kirsikka

vuokki

ostin heräteostoksena itelleni kirsikan taimen, (kun sain halvalla) en vaan tiedä mikä kirsikka se on. Viimekesänä se kukki kyllä mutta kaikki kirsikat tippuivat pois ennen kun olivat kypsiä. mistä voisin saada tietoa mikäköhän kirsikka se mahtaa olla? Onko pelkkä koriste puu vai tuleekohan syötävääkin joskus?

6

1513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ravintoarvo kyseenalainen

Aika vähiin yleensä tuppaa kirsikoiden syöminen niiden kasvattajilta jäämään. Linnut niistä hyötynevät enemmän :-) Kirsikkapuut ovat kuitenkin kauniita, varsinkin kukkiessan, hapankirsikatkin jotka menestyvät pohjoisempanakin. Tuossa ainakin on joitakin kuvien linkkejä joista voisi ehkä olla tunnistuksessa apua? http://www.omenapuu.com/index_tiedostot/page0010.htm Tässä näkyy Närpiöstä kotoisin olevia keväisiä hapankirsikoita heräilemässä Etelä-Pohjanmaalla, Seinäjoen eteläosassa eilen. Enimmät ovat Arttulankirsikkaa, joukossa muutama Huvimajankirsikka. http://salamonin.kuvat.fi/kuvat/0905/kirsikkapuu6.jpg Kasvattajan suurin riski: jänisten talviset oksan- ja kuorensyöntiorgiat.

• meikäkirsikkapuista

Kuitenkin esimerkiksi Arttulankirsikan ja Huvimajankirsikan ainakin tietyssä kehitysvaiheessa meikäläinenkin erottaa toisistaan kun niitä luonnossa vierekkäin vertailee. Kuvista lajikkeen tunnistaminen saattaa olla vaikeaa?

• Vuokki

Niitä kypsiä marjoja kun ei ole vielä näkynyt niin on vaikea sanoa. Toisessa liitteessä oli kuvan 5 kirsikan oksat samanlaisessa kulmassa kun mun kirsikassa. Tässä mun kirsikassa on myös pienet valkoiset kukat (ei niin koristeelliset), jotta voisi luulla ettei se ihan koristekirsikka ole. Kukkia tuntuu tulevan aika paljon ja toivottavasti pölyttäjiä löytyy niin että edes pari kirsikkaa valmistuisi:)

• maasta se pienikin...
        Vuokki kirjoitti:

Niitä kypsiä marjoja kun ei ole vielä näkynyt niin on vaikea sanoa. Toisessa liitteessä oli kuvan 5 kirsikan oksat samanlaisessa kulmassa kun mun kirsikassa. Tässä mun kirsikassa on myös pienet valkoiset kukat (ei niin koristeelliset), jotta voisi luulla ettei se ihan koristekirsikka ole. Kukkia tuntuu tulevan aika paljon ja toivottavasti pölyttäjiä löytyy niin että edes pari kirsikkaa valmistuisi:)

Tässä on kukkiva Artukankirsikka viime keväältä

http://salamonin.kuvat.fi/kuvat/sal/kirsikkapuu.jpg

Tietääkseni Artukankirsikka on itsepölyttyvä. Huvimajan kirsikoita ole jossakin nähnyt suositeltavan pölytyksen varmistajiksi.

• analfabeetikkoko?
        maasta se pienikin... kirjoitti:

Tietääkseni Artukankirsikka on itsepölyttyvä. Huvimajan kirsikoita ole jossakin nähnyt suositeltavan pölytyksen varmistajiksi.

Onpas vaikea nimi kun sitä ei ollenkaan meinaa oppia.

• vuokki
        maasta se pienikin... kirjoitti:

Tuoltahan se mun puu nyt näyttää. Taitaa olla samaa lajia ja ehkäpä siis saan joskus jotakin satoa:) Niin Että ARTTULAN kirsikka, ihan talon nuoren isännän mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2288
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2033
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1485
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1424
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      121
      1361
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1055
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      954
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      904
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      886
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      863
    Aihe