Valtio-opin pääsykoe

Yksityiskohtia

Kesäkuussa osallistun valtio-opin pääsykokeeseen Turkuun ja pääsykoe elämäni ensimmäinen. Tahtoisin hieman tietää miten homma siellä oikein menee. Paikan tiedän minne olen menossa, mutta muu onkin epäselvää. Saako siellä valita paikan itse, jätetäänkö laukut jonnekin ulkopuolelle, saako luentosaliin vielä penaalia tai esim. juomapulloa, miten vessassakäynti hoituu (yo-kokeissahan käydään valvojan kanssa), täytyykö alussa käydä ilmoittautumassa ja hakemassa papereita yms.? Kertokaa joku joka on osallistunut pääsykokeisiin!

6

2702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lsdgn

      Juuri valtio-opin pääsäreistä en osaa sanoa, mutta yleisluonteisesti voi vastata: Mene koepaikalle hyvissä ajoin, voi olla että väkeä on niin paljon että on jaettu eri saleihin. Jako saleihin on aakkosissa sukunimen mukaan. Kokeen alkajaisiksi menettelyt kyllä selvitetään, ja esim. vessakäyntien ajat. Osaat siis ihan varmasti. Paikkaa ei saa valita itse, vaan osallistujat huudetaan sisään aakkosjärjestyksessä (ja samalla merkataan, ketkä ilmoittautuneista eivät ole tulleet). Eväitä saa olla. Menettely on aika pitkälle sama kuin ylppäreissä. Tsemppiä pääsäreihin!

    • pääsykoeveteraani

      Ei kannata stressata muodollisuuksista, ne kyllä selviävät paikan päällä. Kunhan varaat tarvittavat kirjoitusvälineet, henkilöllisyystodistuksen (ajokortti, passi tms.) sekä halutessasi evästä ja ilmaannut ilmoitettuun paikkaan, niin siinä se. Mutta jos ne yksityiskohdat rassaavat, niin laukut on tosiaan tapana jättää sivulle sekä paikan saa valita itse. Vessassa käydään valvojan kanssa. Eli aika sama meininki kuin yo-kokeissa, joskin mielestäni hieman rennonpaa. Pääsykokeissa on hieman tarkempaa, mutta varsinaisissa opinnoissa tentit voivatkin sitten olla jopa täysin valvomattomia eikä muodollisuuksista piitata. Itselläni on tapana ollut olla myöhässä pääsykokeista (2/3 tapauksista), eikä sekään ole vaarallista, kunhan on sallitun ajan rajoissa. Terveisin kolmen opiskelupaikan haltija, neljättään tänä keväänä hakeva

      • jupa12345

        niin eli olisiko vinkkejä itse pääsykokeeseen liittyen? mihin erityisesti kannattaa panostaa? onko vaikea päästä turkuun? keskustelua tästä.

        Itse olen pyrkimässä toista kertaa Turkuun valtio-oppiin ensi keväänä ja aloittelen Politiikan perusteet -pääsykoekirjaa pänttään tre:n avoimessa valtio-opin verkkokurssia. alkaa iskeen paniikki jo tässä vaiheessa kun tuntuu ettei ole vielä opiskellut tarpeeksi..:D Vaikka avoimen kaikki tehtävät on tehty tuntuu että päähän ei ole jäänyt mitään.

        Vinkkejä lukemiseen (erityisesti siis pääsykoekirjan)??


      • apuvaaaa
        jupa12345 kirjoitti:

        niin eli olisiko vinkkejä itse pääsykokeeseen liittyen? mihin erityisesti kannattaa panostaa? onko vaikea päästä turkuun? keskustelua tästä.

        Itse olen pyrkimässä toista kertaa Turkuun valtio-oppiin ensi keväänä ja aloittelen Politiikan perusteet -pääsykoekirjaa pänttään tre:n avoimessa valtio-opin verkkokurssia. alkaa iskeen paniikki jo tässä vaiheessa kun tuntuu ettei ole vielä opiskellut tarpeeksi..:D Vaikka avoimen kaikki tehtävät on tehty tuntuu että päähän ei ole jäänyt mitään.

        Vinkkejä lukemiseen (erityisesti siis pääsykoekirjan)??

        Hei!

        Itte olisin hakemasa näillä näkymin Helsinkiin lukemaan yleisestä valtio-opista maailmanpolitiikan tutkimusta. Muita vaihtoehtoja nyt taho oikeen löytyä, niin ajattelin hakea 2. jyväskylään, 3. turkuun ja neljäntenä tampereelle lukemaan yleistä valtio-oppia. Ainakin turun koe olisi 1.6. ja helsingin 2.6., mutta eiväthän nuo muut kokeet nyt tyhmästi mene päällekkäin noiden tai toistensa kanssa ? Itse en ainakaan muita päivämääriä löytänyt, joten laittakaa vaikka kokemuksia edellisvuosilta (onko ollut samoina päivinä yleisen valtio-opin kokeita eri paikkakunnilla?)


      • riquitaa
        apuvaaaa kirjoitti:

        Hei!

        Itte olisin hakemasa näillä näkymin Helsinkiin lukemaan yleisestä valtio-opista maailmanpolitiikan tutkimusta. Muita vaihtoehtoja nyt taho oikeen löytyä, niin ajattelin hakea 2. jyväskylään, 3. turkuun ja neljäntenä tampereelle lukemaan yleistä valtio-oppia. Ainakin turun koe olisi 1.6. ja helsingin 2.6., mutta eiväthän nuo muut kokeet nyt tyhmästi mene päällekkäin noiden tai toistensa kanssa ? Itse en ainakaan muita päivämääriä löytänyt, joten laittakaa vaikka kokemuksia edellisvuosilta (onko ollut samoina päivinä yleisen valtio-opin kokeita eri paikkakunnilla?)

        Yliopistovalmennus järjestää kymmenen vuoden kokemuksella (aiemmin kurssit järjestetty P-klubin nimellä) valmennuskursseja valtio-opin pääsykokeeseen. (Tarjolla myös liuta muita kursseja) Vuoden 2008 kahdestatoista kurssilaisesta kymmenen pääsi sisään yliopistoon – sisäänpääsyprosentti siis reilu 80!

        Vaihtoehtona intensiivikurssille myös etäkurssi.

        Tutustu tarkemmin www.yliopistovalmennus.fi


      • >ZSAÄ
        riquitaa kirjoitti:

        Yliopistovalmennus järjestää kymmenen vuoden kokemuksella (aiemmin kurssit järjestetty P-klubin nimellä) valmennuskursseja valtio-opin pääsykokeeseen. (Tarjolla myös liuta muita kursseja) Vuoden 2008 kahdestatoista kurssilaisesta kymmenen pääsi sisään yliopistoon – sisäänpääsyprosentti siis reilu 80!

        Vaihtoehtona intensiivikurssille myös etäkurssi.

        Tutustu tarkemmin www.yliopistovalmennus.fi

        Todellakin pääsin sisäään!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe