Vanhat mullat

mitä teen

Viime kesäiset ja talven kanervien mullat täyttävät vielä ruukkuja.. Voiko vanhoihin multiin istuttaa uusia kesäkukkia vai kärräänkö ne metsikköön jonne muutkin puutarhajätteet ja laitan uusille kukille uudet ravinteikkaamaat mullat?

10

4842

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se vaikuttaa

Minkä kokoisista ruukuista kyse? Jos isoista piharuukuista tai laatikoista, niin pohjalle voi jättää vanhaa ja kippaat sitten uutta päälle. Pienissä ruukuissa kannattaa heittää vaan mettään.

• on hyvä multa

Oleellisin asia on se, että viime kesän mullat voivat olla happamoituneet. Kukat eivät voi enää hyvin enää siinä mullassa. Niin käy huonekasvimullallekin, jos vesi ei juokse läpi tarpeeksi hyvin lautaselle ja vaikka juoksisikin, multa on aika ajoin vaihdettava. Lisää uutta hyvää multaa sekaan tai heitä vanhat kokonaan männikköön, jos haluat että tämän kesän kukkasi voivat hyvin. Voimallisesti kasvavat yhden kesän kukat tarivtsevat hyvän mullan kukoistaakseen kunnolla.

• rattopojat

raivoaa!

• ...

Sekoita sinne joukkoon lannoiterakeita niin kesäkukat ovat aivan tyytyväisiä vanhaankin multaan. Multa pitää tietysti sekoittaa samalla "kuohkeaksi" :)

• muuksi muuta

jos haluat ottaa riskin, että taimirahat menevät hukkaan, niin paranna vaan lannoiterakeella. Pihiydellä on yleensä ennenaikainen ja p****nen loppu.

• ...
        muuksi muuta kirjoitti:

jos haluat ottaa riskin, että taimirahat menevät hukkaan, niin paranna vaan lannoiterakeella. Pihiydellä on yleensä ennenaikainen ja p****nen loppu.

Pihiydellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Multa on vain alusta juurille, lannoite ja kastelu ovat merkittävämmässä osassa kun puhutaan kesäkukista. Esim. Osmocote on hyvä tuote tähän tarkoitukseen. Terveisin puutarhuri ;)

• Kompostikosti

Älä ihmeessä kärrää mitään puutarhastasi männikköön - olet ympäristörikollinen. Laita kaikki puutarhajätteet, kasvijäänteet ja vanhat mullat kompostiin. Lautakehikko käy jos kompostoit vain puutarhasta tulevan jätteen, mutta hanki oikea kompostori niin voit kierrättää myös kotitaloudessa syntyvän muunkin jätteen ja palkaksi saat muhevaa multaa ja siistin ympäristön. Näin olen tehnyt jo yli 10 vuotta ja neuvoisin kaikki muutkin tekemään niin. Koska se on järkevää!

• multasormi100

itse kerään kukkien mullanvaihdon aikana vanhan mullan muovikassiin ja kesällä paikkaan pihanurmikon koloja ja painaumia tuolla `käytetyllä mullalla`

• vai männikköön!

ilahtuvat multalisästä!

• nuukatyttö
        vai männikköön! kirjoitti:

ilahtuvat multalisästä!

Minä laitan vaatimattomalle pihalleni pensaiden ja perennojen päälle kaikki kesäkukkien mullat, huonekasveistakin laitan ne sinne. Tai sitten voi sekottaa vanhaan multaan uutta multaa ja käyttää niin.
        kompostiin joutaa vain kesäkukan juuripaakku, joka ei yleensä paljoa leviä.

Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe