KYSYMYS YO-LYYRASTA

y09

Olen tämän kevään ylioppilas, ja pohdiskelen koska yo-lyyra pitäisi antaa äidille? Onko sillä jotain tarkkaa ajankohtaa? Esim. juhlapäivän aamuna tms.. Vai voisoko sen antaa vaikka nyt jo? Kiitos vastanneille!

24

10959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ??????????

      Poikani kysyi minulta haluanko lyyran, vastasin ettei tarvi rahaa haaskata sellaisiin.-

    • Viiden äiti

      Äitisi pitää itse ostaa liira,ei sinun kuulu sitä kustantaa. Olethan hänen lapsensa,jolle on suuri juhlapäivä tulossa. Onnea.

      • periaate

        sinulla. Ei äiti osta lyyraa. Sen ostaa ylioppilas, mutta voi ostaa myös joku muukin.


    • y09

      Isosiskoni aikoinaan osti äidille lyyran, joten ostin myös. Nyt vain pitäisi selvittää, että milloin se olisi hyvä antaa.

      • siskosi

        Kysy siskoltasi, milloin hän antoi lyyran ja tee samoin. Ei taida olla mitään perinnettä tai suositusta, milloin lyyra pitäisi antaa. Itsekään en enää muista, kun ylioppilaaksi pääsystä on jo aikaa. Ja jos et muuta keksi, niin lakkiaispäivän aamuna on ihan hyvä ajankohta.


    • aamuna

      olen itse saanut lyyrat kaikilta kolmelta tyttäreltäni. Ensimmäisen saaminen liikutti mua suuresti, kun en ollenkaan osannut odottaa saavani sellaista. Munsta se on kyllä kaunis tapa. Nyt on kiva pukea kaikki lyyrat rintaan kun mennään kummitytön lakkiaisiin....

      • y09

        Myös minun mielestäni lyyran osto on kaunis ele äitiä kohtaan. Saitko omat lyyrasi siis lakkiaispäivän aamuna? Kiitos vastauksestasi!


    • älä mokaa

      Tämä unohtuu monelta!

      • YO-lakkia

        niin sehän on lakissa ostettaessa valmiina. Miten niin unohtuu monilta??? Vai tarkoitatko, että lakissa oleva pitäisi vaihtaa oikein kultaiseen?


      • paikka merkitty
        YO-lakkia kirjoitti:

        niin sehän on lakissa ostettaessa valmiina. Miten niin unohtuu monilta??? Vai tarkoitatko, että lakissa oleva pitäisi vaihtaa oikein kultaiseen?

        Ei ole lakki minkään arvoinen ilman oikeaa kultaista lyyraa. Sehän on pelkkä rihkamalelu, se mikä tehtaalta on siihen lyyranpaikan merkiksi tällätty!


      • kultaseppä?
        paikka merkitty kirjoitti:

        Ei ole lakki minkään arvoinen ilman oikeaa kultaista lyyraa. Sehän on pelkkä rihkamalelu, se mikä tehtaalta on siihen lyyranpaikan merkiksi tällätty!

        miksi ihmeessä lakkiin pitäisi ostaa aito kultainen lyyra? Kuka edes katsoo niin tarkkaan sitä lakin lyyraa? Ja kyllä se rihkamainenkin ihan oikealta YO-lyyralta näyttää. Tulevina vappuina se lakki sitten ryvettyy juhliessa.


      • kullaton..
        paikka merkitty kirjoitti:

        Ei ole lakki minkään arvoinen ilman oikeaa kultaista lyyraa. Sehän on pelkkä rihkamalelu, se mikä tehtaalta on siihen lyyranpaikan merkiksi tällätty!

        Eihän sillä lakilla ole muutenkaan mitään arvoa. Sitä pidetään päässä vain se päivä. Harva käyttää sitä edes seuraavina vappuina.

        En ole koskaan katsonut kenenkään yo-lakkia "sillä silmällä", että onko lyyra kultainen vai ei. En edes parikymmentä vuotta sitten, kun itse sain lakin.


      • mamma123
        kultaseppä? kirjoitti:

        miksi ihmeessä lakkiin pitäisi ostaa aito kultainen lyyra? Kuka edes katsoo niin tarkkaan sitä lakin lyyraa? Ja kyllä se rihkamainenkin ihan oikealta YO-lyyralta näyttää. Tulevina vappuina se lakki sitten ryvettyy juhliessa.

        ihan sama kuka sen ostaa,minä ostin aikanaan itse....eikä ylioppilaan lakissa tarvi olla aitoa kultaa...taas täällä joku niuhottaja..eikä kaikilla oo edes varaa.


    • Täti

      Minä olen saanut lapsiltani yo-lyyrat juhlapäivän aamuna, ja lyyrat ovat olleet rinnassani jo mennessämme koulun juhliin. Lyyran anto äidille on kaunis ele, ja sen hankkii nimenomaan tuleva ylioppilas äidilleen. Minulta ei kysytty, haluanko lyyran, vaan nuoreni ovat ostaneet sen omasta tahdostaan.

      • Äitipä hyvinkin

        Minäkin tietysti haluaisin rintapieleeni äidin lyyran, mutta uskon että en sellaista saa. Poikani asuu omillaan ja opiskeluaikana toimeentulo on ollut hyvin tiukkaa, luulen ettei näin loppukuusta ole enään varaa ostaa yhtään mitään.
        Olisko se kamala moka sitten, jos ostaisin lyyran itse?
        Juhliimme tulee sukulaisrouvia, joiden tiedän laittavan omat lyyrat rintapieleensä meille tullessaan.


      • poika osti
        Äitipä hyvinkin kirjoitti:

        Minäkin tietysti haluaisin rintapieleeni äidin lyyran, mutta uskon että en sellaista saa. Poikani asuu omillaan ja opiskeluaikana toimeentulo on ollut hyvin tiukkaa, luulen ettei näin loppukuusta ole enään varaa ostaa yhtään mitään.
        Olisko se kamala moka sitten, jos ostaisin lyyran itse?
        Juhliimme tulee sukulaisrouvia, joiden tiedän laittavan omat lyyrat rintapieleensä meille tullessaan.

        Sama se on kuka lyyran maksaa; kauppaan vaan! Itse en halunnut rintakorua vaan kaulakorun ja sen myös sain.


      • kysy!
        Äitipä hyvinkin kirjoitti:

        Minäkin tietysti haluaisin rintapieleeni äidin lyyran, mutta uskon että en sellaista saa. Poikani asuu omillaan ja opiskeluaikana toimeentulo on ollut hyvin tiukkaa, luulen ettei näin loppukuusta ole enään varaa ostaa yhtään mitään.
        Olisko se kamala moka sitten, jos ostaisin lyyran itse?
        Juhliimme tulee sukulaisrouvia, joiden tiedän laittavan omat lyyrat rintapieleensä meille tullessaan.

        pojaltasi, että pahastuuko hän jos ostat lyyran hänen puolestaan kun tiedät rahan olevan tiukalla. Poika todennäköisesti vain on mielissään, kun pääsee asiasta näin helpolla. Lopputuloksena molemmilla hyvä mieli :)


      • itse...
        kysy! kirjoitti:

        pojaltasi, että pahastuuko hän jos ostat lyyran hänen puolestaan kun tiedät rahan olevan tiukalla. Poika todennäköisesti vain on mielissään, kun pääsee asiasta näin helpolla. Lopputuloksena molemmilla hyvä mieli :)

        keskustelematta poikasi kanssa ja hän olisikin hankkinut sinulle jo lyyran, se on pojalle kurja juttu. Puhumalla asiat selviää!


      • Noin kympin investointi
        Äitipä hyvinkin kirjoitti:

        Minäkin tietysti haluaisin rintapieleeni äidin lyyran, mutta uskon että en sellaista saa. Poikani asuu omillaan ja opiskeluaikana toimeentulo on ollut hyvin tiukkaa, luulen ettei näin loppukuusta ole enään varaa ostaa yhtään mitään.
        Olisko se kamala moka sitten, jos ostaisin lyyran itse?
        Juhliimme tulee sukulaisrouvia, joiden tiedän laittavan omat lyyrat rintapieleensä meille tullessaan.

        Lyyrat maksavat tänä vuonna noin kymmenen euron verran, joten mistään suuresta investoinnista ei ole kyse, edes opiskelijan budjetissa.

        Pääasia on, että kumpikin osapuoli on tyytyväinen, mutta pohjimmaisena ajatuksena lyyran antamisessa äidille on se, että nuori arvostaa äitinsä panosta hänen tähän-astisen elämänsä rahoittamisesta ja opiskelujen päätökseen saattamsien mahdollisuudesta.


      • pyykkäri vain
        Noin kympin investointi kirjoitti:

        Lyyrat maksavat tänä vuonna noin kymmenen euron verran, joten mistään suuresta investoinnista ei ole kyse, edes opiskelijan budjetissa.

        Pääasia on, että kumpikin osapuoli on tyytyväinen, mutta pohjimmaisena ajatuksena lyyran antamisessa äidille on se, että nuori arvostaa äitinsä panosta hänen tähän-astisen elämänsä rahoittamisesta ja opiskelujen päätökseen saattamsien mahdollisuudesta.

        Miten toimitaan kun ylioppilas asunut isänsä kanssa aina. Nyt asuu omillaan, äitin luona vieraillut silloin tällöin. Isä kustantanut opiskelut ja muutenkin ollut läsnä kaikessa. Nyt on lyyran oston aika , kuuluuko se aina äidille ?


      • minä varmaankin
        pyykkäri vain kirjoitti:

        Miten toimitaan kun ylioppilas asunut isänsä kanssa aina. Nyt asuu omillaan, äitin luona vieraillut silloin tällöin. Isä kustantanut opiskelut ja muutenkin ollut läsnä kaikessa. Nyt on lyyran oston aika , kuuluuko se aina äidille ?

        lyyran. Nykyäänhän puhutaan tasa-arvosta.


      • Lyyra äidille
        pyykkäri vain kirjoitti:

        Miten toimitaan kun ylioppilas asunut isänsä kanssa aina. Nyt asuu omillaan, äitin luona vieraillut silloin tällöin. Isä kustantanut opiskelut ja muutenkin ollut läsnä kaikessa. Nyt on lyyran oston aika , kuuluuko se aina äidille ?

        Isälle voi antaa solmineulan, jossa on lyyra. Se ei ole perinne kuten äidinlyyra, mutta sillä voi osoittaa isälle kiitollisuutta. Moni isä ei kyllä lyyrasolmioneulaa niinkään käytä, vaan julkinen kiitos vaikka lakkiaispuheessa on parempi.

        Itse ostaisin lyyran silti myös äidille, se maksaa vain kympin verran. Äidinlyyraa ei sanan varsinaisessa merkityksesä tarvitse ansaita millään tekemisellä, se on perinteinen lapsen synnyttämällä saatu äidin etuoikeus.

        En nyt juuri teidän tapausta tiedä, mutta noin yleensä, ehkä äiti ei muuten ihan omasta tahdostaan tahallaan yleensä ole huolehtimatta lapsestaan. Kaikki ei vain pysty parempaan, on päihderiippuvuuksia ja mielen ongelmia riesana. Silloin lyyra voi olla kaunis ele äitiä kohtaan. Äiti varmaan tulee onnelliseksi ja on ylpeä lapsestaan vaikka se ei hänen oma saavutuksensa mitenkään olisikaan.

        Lyyran voi ostaa äidille myöhemminkin, vaikka äitienpäivälahjaksi. Voihan sitä aina sanoa (kuten minä, 5 vuotta myöhemmin) että ostin nyt kun en silloin tajunnut ostaa ...


    • tuplalyyra

      Minulla on kaksoset tänä vuonna yioppilaana. Ja käytännön syistä kävin itse ostamassa tupla-lyyran. minusta se on kaunis ja kannan sitä suurella ylpeydellä rinnassani lauantaina!

    • YO lyyra kannattaa antaa äidille heti sen jälkeen kun lakin saanti on varmistunut. Tähän ei ole varsinaista etikettiä.

      Aika usein käy niin, että jos lyyran ostamista ja antamista panttaa liian pitkälle niin äiti ehtii hakemaan sen itse. "Pahimmassa" tapauksessa molemmat ostavat lyyran kun asiasta ei ole keskusteltu. Suurin osa lyyrien asiakaspalautuksista tulee tästä syystä meille.

      Jos lyyrat kiinnostaa ilmaisella toimituksella suoraan kotiin, niin vieraile ihmeessä verkkokaupassamme:
      http://www.keskisenkello.fi/ylioppilaslyyrat-c-305.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe