Aika vähän löytyy keskusteluja ribeistä. On alkanut moinen paatti kiinnostaa. On varmasti hauska ajaa kunnon kelissä. Kuulisin mieluusti mielipiteitä ja kokemuksia. Esim. mikä on niiden kestävyys, voiko "kumipaatti" kestää vuosia kuten lujitemuovinen lajitoverinsa. Toivon asiallista keskustulua RIBeistä, kiitos.
R.I.B.
27
10354
Vastaukset
- kun kysyit
eli pelleilyvene huviajeluun kovassa kelissä. todellinen tarve nolla. ennemmin kannattaa hyppiä tramboliinillä ja kusta samalla housuihin, niin pääsee samaan fiilikseen. osta oikea vene jos veneillä haluat.
- paatisti
Eikö rib ole oikea vene? olen ymmärtänyt että se ninemomaan on vene jolla voi lähteä pahaankin myräkkään. Mikä on oikea vene? Bella 530? Buster RS? vaiko Barlit? Mielenkiinnolla odotan vastaustasi :)
- makkaramiäs
paatisti kirjoitti:
Eikö rib ole oikea vene? olen ymmärtänyt että se ninemomaan on vene jolla voi lähteä pahaankin myräkkään. Mikä on oikea vene? Bella 530? Buster RS? vaiko Barlit? Mielenkiinnolla odotan vastaustasi :)
Ei ribillä myräkässä ajelu siihen makkaraan perustu, vaan syvään v-pohjaan, joka niihin useimpiin on rakennettu. Tavallisessa siviilikäytössä ei makkarasta ole mitään hyötyä ja jyrkkä v-pohja vaatii suuremman moottorin ja enemmän bensaa kuin vastaava lättäri. Toki jos nimenomaan halua leikkiä kelissä, on syvä v mukavampi kuin kevyesti kulkeva lättäri, joka hakkaa pahasti.
- =m.o.b
Mobbi veneenä toimii ainakin ihan hyvin, voi "laitakuormtitaa" huoletta. Ernst Hateken tekemä vene ollut nyt 20v tossa kesät talvet säiden armoilla ja hyvin on rakentellisesti kestänyt. Kone on vaihdettu kerran.
- akakaa
Hyviä veneitä ne ovat ja kumma että ovat niin harvinaisia Suomessa. Uusimmassa Vene-lehdessä oli koeajossa joku pikku-RIB, hyvät oli ominaisuudet ja ennen kaikkea tehoskaala on laaja, veneessä oli 60-perämoottori kun muistaakseni ma suositus oli 150 hepoa. 60:lkin kulki riittävästi. Jos ne kestävät merivartiostollakin, miksei mökkeilijällä.
- mättää
Kyllä kai Suomi olisi ribbejä täynnä, jos Kesko olisi ottanut sen joskus ohjelmaansa. Silloin mietittäisiin, voisiko Yamarinia laisinkaan ostaa ja kestääkö se mitään. Maailmalla ribejä on käytetty vaikka kuinka kauan ja hyviä vehkeitä ovat. Hassua ettei ole saanut kummoistakaan jalansijaa Suomessa
- makkaramiäs
mättää kirjoitti:
Kyllä kai Suomi olisi ribbejä täynnä, jos Kesko olisi ottanut sen joskus ohjelmaansa. Silloin mietittäisiin, voisiko Yamarinia laisinkaan ostaa ja kestääkö se mitään. Maailmalla ribejä on käytetty vaikka kuinka kauan ja hyviä vehkeitä ovat. Hassua ettei ole saanut kummoistakaan jalansijaa Suomessa
Aika harva saa vastiketta korkeammalle hinnalle.
- Pienikin on kiva!
makkaramiäs kirjoitti:
Aika harva saa vastiketta korkeammalle hinnalle.
Noit Ribbejä löytyy joka lähtöön, on halpoja itämaisia ja laadukkaita merkkituotteita, jokaiselle löytyy siis se oikea. Koko on myös jokaisen omassa päätöksessään. Jos haluat veneen vain veneilyyn ja uskallat lähteä myös huonoon keliin niin R.I.B on ihan hyvä vaihtoehto. Jos venilyn ohella harrastat kalastusta tai muuta mikä saattaa vaurioittaa venettäsi mekaanisesti niin ehkä silloin on syytä valita alumiini materiaaliksi. Ajo-ominaisuudet R.I.B veneellä on ylivertainen muihin pienveneisiin jos puhutaan samasta kokoluokasta, joku tästä lausunnosta vetää kyllä pohjaroppunsa nenäänsä mut totuushan tämä kuitenkin on . Yksi hyvä esimerkki yhdestä ominaisuudesta on Grand kumiveneen mainos missä 330 pitkän kumpparin kyydissä on 15 ihmistä ja pysyy pinnalla, eihän tuo mikään oikea kriteeri veneen valintaan ole mutta ...;-)
- On kriteeri useimmille
Pienikin on kiva! kirjoitti:
Noit Ribbejä löytyy joka lähtöön, on halpoja itämaisia ja laadukkaita merkkituotteita, jokaiselle löytyy siis se oikea. Koko on myös jokaisen omassa päätöksessään. Jos haluat veneen vain veneilyyn ja uskallat lähteä myös huonoon keliin niin R.I.B on ihan hyvä vaihtoehto. Jos venilyn ohella harrastat kalastusta tai muuta mikä saattaa vaurioittaa venettäsi mekaanisesti niin ehkä silloin on syytä valita alumiini materiaaliksi. Ajo-ominaisuudet R.I.B veneellä on ylivertainen muihin pienveneisiin jos puhutaan samasta kokoluokasta, joku tästä lausunnosta vetää kyllä pohjaroppunsa nenäänsä mut totuushan tämä kuitenkin on . Yksi hyvä esimerkki yhdestä ominaisuudesta on Grand kumiveneen mainos missä 330 pitkän kumpparin kyydissä on 15 ihmistä ja pysyy pinnalla, eihän tuo mikään oikea kriteeri veneen valintaan ole mutta ...;-)
Ribejä löytyy heikkolaatuisia kalliita ja hyvälaatuisia erittäin kalliita. Jos hintaa pidetään valintakriteerinä, niin vertailtaessa oikeastaan mitä tahansa ominaisuutta jos ei jopa kaikkia ominaisuuksia (hintaa lukuunottamatta), paras vene löytyy muualta kuin RIBeistä. Toisaalta jos hinta ei ole minkäänlainen veneen valintakriteeri, valinta saattaa hyvinkin olla järkevää kohdistaa RIB veneeseen. Mutta kun hinta on useimmille meistä kriteeri.
- RIBBI
On kriteeri useimmille kirjoitti:
Ribejä löytyy heikkolaatuisia kalliita ja hyvälaatuisia erittäin kalliita. Jos hintaa pidetään valintakriteerinä, niin vertailtaessa oikeastaan mitä tahansa ominaisuutta jos ei jopa kaikkia ominaisuuksia (hintaa lukuunottamatta), paras vene löytyy muualta kuin RIBeistä. Toisaalta jos hinta ei ole minkäänlainen veneen valintakriteeri, valinta saattaa hyvinkin olla järkevää kohdistaa RIB veneeseen. Mutta kun hinta on useimmille meistä kriteeri.
Ilmeisesti tuossa taas oku suomalainen venejobbari yrittää selittää selvää asiaa, kyllä se totuus on et jos merikelpoista venettä haetaan niin R.I.B on ainoa vaihtoehto. Ulkomailla tämä on tiedetty jo aikaa sitten mut täällä meillä kun vielä halutaan tehdä puusta niin se hidastaa kehitystä. Nyt onneksi on muutama kauppias alkanut tuomaan edullisia ja myös laadukkaita malleija Suomeen. Tästä eivät kaikki pidä kuten edellinen kirjoitus selvästi osoittaa.
- RRR
RIBBI kirjoitti:
Ilmeisesti tuossa taas oku suomalainen venejobbari yrittää selittää selvää asiaa, kyllä se totuus on et jos merikelpoista venettä haetaan niin R.I.B on ainoa vaihtoehto. Ulkomailla tämä on tiedetty jo aikaa sitten mut täällä meillä kun vielä halutaan tehdä puusta niin se hidastaa kehitystä. Nyt onneksi on muutama kauppias alkanut tuomaan edullisia ja myös laadukkaita malleija Suomeen. Tästä eivät kaikki pidä kuten edellinen kirjoitus selvästi osoittaa.
Olet niin oikeassa! Suomi vaan on niin tukkeinen maa että jos kuljet vääränlainen hattu päässä Espalla niin kivi tulee otsaan, älä siis poikkea vaan osta Busse tai kelluva pakastearkku. Ja ribin hinnalla saa kolme samankokoista lasikuituvenettä joten eiköhän se saita/mielikuvitukseton/kateellinen/tuulipukuinen koko kesässä 14 tuntia ajava Rami osta sen Keskon paatin hyvällä hinnalla alelaarista, mikä on ihan ok valinta Ramille.
- R.I.B Man
Hyvä ajaa, mutkissa varsin mielenkiintoinen. Erittäin hyvä kantavuus jo 5 metrisissä luokkaa 800 - 1200kg. Taloudellinen ajaa, kevyt vetää trailerilla, nopea, kiihtyy hyvin,
vakaa ei keiku, turvallinen kovissakin oloissa. Kelpaa merivartiostolle armeijalle ym. instannseille niin täytyy siinä jotakin hyvää olla.
Loistava venetyyppi. - Rauhoittukaa1
Onhan noita ribejä alkanut ilmestymään merelle. Noita kovapohjasia kumiveneitä tyyliin 3-4 metriä en laske ribeiksi. Viranomaiskäyttöön rakennetut Zodiacit/ valiantit on sitten ihan eri maata, myöskin hinnaltaan. Kuinkahan monella tässäkin letkassa agressiivisesti kirjoittaneista on oikeasti rib. Siviilihenkilön käyttö ribillä on päästä pois myrskystä eikä päästä myrskyyn. Viranomaiset on ihan eri juttu.
- Skiglari
Norjalaiselta Askeladdenilta näyttäisi löytyvän kaksi pätevän näköistä versiota: P65 RIB ja Cummuter 10 RIB
- Cumina
Mulla on tollanen Dr 620 Valiant isolla veradolla ja sillä voi mennä samoissa keleissä kuin 36 jalkaisella kuituveneelläni. Ja aivan eri luokan ominaisuudet joka suhteessa kuin vastaavan pituisella kuituveneellä(sallanenkin on ollut) Vakaampi, turvallisempi. Ei hakkaa, juuri tuon raneteensa takia. Voi ajaa joka kelissä kovempaa kuin saman kokoisella tai pari metriä isommalla kuituveneellä. Samoja taitaa olla viranomaiskäytössä, enkä ihmettele. Tietenkään suojaa ei ole kuten vaikkapa ht veneessä, mutta sekin on vain osatototuus, sillä samankokoisessa kuituveneessä vesi lentää tuulilasille melko keposessakin kelissä toisin kuin tämä ei juuri pärskytä. Isolla veradolla ja hyvällä potkurilla teho riittää mihin vaan. Olen tykännyt kovasti. Suosittelen laatuRibbiä. Perusteita jokainen voi miettiä omiin tarpeisiinsa. Zodiac, Valiant, Acon kolmikosta, Ellei nyt satu olemaan niin paljon intoa, että haluaa tilata boomerangerin.
- Plätkytin
Jep. Pääsin kokeilemaan tuollaista Valiant Dr 620 venettä ja vertaamaan sitä ja 6210 Yamariani samassa kelissä. En uskonut asiaa todeksi. Yamarin on vain hakkaava äyskäri verrattuna Rib veneeseen. Vaihtoon menee.
- kumiukko 6
jos et nyt kuitenkaan tuhlaa rahojasi tuohon viimemainittuun. Kallis ostaa ja vielä kalliimpi ylläpitää :)
- Stabbe
Myös Brig -merkkiset veneet on hinta-laatu suhteeltaan kunnollisia ja ihan hyvän näköisiäkin. Ainakin oman kokemuksen perusteella. Aallokossa kun pistää menemään, niin ei ole samanlaista terävää pomppimista kuin lasikuituveneillä tai alumiiniveneillä, joissa ainakin itsellä tärähtää niin selkä kuin joka paikka.
- Brig E-tecillä
Brigeissä hinta/laatusuhde on hyvä! Kokemukseni Brigistä ovat positiivisia.
- Hessuiisea
Rib.net kannataa nuuskia. Ribcraft taitaa olla se mikä Pelastuslaitokset käyttää ja mm. Greenpeace. Suomessa Norcap tuo maahan, kallista on. Hakisin UKsta kevyesti käytetyn
- mklml
Ymmärrän RIBin alkuperäisen käyttötarkoituksen, mutta en keksi miksi joku sellaisen siviiliin hankkisi, ainut ilo on silloin kun ei muutenkaan tee merelle mieli lähteä, eikä sekään mikään mukava vaihtoehto enää siinä vaiheessa ole. Ei toimi yhteysveneenä, kun ei ole mitään sääsuojaa, ei voi kalastaa, Ruotsissa on yleistynyt aika paljon ja puhuvat niistä kaljamahojen vesiskoottereina.
- 8+18
Olisko tää ehtinyt sellaisen hankkia viiden vuoden aikana, jos on hankkiakseen?
Sitä on kiinnostaneet myös jenkkikruiserit ja vanhanajan uppoumaveneet :) - Yamaha V6
Jos kunnollista RIBiä etsii, niin kannattaa tutustua myös Tornado merkkisiin.
Tässä vähän listaa hyvistä ja huonoista ominaisuuksista.
Syvä V vähentää hakkausta ja ponttooni estää keulan painumisen liian syvälle
eli kovan kelin ominaisuudet loistavat.
keveys verrattuna saman kokoisiin lasikuituveneisiin
Kantavuus moninkertainen verrattuna perinteisiin
Fendarit valmiina kok ajan
Varalaita matala. Erinomainen harrastuksissa (jollakoulutus, sukeltajat yms.).
-Kallis hankkia ja ylläpitää, 20v lasikuituvene voi olla loistokuntoinen RIB ei ole.
-Ponttoonit pienentävät sisätilaa verrattuna perinteisiin
-Vaatii keliin kunnon coretex vaatteet vielä isommissakin RIB:ssä, kun
perinteinen vene olisi samanhintaisena jo ainakin osittain katettu (DC. HT
yms.). - RIB
20 v. vanha RIB voi olla huippukunnossa, jos ponttoonit ovat tehty kumista (Hypalon) eikä muovista (mm. PVC). Laadukaan RIBin voi yleensä sisustaa käyttötarkoituksen mukaan itselle sopivaksi ja useimpien ajoominaisuudet tulivat jo aiemmin mainttua.
- Yamaha V6
Hypalon tekee ponttooneista kestävämmät, mutta valitettavasti 20v vanhat RIB:it eivät ole ikinä huippukunnossa ellei niitä isolla rahalla ole kunnostettu. Tämä johtuu siitä, että kaikki varusteet on liimattu joustavaan pintaan ja väkisinkin nuo liimaukset ajan myötä pettävät. Knaapit, kantokahvat yms. ovat kumia, jotka haurastuvat ajan myötä. Meillä on seurassamme ollut varmaan ainakin 25 vuotta
4-5 eri kokoista ja -merkkistä ribiä käytössä. Veneillä toki on paljon käyttöä, mutta niitä myös huolletaan ja kunnostetaan koko ajan. Näitä kun vertaa samallaisella käytöllä oleviin lasikuituveneisiin, niin kyllä RIB:en kestävyys on selvästi huonompi ja lasikuituveneen kunnostaminen hyvään kuntoon on paljon halvempaa. Siltikin RIB:it ovat aivan ylivoimaisia käyttöominaisuuksiltaan niihin tarkoituksiin, mihin ne on tehty. - RIB
Yamaha V6 kirjoitti:
Hypalon tekee ponttooneista kestävämmät, mutta valitettavasti 20v vanhat RIB:it eivät ole ikinä huippukunnossa ellei niitä isolla rahalla ole kunnostettu. Tämä johtuu siitä, että kaikki varusteet on liimattu joustavaan pintaan ja väkisinkin nuo liimaukset ajan myötä pettävät. Knaapit, kantokahvat yms. ovat kumia, jotka haurastuvat ajan myötä. Meillä on seurassamme ollut varmaan ainakin 25 vuotta
4-5 eri kokoista ja -merkkistä ribiä käytössä. Veneillä toki on paljon käyttöä, mutta niitä myös huolletaan ja kunnostetaan koko ajan. Näitä kun vertaa samallaisella käytöllä oleviin lasikuituveneisiin, niin kyllä RIB:en kestävyys on selvästi huonompi ja lasikuituveneen kunnostaminen hyvään kuntoon on paljon halvempaa. Siltikin RIB:it ovat aivan ylivoimaisia käyttöominaisuuksiltaan niihin tarkoituksiin, mihin ne on tehty.Perheessä on 2 Hypalon RIBiä, vm 1997 ja 1990. molemmat ovat vielä hyvässä kunnossa, tosin kummassakaan ei ole knaappeja tai vastaavia vaurioituvia kohtia. Seariderissa olen joutunut kerran liimamaan vähän repsottavat "törmäyslistojen" kulmat kaksikomponenttiliimalla uudelleen kiinni mutta mikä vene ei kärsisi merivoimien yli 20 vuotisesta käytöstä.
Seuran vanhin Searider taitaa olla 70 luvulta eikä mikään kaunistus enään mutta toimii kuitenkin ja uudemmat Seariderit hoitavat hyvin työnsä kunhan vaihtaa moottoreita 4 -5 vuoden välein. Uusissa Avon (nykyisin Zodiac) Searidereissa (ja kilpailioiden vastaavissa) hinta on aika kova mutta käytettyjä löytyy sopivaan hintaan aina välillä jopa suomesta.
Olen jo nähnyt pari Ukrainalaista muovi RIBiä joiden ponttoonit ovat tulleet elämänsä loppuun (tahmeita, eivät pidä ilmaa ...)
- BRIG450
RIB veneiden vahvuudet ovat omasta mielestäni mahtava kantavuus (ei kallistu vaikka laidalla kävelee) ja ajomukavuus. Mutta kyllä itse myönnän, että myös ulkonäkö miellyttää silmää, ei mikään neiti vene :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1422453Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1101067Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743