Vad är man om man har finlandssvenska föräldrar eller den andra föräldern är finlandssvensk, men själv har man finska som modersmål? Och har lärt sig svenska i skolan..
Finlandssvenska föräldrar, men finska som modersmål?
3
942
Vastaukset
- LÅL.
Svaret är mycket simpelt... tvåspråkig.
- lol2
Jo, men jag talar inte så flytande svenska att jag kunde tänka på mig själv som tvåspråkig. Inte ännu åtminstone. Jag hatar min mamma för att hon pratade inte svenska till mig när jag var liten. :(
- såhär är det
Officiellt är man finlandssvensk om man har svenska som registrerat modersmål. Jag har hört några säga att de inte vet vad deras officiella modersmål är, men det är enkelt att se t.ex. från de röstningsblanketter som kommer hem före val. Om blanketten som man skall ta med till röstningsstället är på svenska är man registrerad som svenskspråkig.
Det är också möjligt att byta det officiella modersmålet. Om man vill bli officiellt svenskspråkig är det bara att gå till närmaste magistrat och säga att man vill ändra modersmålet till svenska. Man behöver inte på något sätt bevisa att man kan svenska.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä612079Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661708Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811166
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3511109Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3261100