Olen todella huolestunut, onko muita joilla on sama tilanne?
2,5 vuotiaan lapsen änkyttäminen
10
15280
Vastaukset
- NiceMouse
..taisi olla n. vuotta vanhempi, kun yht´äkkiä alkoi änkyttämään. Yritimme olla kiinnittämättä siihen mitään sen erityisempää huomiota, vaikka mielessä oli pelko, että änkytys jää puheeseen pysyvästi.
Neuvolassa kertoivat änkytyksen olevan melko tavallista, ja useimmiten häviävän itsestään, niinkuin sitten kävikin. Muistan kyllä itsekin huolemme, ja kuinka lasta kävi kovasti sääliksi. - Make
Meidän (nyt 3,5v) tyttö alkoi myös yhtäkkiä änkyttää joskus vuosi sitten. Kysyttiin asiasta neuvolasta, josta myös sanottiin, että on yleistä ja menee luultavasti itsekseen ohi. Tuntui erittäin pahalta nähdä kuinka tyttö kärsi siitä, ettei sanat tule suusta. pahimmillaan löi itseään suuhun moittien sitä huonoksi tai pahaksi. Nyt tilanne on kyllä jo hyvä, kuin huomaamatta se on helpottanut. Änkytystä tulee enää jonkun verran kun tyttö on tosi innokkaana selittämässä jotain. Kaiketi suu ei oikein pysy aivoitusten perässä...
- lähihoitaja
kuuluu normaaliin lapsen kehitykseen!
- Joku vaan
Tyttö oli 3 vuotias kun poika syntyi ja alkoi myös silloin änkyttää. Nyt tyttö täyttää jo seitsemän ja änkyttää edelleen ajoittain kyllä erittäi pahasti ja missään välissä änkytys ei ole loppunut vaikka asiasta ei tytölle ole huomautettu että puhu kunnolla tai vastaavaa vaan aina yritetty ihan rauhallisesti. Missä siis vika tuntuu kuin loppua ei näy.
- puheterapeutti
Hei.
Kun lapsen puhe ja kieli kehittyy kovaa vauhtia, pyrähdyksellä, ei suun motoriikka pysy välttämättä ajatusten perässä. Tätä normaalia sujumattomuutta esiintyy usein juuri siinä vaiheessa. Jos änkytys jatkuu pitkään, siihen liittyy muunlaisia oireita (esim. kehon myötäliikkeitä) kannattaa viedä lapsi puheterapeutille. Mutta yleensä änkytys kuuluu normaaliin puheen kehitykseen.- KitKat
Mä oon ihan samaa mieltä kuin nooi kaksi edellistä kirjoittajaa... Eli mun mielestä toi kuuluu vaan vaiheeseen, kun lapsen ajatukset rullaa nopeammin kuin sanat tulevat suusta. Ainakin meillä tyttö "änkyttää" silloin kun on innoissaan kertomassa asioista joitapäivän aikana on tapahtunut ja ajatukset juoksee nopeammin kuin suusta pystyy tekstiä suoltamaan. Lisäksi välillä täytyy hakea oikeita sanoja, joka ilmenee "änkytyksenä". Itse ole pyrin vain kannustamaan ja auttamaan lastani näissä tilanteissa, antamalla oikeita sanoja tilnateisiin. Kaikkein tärkeintä kuityenkin on että yrittää ymmärtää ja pysyy itse rauhallisen ja kuuntelee rauhallisesti mitä lapsella on asiaa.
- äiti
Meillä myös ilmaantunut ihan yhtäkkiä änkytys puheeseen. Tiedän osin koulutuksen ja osin tuttavapiirin kautta, että ohi menee yleensä, mutta huolestuttaahan se aina, kun oma lapsi kyseessä.
Täytyy malttaa ja odottaa. Helpottavaa lukea muidenkin kommentteja. - Äippä
Älä turhaan ole huolissasi! Jos huolenaihettaon, ohjaavat neuvolasta eteen päin. Meillä 4v, joka nyt on käynyt puheterapiassa. Joskus kestää pitkään, että saa sanottua, hokee vaan eee-eee-eee kunnes oikea sana tulee suusta ulos. En kyllä ole pätkääkään huolissani. Kyllä se siitä.
- äiti
Meillä poika alkoi n. 2 vuoden iässä änkyttää. Sisareni kertoi, että hänen tyttärensä kanssa neuvottiin arvaamaan lause ja puhumaan päälle ja heillä se auttoi. Niin sitten meilläkin kokeiltiin sitä ja kotona änkytys selvästi vähenikin, mutta tarhan tädit mainitsivat viime viikolla että nyt 2.5v poika änkyttää selvästi tarhassa. Heillä on ohjeena ollut päinvastainen eli täytyy odottaa, että lapsi saa sanottavansa sanottua, vaikka se veisikin aikaa. Miten ohjeet voivat mennä näin ristiin?? Onko kenelläkään moisesta kokemusta?
- 2. vko. sitten änkytys
Meillä 4- lasta, kolme vanhempaa lasta eivät ole änkyttänyt, mutta nyt tämä nuorimmainen alkasi änkyttämään, on nyt 2,5 vuotta vanha. Säikähdimme myöskin asiasta, ja soitin neuvolaan. Sieltä sanottiin että seurailkaa tilannetta, menee luultavasti itsestään ohi ja kehoitti palaamaanasiaan asiaan, kun lapsi menee 3- vuotis tarkastukseen. Olen lukenut nyt näitä muiden vanhempien kokemuksia, ja täytyy sanoa että ainakin minun mieleni rauhottui. =) KIITOS VASTANNEILLE!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059