Ubuntu Suomen sivuillakin näkyy linkkejä biosin päivityssivuille. Linkittäjät ovat selvästi sekakäyttäjiä, koska linkkien sivuilla tyrkytetään windows-maailman exe-tiedostoja. Millä lailla ubuntussa voi päivittää biosin?
Biosin päivitys ubuntussa
9
1504
Vastaukset
- -Kilu-
En tiedä. Mutta mietin miksi tai mikä on tarve, että biosi pitäisi päivittää? Itse olen peruskäyttäjä eikä yhteenkään tietokoneeseen joka minulla on ollut ole tullut tilannetta, että biosi olisi pitänyt päivittää vaikka on ollut samakin kone vuosiakin käytössä.
Uusi prossu voi olla yksi syy, itse olen joutunut päivittämään yhden emon biosin sen vuoksi ettei se edes suostunut buuttaamaan uudella prosullani joka oli uusi versio. Onhan niitä kai muitakin teknisiä syitä ja bios-ohjelmissa on myös bugejakin toisinaan. Mutta ellei mitään järkevää syytä ole niin biosin päivitys kannattaa jättä tekemään, missään olosuhteissa en uskaltaisi millään winellä alkaa ajamaan mitään päivityssoftaa. Pitkiin aikoihin ei ole ollut tarvetta päivittää biosia enkä ole sen tarkemmin pohtinut mitä jos tilanne tulee eteen.
exergy kirjoitti:
Uusi prossu voi olla yksi syy, itse olen joutunut päivittämään yhden emon biosin sen vuoksi ettei se edes suostunut buuttaamaan uudella prosullani joka oli uusi versio. Onhan niitä kai muitakin teknisiä syitä ja bios-ohjelmissa on myös bugejakin toisinaan. Mutta ellei mitään järkevää syytä ole niin biosin päivitys kannattaa jättä tekemään, missään olosuhteissa en uskaltaisi millään winellä alkaa ajamaan mitään päivityssoftaa. Pitkiin aikoihin ei ole ollut tarvetta päivittää biosia enkä ole sen tarkemmin pohtinut mitä jos tilanne tulee eteen.
siitä, ettei tajuta hommaa, kaikki vaan pitää olla viimemistä huutoa :) niinko käyttikset tai muut. sitten ladataan kaiken maailman winukka seiskaa ja mitä helkattia se auttaa? sitten kysellään et miks ei toimi. mitä sen väliä on mikä käyttis kunhan se vaa palvelee sen, mihin tarkotukseen oot koneesi hankkinu. ostin tos syksyllä uuden koneen ja edelleen otin siihen xp:n käyttikseks, koska tiesin et se toimii siinä hommassa mitä tarvitsen. biossin päivitys piti tulla tän emon mukaan suoraan asuksen sivuilta, mikä tietty olis ollu yksinkertaisin vaihtoehto asiaa tietämättömälle. ainoo vaan että asuksen sivut ei toiminu niinko pitäs et se siitä. ja todellista tarvetta ei ollu, ainoastaan se et jos päivittää expresgaten niin olis tavinnu bios päivittää. eli ei mitään merkitystä koska kuitenkin aina käynnistän koneen enkä mee suoraan kattelee jotain idioottimaisia kuvia mitä oon joskus räpsiny :) olishan siinä ollu lataa koneelle ja päivitä mut en oo ennen tehny sitä ja todellista syytä ei ollu nii mitä vittua sitä sit :) kännis vaa leikkii välillä :) no on täs kyl palautusmahku ku on joku tuplabios. asus p5q deluxe emo. ohhoh.....taas olen kännis ku tulee juttua mut exergy, puhut ihan asiaa. tää oli jutun pointti :)
- Uninen
jos emossa on 'vika' eli bios pitäisi päivittää ja ei omista ikkunapaskaa niin takaisin kauppaan vaan ja informoi niitä viasta. kyllä ne siellä sen päivittää ja ihan takuuseen kun aikansa riehuu tiskillä ja vittuilee :) ainakin minun biosin päivittivät. saattaa tietysti olla että myyjä halusi minusta eroon ja suostui mihin vain viimeistään siinä vaiheessa kun aloin jatkuvalla syötöllä puhua assemblyä. kuinkahan monella valmistajalla on ohjelmistoriippumaton biosinpäivitys mahdollisuus?
- enää olekaan
dos-pohjaisia? Ainakin ennen olivat. Vaikka itse paketti saattoi ollakin windowsille tehty itsepurkautuva exe-paketti niin siitä purkautui ohjelma jolla tehtiin dos-pohjainen käynnistyslevyke joka sisälsi jonkun freedos/ibm pcdos-kopion ja biosin päivitysohjelman (dospohjainen) sekä ohjeita ja itse bios-päivitysbinäärin. Mutta vai että noi nykyään päivitetäänkin windowsista käsin? Aika riskialtista touhua etten sanoisi!!!!
enää olekaan kirjoitti:
dos-pohjaisia? Ainakin ennen olivat. Vaikka itse paketti saattoi ollakin windowsille tehty itsepurkautuva exe-paketti niin siitä purkautui ohjelma jolla tehtiin dos-pohjainen käynnistyslevyke joka sisälsi jonkun freedos/ibm pcdos-kopion ja biosin päivitysohjelman (dospohjainen) sekä ohjeita ja itse bios-päivitysbinäärin. Mutta vai että noi nykyään päivitetäänkin windowsista käsin? Aika riskialtista touhua etten sanoisi!!!!
Kyllä biosin edelleen voi päivittää dos-pohjaisena jos vain löytää oikean bios.bin fileen ja itse flash-softan, mikään ei estä sitä sillä bios on edelleenkin vain pelkkä järjetön kivi. Ja nykyään on emoissa jopa varmuuskopio biosista niin että jos kämmii homman niin tilanteen saa vieläpä korjattuakin. Mutta nykyään onmyös tullut graafista windows-softaa joilla homma hoidetaan windowsista käsin. Tämä lienee tarkoitettu niille jotka luulevat että biosia on päivitettävä joka kuukauden ensimmäisenä tiistaina ;D Asusilta näköjään onneksi löytyykin vanhat kunnon awflashit vaikka toki tarvitaan oikea biosin bin-file eli itse biosohjelma joka tuon työkaluohjelman avulla siirretään kiveen. Itse etsin joskus omaan emooni juuri näitä työkaluja mutta silloin ei löytynyt, nyt löytyi heti, ilmeisesti asus on päivitellyt sivujaan. Toisaalta kun tarve ei ole ollut suuri niin en silloi tosissani jaksanut viimeksi kaivellakaan noita tarvikkeita. Itsekin kyllä taidan luottaa enemmän perinteisiin konsteihin kuin windowsin kautta tehtävään päivitykseen, mitä jos se ilmoittaakin että "ohjelma winflash aiheutti virhetilanteen, tietokone on käynnistettävä uudestaan. Lähetä vikailmoitus/Älä lähetä" jiisus sentäs tulis kakki pöksyyn uskaltaako enää rebuutata ollenkaan. En viitti pistää linkkiä sivulle jolta tuo mainitsemasi työkalu löytyy ettei joku spontaanisti tuhoa emoaan, jos haluaa niin etsikööt itse, helppohan tuo tosiaan on löytää.
- ..............................
> kuinkahan monella valmistajalla on ohjelmistoriippumaton biosinpäivitys mahdollisuus? No ASUS tulee mieleen heti. bios-tiedosto usb:lle ja päivitys suoraan biossista. Jos ei satu omistamaan asuksen emoa niin aina voi katsoa toimiiko Flashrom http://www.coreboot.org/Flashrom
- zxcvbnm
Biosin päivitykset haetaan emolevyn valmistajan kotisivuilta. Merkkikoneiden tapauksessa koneen valmistajalta. Ei epämääräisiltä kokoelmasivustoilta.
- on ollut suositeltavin
Biossia päivitettäessä olisi tärkeää, että käyttöjärjestelmä olisi "mahdollisimman" puhdas. Käytettävissä on yhä dos-bootti, joka hanskaa myös nuo .exe tiedostot. Freedos on tähän yksi mahdollisuus. http://www.freedos.org/ Tämä ei siis koske yksinomaan Ubuntua vaan ihan kaikkia Linux-jakeluja (miksi ei muitakin BSD:t jne.).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833922
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342883Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992223Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?281806Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian211714- 311710
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell481544Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261518- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71464