmasti todella hyvin mutta voi pidemmän päälle aiheuttaa vieli pahempi paniikkia kun lääkkeestä tulee heöposti riipuvainen - eli vain erittäin tilapäiseen häiriöön.. Älä kuitenkaan kehoita ihmisiä käyttämään tätä jos kerran saavat avun propralista.

    • eevitelma

      Minulla oli käsien vapinaa johon sain 40mg propraalia. Sitten minulla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta ja tärinä oli tosi paha ja sydän jyskytti. Nyt on 3 kertaa 40 mg päivässä.Proplal auttaa nopeasti, otan aamuin illoin yhden tapletin ja tarvittaessa yhden päivällä. astma oireita on tullut mutta en tiedä johtuuko proplaarista.Kilppariin on omat lääkkeet, odotan leikkaukseen pääsyä.

    • Vinkari

      Mulla sama lääke paniikkihäiriöön ja toimii kyllä.Ota se säännöllisesti,nii vältyt kohtauksilta,nii mäki teen.Otan 10mg 3 kertaa päiväs.

      -paukku

    • ahdistunut123

      Mulla on tullut rippileiriltä lähtien paniikki/ahdistuskohtauksia tai mitä ikinä ne sitten onkaan. Välillä se purkautuu hirveällä itkulla vaikka ei edes oliskaan itkunen olo..
      Sain siihen prpalia 10mg 1-3 kertaa päivässä.
      Mulla se auttaa vain sydämentykytykseen mutta silti on hirveä paniikki kokoajan päällä. Esimerkiksi junassa se voi tulla yllättäen, jos juna ihan täynnä. (Älkää siis ihmetelkö jos junassa ihmiset ei halua että viereen istutaan :D)
      Olen asiakaspalvelu töissä, siellä ei ole tullut kertaakaan kohtausta. Vain pienissä ja ahtaissa ja uusissa tilanteissa. Ahistavaa on olla esimerkiksi luokassa missä on ovi ja ikkunat kiinni ja kaikki on hiljaa. Hyi.! Täytyypä varata aika lääkärille että sais vähän tehokkaampaa lääkettä. Vaikka itse on ole mikään lääkkeiden kannattaja. Onko teidän tarvinnut mennä psygologille, että ootte saaneet esim. sitä Xanoria?

    • Paniikkihäiriö

      Minulla on paniikkihäiriö diagnosoitu n. 8 vuotta sitten ja haluaisin suoristaa täällä hieman vääriä käsityksiä; ensinnäkin paniikkihäiriö todetaan vasta kun muut sairaudet on poissuljettu. Minulle tehtiin kaikki maailman sydänfilmit, mag. kuvaukset, neurologiset testit, jne.
      Joten tuo :"Yleensä ei tarvita mitään EEG:n ottamista yms. Paniikissa on niin tyypilliset oireet, että sitä on aivan turha ruveta mittavimpiin tutkimuksiin.
      Magneettikokeita? Ne on kalliita ja panikoijille täysin turhia. Mitään vikaa ei löydy kuitenkaan. Ainut asia mikä kannattaa testauttaa on kilpirauhasen toiminta" ei pidä paikkaansa.
      Propralia ei ensisijaisesti määrätä pitkäaikaisesti paniikkihäiriön hoitoon, minulla se on tarvittaessa, kuten myös Temesta. Sitalopraameilla hoidetaan usein paniikkihäiriötä pitkäaikaisesti (itsellä on Cipramil). Propral EI hoida millään tavoin paniikkihäiriötä, vaan lievittää sen fyysisiä oireita. Propral väsyttää kehoa, sillä se mm. alentaa sydämen lyöntitiheyttä sekä laskee verenpainetta, enkä usko että sitä urheilijat käyttäisivät, sillä fyysinen rasite tuntuu kaksin verroin voimakkaammalta Propralin oton jälkeen.
      Xanoriakaan harvemmin määrätään, jollei paniikkihäiriötä ole todettu. Paniikkihäiriö on täysin eri asia kuin esim, kokeiden aikaiset jännitystilat ja lähes kaikilla tulee jossain vaiheessa elämää paniikkikohtauksia. Jos siis olet saanut muutaman paniikkikohtauksen, ei ole vielä mitään syytä epäillä paniikkihäiriötä.
      Xanor sekä Temesta ovat voimakkaasti riippuvuutta aiheuttavia, joten ensisijaisesti varmasti oireisiin annetaan esim, Propralia, sillä se ei aiheuta riippuvuutta.
      Minulle on kaikki lääkkeet määrätty psykiatrin toimesta, lääkäri lähettää eteenpäin jos epäilee paniikkihäiriötä, sillä se on mielenterveyden häiriö.
      Ihmetyttää täällä neuvot, että ota Propralia usea päivässä niin vältyt kohtauksilta, sama kuin sanoisi että ota Buranaa aamuin illoin niin vältyt päänsäryltä. Itse otan Propralia tai Temestaa vain silloin kun kohtaus iskee eikä tunnu menevän parissa minuutissa ohi. Nämä molemmat lääkkeet vaikuttavat puolen tunnin sisään, itsellä yleensä kymmenessä minuutissa. Eli jos reseptissä lukee TARVITTAESSA ei sitä kannata nappailla pitkin päivää kuin Mynthoneita!

    • piitu

      mulla ollut nytte vuoden voimakkaita paniikkikohtauksia mutta paniikkihäiriötä ei todettu (en ole kyllä käynyt tutkituttamassa vaikka tämän vaivan takia käynytkin useesti lääkäril). kesällä minulle määrättiin xanoria (joita vieläkin jäljälle koska otan vaan jos on pakko). nyt kävin lääkäril ja se määräs propraalia ja melatoniinia nukkumiseen. en kuitenkaan uskalla kokeilla noita lääkkeitä koska pelkään että niistä tuleekin iha kauhea olo ettei ne sovi minulle niinkun kävin cipralexin kanssa kesällä... otin sitä ja tuli iha kauhea olo oksetti ja pyörrytti ja olo tuntui iha kaameelta... pelkään siis kokeilla propraalia ja melatoniinia .... alkoholi kyllä pahentaa kanssa minunkin oloani ja krapulassa paniikkikohtaukset ovat kauheita .... paljonko se karnosiini maksaa koska itsekkin käytän kalaöljyä ja suosin noita lume lääkkeitä muutenkin koska niistä ei ainekaa olo pahane(: hyvää syksyä kaikille!

    • huhhuh

      itse vedän 6 x 40mg ja se jeesaa, en tajua miten nuo määräät jeesaavat teillä? Seuraavaksi noita 80mg. Olen esiintyjä. Rakastan sitä, mutta vihaan jännittämistä, taustalla koulukiusaaminen.

    • pompottihömpötti

      Itse lopetin propralin käytön pariksi viikoksi kokonaan. Mutta sitten eräänä aamuna iski kunnon vapinakohtaus. Ja sydän pompotti tosi kovaa. Jossain kai mainittiin, että ei saisi lopettaa nopeasti?

    • humppapumppa

      >Mutta sitten eräänä aamuna iski kunnon vapinakohtaus. Ja sydän
      >pompotti tosi kovaa. Jossain kai mainittiin, että ei saisi lopettaa
      >nopeasti?

      Jep - ei kyllä kannata lopettaa seinään. Itsekin kokeilin kerran lopettaa, kun ajattelin etten enää noita tarvitse rytmihäiriön hoitoon - tuli sitten ikävä vapinakohtaus aamulla kun nousin sängystä.

    • Mimi-85

      Mä olen uusi tässä paniikkikohtaus-asiassa, ekan kerran sain n.1,5kk sitten kohtauksen ravintolassa, kun olin syömässä. Koulussa en ole kyennyt käymään enkä töissä.

      Sain lääkityksenä Propral 20mg-80mg/vrk ja Opamox 15mg-30mg/1-2 krt vrk tarv. Sertraliini minulla meni jo entuudestaan pakko-oireisiin/masennukseen.

      Onko ihmiset hyötyny itsensä psyykkaamisesta kohtauksen aikana? mitä ootte tehnyt?

      • uusi lääke mulla

        Minulla on Xanor entuudestaan, nyt lääkäri määräsi lisäksi Propralia eli ei oikein vielä kokemusta, se vähä mitä on, totsein ettei sanottavaa vaikutusta.

        Minulla ei ole minkäänlaista esiintymisjännitystä tai sosiaalisten tai muiden tilanteiden pelkoa. Vain koko elämän kestänyt ahdistus, joka muuttuu silloin tällöin paniikkikohtauksenomaiseksi.

        Täällä joku kirjoitti, että Propralista voi jäädä koukkuun. En ole vasta, kannattaako sitä nyt edes sitten ollenkaan kokeilla.


    • tumtumtum1

      Onko joku käyttänyt tätä propralia toisen lääkkeen aiheuttamaan nopeaan sykkeeseen ja koviin sydämenlyönteihin?

    • 28v pelkurimies

      Mitenhän ihmeessä lääkärin saa määräämään niitä xanoreita tai vastaavia lääkkeittä? Kymmenen vuotta olen kärsinyt tästä vitun ahdistuksesta ja pelosta. Minulle aina vaan sanotaan että menet ihmisten pariin, tai lyödään ssri-lääkkeitä tai propralia kouraan. proprali auttaa lähinnä tuohon sykkeeseen mutta ei vie minulta tärinää ja pelkoa pois jos pitää puhua ihmisille. Töissäkin koitin käydä jopa vuoden ajan ja olin myös puoli vuotta syönyt ssri-lääkkeitä(en muista merkkiä). En uskaltanut puhua ihmisille siltikään, enkä näin ollen oppinut koskaan vähääkään tuntemaan työkavereitani.
      KYMMENEN VITUN VUOTTA!
      (tajusin tuonkin oikeasti ihan vähän aikaa sitten)
      Ja kun täällä tuppukylässä oletetaan suoraan että on narkkari jos pyytää xanoreita niin ei oikein toimi tämä homma.
      Ahistaa niin vitusti koko tämä eläminen.

      • 15v:n kokemus

        28v "pelkurimies",pyydä lääkäriltä miedompia bentsodiapiineja,esim opamox 15 mg
        3 kertaa pv!!Auttaa varmasti ja helpottaa oloa/elämää!
        Mutta sietokyky lääkkeeseen kasvaa helposti että sen kanssa oltava tarkkana!
        Riippuvuutta aiheuttavana jotkut lääkärit eivät nykyään niitä kirjoita!
        Nyt kun sähköiset reseptit tulevat käyttöön niitä ei voi hakea usealta
        lääkäriltä niinkuin olen kuullut joidenkin tekevän!
        Olen itse käyttänyt opamox 30mg 3kertaa pv ja pärjään sillä jopa vähemmällä!
        Käy yksityislekurilla tai psykiatrin puheilla että saat reseptin mutta niinkuin
        sanoin on oltava tarkkana ettei käyttö karkaa ja joutuu kaduilta osteleen kalliilla!


      • optimisti

        Mene rohkeasti lääkäriin ja kerro vaivasi. Jos mahdollista mene yksityislääkäriin. Se on kallista mutta vaivanarvoista. Saat apua varmasti ja huomaat, että elämä voi olla elämisen arvoista ahdistuksista huolimatta. Itse olen kärsinyt tuosta koko ikäni ja tulen ehkä kärsimään lopun ikäänikin mutta olen silti pystynyt elämään lähes täysipainoista elämää. Olen pystynyt opiskelemaan hankkimaan perheen ja lapset, käymään töissä jne. Välillä elämä tuntuu tuskaisen vaikealta mutta olo paranee kyllä. Käyn vieläkin silloin tällöin psykiatrilla, pakko, ainoa ihminen, jolle voi puhua ja joka ymmärtää mistä on kyse. Turha kärsiä yksin, sitä varten nuo lääkärit ovat ja avun kyllä saat, tsemmpiä.


      • MIINA5

        ÄLÄ HYVÄ YSTÄVÄ VÄLITÄ. AINA ON IHMSIÄ, JOTKA MIELESTÄÄN OVAT TOISIA IHMISIÄ PAREMPIA. EIVÄT KUITENKAAN!


    • 13v.

      itse sain propral-lääkkeet ns. kokeilluun, 30 tablettia. En ole vielä oikein uskaltanut sitten kokeilla, kun luin nuo haittavaikutukset. Ja nyt kun tietää että lääke on repussa, niin paniikkikohtauksia ei oo niin paljon tullutkaan verrattuna edelliseen....

    • LUTIN1

      PROPRAL AUTTAA TOSI LYHYESSÄ AJASSA JOTEN JOS ESIM. MENET KAUPPAAN JA SYDÄN ALKAA TYKYTTÄMÄÄN EI MUUTA KUN NAPPI HUULEEN

    • kirsikkaelina

      Joo xanor kyllä auttaa oikeasti paniikkihäiriöön, mutta lääkärit ei määrää sitä helpolla. Itse olen pari kymppinen nainen, elämäntilanne kunnossa muuten, mutta paniikkihäiriö vaivaa. Juon kerran viikossa alkoholia, niinkuin suurinosa ikäisistäni tekee. Lääkäri sitten kysyi alkoholin käytöstäni ja vastasin rehellisesti. Sitä ennen olin sanonut, että olen kuullut xanorin auttavan. Lääkäri sanoi, että xanorin voi jättää laskuista pois sitten ainakin. Määräsivät KETIPINORIA?! Joo sori offtopic. Mutta joo, olisivat määränneet edes tätä propralia. Olen kuullut siitä vaan positiivista.

      • propralhattu

        Propralia kyllä saat kun vain pyydät. Lääkeen haittavaikutukset on minimaaliset. Itsellä ei tule minkäänlaisia. Lääke on vanha kuin taivas, ja koeteltu. Alunperin verenpainelääke.

        Vernpainetta se hieman laskee sekä sykettä, mikä vain on hyvä. Auttaa kyllä paniikin fyysisiin oireisiin hyvin minulla, henkiset kyllä kestän. Poistaa esim. tärinää tehokkaasti.

        Mutta jos on kovin alhainen syke ja verenpaine, kannattaa näistä lääkärille mainita, ja tokihan ne varmaan mitataan kun lääkettä määrätään.

        Kaikilla ei toimi, mutta kannattaa kokeilla, ennen kuin lähtee mielialalääke tahi benzo maailmaan seikkailemaan.


      • orpoon oloon.
        propralhattu kirjoitti:

        Propralia kyllä saat kun vain pyydät. Lääkeen haittavaikutukset on minimaaliset. Itsellä ei tule minkäänlaisia. Lääke on vanha kuin taivas, ja koeteltu. Alunperin verenpainelääke.

        Vernpainetta se hieman laskee sekä sykettä, mikä vain on hyvä. Auttaa kyllä paniikin fyysisiin oireisiin hyvin minulla, henkiset kyllä kestän. Poistaa esim. tärinää tehokkaasti.

        Mutta jos on kovin alhainen syke ja verenpaine, kannattaa näistä lääkärille mainita, ja tokihan ne varmaan mitataan kun lääkettä määrätään.

        Kaikilla ei toimi, mutta kannattaa kokeilla, ennen kuin lähtee mielialalääke tahi benzo maailmaan seikkailemaan.

        Pari pamia muutama bisse auttaa myös tehokkaasti.


      • liisaaaa

        mene toiselle lekurille ja pyydä propralia.


    • Näin, Propral....... toimii tiettyihn asioihin hyvin, mutta ei ole psyykelääke josta moni kärsii, ei voi syödä vääriä lääkkeitä vääriin oireisiin tai lääkkeitä jotka on tarkoitettu muihin oireisiin kuin nyt näköjään määrätty :O yhtä hyvin propral toimii migreeniin.... ensin ondelma, syyt ja niiden vaikutus ja sit vasta lääkitys... Kommenttia vaan, minäkin haluan tietää kuka tämä lääkäri on ;)

    • Man0fSteel

      Lopettakaa se panikointi ja paniikkihäiriön parissa häsläily. Kuulostaa kylmältä ja itsekkäältä, mutta näin mä tein itse. En tarvinnut mitään lääkkeitä enkä terapioita. Kun tajusin että paniikkihäiriö on juuri se mitä siinä sanotaankin, "paniikkihäiriö", niin se avasi mulle tunteen, että miksi mä oikeastaan panikoin. Totesin, että ei ole sydäri tulossa, eikä aivoverenvuoto, eikä keuhkoveritulppa, eikä kuolema, sillä kyseessä oli vain niiden pelkääminen. Totesin myös, että mähän pelkään aina seuraavaa paniikkihäiriötä, joka pitää seuraava kohtausta aina lähellä. Totesin myös, että pelkään kuolemaa paniikkihäiriön aikana niin paljon, että se saa mut hyperventiloimaan, niin rankasti, että on taju lähteä. Lopetin sen puuskuttamisen, niin lähes kaikki oireet mitä tuntee katosi samantien. Tämän mahtavan fiiliksen avittamana aloin saada paremmin unta ja unen laatukin parani. Tämä auttoi stressin purkamiseen, energian saantiin ja se tarkoitti sitä, että epätodellinen olokin alkoi helpottamaan. Tajusin sitten lopulta koko tämän paniikkihäiriövyyhdin, mistä se johtuu, mikä sen laukaisee ja miten siitä kierteestä pääsee pois. Monet teistä ei halua nähdä tätä kokonaisuutena ja kurkistella syvemmälle asiaan, itseensä ja tuntemuksiinsa. Sitä vaan odotellaan ja sitten panikoidaan ja taas odotellaan... ja kierrettä pidetään tyhmänä koko ajan päällä.

      En ole saanut yli vuoteen yhtään paniikkikohtausta ja vain sen vuoksi, että käytin aivojani asian ratkaisemiseen. En turvannut lääkkeisiin, tai hätäpäisiin päivystyskäynteihin, enkä terapeutteien "miten sä tänään voit" höpötyksiin. Ts. tahdon voima, sinä itse ja usko itseesi, on se millä tämänkin muotitaudin voittaa. Lääkkeillä sitä ei voiteta. Eikä terapioilla.

      • Propralin käyttäjä.

        Tämä on aika jännä! Minulle määrättiln migreenin ja hermokasvaimen hoitoon. Onhan tämä hyvä lääke, mutta moneen vaivaan antavat tämän! Joten mihin tämä lääke oikeasti on?


      • optimisti

        Hyvä, olet varmasti oikeassa, kaikilla ei vain ole yhtä luja tahdonvoima. Jokainen meistä kyllä näistä tuntemuksista eroon haluaa. Kannatan kyllä itsetutkiskelua ja miteetimistä, välillä se auttaa itseänikin.
        Lääkkeet eivät itse vaivaan auta mutta helpottavat kyllä, terapia saattaa sitä vastoin hyvinkin tehota.


      • tuuls

        Täysin samaa mieltä kanssasi. Miksi aina valita se helpoin tie, eli pilleri. Pitää vain rohkeasti kohdata pelot, niin huomaa, että mitään todellista pelättävää ei ole ja ajan myötä itsevarmuus kasvaa ja uskaltaa olla sellainen kuin on. Samalla tapahtuu myös henkistä kasvua, pillerit ovat pakoa todellisuudesta..


    • .............
      • TYHMÄ22

        SIIS MITÄ TARKOITTAA RR-LÄÄKE?


    • auttaa sydäntuntemuksiin muutei muihin ainakaan mulla!! pyydä oxepamia tai xanoria!!! ne on hyviä lääkkeitä paniikkihäiriöön...ja vaikka insomin yöksi jos yöllisiä kohtauksia ilmenee!!! mulla auttoi niin kauan kun kärsin paniikkihäiriöstä. krapulassa paniikit pahimmillaan joten vedin koura tolkulla ryynejä naamaan...lopuksi vieroitus kun ikää tulee ja paniikkihäiriö lähtee...

    • ei sovi kaikille

      Jännä noitten sivuvaikutusten kanssa, itse olen syönyt viitisen viikkoa sydämen tykytysoireiden takia (hyvänlaatuisten) vain 10 mg iltaisin ja on tullut silmäoireita sekä unettomuutta. Kaikki huolet ym. saavat aikaan lisälyöntejä ja tykytyksiä, siihen määrättiin tuo lääke.

      Ajattelinkin puolittaa tuon annoksen joksikin aikaa ja jätän kokonaan pois jos vain onnistuu...

    • apua saanut

      mulla on propral 10 mg tarvittaessa paniikkiin ja jännitykseen.mulle lekuri sano.et n.puolentunnin/tunnin kuluessa alkaa vaikutus.tosi hyvä lääke,ei aiheuta riippuvuutta.ainakaan sydän ei lyö kahtasataa enää kaupan kasssalla

    • miina1

      Minulle sitä on kirjoitettu rytmihäiriölääkkeksi. Pääasia on, että lääke toimii. Minulla ainakin toimii.

    • MAIJAAA

      MULLA SE TOIMII. VAIKKA SAINKIN SEN SYDÄMENI RYTMIHÄIRIÖITTEN VUOKSI. HYVÄ LÄÄKE. SITÄ ESIINTYJÄTKIN KÄYTTÄÄ!

    • glammy

      Moikka!
      Itelläni on myös propraalit määrätty kun selkesi että paniikkihäiriö on diagnoosi ja se aiheutti ilkeitä lisälyöntejä joka taas lisäsi pelkoani. Lääkäri määräsi myös tarvittaessa eli siis silloin kun tiedät että saatat saada paniikkikohtauksen. Ensin piti syödä pari tabua päivään ja sitten vähentää kun alkoi helpottaa. Itelle toi ainakin mielenrauhaa kun sydän ei riehunut!
      Mutta tosiaan jokaisella on persoonallinen paniikkihäiriö yleensä ja joitakin jotkut lääkkeet eivät auta tavallaan. Itellä jatkuu häiriöt vieläkin.. mutta tärkeää on tiedosta että hei. Olet terve! En voi äkkiä olla kuolemassa. Se on helpommin sanottu kun tehty mutta kun tiedostat että "aha tämä on nyt kohtaus" olo helpottuu huomattavasti. Opi tuntemaan paniikkisi. Se helpottaa.

    • citalopram

      Itselläni oli muutama vuosi takaperin Propral pillerit käytössä. Eivät ainakaan minun kohdallani toimineet ollenkaan. Ei lievittänyt oireitakaan tippaakaan. Itselläni paniikkikohtauksen aikana sydän hakkasi, oksetti, kuristi kurkkua.. pahimmassa tapauksessa tuli vielä se pakokauhun tunne.
      Nyt viime sykysnä pääsin kuitenkin sen ns."oikean" lääkärin juttusille ja hän määräsi Citalopramia aluksi 3kk kuurin. Olen todennut toimivaksi niin jatkoin kuuria ja hyvin on mennyt. Kohtauksia on tullut joskus mutta huomattavasti lievempänä kun silloin ilman lääkitystä.

    • paniikki1

      Minulla propralin ottaminen ei vaikuttanut mitenkään, vaan pahensi paniikkikohtauksia. Koska en tuntenut mitään vaikutusta se aiheutti minulle pahemman paniikin kuin mitä aiemmin.
      Voi toimia joillekkin, mutta minä en tiedä montako olisi itänyt kerralla ottaa, että olisi ollut jotain apua. :/ Määräys oli 1-3 tablettia päivässä ja en monen kokeilun jälkeen tuntenut mitään eroa.

      • Kkissa31

        Proprak/ranoprin on hyvä lääke tykytyksiin. Itselle määrätty rytmihäiriöön, millon vetelee 200,220 niin kun ottaa napin niin nopeasti , muutamassa sekunnissa tunnen muljahduksen jolloin pumppu rauhoittuu.. Paniikkikohtauksiin on opaa 15mg päivittäin ja sitalopraamia 15mg päivittäin. Tykytyksiin hyvä ranoprin ja opa hyvä pelkoihin, milloin pelkään mitäkin tyhmää, olen ensiavun kauhupotilas!


    • 40mg

      Minulle lääkäri (neurologi) totesi 15 vuotiaana, että jännityksestä johtuu käsien tärinä ja kaikenlainen vapina.. Määräsi tuolloin propral 10mg. Ihmettelin suuresti että mitä jännitän kotona unesta herättyäni tai illalla yksin ollessa. Paniikkihäiriötä tai muuta vastaavaa ei todettu. Nykyään olen pian 34- vuotias, ja syön propralia 3*40mg päivässä.. Matkan varrella ilmennyt adrenaliinin liikatuotantoa :) , rytmihäiriöitä yms. Kerran oli syke kaksi viikkoa yli 200 lyöntiä minuutissa, rauhoittavia antoivat tk:ssa mut eivät auttaneet, propraali auttoi... Opiskelen rakennusalan työnjotoa ja esiintymistä on todella paljon, erotan mielestäni jo jännittämisen muista oireista. Ei silti koskaan ole kummempia verikokeita tai magneettikuvauksia otettu, EKG kylläkin.. Suorituskyky on alentunut kun en enää jaksa juostakaan kuin ennen tai sit oon vain syönyt liikaa :D

    • Pian hiukseton

      Onko kellään propral aiheuttanut hiusten katkeilua? Siis todella runsasta!?

    • phettpk

      mulle on määrätty propralia ahdisuneisuus häiriön fyysisiin oireisiin40mg 6 tabl.päivässä aamulla 80mg,päivällä80mg,illalla80mg.ei ole hikoilua enään eikä vapinaa.hyvä lääke

      • AhdistunutPanikoija

        No onpa lääkäri määrännyt aika kovan annoksen kun lääkkeen max. määrä kuuluu esim verenpainetaudin hoitoon ja tällöinkin annos on 3 x 40mg. Muistaakseen vuorokausi annos ei saa ylittää 160mg. Sinulla siis menee 240mg? Kannattaa tarkistaa Valviran sivuilta kyseisen lääkärin pätevyys.


      • phettpk
        AhdistunutPanikoija kirjoitti:

        No onpa lääkäri määrännyt aika kovan annoksen kun lääkkeen max. määrä kuuluu esim verenpainetaudin hoitoon ja tällöinkin annos on 3 x 40mg. Muistaakseen vuorokausi annos ei saa ylittää 160mg. Sinulla siis menee 240mg? Kannattaa tarkistaa Valviran sivuilta kyseisen lääkärin pätevyys.

        kyllä siihenkin vaikuttaa minkä kokoinen ihminen on itte olen 193cm pitkä ja 125kg painava.


    • 20vKokemuksella

      No joo.... tässä voisikin vuosien kokemuksella ja vaikeasta paniikki ja somatisaatiohäriöstä kärsineenä ja kymmenet eri lääkkeet läpikäyneenä sanoa että Propral ei ole milläänmuotoa paniikkihäiriö lääke. Se kyllä hieman tasaa autonomista hermostoa ja estää (joillakin) paniikin tuomia fyysisiä oireita kuten vapinaa, sydämentykytystä jne. Jännitykseen itsessään tai ahdistuneisuuteenhan kyseisellä lääkkeellä ei ole mitään farmalogisia yhteyksiä. Osa voi saada helpotusta ns. henkisesti lääkkeen otosta. Sitten kun mennään jo vaikeampi asteisiin paniikkihäiriöihin, ahdistuneisuuteen yms. niin apua saa vain ssri-lääkkeistä, bentsoista ja terapiasta sekä rentoutumisharjoituksista. Myös neuroleptejä käytetään nykyään herkästi, mm. Ketipinoria määrätään joka toiselle.

    • phettpk

      pakkausselosteessa on maksimi annos40mg-160mg2kertaavuorokaudessa kylläkin annos onverenpainetaudin hoitoon.

      • AhdistunutPanikoija

        Juu kyllä verenpainetaudin hoitoon voidaan käyttää koviakin annoksia. Riskinä vaan on sitten tuo sydämensykkeen harvalyöntisyys joka ei sinänsä ole vaarallista jos ei liikaa laske mutta noilla annoksilla syke saattaa jo mennä todella matalaksi ja aiheuttaa esim kolmannenasteen-kammiokatkoksen.


    • Käyttäjä45

      Itselleni määrättiin vuosia sitten Propral kahvikuppineuroosiin. Sama annos. Ei auttanut. Ainut nykyään mitä tekee, on sydämen lyöntien tasaaminen.

    • Edellinen

      Myös verenpaineeseen kuulemma auttaa lääkärin mukaan.

      • hoitsu82

        No niin varmaan kun se ON verenpainelääke.


      • meniohiajankanssa

        Kannattaa hankkia tietoa lääkkeestä ettei joudu ojasta allikkoon. Aku kopakkalan kirja valaiseva. Noista terapioista vois olla apua. Onko muuten otettu labrakokeet? Ettei ole joku muu tauti: sokeritauti, verenpaineen heilahtelu, rytmihäiriö, unihäiriö, kilpirauhanen tai allergia?


    • kokenutsaman

      Morjes, samas tilantees ollut 25v jätkä täällä.. Kerron vaan omasta kokemuksestani. Lääkäreiden ensimmäinen määräämä lääke on melkein aina propral tämmösiin tapauksiin, se on hyvä lääke alkuun mutta älä siihen pitäydy että ne paniikit loppuis, propral on vaan "helpotus". Kannattaa haastaa ittees niin paljon ku voimat riittää vaikka ois miten nolon oloista kuten esim itsellä oli kaupassa käynti kaikista vaikeinta mutta siellä en vetäny propralia vaan jos kaupungille lähdin. Suosittelen suuresta psykologille lähetettä sekä psykoterapia/ssri harkintaa. Mulla oli toi sama tilanne 2v ja yritin yksin tapella sitä vastaan ilman tuloksia.

    • bbdfdbg

      Onko sinulla "kokenutsaman" olo helpottanut? Oletko päässyt sosiaalistentilanteiden pelosta? Käytätkö mitä lääkettä siihen?

    • Anonyymi

      Ei ole oikea lääke vaan lumetta. Plaseboa saat muillakin lääkkeillä, mutta paras olisi jos olisi oikea lääke ja plasebo samassa.

    • Anonyymi

      Hei! Minulla vaikea asteinen paniikkihäiriö ja ohjeistettu ottamaan jos on tilanne missä tietää sen tulevan tai jos paniikkikohtaus on jo käynnissä minulla auttaa hyvin vaikka paniikkikohtaus jo käynnissä!
      Minulle myös auttaa se että tiedän et lääkkeet aina mukana niin tulee jo turvallinen olo siitä että ei pelkää sitä paniikkikohtausta koska siihen on apua! Ennen mikään ei auttanut mutta nykyään syön propralia paniikkikohtauksiin jos tiedän että sellainen on tulossa tietyssä tilanteessa niin ennen tai myös paniikkikohtauksen alettua niin otan heti auttaa minulla silloinkin

      • Anonyymi

        Et kärsi varsinaisesta paniikista jos verenpaineen ja sykkeen laskeminen auttaa. Oikeasta paniikista kärsivillä on hankalaa osin juuri siksi, koska sinunkaltaiset huijarit temmeltävät vapaasti vastaanotoilla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      278
      19162
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3582
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1298
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe