Viime kesäiset ja talven kanervien mullat täyttävät vielä ruukkuja.. Voiko vanhoihin multiin istuttaa uusia kesäkukkia vai kärräänkö ne metsikköön jonne muutkin puutarhajätteet ja laitan uusille kukille uudet ravinteikkaamaat mullat?
Vanhat mullat
10
4842
Vastaukset
- se vaikuttaa
Minkä kokoisista ruukuista kyse? Jos isoista piharuukuista tai laatikoista, niin pohjalle voi jättää vanhaa ja kippaat sitten uutta päälle. Pienissä ruukuissa kannattaa heittää vaan mettään.
- on hyvä multa
Oleellisin asia on se, että viime kesän mullat voivat olla happamoituneet. Kukat eivät voi enää hyvin enää siinä mullassa. Niin käy huonekasvimullallekin, jos vesi ei juokse läpi tarpeeksi hyvin lautaselle ja vaikka juoksisikin, multa on aika ajoin vaihdettava. Lisää uutta hyvää multaa sekaan tai heitä vanhat kokonaan männikköön, jos haluat että tämän kesän kukkasi voivat hyvin. Voimallisesti kasvavat yhden kesän kukat tarivtsevat hyvän mullan kukoistaakseen kunnolla.
- rattopojat
raivoaa!
- ...
Sekoita sinne joukkoon lannoiterakeita niin kesäkukat ovat aivan tyytyväisiä vanhaankin multaan. Multa pitää tietysti sekoittaa samalla "kuohkeaksi" :)
- muuksi muuta
jos haluat ottaa riskin, että taimirahat menevät hukkaan, niin paranna vaan lannoiterakeella. Pihiydellä on yleensä ennenaikainen ja p****nen loppu.
- ...
muuksi muuta kirjoitti:
jos haluat ottaa riskin, että taimirahat menevät hukkaan, niin paranna vaan lannoiterakeella. Pihiydellä on yleensä ennenaikainen ja p****nen loppu.
Pihiydellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Multa on vain alusta juurille, lannoite ja kastelu ovat merkittävämmässä osassa kun puhutaan kesäkukista. Esim. Osmocote on hyvä tuote tähän tarkoitukseen. Terveisin puutarhuri ;)
- Kompostikosti
Älä ihmeessä kärrää mitään puutarhastasi männikköön - olet ympäristörikollinen. Laita kaikki puutarhajätteet, kasvijäänteet ja vanhat mullat kompostiin. Lautakehikko käy jos kompostoit vain puutarhasta tulevan jätteen, mutta hanki oikea kompostori niin voit kierrättää myös kotitaloudessa syntyvän muunkin jätteen ja palkaksi saat muhevaa multaa ja siistin ympäristön. Näin olen tehnyt jo yli 10 vuotta ja neuvoisin kaikki muutkin tekemään niin. Koska se on järkevää!
- multasormi100
itse kerään kukkien mullanvaihdon aikana vanhan mullan muovikassiin ja kesällä paikkaan pihanurmikon koloja ja painaumia tuolla `käytetyllä mullalla`
- vai männikköön!
ilahtuvat multalisästä!
- nuukatyttö
vai männikköön! kirjoitti:
ilahtuvat multalisästä!
Minä laitan vaatimattomalle pihalleni pensaiden ja perennojen päälle kaikki kesäkukkien mullat, huonekasveistakin laitan ne sinne. Tai sitten voi sekottaa vanhaan multaan uutta multaa ja käyttää niin.
kompostiin joutaa vain kesäkukan juuripaakku, joka ei yleensä paljoa leviä.
Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351