Naisten peruutustaito

nuukanikki

Miten, naiset, olette oppineet kääntämään rattia oikeaan suuntaan peruuttaessa? Olen yrittänyt opettaa avovaimolleni ajamisen alkeita. Vaan aikas huonolla menestyksellä. Katsoo kyllä peiliin, mutta vain yhteen, ja aina kääntää väärään suuntaan. En ole vieressä hermostunut enkä paljoakaan neuvonut. Siksi en ole neuvonut, koska pakkohan se olisi yrityksen ja erehdyksen kautta huomata, kumpaan suuntaan pitää kääntää!! Vai olisiko muka oikeampi tapa jokakerta sanoa että "käännäpä nyt tuonnepäin"? Avokilla tarkoitus mennä autokouluun, mutta aluksi opeteltu "peltoautolla". Saas nähdä tuleeko tästä mitään..=)

37

5159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiki  

      Eli alkuaikoina opettelin peruuttamaan näin 1 kytketään päälle perutusvaihde 2 käänetään katse kohti takaikkunaa, annetaan niiden peilien olla ihan rauhassa... 3 katsotaan takaikkunasta mihin auton perä menee, ja jos halutaan sen menevän vasemmalle, käännetään rattia vasemmalle, jos oikealle, niin oikeaan. Ja sitten kun kokemusta oli autoilusta noin 10000000 metriä, niin oepttelin aivan uuden tavan peruuttamaan, eli se että katsotaan vuorotellen oikeaa ja vasempaa peiliä, ja samalla tulee huomioida myös auton perän ja keulan ylitys, sillä töissä mtulee ajettua paljon autoja, joissa päätä kääntämällä 180 astetta, ei näe kuin ohjaamon takaseinän...

      • niin minulle opetettiin autokoulussa täällä Tukholmassa.ei peilejä vaan katsotaan takaikkunasta!


    • Kusipää

      Tätä olen mieltä.

      • nuukanikki

        On henkilöitä, jotka eivät millään meinaa tajuta, mihinpäin rattia pitää kulloinkin kääntää. Siis, vaikka eteenpäin ajaessa osaisikin, peruutus sotkee ajatukset. Kusipää on oikeassa, ei välttämättä johdu jalkovälistä. Armeija aikana opetin varusmiestoveria peruuttamaan rekalla, ei tullut mitään: hermostui meni pieleen, hakkasi rattia ja kiroili. Enää en muista miksi juuri minä valikoiduin tehtävään, ilmeisesti kenenkään muun hermo ei kestänyt illasta toiseen jatkuvaa opetusta. Sain ikäryhmästäni ekaksi kortin, tämäkin kaveri sitten viimeiseksi viikkojen kuluttua. Otsikossani on silti pikkuisen totuudenhiventä. Miettikääs tuttavapiiriänne!


      • naikkonen...
        nuukanikki kirjoitti:

        On henkilöitä, jotka eivät millään meinaa tajuta, mihinpäin rattia pitää kulloinkin kääntää. Siis, vaikka eteenpäin ajaessa osaisikin, peruutus sotkee ajatukset. Kusipää on oikeassa, ei välttämättä johdu jalkovälistä. Armeija aikana opetin varusmiestoveria peruuttamaan rekalla, ei tullut mitään: hermostui meni pieleen, hakkasi rattia ja kiroili. Enää en muista miksi juuri minä valikoiduin tehtävään, ilmeisesti kenenkään muun hermo ei kestänyt illasta toiseen jatkuvaa opetusta. Sain ikäryhmästäni ekaksi kortin, tämäkin kaveri sitten viimeiseksi viikkojen kuluttua. Otsikossani on silti pikkuisen totuudenhiventä. Miettikääs tuttavapiiriänne!

        Oletpas vallan urhea kun olet opettanut ihan kaverisi peruuttamaan. ja ihan ekaksi sait kortinkin. upeaa. otsikossasi ei silti ole oikeastaan mitään totuudenhiventä, sukupuoli ei määritä milläänlailla sitä, miten opit ajamaan ja millainen kuski sinusta tulee. Voidaan tehdä oletuksia, mutta ne ovat vain oletuksia. Yleistyksiä ei silti kannattaisi hirveästi tehdä. Niin, ja mitä liikenteessä yleensäkin tarvitaan, niin sellaista tervettä nöyryyttä.......


      • nuukanikki
        naikkonen... kirjoitti:

        Oletpas vallan urhea kun olet opettanut ihan kaverisi peruuttamaan. ja ihan ekaksi sait kortinkin. upeaa. otsikossasi ei silti ole oikeastaan mitään totuudenhiventä, sukupuoli ei määritä milläänlailla sitä, miten opit ajamaan ja millainen kuski sinusta tulee. Voidaan tehdä oletuksia, mutta ne ovat vain oletuksia. Yleistyksiä ei silti kannattaisi hirveästi tehdä. Niin, ja mitä liikenteessä yleensäkin tarvitaan, niin sellaista tervettä nöyryyttä.......

        Tunnen ainoastaan yhden naisen joka peruuttelee "tuosta vaan".

        Liikenteessä tarvitaan nöyryyttä, olet oikeassa.

        Siitä huolimatta olen vahvasti sitä mieltä, että naisille peruuttaminen ja yleensäkin auton käsittely "selkärangasta" on vaikeampaa. Liikenteessä yleensä miehillä huonompi asenne, jos pelkästään naiset ajaisivat, säästyttäisiin monelta murheelta, mutta pieniä peltikolhuja saattaisi sattua enemmän.

        Miettikääs nyt vielä sukulaisianne, tuttavapiiriänne jne. Oikeastiko naiset peruuttelevat sujuvasti?


      • on varmasti
        nuukanikki kirjoitti:

        Tunnen ainoastaan yhden naisen joka peruuttelee "tuosta vaan".

        Liikenteessä tarvitaan nöyryyttä, olet oikeassa.

        Siitä huolimatta olen vahvasti sitä mieltä, että naisille peruuttaminen ja yleensäkin auton käsittely "selkärangasta" on vaikeampaa. Liikenteessä yleensä miehillä huonompi asenne, jos pelkästään naiset ajaisivat, säästyttäisiin monelta murheelta, mutta pieniä peltikolhuja saattaisi sattua enemmän.

        Miettikääs nyt vielä sukulaisianne, tuttavapiiriänne jne. Oikeastiko naiset peruuttelevat sujuvasti?

        Tuossa on varmasti jotain perää. Itse toiseen vaiheeseen mennessä opettaja oli aivan ihmeissään kun kuuli etten ole ainoatakaan peltikolhua saanut ja taskuunkin peruutin ilman ongelmia. Ainiin, olen nainen. Minulle ei ole auton käsittely ollut koskaan ongelma mutta, luulen ongelman olevan enemmän kiinostus asiaan kuin sukupuoli. Ihan itse olen huomioinut että ajotaidossa (etenkin ensimmäisinä vuosina) on paljon eroa riippuen onko ihminen kiinnostunut asiasta vai ei. Elijos asia ei kauhesti kiinnosta niin kyllä sitä sitten ajeleekin vähän miten sattuu.


    • kaikki ei opi yhtä nopeasti....

    • jos

      IHMINEN ei ymmärrä miten peruutetaan, niin parasta unohtaa ne ajokorttihaaveet. Säästyy monelta murheelta.

      • autokoulun työntekijä

        Kuule sen takia IHMINEN opettelee autolla ajamista, että sen sitten osaa. Mielestäsi autokouluun menon voi unohtaa, jos ei osaa peruuttaa etukäteen? Vähän oot nuija! Alkupräiselle: Herran jumala! Älkää niistä peileistä peruutelko vaan takaikkunasta katsoen! Ei Vaimosi rekan rattiin autokoulussakaan joudu!


    • nainen, kortti 20v

      et olisit jättänyt opetuksen väliin ja autokoulu olis hoitanu sen.. ne jotka sitä työkseen tekee.. itse peruutan peilien avulla, tosin riippuu tilanteesta.. välillä menee takalasin kautta.. autokoulun tehtävä on opettaa, heillä siihen kokemusta.. sulla ehkä taito muttei opettamiseen...

      usein isolla autolla liikkuessani miehet jää viittomaan parkkipaikalle.. kuin en olis ikinä ennen parkkiin autoani laittanut.. aliarviointiako?

    • rosegarnet

      Jos saisin vastaavanlaisen oppilaan, varmistaisin että ryömittäminen taaksepäin sujuu ilman jännityksiä. Sitten ohjaisin peruutusta vaikka 10 cm kerrallaan ja sanoisin vaihe vaiheelta (eli koko ajan) mihin seuraavaksi katsotaan ja mihin rattia käännetään. Apuna voi käyttää vaikka sitä että pyytää oppilasta katsomaan kaikkiin peileihin ja takaikkunasta miltä näyttää ja sitten astutaan autosta ulos ja katsotaan sieltä mikä on todellinen tilanne. Alussa ei peruutuksen tarvitse sujua kerralla, ilman pysähdyksiä eikä muuten myöhemminkään, inssissä riittää että se sujuu ja tilanne on hallinnassa.
      Peltoautolla ja pihalla harjoittelu voi olla aloittelijalle turhan vaikea, ei välttämättä pysty hahmottamaan ympäristöä kuten esim parkkiruutujen avulla.
      Paras olisi jos peruuttaessa seuraisi katseella kaikkia peilejä sekä ikkunoita ja myös sinne eteenpäin välillä, pää pyörii koko ajan.

      • Kortiton..vielä

        Mutta,ihmettelen suuresti et miksi vaivaat päätäsi ja yrität opettaa?
        Jos nyt et vain ole opettaja-ainesta ;)
        Eikö olisi helpompi opetella siellä autokoulussa kokeneen open avulla?
        Ainakin itsellä tuntuu varmemmalta mennä autokouluun ja opetella siellä!
        Ei tartte ottaa turhaa stressiä :(
        En kyllä vielä omista korttia, enkä ole kyllä ikinä autolla ajanu mutta,
        tämä on nyt mielipiteeni minun näkökulmasta :)
        Vai kannattaisiko minunkin ruveta jo opettelemaan vähän etukäteen?
        öööööö..


      • rosegarnet
        Kortiton..vielä kirjoitti:

        Mutta,ihmettelen suuresti et miksi vaivaat päätäsi ja yrität opettaa?
        Jos nyt et vain ole opettaja-ainesta ;)
        Eikö olisi helpompi opetella siellä autokoulussa kokeneen open avulla?
        Ainakin itsellä tuntuu varmemmalta mennä autokouluun ja opetella siellä!
        Ei tartte ottaa turhaa stressiä :(
        En kyllä vielä omista korttia, enkä ole kyllä ikinä autolla ajanu mutta,
        tämä on nyt mielipiteeni minun näkökulmasta :)
        Vai kannattaisiko minunkin ruveta jo opettelemaan vähän etukäteen?
        öööööö..

        Tarkoititko vastauksesi ketjun aloittajalle? Hänellä ei ole kokemusta opettamisesta eikä olisi neuvoa kysynytkään jos kaikki sujuisi leikiten.
        Minä olen liikenneopettaja, saanut koulutuksen siihen opettamiseen ja omaan valmiudet kohdata erilaisia oppilaita. Ehkä siksi vaivaan sillä päätäni.


      • inssi'

        No näin se nimenomaan menee. Vaikka en olekaan alan ammattilainen, niin kaksi lastani olen opettanut opetusluvilla. Ja molempaa sukupuolta on ollut. Taidoissa ei ollut mitään eroja.

        Mutta vähän kerrallaan edettiin. Mentiin molempien kanssa läheiselle parkkipaikalle, jossa harjoiteltiin ensin riittävästi etuperin ajoa ja sitten (ehkä 6:nnella kerralla) peruutustakin. Kun peruutuskin saatiin kohtuulliselle tasolle, niin sitten vasta mentiin kadulle ajamaan. Kyllä se muistaakseni aika vaikeaa oli käsittää, että rattia pitää kääntää peruuttaessakin samaan suuntaan kuin minne olet ajamassa. Eli jos haluat perää vasemmalle, niin rattiakin pitää kääntää vasemmalle. Mutta kyllä se vähän ajan päästä alkoi sujua. Peräkärryn kanssahan asia on täysin päinvastoin. Opetusluvalla ei saa peräkärryn kanssa ajaa, mutta kyllä sitäkin pari kertaa kokeiltiin. Ja vaikeaa oli.


      • hah hah
        inssi' kirjoitti:

        No näin se nimenomaan menee. Vaikka en olekaan alan ammattilainen, niin kaksi lastani olen opettanut opetusluvilla. Ja molempaa sukupuolta on ollut. Taidoissa ei ollut mitään eroja.

        Mutta vähän kerrallaan edettiin. Mentiin molempien kanssa läheiselle parkkipaikalle, jossa harjoiteltiin ensin riittävästi etuperin ajoa ja sitten (ehkä 6:nnella kerralla) peruutustakin. Kun peruutuskin saatiin kohtuulliselle tasolle, niin sitten vasta mentiin kadulle ajamaan. Kyllä se muistaakseni aika vaikeaa oli käsittää, että rattia pitää kääntää peruuttaessakin samaan suuntaan kuin minne olet ajamassa. Eli jos haluat perää vasemmalle, niin rattiakin pitää kääntää vasemmalle. Mutta kyllä se vähän ajan päästä alkoi sujua. Peräkärryn kanssahan asia on täysin päinvastoin. Opetusluvalla ei saa peräkärryn kanssa ajaa, mutta kyllä sitäkin pari kertaa kokeiltiin. Ja vaikeaa oli.

        Luulisi nyt sun toi tietävän, että ei mikään estä hommaamasta opetuslupaa BE-luokkaan ;)


      • inssi'
        hah hah kirjoitti:

        Luulisi nyt sun toi tietävän, että ei mikään estä hommaamasta opetuslupaa BE-luokkaan ;)

        Joo, mutta minä tarkoitinkin, että minun saamani opetuslupa ei oikeuttanut opetusajoa silloin, kun autoon on kytketty peräkärry.

        Ymmärsitkö nyt, persereikä.


      • jumalauta...
        inssi' kirjoitti:

        Joo, mutta minä tarkoitinkin, että minun saamani opetuslupa ei oikeuttanut opetusajoa silloin, kun autoon on kytketty peräkärry.

        Ymmärsitkö nyt, persereikä.

        Siis sait opetusluvan BE-luokkaan, mutta se ei oikeuttanut opettamiseen ajossa, jossa on peräkärry...


      • inssi'
        jumalauta... kirjoitti:

        Siis sait opetusluvan BE-luokkaan, mutta se ei oikeuttanut opettamiseen ajossa, jossa on peräkärry...

        Oletko taas jättänyt lääkkeesi ottamatta ja kitannut sen sijaan pullon Lasolia. Mikä vitun BE-lupa?


      • hujikohy
        inssi' kirjoitti:

        Oletko taas jättänyt lääkkeesi ottamatta ja kitannut sen sijaan pullon Lasolia. Mikä vitun BE-lupa?

        BE on semmonen kortti jolla saa kuljettaa maksimissaan 3500 kiloista alle 10 paikkaista ajoneuvoja ja siihen liitettyä maksimissaan 3500 kiloista kärryä.


      • inssi'
        hujikohy kirjoitti:

        BE on semmonen kortti jolla saa kuljettaa maksimissaan 3500 kiloista alle 10 paikkaista ajoneuvoja ja siihen liitettyä maksimissaan 3500 kiloista kärryä.

        Joo, inssi kyllä tajuaa kaikesta kaiken. Mutta mistä sinä pelle olet saanut päähänsi, että minulla olisi ollut jokin muu kuin B-ajokortin opetuslupa. JA SILLÄ EI SAA OPETTAA SILLOIN, KUN PERÄKÄRRY ON AUTOSSA KIINNI.

        Joko tajusit saatanan tuppikulli.


      • ite sanoit
        inssi' kirjoitti:

        Joo, inssi kyllä tajuaa kaikesta kaiken. Mutta mistä sinä pelle olet saanut päähänsi, että minulla olisi ollut jokin muu kuin B-ajokortin opetuslupa. JA SILLÄ EI SAA OPETTAA SILLOIN, KUN PERÄKÄRRY ON AUTOSSA KIINNI.

        Joko tajusit saatanan tuppikulli.

        itse sanoit näin OPETUSLUVALLA EI SAA OLLA PERÄKÄRRYÄ

        et sanonut että B-opetusluvalla ei saa olla kärryä, tässä ero...


      • inssi'
        ite sanoit kirjoitti:

        itse sanoit näin OPETUSLUVALLA EI SAA OLLA PERÄKÄRRYÄ

        et sanonut että B-opetusluvalla ei saa olla kärryä, tässä ero...

        Kuule, ota lisää kärpässientä. Sinun junasi tässä maailmassa meni jo. Et tule koskaan saamaan lapsia muuta kuin vahingossa ja jätät niistäkin ruokot maksamatta. Et siis tule koskaan tietämään, mitä on opettaa omaa lasta ja tajuta, että herranjestas, sehän oppii. Peruuttamaankin. Se on hieno tunne. Paljon parempi kuin sinun 5 miljoonaasi puhtaana käteen. Ymmärrät varmaan pointin.


    • nuukanikki

      Rosegarnetin neuvoja mukaellen: ryömittämistä ensin eteen, sitten taakse. Senjälkeen peruuttamista suoraan, taas eteenpäin ja jälleen taaksepäin. Sitten käskin peruuttamaan oikealle "parkkiin", kolme toistoa, sitten vasemmalle sama.

      Edistystä taidoissa havaittavissa. Ajokerrat vaan jäävät vähiin, 1-2 kertaa viikossa (töiden takia/avokki arkipäivisin pois kotoa).

      Oli tarkoitus mennä autokouluun ennen kuin hinnat nousevat (syksyllä? vai milloin?), mutta koska avokkini ei ole mikään 18wee huippuoppimiskykyinenkuudenällänyo, vaan lähes tuplasti vanhempi lukihäiriöinen, heikosti koulutettu, arkakin jne. Siksi ajattelin ensin vähän varmistella, kannattaako hommaan lähteä lainkaan!!

    • tyttökuski

      voi hakea kokemusta esim kentällä peruutella ja kattella miten se homma etenee ja mihin auto menee... tota takaikkunasta kattomista en suosittele koska silloin herästi jää seuraamatta mitä keula tekee... itse peruutan myös henkilöautoa peileistä... bussiahan =) ei voi peruuttaa takaikkunasta katsomalla joten taito on ollu pikkusen pakko hankkia..

      Kyllä se siitä menee kun ei hosu... ja peruuttelee rauhassa... kytkintä käyttäen ei kaasulla...

    • Aninka*

      ole mitenkään idenfioitu naiseen. Itse tiedän miehiä, jotka ei kertakaikkiaan osaa peruuttaa.
      Mun mielestä ajamaan opettaminen on nimenomaan autokoulun opettajan työtä, kukaan, avo tai aviomies, tms ei ole sopiva, liian läheinen, tulee hermostumisia ja sanomista molemmin puolin.

      Itse ollessani autokoulussa, 3 vuotta sitten, sitä peruutusta tosiaan harjoiteltiin.
      Samoin parkkeraamista, tasku ym. Varmaankin joka kerta, ei siksi ettei se olisi onnistunut, vaan että se menisi niin veriin, että sen varmasti osaisi.

      Tulos on se, että osaan peruuttaa, pääosin peruutan peilaistä, mutta joskus, kun on tukkoinen paikka, on järkevintä takalasin kautta.
      Jos peruuttaa peileistä, on siltikin AINA tarkistettava takaikkunasta.
      Eli peruutus on sitä, että niska pyörii kuin pöllöllä, ja ratti kääntyy ihan vaistomaisesti oikeaan suuntaan.

      Sen ratin kääntämisen oppii kun hoksaa sen auton käyttäytymisen.
      Vaikeasti hoksaavan veisin avaralle paikalle, ja sanoisin että peruutusvaide päälle, nyt mentiin. Antaisin sen oppilaan harjoitella yhden oppitunnin ihan auton käyttäytymistä, peruutusta vaikka merkien väliin.

      Pääaisa on se, että opettaja on rauhallinen, eikä huokaile tuskastuna.

      Itselle sattui tosi rauhalliset opet, ja sen verran auktoritääriset, ette tehnyt mieli kovin paljon jumpitella, paitsi pari kertaa.

      • ko

        Itse olen nuori nainen joka on kortin saanut 5kk sitten. Koskaan en ole osannut takaikkunasta katsoa ulos kun autolla perutan. Aina peilejä käyttäen. Autokoulun opettaja aina huomautti että takaikkunasta katsot ja mä heti, että en osaa. Itselle se on todella hankalaa. Ajoa on takana todella paljon kun reissaan ja muuta. Perutuksia on tullut todella paljon treenattua ja voin hyvin sanoa, että tasan kerran olen auton ojaan peruttanut. Sekin ihan pieni josta ajamalla ylös. Olen asiaan todella tyytyväinen. En ole koskaan peruttanut mitään päin. (Nyt kun tämän sanon niin seuraavaksi perutan jotain päin :D )


      • inssi'
        ko kirjoitti:

        Itse olen nuori nainen joka on kortin saanut 5kk sitten. Koskaan en ole osannut takaikkunasta katsoa ulos kun autolla perutan. Aina peilejä käyttäen. Autokoulun opettaja aina huomautti että takaikkunasta katsot ja mä heti, että en osaa. Itselle se on todella hankalaa. Ajoa on takana todella paljon kun reissaan ja muuta. Perutuksia on tullut todella paljon treenattua ja voin hyvin sanoa, että tasan kerran olen auton ojaan peruttanut. Sekin ihan pieni josta ajamalla ylös. Olen asiaan todella tyytyväinen. En ole koskaan peruttanut mitään päin. (Nyt kun tämän sanon niin seuraavaksi perutan jotain päin :D )

        Tuo kuulostaa kyllä oudolta. Minulla on ollut kortti yli 30 vuotta, enkä osaa kunnolla peileistä peruuttaa. Vain peräkarryn kanssa homma toimii jotenkin. Miten se peileistä peruutus oikein toimii, kun pitää tarkkailla kolmea peiliä, saa siinä päätä käännellä. Muutenhan jotain jää näkemättä. Kun taas kääntää päätä kerran ja katsoo takaikkunasta, niin näkee koko näkymän kerralla. Tietysti, jos on ahtaat paikat, niin välillä täytyy katsoa välyksiä peileistä, mutta kyllä itse peruuttaminen tapahtuu taakse katsomalla.

        Eikä ole muuten yhtään ojaan peruutusta eikä muutakaan osumaa.


      • Aninka*
        inssi' kirjoitti:

        Tuo kuulostaa kyllä oudolta. Minulla on ollut kortti yli 30 vuotta, enkä osaa kunnolla peileistä peruuttaa. Vain peräkarryn kanssa homma toimii jotenkin. Miten se peileistä peruutus oikein toimii, kun pitää tarkkailla kolmea peiliä, saa siinä päätä käännellä. Muutenhan jotain jää näkemättä. Kun taas kääntää päätä kerran ja katsoo takaikkunasta, niin näkee koko näkymän kerralla. Tietysti, jos on ahtaat paikat, niin välillä täytyy katsoa välyksiä peileistä, mutta kyllä itse peruuttaminen tapahtuu taakse katsomalla.

        Eikä ole muuten yhtään ojaan peruutusta eikä muutakaan osumaa.

        peruutus, peilien kautta on helppoa. Peilien kautta näkee hyvän näkymän taakse, eikä se vaadi kuin liikkuvat silmät, ja pienen päänliikkeen. Tosin se on varma, että on tarkistettava laseista sivut, "kuolleet kulmat",eli takasivulasiseista tarkistus. Taakse näkee todella hyvin peilistä.

        Itselle on tasan kerran käynyt niin, että katsoin vain peileistä, ja silloin tietysti se jalankulkija pyyhälsi jostain puskasta. Ei näkynyt peileistä. Onneksi viime hetkellä käänsin pään, ja katsoin takasivulasista.

        Varmaan se on niin, ettei siihen ole mitään kiveenkirjoitettua sääntöa, takalasista vai peileistä. Kunhan peruuttaa turvallisesti, vaaratilanteita aiheuttamatta.


      • Aninka*
        ko kirjoitti:

        Itse olen nuori nainen joka on kortin saanut 5kk sitten. Koskaan en ole osannut takaikkunasta katsoa ulos kun autolla perutan. Aina peilejä käyttäen. Autokoulun opettaja aina huomautti että takaikkunasta katsot ja mä heti, että en osaa. Itselle se on todella hankalaa. Ajoa on takana todella paljon kun reissaan ja muuta. Perutuksia on tullut todella paljon treenattua ja voin hyvin sanoa, että tasan kerran olen auton ojaan peruttanut. Sekin ihan pieni josta ajamalla ylös. Olen asiaan todella tyytyväinen. En ole koskaan peruttanut mitään päin. (Nyt kun tämän sanon niin seuraavaksi perutan jotain päin :D )

        muistikuva, että vaikka Autokoulussa aina katsottiin pelkästään takalasista, kuitenkin käskettiin myös vilkaista sivupeileistä.
        Vaikeampaa kuin peruutus, on ajaa etuperin ahtaaseen parkkiruutuun, kai mun täytyy siihenkin alkaa ajamaan peppu edellä.


        Itse olen kerran peruuttanut yhtä roskapönttöä päin, kun kortti oli ollut kuukauden. No roskis säilyi vammoitta, ja autokin.


      • inssi'
        Aninka* kirjoitti:

        peruutus, peilien kautta on helppoa. Peilien kautta näkee hyvän näkymän taakse, eikä se vaadi kuin liikkuvat silmät, ja pienen päänliikkeen. Tosin se on varma, että on tarkistettava laseista sivut, "kuolleet kulmat",eli takasivulasiseista tarkistus. Taakse näkee todella hyvin peilistä.

        Itselle on tasan kerran käynyt niin, että katsoin vain peileistä, ja silloin tietysti se jalankulkija pyyhälsi jostain puskasta. Ei näkynyt peileistä. Onneksi viime hetkellä käänsin pään, ja katsoin takasivulasista.

        Varmaan se on niin, ettei siihen ole mitään kiveenkirjoitettua sääntöa, takalasista vai peileistä. Kunhan peruuttaa turvallisesti, vaaratilanteita aiheuttamatta.

        Siis miten sinä tarkkailet kolmea peiliä pelkästään silmiä pyörittelemällä ja pienellä pään liikkeellä. Kun pyöräytät silmiäsi ja teet pienen pään liikkeen, niin silloinhan se jalankulkija juuri on siellä kolmannen peilin kohdalla. Mutta kun katsot taakse kuin pöllö, niin eipä pääse yllättämään. Ainakaan niin helposti.

        Onhan sinulle jo aika monta sattumusta kuitenkin tullut. Oliko se nyt 5 kk:n aikana. Kuulostaa vaaralliselta.


      • Aninka*
        inssi' kirjoitti:

        Siis miten sinä tarkkailet kolmea peiliä pelkästään silmiä pyörittelemällä ja pienellä pään liikkeellä. Kun pyöräytät silmiäsi ja teet pienen pään liikkeen, niin silloinhan se jalankulkija juuri on siellä kolmannen peilin kohdalla. Mutta kun katsot taakse kuin pöllö, niin eipä pääse yllättämään. Ainakaan niin helposti.

        Onhan sinulle jo aika monta sattumusta kuitenkin tullut. Oliko se nyt 5 kk:n aikana. Kuulostaa vaaralliselta.

        olla niinkuin et ymmärtäisi. Kortti mulla on ollut pian neljä vuotta.
        Tartteeko minun tulla opettemaan sulle peruutusta.

        Sulla on peilit toivottavasti molemmilla puolilla autoa, sen ulkopuolella, lisäksi on peruutuspeili siinö sun ohimos oikealla puolella.
        Kun niistä katsoo, ei nyt herraparatkoon tarvitse päätään ympäritte kääntää.
        Ja minähän sanoin että aina tarkistettava takasivulasit, ja huonosta paikasta peruutetaan takalasista katsomalla.

        Opettele ymmärtämään lukemaasi.


      • tyttökuski
        inssi' kirjoitti:

        Siis miten sinä tarkkailet kolmea peiliä pelkästään silmiä pyörittelemällä ja pienellä pään liikkeellä. Kun pyöräytät silmiäsi ja teet pienen pään liikkeen, niin silloinhan se jalankulkija juuri on siellä kolmannen peilin kohdalla. Mutta kun katsot taakse kuin pöllö, niin eipä pääse yllättämään. Ainakaan niin helposti.

        Onhan sinulle jo aika monta sattumusta kuitenkin tullut. Oliko se nyt 5 kk:n aikana. Kuulostaa vaaralliselta.

        ilman että päätä pitää kokonaan kääntää.. sen kun oppii katsomaan pienellä pään liikkeellä kaikki kohdat.. ei ole kovin vaikeaa... eikä peruuttaminen ole nopeuslaji vaan taitolaji... en koskaan "kaasuttele" kun peruutan, kytkimen käytöllä se onnistuu hienosti, eikä ole vauhti niin kova ettei kerkeisi peileistä silmiä pyörittelemällä katselemaan... ei mulla bussissa ole tausta peiliä.. mistä katsoa taakse paitsi matkustamoon..


    • Tutkittu juttu

      Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa on paljastunut, että rintasyöpä tai sydänsairaudet eivät suinkaan ole pahin uhka naisten terveydelle. Vaarallisinta naisille on nimittäin auton ajaminen. Tämä vahvistanee vanhan viisauden siitä, että naisten tulisi pysytellä visusti turvassa hellan takana.

      Tämä uutinen oli Iltalehdessä 17,6.2009

    • Naispuolinen

      Ja osaan paremmin peruuttaa kuin avokkini. Minulla ei ole edes ajokorttia ja sentään miehellä on ollut kolme vuotta ja on myöntänyt sen itsekkin, että olen parempi! ;D

      Et osaa vaan opettaa! Isäni on opettanut kolme akkaa ajamaan, eikä ole vieläkään kellään tullut kolareita/peltejä ryttyyn.

    • En ole koskaan oppinut peruuttamaan katsoen takaikkunasta, sillä ajoin ajokortin kuorma-autolla, eikä siinä ollut takaikkunaa. Eikä ole ollut työajokeissanikaan. Peileistä siis katson peruuttaessani, aina. Peruuttamisen oppiminen ei ollut lainkaan vaikeaa. Sitten vasta tuli haastetta, kun ajoin CE:n, ja olikin kaksi niveltä, mutta senkin opin isommitta ongelmitta. Tiedän monia monia miehiä joilla CE-kortti on, eivätkä osaa yhdistelmää peruuttaa.

      • nuukanikki

        ..harjoittelua edelleen, kuitenkin liian vähän viikoittain, parina iltana vajaa tunti kerrallaan.

        Parinsadan metrin pihatie menee jo yhdellä kertaa pakilla, sitten takaisin etuperin- kolmoselle asti vaihdeltu, mutta käypi ympyrät jo pikkuisen pieniksi=(

        Mutta, heti kun tulee yllättävä tilanne- "peruuta tuohon, että saat käännettyä auton eri suuntaan", pasmat sekoavat. Tuntuu välissä siltä, että "ulkoa oppiminen" astuu peliin. Sellainenhan ei liikenteessä käy.

        Siis: haasteita lisättävä, auto saatava jonnekin eri paikkaan.

        Kaikenkaikkiaan; kyllä siitä kuski voi kuitenkin tulla. Näköjään harjoittelu tehoaa.

        Ajaminen pitää tulla selkärangasta, naisillakin on sellainen, joten unohtakaa tuo provosoiva otsikkoni!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2300
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1781
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1639
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1271
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      136
      1133
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe