Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Veitsikala

VeitsikalaFani

Kertokaa minulle Mustasta veitsikalasta?(Apteronotus albifrons) ..Tietoja, käyttäytyminen, ruokinta, lisääntyminen jne jne.

10

2295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aqua

      Se on kotoisin Etelä-Amerikasta ja vaatii puhdasta vettä sekä oikean pH:n (alle 7), pehmeää vettä, sekä kantoja joiden alla halutessaan piilotella.
      Veitsikala syö mieluiten pakasteötököitä, joskin ne oppivat myös hiutaleruualle.
      Lisääntyminenkin voi tuurilla onnistua, Suomessakin eräs harrastaja on saanut kalansa kutemaan jopa useamman kerran.
      Ota huomioon että tämä kala kasvaa isoksi kun viihtyy, kovin pieneen akvaarioon ei kannata hankkia siis.
      Niin ja veitsikala,kuten norsukalakin, lähettää pieniä sähkösykäyksiä joilla ne ilmeisesti kommunikoivat keskenään.
      Tämä voi rasittaa muun lajisia kaloja.

    • vaari

      Veitsikala on melko herkkä vesiarvojen vaihteluille. gH 5-15.PH 6,5 - 7,5. 24-28°C.

      Muille kaloille veitsikala on vaaraton. Silti se pitää itsellään omaa reviiriä akvaariossa.
      Mielellään yksi Veitsikala akvaariota kohden ellei sitten ole kyseessä yli 500litrainen pitkä akva. Voi siis perustaa lajiakvan?
      Se tosiaan käyttää pientä sähkövirtaa etsiessään ruokaa ja suunnistaessaan akvaariossa. Kala on peto joten kovin pieniä kaloja en suosittele akvaarioon ottamaan.

      Ruoaksi kelpaa niin pakasteruoat kuin kuivamuonakin mutta eritoten se rakastaa pakaste surviaista ja mustaa larvamatoa

      Kasvaa oikeissa vesiolosuhteissa n.30cm pitkäksi (luonnossa yli 50cm), "säkä korkeus" n. 7-8cm.
      Elää n. 15 vuotiaaksi.

      vähintään 250l akvaan

      Kun tiedät jo latinankielisen nimenkin käyppäs hakusanalla ettimässä netistä. Mäkin tein niin mun kiinnostuin asiasta.

      • Jani

        Korjaus koskee kohtia: "Muille kaloille veitsikala on vaaraton. Silti se pitää itsellään omaa reviiriä akvaariossa. "

        ja "Kasvaa oikeissa vesiolosuhteissa n.30cm pitkäksi (luonnossa yli 50cm), "säkä korkeus" n. 7-8cm.
        "

        En ole samaa mieltä tuosta vaarattomuudesta muita kaloja kohtaan. Yksilöstä riippuen jättää kaikki yli 15 cm kalat rauhaan. On kuitenkin olemassa yksilöitä jotka tappavat jopa 16 cm leväbarbit jne. Mustaveitsikala siis on PETOkala isolla P:llä. Sillä on erittäin iso suu ja kova ruokahalu. En suosittele kuin isojen kirjoahventen ja plekojen seuraan.

        Sitten tuosta kalan koosta. Kala kasvaa myös akvaariossa tuohon 50 cm mittaan. Tiedän siksi koska olen itse nähnyt ja ruokkinut kädestä moista vonkaletta akvaarioseuramme jäsenen 900 litran altaassa. Kala todellakin on 50 cm ja komea sellainen.

        Veitsikalaa suosittelen varauksella isoihin altaisiin joissa on muita isoja kaloja. Ei missään nimessä alle 500 litraisiin pönttöihin. Kala on kyllä upea ja mielenkiintoinen oikeissa oloissa pidettynä. Itsekkin olen toistaiseksi malttanut olla ostamatta koska altaani on "vain" 600 l ja siinä on corydoras monneja, leväbarbeja ja alle 15 cm plekoja.

        Tämä kirjoitelma siis toimii ennakkovaroituksena kaikille niille jotka uskovat että kyllä se mahtuu mun 300 litraiseen ja ei kait se syö niitä tetroja :) Ettei vaan tule kallis kokeilu ja kohta ilmoitellaan että: "Suureksi kasvanut mustaveitsi myynnissä pitivaikeuksien vuoksi" :)


    • VeitsikalaFani

      Kiitoksia kaikille! Hyvin vähän tästä kalasta löytyykin tietoja tuolta netistä, varsinkaan Suomeksi, vielä vähemmän kirjaston kirjoista. Vanhemmissa kirjoissa se on erehdytty yhdistämään Teräkalaan, joka on aivan eri näköinenkin.

      Akvaariomaailmasta löytyi pieni juttu Veitsien "kudusta" mutta eipä muuta sitten. Komea ja suuri kala se onkin: upea solakka muoto ja mielenkiintoinen käyttäytyminen.

      Lisäkysymys Veitsi-harrastajille. Kuinka nopeasti nämä kasvavat oikeaan mittaansa? Hidas- vai nopeakasvuisia? Luin joltain saitilta että ne olisi sokeita? Pitääkö väite paikkaansa?

    • VeitsikalaFani

      Tahtoisin kuulla kokemuksia Veitsien pidosta. Millaisissa tankeissa pidätte niitä; Kasvisto, kalasto, rutiinit? Onko Veitsi-harrastajia enemmänkin? Kokemuksia Veitsien hyvistä ja huonoista puolista..?

      • kala

        Joo mulla löytyy akvasta 2 veitsikalaa, akvaario 800 litranen. Siellä muina kaloina cichlasoma dovii, seeprakirjoahvenia, sateenkaarikirjoahvenpari, dempsey pari ja pleko sekä suklaaokamonneja ja uusin asukas pusukala.Veitsikalat eri kokoisia isoin 40 cm pieni 20cm.Iso veitsikala tuli 800 litrasen akvaarion mukana kun ostin sen. Pienemmän hankin vasta muutama vuosi sitten. Aluksi isompi ei pitänyt pienestä ja ajoi sitä takaa mutta nykyään elelevät sovussa keskenään, kummatkin omissa luolissaan. Isompi veitsikala viihtyy vanhassa suodatin putkessa.Veitsikala on todella sokea eikä näe mitään se liikkuu täysin aistiensa varassa, sen huomaa myös tarkailemalla kalaa kun se välillä saattaa törmätä esim. puujuurakkoon.Akvaariosta vaihdan vettä noin kerran viikossa, akvaariossa ulkosuodatin sekä pieni sisäsuodatin että vedenkierto tarpeeksi tehokasta kun kaloja niin paljon on.Kasveja ei akvaariossa ollenkaan eläviä, mikä johtuu siitä että kirjoahvenet silppuavat ne, varsinkin dovii. AKvassa vain 2 muovikasvipuskaa, pari pientä muovikasvia.Sisustuksena oikeastaan vain juurakoita ja kiviä, luolia ja paljon tupsulevää, oikeastaan tupsulevä ainoa kasvi akvaariossa sitä on kivissä, juurakoissa, suodattimessa.Se oikeastaan sopii hyvin akvaarioon.Pinnalla kelluu 2 isoa juurakkoa.No mutta veitsikalasta, en suosittele kalaa todellakaan aloitteijalle, eikä pieneen akvaarioon, kala tarvitsee paljon tilaa ja jos et ole valmis hankkimaan isoa akvaariota, niin kannattaa jättää hankkiminen, ja muista myös että isossa akvassa hullu työ siivota, itse joudun melkein puoliksi sukeltamaan akvaarioon sitä siivotessa, heh heh.Ei todellakaan mitään kevyttä työtä. Veitsikala on luonteeltaankin tosi ärhäkkä ja reviiritietoinen ainakin minun isompi kala, se ahdistelee ahvenia ja tappelee välillä dovin kanssa.Tosin on myös yksilöissä eroja , pienempi veitsikala elää sovussa ahventen kanssa eikä toisia kaloja häiritse toisin kuin iso koko ajan haastamassa riitaa.Olen myös nähnyt eräässä eläinliikkeessä mustaveitsikalan noin 40 cm, pidettävän keltabarbien kanssa, joten jotkut veitsikalat tulevat toimeen myös pienempien kalojen kanssa. Tosin ne ahmivat kaikki kalan poikaset jotka tielle osuvat, esim. minulla veitsikalat syö aina kirjoahventen poikaset mikä onkin ihan hyvä juttu.

        " En ole samaa mieltä tuosta vaarattomuudesta muita kaloja kohtaan. Yksilöstä riippuen jättää kaikki yli 15 cm kalat rauhaan. On kuitenkin olemassa yksilöitä jotka tappavat jopa 16 cm leväbarbit jne. Mustaveitsikala siis on PETOkala isolla P:llä. Sillä on erittäin iso suu ja kova ruokahalu. En suosittele kuin isojen kirjoahventen ja plekojen seuraan."

        ja tuosta kommentista voin sanoa Veitsikala ei ole mikään todellinen petokala,sillä ei ole kunnon näköä joten ei pysty saalistamaan esim. tetroja se syö vain pienemmän kalan jos se sen suun kohdalle osuu,niin sanotusti törmää sen suuhun.Poikasia veitsikala imuroi pohjasta suullaan.Eihän sokea kala saa edes kiinni toista kalaa elleivät ne sitten ole täysin purkki akvaariossa, leväbarbikin paljon veitsikalaa nopeampi.

        Olen huomannut veitsikalojen herkuksi erityisesti surviaiset ja kastemadot mitä kesäisin tuon niille ulkoa.JOs jäi vielä jotain kysyttävää nii kysy vaa.=)


      • VeitsikalaFani
        kala kirjoitti:

        Joo mulla löytyy akvasta 2 veitsikalaa, akvaario 800 litranen. Siellä muina kaloina cichlasoma dovii, seeprakirjoahvenia, sateenkaarikirjoahvenpari, dempsey pari ja pleko sekä suklaaokamonneja ja uusin asukas pusukala.Veitsikalat eri kokoisia isoin 40 cm pieni 20cm.Iso veitsikala tuli 800 litrasen akvaarion mukana kun ostin sen. Pienemmän hankin vasta muutama vuosi sitten. Aluksi isompi ei pitänyt pienestä ja ajoi sitä takaa mutta nykyään elelevät sovussa keskenään, kummatkin omissa luolissaan. Isompi veitsikala viihtyy vanhassa suodatin putkessa.Veitsikala on todella sokea eikä näe mitään se liikkuu täysin aistiensa varassa, sen huomaa myös tarkailemalla kalaa kun se välillä saattaa törmätä esim. puujuurakkoon.Akvaariosta vaihdan vettä noin kerran viikossa, akvaariossa ulkosuodatin sekä pieni sisäsuodatin että vedenkierto tarpeeksi tehokasta kun kaloja niin paljon on.Kasveja ei akvaariossa ollenkaan eläviä, mikä johtuu siitä että kirjoahvenet silppuavat ne, varsinkin dovii. AKvassa vain 2 muovikasvipuskaa, pari pientä muovikasvia.Sisustuksena oikeastaan vain juurakoita ja kiviä, luolia ja paljon tupsulevää, oikeastaan tupsulevä ainoa kasvi akvaariossa sitä on kivissä, juurakoissa, suodattimessa.Se oikeastaan sopii hyvin akvaarioon.Pinnalla kelluu 2 isoa juurakkoa.No mutta veitsikalasta, en suosittele kalaa todellakaan aloitteijalle, eikä pieneen akvaarioon, kala tarvitsee paljon tilaa ja jos et ole valmis hankkimaan isoa akvaariota, niin kannattaa jättää hankkiminen, ja muista myös että isossa akvassa hullu työ siivota, itse joudun melkein puoliksi sukeltamaan akvaarioon sitä siivotessa, heh heh.Ei todellakaan mitään kevyttä työtä. Veitsikala on luonteeltaankin tosi ärhäkkä ja reviiritietoinen ainakin minun isompi kala, se ahdistelee ahvenia ja tappelee välillä dovin kanssa.Tosin on myös yksilöissä eroja , pienempi veitsikala elää sovussa ahventen kanssa eikä toisia kaloja häiritse toisin kuin iso koko ajan haastamassa riitaa.Olen myös nähnyt eräässä eläinliikkeessä mustaveitsikalan noin 40 cm, pidettävän keltabarbien kanssa, joten jotkut veitsikalat tulevat toimeen myös pienempien kalojen kanssa. Tosin ne ahmivat kaikki kalan poikaset jotka tielle osuvat, esim. minulla veitsikalat syö aina kirjoahventen poikaset mikä onkin ihan hyvä juttu.

        " En ole samaa mieltä tuosta vaarattomuudesta muita kaloja kohtaan. Yksilöstä riippuen jättää kaikki yli 15 cm kalat rauhaan. On kuitenkin olemassa yksilöitä jotka tappavat jopa 16 cm leväbarbit jne. Mustaveitsikala siis on PETOkala isolla P:llä. Sillä on erittäin iso suu ja kova ruokahalu. En suosittele kuin isojen kirjoahventen ja plekojen seuraan."

        ja tuosta kommentista voin sanoa Veitsikala ei ole mikään todellinen petokala,sillä ei ole kunnon näköä joten ei pysty saalistamaan esim. tetroja se syö vain pienemmän kalan jos se sen suun kohdalle osuu,niin sanotusti törmää sen suuhun.Poikasia veitsikala imuroi pohjasta suullaan.Eihän sokea kala saa edes kiinni toista kalaa elleivät ne sitten ole täysin purkki akvaariossa, leväbarbikin paljon veitsikalaa nopeampi.

        Olen huomannut veitsikalojen herkuksi erityisesti surviaiset ja kastemadot mitä kesäisin tuon niille ulkoa.JOs jäi vielä jotain kysyttävää nii kysy vaa.=)

        Kuulostaa mielenkiintoiselle, kiitos vastauksesta. Ja kysyn mikäli mieleeni juolahtaa lisää.


      • Jani
        kala kirjoitti:

        Joo mulla löytyy akvasta 2 veitsikalaa, akvaario 800 litranen. Siellä muina kaloina cichlasoma dovii, seeprakirjoahvenia, sateenkaarikirjoahvenpari, dempsey pari ja pleko sekä suklaaokamonneja ja uusin asukas pusukala.Veitsikalat eri kokoisia isoin 40 cm pieni 20cm.Iso veitsikala tuli 800 litrasen akvaarion mukana kun ostin sen. Pienemmän hankin vasta muutama vuosi sitten. Aluksi isompi ei pitänyt pienestä ja ajoi sitä takaa mutta nykyään elelevät sovussa keskenään, kummatkin omissa luolissaan. Isompi veitsikala viihtyy vanhassa suodatin putkessa.Veitsikala on todella sokea eikä näe mitään se liikkuu täysin aistiensa varassa, sen huomaa myös tarkailemalla kalaa kun se välillä saattaa törmätä esim. puujuurakkoon.Akvaariosta vaihdan vettä noin kerran viikossa, akvaariossa ulkosuodatin sekä pieni sisäsuodatin että vedenkierto tarpeeksi tehokasta kun kaloja niin paljon on.Kasveja ei akvaariossa ollenkaan eläviä, mikä johtuu siitä että kirjoahvenet silppuavat ne, varsinkin dovii. AKvassa vain 2 muovikasvipuskaa, pari pientä muovikasvia.Sisustuksena oikeastaan vain juurakoita ja kiviä, luolia ja paljon tupsulevää, oikeastaan tupsulevä ainoa kasvi akvaariossa sitä on kivissä, juurakoissa, suodattimessa.Se oikeastaan sopii hyvin akvaarioon.Pinnalla kelluu 2 isoa juurakkoa.No mutta veitsikalasta, en suosittele kalaa todellakaan aloitteijalle, eikä pieneen akvaarioon, kala tarvitsee paljon tilaa ja jos et ole valmis hankkimaan isoa akvaariota, niin kannattaa jättää hankkiminen, ja muista myös että isossa akvassa hullu työ siivota, itse joudun melkein puoliksi sukeltamaan akvaarioon sitä siivotessa, heh heh.Ei todellakaan mitään kevyttä työtä. Veitsikala on luonteeltaankin tosi ärhäkkä ja reviiritietoinen ainakin minun isompi kala, se ahdistelee ahvenia ja tappelee välillä dovin kanssa.Tosin on myös yksilöissä eroja , pienempi veitsikala elää sovussa ahventen kanssa eikä toisia kaloja häiritse toisin kuin iso koko ajan haastamassa riitaa.Olen myös nähnyt eräässä eläinliikkeessä mustaveitsikalan noin 40 cm, pidettävän keltabarbien kanssa, joten jotkut veitsikalat tulevat toimeen myös pienempien kalojen kanssa. Tosin ne ahmivat kaikki kalan poikaset jotka tielle osuvat, esim. minulla veitsikalat syö aina kirjoahventen poikaset mikä onkin ihan hyvä juttu.

        " En ole samaa mieltä tuosta vaarattomuudesta muita kaloja kohtaan. Yksilöstä riippuen jättää kaikki yli 15 cm kalat rauhaan. On kuitenkin olemassa yksilöitä jotka tappavat jopa 16 cm leväbarbit jne. Mustaveitsikala siis on PETOkala isolla P:llä. Sillä on erittäin iso suu ja kova ruokahalu. En suosittele kuin isojen kirjoahventen ja plekojen seuraan."

        ja tuosta kommentista voin sanoa Veitsikala ei ole mikään todellinen petokala,sillä ei ole kunnon näköä joten ei pysty saalistamaan esim. tetroja se syö vain pienemmän kalan jos se sen suun kohdalle osuu,niin sanotusti törmää sen suuhun.Poikasia veitsikala imuroi pohjasta suullaan.Eihän sokea kala saa edes kiinni toista kalaa elleivät ne sitten ole täysin purkki akvaariossa, leväbarbikin paljon veitsikalaa nopeampi.

        Olen huomannut veitsikalojen herkuksi erityisesti surviaiset ja kastemadot mitä kesäisin tuon niille ulkoa.JOs jäi vielä jotain kysyttävää nii kysy vaa.=)

        Kala kirjoitti mun ekaan kommenttiin:

        Jani: "En ole samaa mieltä tuosta vaarattomuudesta muita kaloja kohtaan. Yksilöstä riippuen jättää kaikki yli 15 cm kalat rauhaan. On kuitenkin olemassa yksilöitä jotka tappavat jopa 16 cm leväbarbit jne. Mustaveitsikala siis on PETOkala isolla P:llä. Sillä on erittäin iso suu ja kova ruokahalu. En suosittele kuin isojen kirjoahventen ja plekojen seuraan."

        Kala: "ja tuosta kommentista voin sanoa Veitsikala ei ole mikään todellinen petokala,sillä ei ole kunnon näköä joten ei pysty saalistamaan esim. tetroja se syö vain pienemmän kalan jos se sen suun kohdalle osuu,niin sanotusti törmää sen suuhun.Poikasia veitsikala imuroi pohjasta suullaan.Eihän sokea kala saa edes kiinni toista kalaa elleivät ne sitten ole täysin purkki akvaariossa, leväbarbikin paljon veitsikalaa nopeampi."

        Tässä vaan ei oteta sitä huomioon että veitsikala saalistaa myös yöllä jolloin muut kalat ovat levossa. Nopeat kalat siis lepäilevät pohjan tuntumassa horteessa ja ovat helppoja suupaloja veitsikalalle. Yösaalistusta ja kalan elintapoja tukee myös se että kala on sokea ja käyttää liikkumiseen sähkötutkaansa. Tämäkin on siis selvä etu pimeässä jolloin muilla kaloilla ei ole hyvät mahdollisuudet paeta saalistajaansa. Mustaveitsikalaa en laittaisi altaaseen jossa on vettä alle 600 L ja kaloja alle 12-15 cm. Mutta jokainen toki voi kokeilla jos haluaa :)

        t:jani


    • Merkkari

      Pakkohan tän on toimia, vaikka en asiasta mitään tiedäkään...

    • Anonyymi

      Hei,
      kannattanee huomioida, että kala kuin kala kasvaa suhteessa akrvaarion kokoon. Minulla veitsikala ollut jo vuosia 90 litran akvaariossa ja hyvin on viihtynyt. Jos olen joskus pidempään pois, niin ostan sille leikkikaveriksi ja evääksi parven neontetroja tms. Pysyy kala virkeänä ja saa evästä aina silloin kun haluaa. Todella mukava ja eloisa seurakala. Suosittelen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1390
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1297
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1263
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1217
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe