Miten opiskelupaikka vaikuttaa tuen saantiin?

-¤-¤-¤-¤-¤

Hei! Valmistun parin viikon päästä AMK:sta ammattiin. Minulla on jo odottamassa uusi opiskelupaikka toisessa Amk:ssa, sillä haluan lukea itselleni vielä toisen ammatin. Mutta nyt tuntuu, etten olisi valmis heti syksyllä aloittamaan uusia opintoja, vaan tarkoitus olisi tehdä töitä vähän aikaan. Pelkona vain on, mitä jos syksyksi ei löydykkään töitä ja jään työttömäksi. Onko minulla mahdollisuus työmarkkinatukeen? Lähinnä siis mietin, millaisia vaikutuksia opiskelupaikallani on ja se, että olen koulussa kirjoilla ''poissaoleva''. Katsotaanko minun mahdollisesti työttömäksi jäädessä, että minun olisi pitänyt aloittaa koulu? Kiitos tuhannesti sille, joka osaa auttaa!

6

2449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jottain ...

Ei kait opiskelupaikkaa voi säilöä siten, että ottaa opiskelupaikan vastaan sitten, kun itseä huvittaa. Toki opiskelupaikan säilöminen voi olla mahdollista, mutta varmasti on oltava hyvä syy, että miksi ei aloitakkaa opintoja seuraavana syksynä. Viimeistään sitten kun olet ilmoittautunut työttömäksi, saattaa tulla kysely työkkäristä, etä oletko aloittamassa seuraavana syksynä opintojasi, sillä todennäköisesti tsekkaavat statuksesi opintojen suhteen. Voi käydä niinkin, työttömyyskorvaus perutaan sen ajaksi, kunnes päätetään lausuntosi perusteella, että aiotko ryhtyä opiskelijaksi, työlliseksi vai työttömäksi.

• Olet '

Jos olet kirjoilla oppilaitoksessa, vaikkakin poissaolevana, menetät työttömyyskorvauksen. Vain yliopisto-opiskelijalla on oikeus työttömyyskorvaukseen silloin, kun hän esittää keskeyttämistodistuksen. Yliopisto-opiskelijallakaan ei riitä poissaolevaksi ilmoittautuminen.

• on ...

Aloittaja kertoi, että hän valmistuu 2 viikon päästä, ja kaiketi valmistumisensa jälkeen, ei ole enää AMK-oppilas. Jos ei mene työhön, niin kaiketi hän on oikeutettu työttömyyskorvaukseen, vaikka olisikin seuraavana seuraavana syksynä opiskelupaikka odottamassa. Että ei kait opiskelupaikan varaaminen voi olla sellainen syy, että ei saa työttömyyskorvausta. Mutta jos on niin, että aloittaja on jo nyt ilmoittanut seuraavaan opiskelupaikkaansa, että ottaa vastaan uuden opintopaikkansa, niin nyt työkkäri kenties katsoo, että opinnot eivät olekkaan katkenneet.

• On'
        on ... kirjoitti:

Aloittaja kertoi, että hän valmistuu 2 viikon päästä, ja kaiketi valmistumisensa jälkeen, ei ole enää AMK-oppilas. Jos ei mene työhön, niin kaiketi hän on oikeutettu työttömyyskorvaukseen, vaikka olisikin seuraavana seuraavana syksynä opiskelupaikka odottamassa. Että ei kait opiskelupaikan varaaminen voi olla sellainen syy, että ei saa työttömyyskorvausta. Mutta jos on niin, että aloittaja on jo nyt ilmoittanut seuraavaan opiskelupaikkaansa, että ottaa vastaan uuden opintopaikkansa, niin nyt työkkäri kenties katsoo, että opinnot eivät olekkaan katkenneet.

''Aloittaja kertoi, että hän valmistuu 2 viikon päästä'' Aloittaja kertoi myös, että hänellä on toinen opiskelupaikka, mihin aikoo ilmoittautua poissaolevaksi. Aloittajalla on toki oikeus kesän ajalta saada työttömyyskorvausta, mutta ei enää syksyllä, jos ei luovu opiskelupaikastaan. ''Mutta jos on niin, että aloittaja on jo nyt ilmoittanut seuraavaan opiskelupaikkaansa, että ottaa vastaan uuden opintopaikkansa, niin nyt työkkäri kenties katsoo, että opinnot eivät olekkaan katkenneet.'' Minun käsittääkseni työkkäri ei voi toimia noin, koska kyse uusista, aloitettavista opinnoista. Kyllähän moni työtön hakee koulutukseen ja on koulutuksen alkamiseen asti oikeutettu työttömyyskorvaukseen.

• vaanon
        On' kirjoitti:

''Aloittaja kertoi, että hän valmistuu 2 viikon päästä'' Aloittaja kertoi myös, että hänellä on toinen opiskelupaikka, mihin aikoo ilmoittautua poissaolevaksi. Aloittajalla on toki oikeus kesän ajalta saada työttömyyskorvausta, mutta ei enää syksyllä, jos ei luovu opiskelupaikastaan. ''Mutta jos on niin, että aloittaja on jo nyt ilmoittanut seuraavaan opiskelupaikkaansa, että ottaa vastaan uuden opintopaikkansa, niin nyt työkkäri kenties katsoo, että opinnot eivät olekkaan katkenneet.'' Minun käsittääkseni työkkäri ei voi toimia noin, koska kyse uusista, aloitettavista opinnoista. Kyllähän moni työtön hakee koulutukseen ja on koulutuksen alkamiseen asti oikeutettu työttömyyskorvaukseen.

Jos olet ottanut opiskelupaikan vastaan ja ilmoittautunut vaikkakin poissaolevaksi niin olet opiskelija työkkärin silmissä ja et saa mitään työttömyysrahaa. Siihen asti kun olet ilman työtä ja et ole mitään paikkoja ottanut vastaan niin saat korvaukset sen jälkeen et.
        Sehän on miltei rikollista opiskella työttömänä. Tää logiikka se työkkärillä on.

• Oikeassa'
        vaanon kirjoitti:

Jos olet ottanut opiskelupaikan vastaan ja ilmoittautunut vaikkakin poissaolevaksi niin olet opiskelija työkkärin silmissä ja et saa mitään työttömyysrahaa. Siihen asti kun olet ilman työtä ja et ole mitään paikkoja ottanut vastaan niin saat korvaukset sen jälkeen et.
        Sehän on miltei rikollista opiskella työttömänä. Tää logiikka se työkkärillä on.

Jos uudet opinnot alkavat vasta syksyllä ja niihin on hakenut kevään haussa, niin työtön on siihen asti, kunnes opinnot alkavat. Tuossa tilanteessahan ei ole ilmoittautunut poissaolevaksi, vaan opinnot on mahdllista vasta aloittaa syksyllä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      146
      2912
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2047
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1777
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1742
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      965
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe