Minulla on tallissa vanha 3-vaihemoottori. En ole varma onko se kunnossa. Miten sen voi mitata yleismittarilla ja minkälaisia vastusarvoja pitäisi saada tulokseksi?
sähkömoottorin mittaus
9
33179
Vastaukset
- kWh
Kunnon tarkastuksen voisi aloittaa purkamalla kytkennän sillat auki (tähtipiste tai kolmio). Sitten mittaat vaiheiden välisen eristysvastuksen ja saman runkoa vastaan. Jos nuo kaikki ovat äärettömiä mittaa vaiheiden resistanssi jonka tullee olla symmetrinen. Jos moottorin koko ei ole tiedossa on vastusarvon antaminen mahdotonta.
Jos mittaukset näyttää ok. kytketään sillat takaisin ja piuha kiinni ja mitataan vaihevirrat joiden tulee myös olla symmetriset ja kuormittamattomana huomattavasti alle nimellisvirran, joka löytyy moottorin arvokilvestä. - Nipa
Avaa liitäntäkotelo josta löydät 6 liitintä joita on yhdistetty liuskoilla. Pura liuskat pois (muista miten oli). 1)Mittaa vastus seuraavista liittimistä U ja X, V ja Y, W ja Z (voi olla merkitty myös U1 ja U2, V1 ja V2, W1 ja W2). Vastusarvo riippuu moottorin tehosta mutta se pitää olla kaikissa suunnilleen sama. 2) Mittaa vastus muista liitinväleistä ja jokaisesta liittimestä moottorin kuoreen. Näissä mittarin pitäisi näyttää katkosta. Tavallisia vikoja on käämin katkos ja oikosulut kierrosten välillä -silloin mittauksessa 1 saadaan erilaiset tulokset ja sitten käämit eivät ole erillään toisistaan ja kuoresta -mittauksessa 2 saadaan muita arvoja kuin katkos. Laita lopuksi liuskat takaisin niin kuin ne olikin.
- thonoslono1
No ei vittu todellakaan mitata tollain t tontsa
- Notkearotu
No vittu ihan varmasti mitataan t. rotsku
- hompsattaa
No ei helvetti mitata noin t. hompsu
- kiro-praktikko
Kerro sitten kuinka yleismittarilla moottoria mitataan, tai pidä turpas kiinni.
- sähköt päälle
Käämeistä pitäisi löytyä "pari ohmia" ja käämistä runkoon äärettömästi, mutta ei se vielä kerro että onko kone kunnossa. Runkoa vasten pitisi tehdä eristysvastusmiettaus 1000V eristysvastusmittarilla.
Eiköhän se selviä yksinkertaisimmin niin että pistät töpselin seinään ja katsot että toimiiko.- säh.kon.asentaja
Eihän niitä käämejä yleismittarilla mitata, jo pienikin kierrosoikosulku niin yleismittari ei sitä havaitse, ainut oikea mittari on induktanssi mittari, mutta eihän sität teillä maallikoilla kuitenkaan ole eikä edes tarvii ollakaan, ette kuitenkaan ymmärrä mittaustuloksista mitään.
Sitten tuo eristysvastusmittaus tehdään enintään 500VDC:llä, mutta sitäkään ei teidän maallikoiden tarvii tehdä, ette kuitenkaan osaa ettekä tiedä mitä sen pitäisi olla. - kiro-praktikko
säh.kon.asentaja kirjoitti:
Eihän niitä käämejä yleismittarilla mitata, jo pienikin kierrosoikosulku niin yleismittari ei sitä havaitse, ainut oikea mittari on induktanssi mittari, mutta eihän sität teillä maallikoilla kuitenkaan ole eikä edes tarvii ollakaan, ette kuitenkaan ymmärrä mittaustuloksista mitään.
Sitten tuo eristysvastusmittaus tehdään enintään 500VDC:llä, mutta sitäkään ei teidän maallikoiden tarvii tehdä, ette kuitenkaan osaa ettekä tiedä mitä sen pitäisi olla.Ne pienet kierrosoikosulut tulevat ilmi virtamittarilla, suuret sulakkeen palamisena...
Moottorikäyttöjen vianhaussa tuo yleismittari oikein käytettynä on hyvä laite, "sähkökonekorjaajat" voivat siten kiireen laannuttua tulla pätemään hienoine L. ja Z. mittareineen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692723
- 632664
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 381233
- 441216
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197