Mistä kannattaa kysyä kasvillisuutta uudelle pihalle.

Ippu

Nyt on taloprojektimme sellaisessa vaiheessa että pihaa aletaan laittaa, lauantaian on tulossa káivuri ja kauhakuormaaja levittelemään mullat ja kaivamaan istutuksille syvemmät kuopat. Mielessä on ,muutama omena ja kirsikka puu, jotain niitä oliskohan ne nyt tuijia, syreenejä, naapuri haluaa marjatuomipihlaja-aidan rajalle n 20 kpl... ja ei minkäänlaista visiota mistä kannattaisi lähteä niitä metsästämään. Pääkaupunkiseutu ei ole poissuljettu koska asumme hyvinkäällä mutta tietysti hyvinkää riihimäki tuusula akselilta myös....

2

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antituija

      Kokeile Puutarha Söderblom (Nikkilässä) googlettamalla. Hyvä palvelu, hyvät neuvot ja enemmistö taimia kotimaisia, joten taattua laatuakin. Ajan itse sinne melko kaukaa siitä silkasta ilosta,että taimet ovat terhakoita ja hyviä.Myyvät myös piiskataimia eli esim. marjatuomipihlaja-aidannetta varten kannattaa käyttää niitä kuin ostella kalliita astiataimia (piiskataimien yleensä myynti syksyllä). Menitpä minne tahansa taimiostoksille kysy tarjousta aidannetta varten ennen kuin suostut maksamaan liikaa. Kun suunnittelet istutuksia ota huomioon maaperä, valaistus ja ilmansuunnat. Maaperä voi olla hiekkaista, savista jne, jotka sanelevat kasvien viihtyvyyden ja lajikkeiden pärjäämisen. Kuin myös mitä siinä kasvoi ennen: metsää, peltomaata vaiko mitä ? Niiden perusteella voit jutella taimikauppiaan kanssa ja tehdä varmoja kauppoja, koska ei ole mitään niin ikävää kuin havaita parin vuoden kuluttua valinneensa monta vääränlaista taimea. Pieni palopuhe: jos sinun ei ole aivan pakko ostaa just tuijaa, niin etsi ihmeessä joku mielenkiintoinen havupuu tai lehtipuu, josta saat enemmän iloa kymmenen vuoden kuluttua kuin tuijasta. Ja kirjoitan ihan omasta kokemuksestani, ettei niiden kasvu ole yhtään sen nopeampaa kuin muillakaan ja niiden esteettinen arvo on aika mitätön. Olivat muodikkaita joskus 1970-80-luvulla ja ihmettelen, että muovipuun näköisiä tuijia yhä vain ängetään pihoille. Tarjonta on monipuolistunut ja kaikenlaista löytyy, jos vain jaksaa etsiä.

      • mutta sanonpa kuitenkin

        eihän se tuija maailman kaunein kasvi ole, mutta on sillä monta etuakin. On nopeakasvuinen, leikattavissa tarpeen mukaan (jolloin pysyy tuuheana ja kauniina), talvivihreä, edullinen jne. Enkä minä ainakaan tiedä mitään muuta havua, joka kasvaisi yhtä nopeasti. Minulla ei ollut ainakaan aikaa odotella kymmentä vuotta kuusi- tms aidan kasvua, vaan laitoin näkösuojaksi rajalle tuija-aidan. Enkä yhtään kadu!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8484
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1694
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe