uima-altaan veden lämmitys

viluvesi

Onko kenelläkään tietoa noista uima-altaan aurinkokeräimistä. Uima-altaita myyvät yritykset kyllä niitä mainostavat,mutta mistä niitä saa IHAN OIKEASTI OSTAA JA SELVILLÄ SUOMENKIELISILLÄ ohjeilla. Altaan koko 3,5x 0,9....jos jollakin on aurinkokerääjä altaassa,niin voikko kertoa mistä hankittu/kokemuksia "systeemistä"

8

15204

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on käytössä

Moikka! Meillä on allas 6 x 3 ja aurinkopaneelilla lämpiää. Mieheni teki itse ja muutaman vuoden käytön jälkeen voi sanoa, että kyllä toimii ja pidentää uimakautta mukavasti. Haluatko teko-ohjeita vai haetko nimenomaan valmista systeemiä?

• viluvesi

Kiva kuulla,että lämmitys onnistuu auringon voimalla.Halvaksi tulee verrattuna sähkö tai halkolämmitykseen... Viime kesä oli ainakin täällä Länsi-Suomessa niin perseestä,että eipä tuo vesi oikein lämmennyt koko kesänä ja uintiaika oli kyllä hirveen lyhyt,jotes pakkio saada vesi lämpeemään ja mahdollisimman halvalla... Itse asiassa SUOMENKIELISET teko-ohjeet hakusessa. Jos "vähääkään" ymmärrän noista englanninkielisistä ohjeista,niin "tee se itse" systeemi ei vaaadi kauheaa ydinfysiikkaa. Valmis paketti on tietysti ok,mutta hinnat ovat aikas hulppeita. Oliko sulla jotakin osoitteita mistä noita ohjeita sais ?

• Apua kaipaava henk.

Meillä on tommone 4,8 m halkasialtaa onleva uima allas ja vettä on 10 000 litraa. Satuin lukemaan että miehesi on tehnyt jonkun omatekoisen systeemin haluaisin mielelläni kuulla siitä lisää kun tuo aurinkopaneeli homma maksaa nii paljon.

• lämmittää

Meillä 4x8 ovaali 150cm syvä allas lämpiää aurinkokeräimillä. 12kpl paneeleja etelärinteessä lämmitti altaan viikossa 6C -> 18C. Tällä hetkelläkin täällä pääkaupunkiseudulla ilman lämpötila on pyörinyt noin 10-15C, mutta altaassa oli toissailtana 19C. Eli aurinkokeräimet todella toimii! Vuosi sitten vappuna allas 21C ja 6.6.08 30C. Vaatii kyllä päällensä peitteen. Meillä kelattava kelluva peite altaan päällä estämässä lämmön haihtumista. Keräimet itsessäänhän on vain ohuita mustia muovisäiliöitä, joiden kautta vesi kiertää. Meilläkin vain osa pumpun kierrättämästä vedestä ohjataan venttiileillä paneeleihin. Varmasti onnistuu tekemään vaikka itse, esim. mustasta vesiputkesta. Meidän paneelit on reilun sentin paksuja ja n.80x140cm. Kestävät pakkasta ja ylikävelyäkin. Googleta "oku aurinkokeräimet". Suosittelen!!!

• lämpiää

tehokkaasti. Eilen alettiin lämmittämään n. 17c ja lämmitettiin n. 7h ja tänään
        jatkettiin lämmitystä n.6h....allasmittari näytti 35...Eipä taida viitsiä enää lämmittää, joutuu muutoin ruveta jäähdyttää..............kohta pulahdetaan..lämpimiä uima kelejä

• täystuho
        lämpiää kirjoitti:

tehokkaasti. Eilen alettiin lämmittämään n. 17c ja lämmitettiin n. 7h ja tänään
        jatkettiin lämmitystä n.6h....allasmittari näytti 35...Eipä taida viitsiä enää lämmittää, joutuu muutoin ruveta jäähdyttää..............kohta pulahdetaan..lämpimiä uima kelejä

millainen puulämmitys teillä on altaassa?omatekoinen vai ostettu?me hankimme Ala-peitteeltä kiramin valmistaman puulämmittimen ja ehdimme lämmittää sillä pari viikkoa ihan moitteettomasti, kunnes tänään laitoin tulet pesään ennen kuin käynnistin vesipumpun ja lämmitin tuhoutui kyllä ihan täysin.putket ym sisällä oli alumiinia ja ne ehti sulaa mössöksi muutamassa hetkessä!!
        kiramilta kerrottiin että näin on käynyt satoja kertoja kylpytynnyrien lämmittäjille joten he ovat ostaneet uuden koska korjaaminen on mahdotonta.Meillä ei ole varaa laittaa uutta 1400 euroa joten olemme sen verran köyhempiä jo nyt eikä enää ole lämmitintä.ainoa pelastus olisi jos lämmittimen voisi jotenkin muuttaa uudenlaiseksi joten jos olette itse tehneet lämmittimen niin olisin todella kiitollinen rakennusohjeista!!!!

• HEPPPP
    • pitäny

yhdes nurkas styroxin pääl nuotioo, on siin sit saanu ain käydä lämmittelemäs, kuki voorollas..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      43
      945
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      95
      933
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      785
    4. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      116
      731
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      80
      688
    6. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      34
      624
    7. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      43
      621
    8. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      610
    9. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      596
    10. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      568
    11. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      20
      545
    12. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      33
      533
    13. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      36
      522
    14. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      66
      509
    15. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      25
      502
    16. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      44
      486
    17. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      107
      483
    18. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      470
    19. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      44
      464
    20. Pahkalassa tapahtuu

Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi
      Parkano
      7
      437
    Aihe