Etäisyys järvestä, miten

mitataan

Kaavassa sanotaan, että saunan etäisyys järvestä tulee olla vähintään 10 metriä korkeimman veden aikaan. Mitataanko tuo etäisyys järveä lähimmästä seinästä vai esim. terassin nurkasta vai perustuspaalusta. Meillä seinästä ( nurkasta ) etäisyyttä tulee 12 metriä, eli terassia saisi tehdä enintään 2 metriä järveen päin, jos minimietäisyys mitataan terassista.

9

3984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mokinsuunnittelumeneillaan

      Katetun terassin pitää ainakin mökkikunnassani olla vähimmäismatkan päässä järvestä. Rantasaunan katetun terassin koko on kunnassani myös rajattu korkeintaan 10 m2:ksi. Varmaan kuntakohtaisia eroja. Kunnan rakennusjärjestys tai paikan kaavaselostus voi antaa varman vastauksen, tai ainakin kunnan rakennustarkastaja.

      • mitataan

        KUULEMMA pitää olla pierun verran matkaa, siispä pieren kävellessäni. KURT,NART.PÖF.PAF..SIIIH... äänien JÄLKEEN OLEN KULKENUT PIERUN VERRAN

        TOISIN HAISEE PAHALLE


    • nyt oikein

      lukee, järvestä, vai rannasta? lähimmästä rannasta, naapurin rannasta, mistä kohtaa järveä, jos järvestä. Vesi korkeimmillaan jäidenlähdön aikaa, joten vedenpinta-jäänvahvuus, asilla voi saivarrella, ja mökin rakentaa laiturin päähän, 10m rannasta järvelle päin:)

      • kyselijä xxx

        Hatusta minä sen tekstin repäisin. Eikä korkeimmasta vedenkorkeudesta edes mitään puhuta, mutta olen törmännyt tuohon tekstiin muiden mökkien kohdalla, joten laitoin sen myös varmuuden vuoksi tähän. Ehkä sitä ei sen vuoksi tämän mökin kohdalla lue, koska veden pinnan vaihtelut tuossa järvessä ovat vähäisiä. Näin siinä luvassa lukee tarkalleen: "Loma-asunto tulee sijoittaa suojapuuston taakse vähintään 30 metrin ja saunarakennus vähintään 10 metrin päähän rantaviivasta. Rakennuspaikan rantakasvillisuus on säilytettävä mahdollisimman luonnonmukaisena."


      • se menee ja
        kyselijä xxx kirjoitti:

        Hatusta minä sen tekstin repäisin. Eikä korkeimmasta vedenkorkeudesta edes mitään puhuta, mutta olen törmännyt tuohon tekstiin muiden mökkien kohdalla, joten laitoin sen myös varmuuden vuoksi tähän. Ehkä sitä ei sen vuoksi tämän mökin kohdalla lue, koska veden pinnan vaihtelut tuossa järvessä ovat vähäisiä. Näin siinä luvassa lukee tarkalleen: "Loma-asunto tulee sijoittaa suojapuuston taakse vähintään 30 metrin ja saunarakennus vähintään 10 metrin päähän rantaviivasta. Rakennuspaikan rantakasvillisuus on säilytettävä mahdollisimman luonnonmukaisena."

        meillä rakennustarkastaja katsoi maastosta minne vesi on joskus noussut ja mitta otettiin siitä eli rantapenkasta vaikka vesijättöä oli vedenpuolella vielä kymmenkunta metriä.


      • jjjjjjjjjjjjjjjjxxx

        20 - 30 m2 kummassakin saunamökissä. Ne tosin ovat mielestäni sen 20 m rantaviivasta. Mökit on rakennettu n. 1970 ja 1980. Kuntaa en viitis sanoa, mutta melko etelässä ollaan.


      • mitataan
        se menee ja kirjoitti:

        meillä rakennustarkastaja katsoi maastosta minne vesi on joskus noussut ja mitta otettiin siitä eli rantapenkasta vaikka vesijättöä oli vedenpuolella vielä kymmenkunta metriä.

        PUOLILAUSEHOMO se menee ja
        ole hiljaa tai homostele


    • Rauno Kangas

      ...kuin kaavaoitukseen liittyvissä mitoissa muutoinkin => mitataan terassin pilareista ja ylitystä sallitaan muistaakseni 70 cm tavanomaisen räystään tai muun ulokkeen kohdalla. Lähempänä kuin 70 cm maanpintaa oleva terassi voi ulottua myös tuon rajan ohi. Käytännössä siis katettu terassi katkaistaan siihen rajalle ja terassia jatketaan kattamattomana laiturille asti.

    • rannassa ;)

      Meillä on mökin seinä n 6-7 metriä järvestä, samassa rakennuksessa sauna. Tontilla nousee aikamoinen rinne kohta mökin takaa. Tuvassa kun istuu alas sohvalle, ei ikkunasta näy kuin järvenselkä vaikka ikkunat on lähes lattiaan asti.

      Sokkeli oli valettu kun tarkastaja tuli ja hän vaan totesi että noo, eipä sitä oikein muualle olisi voinut tehdäkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe