Minimivalmistumisaika?

Luok.1

Olen ensimmäisen vuoden luokanopettajaopiskelija ja joudun asumaan miehestäni toisella puolelle Suomea. Hän opiskelee toista alaa, jota opetetaan vain kahdessa paikkaa Suomessa. Lisäksi minulla on erityinen luok.op.koulutus, joka järjestetään vain yhdessä yliopistossa, joten jos haen muualle, menetän mahdollisuuteni valmistua kyseisellä nimikkeellä. Jäljellä olisi siis ns. keskimäärin neljä vuotta jäljellä tätä. Mutta jos tätä lukee täällä joku sellainen, joka on jo suorittanut opintonsa tai loppusuoralla, miten nopeasti todennäköisesti voi opiskella itsensä ulos? Pitäisikö toisena vuonna opiskella paljon kolmannen vuoden aineistosta? Entä neljäs ja viides vuosi? Voikohan niitä jotenkin yhdistää? Ensimmäinen vuosi oli aika kamala, eikä minulla ollut oikein aikaa muulle kuin opiskelulle. Olen puolikuollut ja palauttelen vieläkin keskeneräisiä töitä. Kesäopintoja en oikein ole valmis tekemään (olen kyllä harkinnut), sillä jostain täytyy hankkia rahaa opintovuodeksi. Onko edes mahdollista valmistua nopeammin, mikäli ei suorita opintoja kesällä?

5

648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nopeasti opiskellut

      Sinun pitää selvittää, miten opinnot teidän yliopistossa rakentuvat ja sitten suunnitella voitko tehdä samanaikaisesti kahden vuoden opintoja. Minä suoritin esimerkiksi monialaiset opinnot vuodessa, vaikka ne oli jaettu kahdelle vuodelle. Se vaati TODELLA paljon suunnittelua ja järjestelyjä työtä tietenkin. Kukaan ei voi kertoa, miten saat opintoja tiivistettyä, koska ei tunne yliopistoasi tai sinun resurssejasi. Jos työskentely on jo nyt tuntunut raskaalta, vaikuttaa siltä, ettet pysty paljoa tiivistämään. Vähän on huolestuttavaa, kun et pysty tekemään edes kesäopintoja. Eli näyttää siltä, että kaikki vuodet ovat edessä

      • luok.1

        Yritin ensimmäisinä viikkoina saada konsultaatioapua opettajilta, mutta he vain sanoivat, että mikäli kurssit mahtuvat aikatauluun niin ei kielletä ottamasta. Sitten alkoikin tulla niin paljon aikatauluongelmia, ettei suunnittelusta tullut mitään. Jouduin jättämään ne "ylimääräiset" kurssit pois tältä vuodelta, jotka sain mahdutettua kalenteriin, sillä myöhemmin tuli ikäviä päällekäisyyksiä, sillä oppaassa oli muutaman kurssin kohdalla virhe ja oikeasti ne suositeltiinkin suoritettavan ensimmäisenä vuonna. Ilmeisesti se taitaa olla se viisi vuotta, sigh...


    • ...

      Opintosuunnitelmastanne en tiedä mitään (onko pakollisia sivuaineta tms.), mutta äkkiseltään nyt ainakin tulee mieleeni, että sivuaineita ja joitakin yleisopintoja (kielet, atk, tiedonhaku) voinee suorittaa varmaan muuallakin. Toisaalta kai miehisikin voi yrittää joustaa - eikö hän voisi opiskella mitään (esim. juuri sivuaineita yms.) siinä kaupungissa missä sinä asu?

    • dskölskföls

      Minkäköhän kaupungin yliopistossa opiskelet luokanopettajaksi? Itse opiskelen Helsingissä ja tein tämän lukukauden (08-09) aikana 75 op. Samalla olen tehnyt n. 150 tuntia kuussa töitä. Opiskelu on ollut käsittämättömän helppoa. Kaikissa tenteissä riittää, kun pyörittelee samoja käsitteitä (motivaatio, kodin- ja koulun yhteistyö, konstruktivismi jne.) Esseissä voi kirjoittaa oikeastaan se, mitä mieleen juolahtaa. Hyvä tapa on käyttää lähdemateriaalia, niin että katsoo sisällysluettelosta jotain sopivaa (näin ei tarvitse vaivautua lukemaan koko kirjaa). Ihmettelen, kuinka olet voinut kokea raskaaksi ensimmäisen opiskeluvuoden. Tunnen sellaisiakin opiskelijoita, jotka ovat suorittaneet yli 100 op lukuvuoden aikana tehden satunnaisia sijaisuuksia opintojen ohella. Suurin osa niistä, jotka ovat suorittaneet opintopolun mukaiset n. 60 op ovat juhlineet koko lukukauden kaikissa mahdollisissa riennoissa ja monet vielä käyneet osa-aikatyössä. Se, mitkä ylipäänsä ovat niin sanottuja ensimmäisen, toisen ja kolmannen vuoden opintoja on aivan samantekevää. Kursseja voi ottaa miten päin vaan, vaikka jokin tietty kurssi olisi suunnattu enemmän esim. nelosvuoden opiskelijoille (edellyttäen, että kurssille ei vaadita sellaisen kurssisuorituksen olemassaoloa, jota et ole vielä tehnyt). Itse olen aikatauluttanut opiskeluni niin, että saan maisterin paperit ulos kolmessa ja puolessa vuodessa. Taloudellinen tilanne kannattaa myös huomioida etenkin monialaisen praktikumin osalta, koska silloin joudut olemaan harjoittelussa kahdeksan viikon ajan joka arkipäivä 8-16.

      • Luok.1

        Savonlinnassa on sen verran pieni yliopisto, että vaihtoehtoja suorittaa tietty kurssi on tasan se yksi tai kaksi vuodessa jolleivat ne mene päällekäin. Täällä on vieläkin tiukempi systeemi kuin pienessä lukiossa, jonka kävin aikanaan ja sielläkin oli aika tiukka kurssiohjelma. Lisäksi meillä on sen verran pakollista lähiopetusta, että olen ollut yliopistolla vähintään sen 8-16 päivittäin. Ja tähänhän ei ole laskettu niitä paria sataa ryhmätyötä, jotka on tänä ekana vuonna tehty. Oikeastaan oli ihan edes turha kysyä, kun vasta nyt tajusin, ettei se oikein ole mahdollista. Varmaankin osan kursseista voisi korvata, jos oikein saisi vakuutettua, mutta sitten tulisi vino pino tehtäviä, joiden tekeminen vaatii moninkertaisesti kurssilla olevan ajan. Kadehdin tuota vapautta, mutta jos aion suorittaa kyseisen tutkinnon (joka tuottaa vielä enemmän töitä) ei ole valinnan varaa. Toisaalta, jos olisi noin paljon vapautta niin ei varmaankaan saisi mitään aikaiseksi, joten voi olla parempikin, että toiminta on näin ohjattua. Pitänee yrittää saada gradu sentään nopeasti valmiiksi, sillä puoli vuotta lienee se todennäköisin aika nopeuttaa valmistumista, jollei pitkän sivuaineen kanssa tule ongelmia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe