Mitens toisilla meni VAKAVA kokeet tänään? Oli mielestäni pelottavan helppo, tuntuu että taitaa pisterajat nousta korkealla... tai sitten olin vaan hirveen hyvä :D
miten meni VAKAVA koe
28
6395
Vastaukset
- Hankala_sanoa
Nojaa en tiedä miten meni. Tosi hankala sanoa! Ei se minusta ollu sen helpompi ku viime vuonnakaan, mutta luulin minä nyt silti jotain osaavani, kuitenkin menny ihan päin prinkkalaa. Mutta joooo toivotaan parasta. Mittees muilla`?
- tietoa??
milloin tulokset tulevat??
- öaäsld
tietoa?? kirjoitti:
milloin tulokset tulevat??
niissä hakuohjeissa tai tiedekunnan nettisivuilla sanotaan! Kato sieltä.
- Turkkusesta
Kun palautteessa kysyttiin, että oletko osallistunut nettikeskusteluihin, aloin sen jälkeen äsken niitä etsiä, en tiennyt että sellaisia oli kun ei vakavan omilla sivuilla ollut tai yliopistonkaan sivuilla.. Sitten olin aikas kauhuissani, kun luin jostain keskustelusta jonkun lukeneen yhtenä vuonna kirjan läpi 7 kertaa!!? No huh, mä sain viime yönä sen vihdoin luettua läpi kokonaan, en tosiaan ehtinyt lukea edes kahta kertaa, vaikka olikin alunperin tarkoitukseni.. Koe ei tuntunut minusta ollenkaan helpolta, mutta osa kysymyksistä oli ehkä helppojakin. Osa tuntui vaikeilta. Ei sitä kyllä tiedä yhtään miten menee.. Jos se muista tuntui yhtä helpolta kuin tämän ensimmäisen viestin kirjoittajasta, minä en taatusti pääse sisään ;) Mutta kokeen jälkeen joku puhui siitä, miten vain arvuutteli monissa kohdissa.. Joten kaipa muutkin arvaili osan. Ihan lopussa aloin paniikissa laittaa tyhjäksi jättämiäni kohtia sittenkin johonkin ruutuun, kun aloin miettiä sitä, että pitäähän mun kuitenkin saada tietty määrä pisteitä ja jos en yritä tarpeeksi monissa kohdissa, en voi saada tarpeeksi pisteitä.. Enkä osannut ajatella sitä, paljonko sitä voisi kokonaisuudessaan jättää tyhjäksi niitä missä on epävarma. Voihan sitä pelätä miinuspisteitä ja jättää paljon tyhjää, mutta ei sitä sitten kyllä plussiakaan saa =) Tsemppiä muille epävarmoille!! Tai miksei kaikille, mutta jos joku ei tarvitse, kun on vaan hyvin pärjännyt =)
- Vakavana
Turkkusesta kirjoitti:
Kun palautteessa kysyttiin, että oletko osallistunut nettikeskusteluihin, aloin sen jälkeen äsken niitä etsiä, en tiennyt että sellaisia oli kun ei vakavan omilla sivuilla ollut tai yliopistonkaan sivuilla.. Sitten olin aikas kauhuissani, kun luin jostain keskustelusta jonkun lukeneen yhtenä vuonna kirjan läpi 7 kertaa!!? No huh, mä sain viime yönä sen vihdoin luettua läpi kokonaan, en tosiaan ehtinyt lukea edes kahta kertaa, vaikka olikin alunperin tarkoitukseni.. Koe ei tuntunut minusta ollenkaan helpolta, mutta osa kysymyksistä oli ehkä helppojakin. Osa tuntui vaikeilta. Ei sitä kyllä tiedä yhtään miten menee.. Jos se muista tuntui yhtä helpolta kuin tämän ensimmäisen viestin kirjoittajasta, minä en taatusti pääse sisään ;) Mutta kokeen jälkeen joku puhui siitä, miten vain arvuutteli monissa kohdissa.. Joten kaipa muutkin arvaili osan. Ihan lopussa aloin paniikissa laittaa tyhjäksi jättämiäni kohtia sittenkin johonkin ruutuun, kun aloin miettiä sitä, että pitäähän mun kuitenkin saada tietty määrä pisteitä ja jos en yritä tarpeeksi monissa kohdissa, en voi saada tarpeeksi pisteitä.. Enkä osannut ajatella sitä, paljonko sitä voisi kokonaisuudessaan jättää tyhjäksi niitä missä on epävarma. Voihan sitä pelätä miinuspisteitä ja jättää paljon tyhjää, mutta ei sitä sitten kyllä plussiakaan saa =) Tsemppiä muille epävarmoille!! Tai miksei kaikille, mutta jos joku ei tarvitse, kun on vaan hyvin pärjännyt =)
Tietääkö kukaan missä on jyväskylän lo ja lto koulutuksen liitteiden(todistusten)lähettämisosoite? eli mihin osoitteeseen lähetän nuo??kuitenkin 3.6.09 mennessähän niitten pitäisi olla perillä... oon ihan paniikissa täällä,kun en löydä enää sitä :( osaisko joku hyväsydämminen ihminen auttaa minua?
- naama_vakavana
Turkkusesta kirjoitti:
Itse luin tuon seitsemän kertaa varmaankin... Viimeinen tehtävä, se missä niitä taulokoita piti analysoida oli tosi helppo. Kivaa kun oli edes joku jonka varmaksi voi sanoa menneen oikein. Huomenna tulee muuten oikeat vastaukset nettiin. Sitten varmaan helpompi vielä kommentoida miten oikeesti meni :D
- turkkusesta
naama_vakavana kirjoitti:
Itse luin tuon seitsemän kertaa varmaankin... Viimeinen tehtävä, se missä niitä taulokoita piti analysoida oli tosi helppo. Kivaa kun oli edes joku jonka varmaksi voi sanoa menneen oikein. Huomenna tulee muuten oikeat vastaukset nettiin. Sitten varmaan helpompi vielä kommentoida miten oikeesti meni :D
Niin ja arvaa vaan, kuka kiireessä ajatteli, että oikeasta vastauksesta tulee taulukkotehtävissä 2 pistettä ja vääristä vastauksista -2/3 ja ajattelin sen niin, että tulee -2 tai -3 pistettä! Ja ihmettelin miksei sitä kunnolla kerrota mistä tulee mitäkin miinuksia.. Ja sitten mietin, että jos oikeasta vastauksesta saa 2 ja väärästä voi saada -3, niin ei kannata edes yrittää ja jätin niitä viimeisiä tekemättä... Vähän nyt sitten harmittaa, kun ei yrittänyt edes, ja niistä olisi voinut saada hyvin pisteitä, mutta luulin, että on kauhea riski menettääkin pisteitä.. Joskus menee näin. Ehkä jos olisi ollut enemmän aikaa, olisi voinut ajatuksetkin olla vähän selkeämpiä ja ymmärtää kaikki oikein... On viisas olo, on.. Ei mene kovin hyvin aina ihmisellä ;)
- ???
Vakavana kirjoitti:
Tietääkö kukaan missä on jyväskylän lo ja lto koulutuksen liitteiden(todistusten)lähettämisosoite? eli mihin osoitteeseen lähetän nuo??kuitenkin 3.6.09 mennessähän niitten pitäisi olla perillä... oon ihan paniikissa täällä,kun en löydä enää sitä :( osaisko joku hyväsydämminen ihminen auttaa minua?
Öö, siis missä luki, että pitää todistuksia lähettää?
- lol-
Ei todellakaan ollut helppo. Tuli kyllä itselläkin luettua paljon, mutta koe oli silti vaikeampi kuin viime vuonna.
- aineenopesta luokanopeksi?
Moi! Tänään tosiaan vakavassa kävin ja ei kyllä osaa sanoa kuinka meni. Oli mielestäni tosi 'epätasainen' koe; osa kysymyksistä tuntui todella helpoilta, toisissa en tiennyt mitä olis pistänyt kun ei tiedä että tulkitseeko sitten itse asiaa liian pitkälle, varsinkin kun vaihtoehtona oli myös se ettei artikkelin perusteella voinut asiaa päätellä (tai jotain sinnepäin, en muista sanamuotoa).. Huoh, mitä nippelitiedon ja ulkoaluvun riemuvoittoa!?! En kyllä ainakaan aio katsoa oikeita vastauksia, turhaan sitä nyt ressaa :) Meni miten meni; ohi on kuitenkin!
- kiitos, riitti!
Kyllä, joo melkoisesti olisi pitänyt ulkoa osata. Erityisesti ne "ei mainintaa artikkelissa" oli selkeästi kannustusta ulkoalukuun. Olen todella pettynyt, mihin tällä pyritään. Luin itse artikkelit 4 kertaa ja todella perkkasin tekstit. Jäi itselle fiilis, että osoittaakseen lukeneensa pitää osata myös "vastaustekniikat" kokeessa. Outoa, mitä tekemistä sillä on "opiskelumotivaation" kanssa. Enpä ole kovin pettynyt jos en pääsisi jatkoon. Onko muuallakin pääsykokeissa yhtä kieroja kysymyksiä? Ihmetyttää vaan, kun kyseessä on opekoulutus, jossa "valittavan aineksen" pitäisi olla orientoitunut opiskeluun muulla, kuin kyseisellä tavalla. Ehkä olikin liian idealistinen kuva..
- naama_vakavana
kiitos, riitti! kirjoitti:
Kyllä, joo melkoisesti olisi pitänyt ulkoa osata. Erityisesti ne "ei mainintaa artikkelissa" oli selkeästi kannustusta ulkoalukuun. Olen todella pettynyt, mihin tällä pyritään. Luin itse artikkelit 4 kertaa ja todella perkkasin tekstit. Jäi itselle fiilis, että osoittaakseen lukeneensa pitää osata myös "vastaustekniikat" kokeessa. Outoa, mitä tekemistä sillä on "opiskelumotivaation" kanssa. Enpä ole kovin pettynyt jos en pääsisi jatkoon. Onko muuallakin pääsykokeissa yhtä kieroja kysymyksiä? Ihmetyttää vaan, kun kyseessä on opekoulutus, jossa "valittavan aineksen" pitäisi olla orientoitunut opiskeluun muulla, kuin kyseisellä tavalla. Ehkä olikin liian idealistinen kuva..
No nyt tuolla on netissä noi oikeat vastaukset, niitä koko illan odottelin... Nyt vaan iski paniikki että miten noihin nyt pitikään vastata. Siis esimerkiksi toi viimeinen tehtävä. Oliko aina kohtaa kohden max 2 pistettä vai oliko se max 8 pistettä. Yhtään muistikuvaa millannen se vastauslomake oli. Mikä ton kokeen max pistemäärä ees on?
- opeksi haluava
No nyt tuolla on netissä noi oikeat vastaukset, niitä koko illan odottelin... Nyt vaan iski paniikki että miten noihin nyt pitikään vastata. Siis esimerkiksi toi viimeinen tehtävä. Oliko aina kohtaa kohden max 2 pistettä vai oliko se max 8 pistettä. Yhtään muistikuvaa millannen se vastauslomake oli. Mikä ton kokeen max pistemäärä ees on?
Niin mistä noi oikeat vastaukset löytyy? Itse luin ertikkelit viiteen kertaan, ja tein muutenkin sen eteen melkosesti töitä, mutta ei koe mustakaan helpolta tuntunu. Jotkut kysymykset niin kierosti esitetty, että saattaa hämääntyä. Muutaman kohdan jätin tyhjäksikin ettei tulis miinuspisteitä..En sit tiiä kantsiiko noita oikeita vastauksia katsoa ollenkaan, tuleehan ne tuloksetkin jo kuun lopussa..
- naama_vakavana
opeksi haluava kirjoitti:
Niin mistä noi oikeat vastaukset löytyy? Itse luin ertikkelit viiteen kertaan, ja tein muutenkin sen eteen melkosesti töitä, mutta ei koe mustakaan helpolta tuntunu. Jotkut kysymykset niin kierosti esitetty, että saattaa hämääntyä. Muutaman kohdan jätin tyhjäksikin ettei tulis miinuspisteitä..En sit tiiä kantsiiko noita oikeita vastauksia katsoa ollenkaan, tuleehan ne tuloksetkin jo kuun lopussa..
Joopa jo, se siitä minun hyvin menneestä kokeesta. Laskin että itse sain 98 pistettä ja maksimi on 184. Että tuskinpa noilla edes toiseen vaiheeseen mennään. Ei ollut se koe sitten niin helppo kuin luulin :D
- Turkkusesta
Joopa jo, se siitä minun hyvin menneestä kokeesta. Laskin että itse sain 98 pistettä ja maksimi on 184. Että tuskinpa noilla edes toiseen vaiheeseen mennään. Ei ollut se koe sitten niin helppo kuin luulin :D
Hei, miten sä laskit noi esim. tehtävät 58-66, kun niissä on kaikissa neljä eri kohtaa a-d, niin kun muissa vaihtuu myös tehtävän numero, niin laskitko silti, että niissä saa yhteensä (esim. tehtävästä 58) yhden pisteen vai yhteensä neljä pistettä? Kun mä lasken sitä juuri (siis lähinnä juuri omia pisteitäni) ja olen laskenut, että ne pienemmät kysymykset on yhtä lailla oikein/väärin kysymyksiä, joista voisi saada kaikista erikseen yhden pisteen.. Miten sä laskit?
- suamila
Moi. Mistä noi oikeet vastaukset löytää? Olisin halukas katsomaan kanssa, miten mönkään se sitten todellisuudessa meni. Kokeesta en osaa sanoa juuri mitään, mutta aika hyvin se taisi kuitenkin mennä. :)
- Turkkusesta
suamila kirjoitti:
Moi. Mistä noi oikeet vastaukset löytää? Olisin halukas katsomaan kanssa, miten mönkään se sitten todellisuudessa meni. Kokeesta en osaa sanoa juuri mitään, mutta aika hyvin se taisi kuitenkin mennä. :)
Heippa =) Itse asiassa en tarvitsekaan enää vastausta tuohon mitä kysyin, kun näin vastauksen muualta.. (Eli ihan jokaisesta, myös a-d kohdista saa 1 pistettä, jos niitä on erikseen kysytty.. Jos on kysytty vain yhtä oikeaa monista vaihtoehdoista, siinä saisi vain yhden pisteen.. Periaatteessa jokaisesta vastauksesta, mikä tehtävänumero tai kirjain siinä edessä onkin, voi saada pisteitä, näin olen käsittänyt abitreenien keskustelujen vastauksista..) Niin koe vastauksineen löytyy vakavan kotisivuilta tai linkistä http://www.helsinki.fi/behav/vakava/vakava_2009_kysymykset_ja_vastaukset.pdf Onnea kaikille! Itse laskin äsken, että olisin saanut suurinpiirtein 113 pistettä ja jos 184 pistettä oli maksimi, se nyt on melko ok, riippuen siitä miten hyviä muut täällä Turun puolessa on.. Jospa soveltuvuuskokeeseen pääsisi, kiva toivoa, vaikken edes tiedä mitä se sisältää!! Jos jollakin on tietoa tai vielä parempaa, kokemusta, niin kertokaa ihmeessä! =) Ihana kun voi jonkun kanssa netitse keskustella näistä, kun irl-läheiset ei ymmärrä tästä paljoakaan.. Ei eilistä tajua kukaan muu kuin toinen, joka sen tahkosi läpi! ;)
- mio
Itsestänikin tuntui suht helposta. Kokeessa laskin, että tulis joku 120-140 pistettä ja jätin useita epävarmoja vastaamatta. Oikeiden vastausten perusteella laskin illalla, että tuliskin vain n.100 pistettä. Mutta riippuu vähän minne on hakenut, että riittääkö se. Itse hain Joensuuhun jonne on kahtena edellisenä vuotena päässyt 2. vaiheeseen hieman alle puolella pistemäärällä joka tänä vuonna olisi siis n.90p. Eli mahdollisuuksia on siis vielä. Mutta se nyt rippuu siitä miten muilla on mennyt. Kamalaa tämä odottaminen..
- Antamaan
Hei, kaikki nyt joukolla antamaan palautetta huonoista ja epäreiluista kysymyksistä, kuten nuo tulkinta osiot, jos ne vaikka hylättäis reilun negatiivisen palautteen takia!! Mielestäni pahimpia oli juuri ne oikein/väärin/ei voi aineiston perusteella sanoa-kohdat. LIIAN tulkinnanvarasia!! Pisteitä en uskaltanu vielä laskeskella, mutta ei kovin hyvältä näyttäny:/
- joku
mun mielestä koe oli aivan liian helppo, liikaa helppoja ulkomuistikysymyksiä porthanista. ja soveltaviinhan ei tarvinu ollenkaan aineistotietoo! juu, pisterajat nousee...
- enna123
En itse viime vuonna osallistunut vakava-kokeeseen, mutta suurinosa on ollut sitä mieltä että viime vuotinen koe oli helpompi. Nyt max. pistemääräkin oli 26p pienempi, eli luulis että vähintään samoilla pistemäärillä pääsis 2. vaiheeseen, kun viime vuonna. Mut 27.5. sen sitten näkee mikä on lopputulos.
- Joensuuhun pyrkijä
Kokeessa oli muutamia ihan helppoja tehtäviä (kuten pitääkin) ja muutamia joista ei osannut sanoa juuta eikä jaata. Hätäpäissä en jokaisen tehtävän kohdalla tajunnut katsoa virhepisteiden määrää, joten en osannut arvioida kuinka paljon kannattaa riskeerata. Laskeskelin että saisin 125 pistettä kokeesta joka toivottavasti riittää kakkosvaiheeseen... En kyllä mielelläni ensi vuonna opettelisi näin paljon ulkoa nippelinappulatietoa.
- ...
Voisko joku kertoa mistä noita keskusteluja löytää millä pisteillä on päässy toiseen vaiheeseen, erityisesti jyväskylään ja turkuun? Olisin todella kiitollinen. :)
- Turkkusesta
... kirjoitti:
Voisko joku kertoa mistä noita keskusteluja löytää millä pisteillä on päässy toiseen vaiheeseen, erityisesti jyväskylään ja turkuun? Olisin todella kiitollinen. :)
Niin siis vakavan sivuilta http://www.helsinki.fi/behav/vakava/tilastoja.htm löytyy ne pistemäärät, millä kahtena vuotena on päässyt ja mikä silloin oli maksimipistemäärä.. Viime vuonna kysymyksistä piti olla 58% oikein ja vuonna 2007 54% oikein, että pääsi Turussa jatkoon.. Mutta harmi, ettei tiedä, miten ne prosentit menee lopulta tänä vuonna =) Olisi kiva kun voisi vain laskea miten kävi, mutta ei ;) Kylmään suihkuun ja sitten voi koittaa unohtaa asian muutamaksi viikoksi.. Ellei sitten alkaisi lueskelemaan jotain siihen matemaattis-luonnontieteelliseen ajattelun arviointikokeeseen ajatellen.. En kyllä tiedä miten siihen voisi valmistautua ja sekin on varmaan eri vuosina erilainen, mutta jos siitä on kokemuksia, niin kertokaa =)
- ...
Turkkusesta kirjoitti:
Niin siis vakavan sivuilta http://www.helsinki.fi/behav/vakava/tilastoja.htm löytyy ne pistemäärät, millä kahtena vuotena on päässyt ja mikä silloin oli maksimipistemäärä.. Viime vuonna kysymyksistä piti olla 58% oikein ja vuonna 2007 54% oikein, että pääsi Turussa jatkoon.. Mutta harmi, ettei tiedä, miten ne prosentit menee lopulta tänä vuonna =) Olisi kiva kun voisi vain laskea miten kävi, mutta ei ;) Kylmään suihkuun ja sitten voi koittaa unohtaa asian muutamaksi viikoksi.. Ellei sitten alkaisi lueskelemaan jotain siihen matemaattis-luonnontieteelliseen ajattelun arviointikokeeseen ajatellen.. En kyllä tiedä miten siihen voisi valmistautua ja sekin on varmaan eri vuosina erilainen, mutta jos siitä on kokemuksia, niin kertokaa =)
Ei oo aikasemmin jännittänyt, mutta nyt kyllä alkoi jännittämään jostain syystä. Täytyy koittaa olla ajattelematta koko asiaa. Noh, on tässä vielä muitakin pääsykokeita joihin pitäisi valmistautua. :D Onko kellään muuten hajua kuinka paljon vaikuttaa se, että ei ole 1. sijainen hakutoive ja jos vaikuttaa niin missä vaiheessa? Eli jos saa yli sen minimipistemäärän niin onko joka tapauksessa jatkossa vaikka olisi esim. viimeinen hakutoive. Vähän ehkä tyhmä kysymys, mutta eka kerta kun haen niin ihan uutta kaikki. :D
- turkkusesta taas
... kirjoitti:
Ei oo aikasemmin jännittänyt, mutta nyt kyllä alkoi jännittämään jostain syystä. Täytyy koittaa olla ajattelematta koko asiaa. Noh, on tässä vielä muitakin pääsykokeita joihin pitäisi valmistautua. :D Onko kellään muuten hajua kuinka paljon vaikuttaa se, että ei ole 1. sijainen hakutoive ja jos vaikuttaa niin missä vaiheessa? Eli jos saa yli sen minimipistemäärän niin onko joka tapauksessa jatkossa vaikka olisi esim. viimeinen hakutoive. Vähän ehkä tyhmä kysymys, mutta eka kerta kun haen niin ihan uutta kaikki. :D
Hassua kun nyt oon täällä näin aktiivinen, mutta kun itse mietin hetki sitten tuota ihan samaa ja kysyin ja sain yliopistolta tällaisen vastauksen sähköpostitse: "Tuo preferenssipistesysteemi koskee ainoastaan kasvatustieteen kandin ja maisterin koulutusta, ei luokan- tai lastentarhanopettajan koulutuksia. Eli jos hakee erityispedagogiikkaan, kasvatustieteeseen ja aikuiskasvatustieteeseen, ne pitää lomakkeella asettaa preferenssijärjestykseen ja niistä saa myös preferenssipisteitä. Luokanopettajakoulutus on eri valinnassa, ja vaikka siihen haetaan samalla kokeella, se ei kuulu noiden kolmen kanssa preferenssipistesysteemiin. Vaikka koe on moneen eri valintaan sama, ei niihin muuten päde sama valintasysteemi."
- _kokelas_
... kirjoitti:
täältä löytyy keskustelua ja jonkin verran tietoa edellisten vuosien pisterajoista: http://www.yle.fi/abitreenit/keskustele/viewtopic.php?t=10983&postdays=0&postorder=asc&start=1410
- ththththth
oli kohtalaisen vaikea. Kummastuuti koko kokeen ajan miten paljon ilsi pitänyt osata ulkoa. Ekös siinä yhdessä artikkelissa juuri paasattu siitä ulkoaopettelun hyödyttömyydestä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1103277GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831172
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531112Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351062- 60978
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27890- 67878
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872