Metforemin haitat?

Kurjaaaaaaa

Onko kellään samoja oireita Metforemista; vatsan turvottelua, ilmavaivoja, räjähdysmäisiä ripuleita aamupäivällä moneen otteeseen, vatsan kurnimista tosi äänekkäästi....vaivoja on vaikka muille jakaa. Lisäksi alavatsakipua oikealla jo monta viikkoa, välillä niin kovina, että yölläkin herättää. Annostus on maksimi, eli 3 aamuisin ja 3 iltaisin. Onko muilla samanlaista oireilua?

16

4740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metformiinin kanssa

      Metformiinilla on yleistä alkuun tuon tapaiset vatsaongelmat. Niiden välttämiseksi aloitetaan pienemmillä annoksilla, jotta maha ja suolisto tottuvat lääkkeeseen. Annosta nostetaan vähitellen, kunnes riittävä vaikutus saadaan aikaan tai ollaan maksimiannostuksessa. Vatsaongelmien välttämiseksi usein auttaa, jos tabut otetaan ruoan kanssa. On myös hitaasti imeytyviä metformiintabletteja (ainakin Diformin ja Glucophage XR), joista voi olla apua. Kuitenkaan osa diabeetikoista ei totu metformiiniin millään. Heille onkin vaihdettava lääkitys. Tilanne on ikävä, koska metformiinista on pitkäaikaisia kokemuksia eikä se ole aiheuttanut mitään vakavia sivuvaikutuksia. Siis on ollut turvallinen lääke. Itselläni oli aivan alkuun voimakkaita ilmavaivoja jo 500 mg tabulla. Totuin aika nopesti. Nykyisin otan illalla tyhjään mahaan täyden vuorokausisatsin 3 kpl 1 gramman tabuja ilman ongelmia.

    • os..

      Minulla on annostus 500mg 4 kertaa päivässä. Toisilla ihmisillä on herkkä vatsa muistakin syistä. Syitä saattaa olla tupakanpoltto, erilaiset ruuat, kahvi ja jokin hermostojuttu. Vatsassa on bakteerikanta, joka voi olla erilainen eri ihmisillä. Vatsalle hyvää on jogurttipiimä. Myös vedenjuonti voi auttaa, jos joku ei juo vettä tarpeeksi. Terve vatsa on kyllä aivan kivuton. Ehkä sinun pitäisi laittaa vatsasi kuntoon.

      • Veijo

        Tätä ei sitten tarvitse ottaa pahalla. Minulle annetiin 400 kpl paketti Metformin500. Sitä ennen olin aloittanut LCHF dieetin ja seurasin usein verinäyttein tilanteen kehittymistä. Metformiinit ovat yhä edelleen paketissa takaisin jättämistä varten. Mittaustulokset vaihtelevat tänä päivänä 5,5-8. Ennen dietin aloittamista 8-23mmoö/l. Diabetes2. Kutsun itseäni hiilihydraattiraittiiksi diabeetikoksi. Monella täälä on joku muu nimitys minua varten mutta se on heidän murheensa. terveisin


      • os..
        Veijo kirjoitti:

        Tätä ei sitten tarvitse ottaa pahalla. Minulle annetiin 400 kpl paketti Metformin500. Sitä ennen olin aloittanut LCHF dieetin ja seurasin usein verinäyttein tilanteen kehittymistä. Metformiinit ovat yhä edelleen paketissa takaisin jättämistä varten. Mittaustulokset vaihtelevat tänä päivänä 5,5-8. Ennen dietin aloittamista 8-23mmoö/l. Diabetes2. Kutsun itseäni hiilihydraattiraittiiksi diabeetikoksi. Monella täälä on joku muu nimitys minua varten mutta se on heidän murheensa. terveisin

        Syö vaan sinäkin metformiinisi, nuorempana on mukava olla.


      • Veijo
        os.. kirjoitti:

        Syö vaan sinäkin metformiinisi, nuorempana on mukava olla.

        "Syö vaan sinäkin metformiinisi, nuorempana on mukava olla." Meinaatko että diabetes on pelleilyn paikka?? terveisin


      • käyttää...
        os.. kirjoitti:

        Syö vaan sinäkin metformiinisi, nuorempana on mukava olla.

        Nyt minä ymmärrän Diabetesliiton ja sen perässähiihtäjien halun diabeteksen lääkehoitoon.


      • Veijo
        käyttää... kirjoitti:

        Nyt minä ymmärrän Diabetesliiton ja sen perässähiihtäjien halun diabeteksen lääkehoitoon.

        Mistä se niin yhtääkkiä tuli? ;=)) treveisin


    • valmistajan tuotetta

      Kannattaa jutella lääkärisi kanssa, ole tiukkana ja vaadi, että jotain tehdään.
      Tiedän,m että noi oireet on todella inhottavia.

      Minua auttoi, kun vaihdoin Diforminista Metforemiin (vaikka tuon Diformini pitäisi olla vatsaystävällisempi). Samalla tiputettiin annostus myös 500mg 3x2 -> 2x2. Tuo annostusmäärä taitaa olla se ratkaisevin juttu, ei kannata lääkitä itseään kipeäksi.

      Minun vatsaani auttoi myös pellavansiemenrouhe illalla tilkassa jogurttia.

    • Metformiini?

      Oletko saanut mitään apuja tuohon?

    • Anonyymi

      Jees. Tuttuja ovat haittavaikutukset. Kiva olla kaupan kassajonossa kun menee paskat housuihin..melkein!!

    • Anonyymi

      Kannattaa vaatia metformiinin vaihtamista, jos sivuvaikutukset käyvät
      liian hankaliksi. Metformiinia saa myös depottabletteina,

    • Ensisijaista on, että sitoudut hoitamaan diabeteksen hyvin. Lääkärit ovat hyvin halukkaita saamaan sun kanssa hyvän hoitotasapainon, joten unohda "vaadin lääkäriltä" -ajatukset. Ei ole tarpeen.

      Ajattelen itse näin: jos metformiinin oireet ovat ihan lievää vaikeammat vielä käytön jatkuttua ja jos hieman kalliimpi lääkevaihtoehto olisi sulle ok, niin sitten lääkärille lääkkeenvaihtoon.

      Metformiini on tosi hyvä lääke ja edullinen. Jos se sopii sun arkeen.

      • Metformiini pidentää elämää kaikella todennäköisyydellä joten sitä kannattaa yrittää käyttää. Valmisteissa on eroja, minulla menee nyt XigDuo*2 eli 1700 mg metformiinia päivässä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Metformiini pidentää elämää kaikella todennäköisyydellä joten sitä kannattaa yrittää käyttää. Valmisteissa on eroja, minulla menee nyt XigDuo*2 eli 1700 mg metformiinia päivässä.

        Xigduossa on dapagliflotsiinia (= SGLT2:n estäjä), joka myös pidentää elinikää ainakin epäsuorasti, sillä se vähentää sydäntautitapahtumia verensokerin korjaamisen ohella.

        ”SGLT2:n estäjät - enemmän kuin diabeteslääke” https://www.duodecimlehti.fi/duo16028


      • Anonyymi kirjoitti:

        Xigduossa on dapagliflotsiinia (= SGLT2:n estäjä), joka myös pidentää elinikää ainakin epäsuorasti, sillä se vähentää sydäntautitapahtumia verensokerin korjaamisen ohella.

        ”SGLT2:n estäjät - enemmän kuin diabeteslääke” https://www.duodecimlehti.fi/duo16028

        Jeps. Arvioin kylläkin oman sydäntautiriskini pienehköksi ja metformiini vaikuttaa moneen terveysarvoon suotuisasti. Erikoisesti sen vaikutus Alzheimeriin kiinnostaa minua.


    • Anonyymi

      Huomasin sattumalta kun olen viikon käyttänyt maksimiannoksen 2X200 mg tai 2x100mg päällystämätöntä aperiinia,siis ei esim diasbam , siinä samalla metformiinin aiheuttama kuravatsa katoaa ehdottomasti täysin,olen monta kertaa kokeillut.Tietoja sellaisen vaikutuksesta en mistään lähteestä ole saanut olen asiasta kuitenkin havaintojeni pohjalta varma .Voisitko joku toinenkin palstalainen kokeilla ja kirjoittaa tälle palstalle niin voitaisiin verrata havaintoja.Kyseistä tuotetta ei kuitenkaan voi pysyvästi käyttää sitä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1740
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1370
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      910
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      114
      859
    Aihe