Eli hampaiden pesu on itkua ja pää kääntyy poispäin jne, rimpuilua.. oon yrittäny antaa harjan lapselle omaan käteen,mutta ei siitä mitään tule,eikä auta lelutkaan. joskus se oli ihan helppoa ja mukavaa se harjaus,en tiedä mikä siinä nyt sitten niin ärsyttää ja itkettää.. kun ei sitä harjaa saa suuhun ollenkaan.. onko muilla tällaista?
1v. ei anna pestä hampaita
17
4570
Vastaukset
- Martta Murunen
Meillä ihan sama juttu. Poika on nyt 1v5kk. Seisotan altaassa ja katsotaan yhdessä peilistä hampaiden pesua. Välillä seisoo wc-kannen päällä ja painaa huuhtelunappia kerta toisensa jälkeen ja mä yritän samalla harjata minkä kerkiä. :)
- tuutikki<3
Juu, tutulta kuulostaa... Meillä kans poika 1 v ja hampaiden harjaus toooosi vaikeeta! Ite kyllä tykkää harjalla "sohia" suutaan, mutta kun minä alan pestä hänen hampaitaan, saa melkein väkisin sen tehhä. Vinkkejä kaipailen itekin....;)
- ----
Tuli vaan mieleen, että johtuisiko siitä, että on hampaita tulossa? Meillä ainakin on silloin hampaiden pesu yhtä huutoa, vaikka kuinka varovasti yrittäisi harjailla...
- .....
Meillä se on kestänyt tuon1,5v kanssa jo monta kk...eikä auta mikään keino. Pesen sitten väkisin koska jos en niin tekisi, hampaita ei pestäisi lainkaan. On koitettu oma harja, peili, laulut, tahna ja ilman, pesua eripaikoissa jne...mutta ei.Esimerkkiä saa kyllä muilta. Alkoi tossa 1v korvilla tuo vaikka hampaat on pesty sitä ennen suosiolla siitä lähtien kun eka puhkesi.
- on se juuri
tuollaista! Meillä aloitettiin jo siinä vaiheessa...oisko ollut reilu puoli vuotias, sellaisella lasten harjalla, jossa on pari karvaa...sitä se pureskeli kun pidin suussa...ja ei ollut tuollaista sit kun niitä alkoi tulemaan... "vauva" on nyt parikymppinen, eikä ikinä reikiä eikä mitään valittamista hampaitten kunnosta. PS. Ja imeskelytabletteja ruuan jälkeen...
- ,,,,,
on se juuri kirjoitti:
tuollaista! Meillä aloitettiin jo siinä vaiheessa...oisko ollut reilu puoli vuotias, sellaisella lasten harjalla, jossa on pari karvaa...sitä se pureskeli kun pidin suussa...ja ei ollut tuollaista sit kun niitä alkoi tulemaan... "vauva" on nyt parikymppinen, eikä ikinä reikiä eikä mitään valittamista hampaitten kunnosta. PS. Ja imeskelytabletteja ruuan jälkeen...
No miksi meillä ei enää anna harjata vaikka se on tehty jo heti kun eka hammas tuli ja sitäkin ennen harja oli leluna? Miksi se sitten yhtäkkiä löi jarrut päälle vaikka pesu oli jo rutiini?
- aikaisin????
on se juuri kirjoitti:
Jos teillä oli reilu puolivuotias, niin meillä olisi pitänyt olla alle tuon iän. Mistäs sitä etukäteen tiedät miten aikaisessa ne hampaat tulee?
- harmahdus
mun kaksivuotiaalle, kun ei anna harjata eli siis viimeistellä hänen hammasharjan käyttöään. Kysyin neuvolastakin keinoja ja soitin hammaslääkärille, mutta sanottiin vaan, että vuosi vielä kotihoitoa, ei voi mitään, koita nyt vaan saada väkisin harjattua. Just. En saa pidettyä poikaa, on liian vahva ja rimpuileva. Ja me aloitettiin hampaiden pesu heti kun tuli ensimmäinen hammas. Ottaa niin paljon päähän tuollaiset ylimieliset ja välinpitämättömät kommentit, mitä tässäkin keskustelussa juuri luin! Varsinkin, kun poika on aina tykännyt aamuin illoin "harjata suunsa". Sorppa, mä en osaa antaa vinkkejä. Haluaisin itekin niitä. Ehkäpä pitää etsiä mies, joka pitää rimpuilevasta poijasta kiinni, jotta voin viimeistellä harjauksen...
- PiWi
ja se sama tappelu jatkuu kolmevuotiaaksi astikin joten relax take it easy. peset ne hampaat ja that´s it. meillä sama tappelu ruuan ja hampaidenpesun kanssa ja aivan joka kerta
- santtura
Meillä ei mitään suurempia ongelmia ole harjauksen suhteen ollut, mutta on sitä aina hieman joutunut kikkailemaankin, varsinkin kun tahnan käyttö aloitettiin. Parhaiten ehkä toimii se, että minä (tai isi) harjaan sylissä lapsen hampaat, ja lapsi saa toisella harjalla sohia minun (isin) hampaita. Tai sitten lapsella tahnatuubi kädessä ja "pesee" sillä minun hampaita. Lapsi pitää suun auki niin kauan kun minunkin suuni on levällään :) Välillä laulelen jotain omia hammaspesulauluja.
- samoin
Meillä toimii tuo ihan sama kuin Santturalla. Poika saa harjata minun sylissäni mun hampaita ja minä harjaan hänen hampaita. Tällöin pitää suun kiltisti auki ja on paikallaan. Muuten rimpuilee, itkee ja kiukkuaa. Poika on nyt tasan 1v. Ongelma hampaidenpesusta tuli n 1,5kuukautta sitten. Alkuun pesi ihan suosiolla ja jopa tykkäsi siitä tosi paljon!
- apuun
Meillä selätettiin tuo ongelma sähköhammasharjan avulla. Se on tosi jännää meidän 1,5 v. pojasta ja suu aukee kiltisti kun hurina alkaa käymään :) Nuin pientä on vaikeaa saada keskittymään pesutouhuihin minuuttitolkulla ja sähköhammasharjalla saa todella paljon paremmin tehot irti niistä 10 sekunnista jonka aikana homma pitää hoitaa. Oma hammaslääkärini joskus taanoin minua kehottikin ottamaan lapselle sähköhammasharjan käyttöön jo ihan pienestä, joten ei kait siitä mitään haittaa ainakaan ole...?!
- sähkäri käytössä..
kaikkein parhaiten onnistuu meilläkin sähköhammasharjalla.. lapsi tykkää kun hurisee ja välillä itse pitää ja kokeilee harjata. myös tavallinen harja käytössä muttei enään niin suosittu..
yrittäkääpäs kokeilla tahnan kanssa, itse laittaa harjaan ja sit maistelette miltä maistuu ja vähän harjaatte kerrallaan..mutta en suosittelisi väkisin harjaamaan..lapsi muistaa sen ja ei sen takia anna mahdollisesti pestä hampaitaan..
ja ei sähköhammasharjasta haittaa ole..
- sallittuja:)
Vähän aika sitten en saanut lapsen suuta auki lainkaan hampaiden pesuksi mutta nykyisin meillä pestään 1 vuotiaan hampaat aamuin illoin varsin onnistuneesti seuraavalla kaavalla:
Kysyn ylipirteästi mennäänkös hampupesulle ja sitten kipitetään kilpaa vessaan.
Vessassa kehotan lasta istumaan vessamatolle ja otan kaapista kaksi lapsen hammasharjaa, oman hammasharjani, vesikipon ja hammastahnatuubin.
Laitan kumpaankin lapsen hammasharjaan hiukan hammastahnaa ja vettä kuppiin.
Toisen hammasharjan annan lapselle ja muistuttelen auliisti, kuinka siinä on hyvää hammastahnaa, jota kannattaa maistaa. Toisella kädellä pidän vesikippoa lapsen edessä lattialla ja toisella lapsen harjalla harjaan kaikissa sopivissa väleissä lapsen hampaita. Oma hammasharjani roikkuu yleensä suussani, ja välillä harjaan sillä omia hampaitani hyvin näyttävästi ja välillä lapsi harjaa sillä minun hampaitani, kun minä harjaan hänen hampaitaan.
Tärkeintä roolia koko näytöksessä näyttelee vesikippo, jossa lapsi kastaa ja sötköttää jatkuvasti omassa kädessä olevaa harjaansa ja tunkee sen sitten taas suuhunsa imeäkseen hammastahnaiset vedet harjasta. Pidän kättäni mukin päällä niin, että lapsi saa läträttyä vettä harjalla muttei koko kädellä. Yleensä vaatteet on jo riisuttu ja pyjama ei vielä päällä, joten roiskeet eivät haittaa.
Kuulostaa ehkä hankalalta, mutta meillä tämä on ollut tosi toimivaa käytännössä. Näin saan todellakin oikein harjattuakin hampaita joka puolelta. En tietenkään kauaa kerralla, mutta kuitenkin. Aikaisemmin suu ei meinannut aueta ollenkaan ja siksi otin apuun hammastahnan, vaikka meidän hammashoitolassa sitä suositeltiin vasta 2 vuotiaille. Tuo vesikipon mukaan otto lisäsi lapsen viihtymistä ja keskittymistä, lapsi kun tykkää läträtä. Ja kaksi harjaa on mukana, jotta saadaan samaan aikaan harjata kummatkin lapsen suuta. Joitakin kertoja harjauksen aikana lapsi haluaa yleensä vaihtaa harjoja ja tykkää kun saa pestä minun hampaita omalla harjallani. Koko ajan kehun lasta iloisesti, kun harja menee suuhun tai lapsi harjaa minun hampaitani tai mitä vaan, mistä kehua voi. Lapsi pysyy hyvällä päällä ja suu aukeaa helpommin. Äidin irvistely ja hirmuiset hampauden hinkkaus kohtaukset saavat lapsen nauramaan illasta iltaan.
Ei tietenkään toimi kaikilla, mutta kannattaa kokeilla. Jos jo vessaan meno yhdistyy lapsella hampaiden pesuun ja ikävään oloon, niin suosittelen aloittamaan hampaiden pesun alkuun vaikka keittiössä, ettei jo pesulle meno aiheuta kiukkukohtausta, joka pilaa kaiken.- iitu07
voi kokeilla niin, että lapsi seisoo edessäsi ja taivutat päätä leuasta hiukan ylöspäin samalla kun lapsi nojaa jalkojasi vasten. Tämä voi toimia myös, jos lapsi istuu sylissäsi. Meillä tämä toimii, sillä reilun vuoden ikäisen vastaanhangoittelevan lapsen hammaspesu on välillä yhtä kiemurtelua. Ja myönnän myös sen, että läheskään aina harja ei todellakaan kosketa joka hammasta, mutta yritetty on :)
- xylitol
Meillä puhkes eka hammas vasta 1v1kk iässä. Ootin kovasti ekaa hammasta, että päästäs alottelemaan hampaide harjaus. Aluksi oli todella hankalaa, ei sujunu hampaiden harjaus sitten millään. Sit sain vinkkinä antaa xylitol-pastilleja. Tyttö tykkäs niistä aivan simona. Sanoin, et saa pastillin, kun hampaat on pesty. Hampaitten harjaus rupes sujumaan kuin tanssi :) Nykyään otetaan pastilli aina ruokailun jälkeen, mutta enää hampaitten pesun jälkeen ei. Kannattaa kokeilla!
- Äiskätyy
Kun mennään kylpyhuoneeseen iltatoimille, sieltä ei lähdetä ennenkuin hampaat on pesty. Kerran istuttiin puolitoista tuntia kylppärissä, lueskelin kirjaa ja poika oli kädet puuskassa. On vähentynyt vastutus !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831