pyytäisin apuanne/mietteitänne. mulla on neljä lasta, viimeisimmät tullut pienellä ikäerolla. tuntuu, että olen todella väsynyt tähän perhe-elämän. mies on apunani onneksi,mutta toisinaan tuntuu, että apu on aika mitätöntä. en haluaisi etääntyä vaan pitää tämän paketin kasassa. Esim. jos haluan lähteä kauppaan, huolehdin, että kaikki lapset on syötetty ja vaihdettu kuiviin, joten en voi vaan lähteä. Jos taas on minun vahtivuoro mies vaan lähtee eikä kysele/huolehdi mitään.Tuntuu, että olen 4 seinän sisällä aina ja kokoajan.. Tuntuu, että koko elämä on sitä, että äiti voitko antaa, äiti voitko tehdä, tai sitten vauvan kitinää.. Mitä voisin tehdä, kun mikään ei riitä. No joh, olen ryhtynyt juomaan siideriä iltaisin, kun lapset nukkuu. Monesti jopa runsaasti. En usko, että tarvisen alkoholia, mutta helpottaa/rentouttaa iltoja. No mies haluaisi seksiä mutta minua ei huvita. Ehkä alkoholi lamauttaa noita primitiivisiä tunteita, tiedä häntä. Jotaain apuja kaipaisin,osaisko joku auttaa??
väsymystä pakoon
3
481
Vastaukset
- ihme, jos
neljän lapsen kanssa väsyttää ja tuntuu että omaa aikaa ei ole ollenkaan. Yritä neuvotella tilanteesta miehen kanssa niin, että pääset lähtemään pienelle happihyppelylle ilman sen suurempia etukäteisvalmisteluja. Toisekseen, tarvitset aikuisia ihmiskontakteja. Löytyykö paikkakunnalta jotain leikkipuistoa tai äiti-lapsikerhoja, joissa voisit jutella muiden äitien kanssa? Neuvolassa yleensä tietävät niistä. Ja kolmanneksi, vaikka alkoholi rentouttaa, se myös heikentää unen laatua, eli ei ole hyväksi, jos muutenkin väsyttää. Jos et enää imetä, voisit käydä terveyskeskuksessa keskustelemassa lääkärin kanssa, että miten saisit rentouduttua iltaisin.
- helkaneiti
ompa hyvä, että olet tarttunut pulmaan! Tilanteesi on aikamoinen. Neljän lapsen äidillä ei paljon vapaahetkiä ole. Uskoisimpa, että pienemmätkin perheet tarvitsevat hyvän tukiverkoston jaksamisen tueksi. Ja parhaiten pärjäävät ne, joilla on ihmisiä, joiden kanssa voi puhua tilanteesta, joilla on ehkä samantapainen tilanne tai joilta voi saada lapsenhoitoapua välillä ystäviä, naapureita, mummoja, ukkia, kummeja. Miten sinulla, ketä voisit pyytää avuksi, kenen kanssa puhua? Ymmärtääkö/tietääkö miehesi väsymyksesi? Hankala juttu, että joudut ratkaisemaan väsymystä alkoholilla. Se tuo hetken helpotuksen, mutta samalla koukuttaa katalasti. Ja vaikuttaa naisilla hormoneihin, jolloinka mieliala voi laskea tai tulla masennusta. Sun kannattaa tosiaan puhua neuvolassa tai lääkärille. Apua sinä tarvitset ja pian, koska tilanne on jo päässyt noin pahaksi. Mitä tuumaat, kenelle voisit ensin puhua, miehellesi, ystävälle, neuvolassa, lääkärille?
- helkaneiti
Kun tilanne nyt vain on mikä on. Eikä tässä kannata syyttelylinjalle lähteä. Apua varmasti löytyy, pullosta se ei löydy, mutta muita tässä ketjussa ehdotettuja kannattaa kokeilla. Lapset on vähän aikaa niin vaativia, mutta nyt on se hetki, jolloin apua tarvittais.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368