Mikä olisi hyvä maanpeittävä kasvi luiskaan eli penkereeseen? Rinne on aika loiva, ja haluaisin kukkaa, jolla olisi vahvat juuret. Siis joka leviäisi juurien avulla siihen ja sitoisi vähän maata, ettei lähde mullat liikenteeseen joka sateella. Olen vähän vuorenkilpeä tai valko/hopeahärkkiä miettinyt, olisiko muita ideoita?
Mitä kasvia luiskaan?
5
1181
Vastaukset
- kokeiltu jotakin
Riippuen rinteen maaperästä, valon ja varjon määrästä, mutta meidän jyrkähkössä ja paahteisessa rinteessä hyväksi ovat osoittautuneet maksaruohot (lajeja löytyy matalaa ja korkeampaa) kuin myös matalakasvuiset pensasangervot esim. keijuangervo, matalakasvuiset laakakatajat tai tuiviot(ruma talviväri, joten en suosittele ekaksi), erilaiset heinäkasvit. Kasvatan myös vuorenkilpeä, jolla ei mielestäni ole erityisen vahva juuristo ja jatkuvan paahteen takia se leviää laiskasti.Nätti kukka, mutta lehdistö murheellisen näköinen syksyllä ja keväällä. Ai niin, unohdin mainita myös kuunliljat. Niitä tungetaan tosi paljon varjoihin, mutta ne kasvavat kyllä kuivassa paahteessakin. Ja oma lempparini on kevätkaiho. Se on somanhempeä kukkija aikaisin keväällä ja pitää nätin terhakan lehdistön koko kesän (ja talvella surkean).
- Hottispottu
Ahaa... tässäpä tulikin hyviä vinkkejä. Eikun taimitarhalle katselemaan, mitä on tarjolla. Noita angervoja vaan mietin, kun viime aikoina on varoiteltu noista citykaneista, että tykkäisivät angervoista kovin. Saankohan kaniarmeijan pihaani,jos niitä laitan? Onko kokemusta?
- Turnibsi
Hottispottu kirjoitti:
Ahaa... tässäpä tulikin hyviä vinkkejä. Eikun taimitarhalle katselemaan, mitä on tarjolla. Noita angervoja vaan mietin, kun viime aikoina on varoiteltu noista citykaneista, että tykkäisivät angervoista kovin. Saankohan kaniarmeijan pihaani,jos niitä laitan? Onko kokemusta?
Paikallislehdessä erilaiset angervot oli lueteltu citypupujen herkuksi. Toisaalta tuskin niiltä mikään saa olla rauhassa. Joka vuosi tulee lisää lajeja, jotka niille maistuvat.
- maahan kiinnittyvä
kasvi on pikkutalvio. Pikkutalvio sitoo takuulla vahvoilla juurillaan maan kiinni rinteeseen. Se on matala maanpeittokasvi, joka ajan mittaan peittää koko rinteen, sekaan voi istuttaa jotain korkeampaa, rinneangervo on mitä parhain, rennonoloinen, matalahko, kukkiva pensas. PS. Luiskan synonyymi ei ole penkere. Ne voivat tarkoittaa ihan eri asioita.
- pensaitakin
siihen. Hyviä on esim seppelvarpu, lamoherukka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569