Eläkeosiossa kilpaa kerrotaan ettei vapaaehtoisia eläkevakuutuksia kannata ottaa. Kuitenkin minulle, pienen OYn omistajalle, on vakuuteltu että sellainen kannattaisi ottaa koska sen saa yritys verovähennykseen. Yrityksellä on ylimääräistä rahaa maksaa vaikka 500e kuukaudessa tähän... mutta kannattaako? Miten osaan verrata eri tarjoajien vakuutuksia, mistä se kannattaa ottaa jos siihen päädyn. KIITOS asiallisista vastauksista ja perusteluista, jos joku viitsii nähdä vaivaa.
Vapaaehtoinen eläkevakuutus
13
1426
Vastaukset
- yrittäjämiääs
Uskon henkkoht vakuutukseen yritykseni kautta enemmän kuin yelliin. Näinollen maksan maksimisumman 8500 euroa vuodessa eläkevakuutusta ja minimiyellin. Palkansaajalle tuo eläkevakuutus ei juuri kannata.
- laskelmia en ole saannut
On tarjottu väliin liikaakin. Kukaan vapaaehtoisen eläkevakuutuksen edustaja ei ole antanut laskelmia, jotta pystyisin vertailemaan. Olen pyytänyt laskelmaa, jossa maksan yel normaalisti ja toinen laskelma olisi vapaaehtoinen eläke sekä yel minimissä. En ole koskaan saannut laskelmia. Vapaaehtoisissa eläkevakuutuksissa on yleensä raja ensimmäiset 3-5 vuotta josta maksavat. Eli kun jäät eläkkeelle saat vapaaehtoista eläkettä 3-5 vuotta ja loput yellistä. Edustajat eivät tätä itse mainitse, mutta jos osaa kysyä niin silloin sanovat. Tässä on suurin ero ja siksi en ole itse niitä ottanut.
- Vertaa.
Maksa 500e/kk sijoitusrahastolle hajautettuun pitkän tuoton salkkuun tai vaikka tallareihin. Silloin rahat ja nostot päätät sinä yksin ja tuotto on vähimmilläänkin aina enemmän kuin vakuutuslaitokselle maksaessa. Jos satut kuolemaan jää kaikki rahat vakuutusyhtiölle. Eläkevakuutukset on hölmöjä varten.
- Sepi
Jos on rahaa sijoitettavaksi niin miksi sitoisi niitä kiinni yksityiseen eläkevakuutukseen jossa aina aika iso osa maksusta menee vieläpä hallintopalkkioihin? Maksa itsellesi riittävä YEL ja sen lisäksi sijoita ylimääräiset hajautetusti, näin et sido niitä rahoja kiinni yksityisen eläkevakuutuksen ehtoihin.
- Sepin kanssa
Sepi kirjoitti:
Jos on rahaa sijoitettavaksi niin miksi sitoisi niitä kiinni yksityiseen eläkevakuutukseen jossa aina aika iso osa maksusta menee vieläpä hallintopalkkioihin? Maksa itsellesi riittävä YEL ja sen lisäksi sijoita ylimääräiset hajautetusti, näin et sido niitä rahoja kiinni yksityisen eläkevakuutuksen ehtoihin.
Täällä foorumilla todella harvoin kukaan vastaa omalla nimimerkillä, muutakuin Sepi. Ja sitä en yhtäää ihmettele, koska Sepi sun neuvot ovat olleet aina ihan huippu luokkaa... Hyvä Sepi!
- KLT ja asinatuntija
No, kannattaa pohtia oma tilanne esim. onko perhettä, omaisia ja miten haluat turvata heidän elämän? Vai itsekäs vain itselle? Entä voisiko tapaturma iskeä- riskialtis ala esim. remointointi, rakentaminen jne. --Kun olet nuo miettinyt sitten päätöksen tekoon miten saavutat parhaiten nuo äsken päättämäsi asiat: 1. Sijoitat itse - kannat vastuun itse, keräät voitot ja tappiot itse, ja tärkein sijoitettavasta rahasta olet jo maksanut verot. Sillä nyt kysyit neuvoa, omalle kohdallesi sijoitettavasta varoista. Siis ainakin palkkatuloveron arvio 30 %. Että jäisi käteen tuo 6000 euroa, bruttona siis palkka 8571 euroa ja veroja olet maksanut jo 2571 euroa. Ja jos sijoituksesi sattuu kultasuoneen maksat luovutusvoittoveroa, myydessäsi sijoituksen. 2. Oy ottaa Vapaaeht.vak. sinulle- et maksa veroja siitä vielä, eikä yritys. eli säästöä se 26 % eli 2108 euroa. Päätät itse mihin vap.ehtoinen vak. sijoittaa vaikka niin, että pääoma säilyy aina - korko tai kurssivaihtelut, päätät itse. Edunsaajan valitse itse- ota henkivak. siihen vakuutuksen kylkiäiseksi, niin jos sattuu kuolema kohdallesi, edunsaaja saa käyttöön säästöosuutesi. Kannattaa. Itsekäyttäisin kotimaisia vak.yhtiöitä, parhaimmat tiedot vak.saat. Maksat veroa eka kerran, kun eläkkeelle jäät (tai työtön 1 v) niin vakuutuksesta nostamasi rahat lisätään muihin tuloihin- veron maksat eka kertaa tästä rahasta. 3. Sijoitat rahat yritykseen, ensin pitää olla voittoa, että jää sijoitettavaa eli väh.26 % verot yritys maksaa. Sitten kun haluat isot sijoitukset itsellesi, yritys maksaa ensin myyntivoittoverot 26 % ja sitten siirto itsellesi, maksat ansiotuloveron arvio 30 % tai osinkoina pääomaveroa tms. Nämä on perusjuttuja mitä olen miettinyt ja todennut toimiviksi. Useimmat n.10 v. eläkeikään päätyvät vap.eht.vakuutukseen, koska silloin viimeistäin osaavat laskea! Parantamaan yel-turvaa vaikka sitten muutamaksi vuodeksi. Ja jos rahaa on paljon suosittelen kaikille viiden vuoden yel-tulevaisuudessa nauttijalle, maksamaan siihen kaikki rahat siihen viimeiseksi viideksi/kuudeksi vuodeksi! Kaikki edellä olevat ovat asiallisia ja todella monipuolisesti pohdittuja juttuja. Lue ajatuksella ja anna palautetta, kiitos. Miltäs kuulostavat nämä laskelmat? Asiantuntijat ja Sepi?
- ..........
Muistakaa että YEL-maksutkin ovat vähennyskelpoisia ja eläkettä niistä maksetaan hautaan asti. Lisäksi sairauspäiväraha ja yrittäjän työttömyyspäiväraha ovat verrannollisia maksettuun YELiin. Näille on ikääntyvällä yrittäjällä käyttöä Vapaaehtoisten ongelma on vielä piilossa, eli minkä verran lakisääteisiä eläkkeitä leikataan jos rinnalla on muitakin eläkkeitä. Jossain vaiheessa se leikkuri tulee kuitenkin. Itse hajautin eläkesäästämisen: maksan YELiä 4000,00 kk-palkan mukaan ja ostin yritykselle kaksion Vantaalta 100% luototuksella joka meni remontin jälkeen vuokralle.
- Yrittäjämään
.......... kirjoitti:
Muistakaa että YEL-maksutkin ovat vähennyskelpoisia ja eläkettä niistä maksetaan hautaan asti. Lisäksi sairauspäiväraha ja yrittäjän työttömyyspäiväraha ovat verrannollisia maksettuun YELiin. Näille on ikääntyvällä yrittäjällä käyttöä Vapaaehtoisten ongelma on vielä piilossa, eli minkä verran lakisääteisiä eläkkeitä leikataan jos rinnalla on muitakin eläkkeitä. Jossain vaiheessa se leikkuri tulee kuitenkin. Itse hajautin eläkesäästämisen: maksan YELiä 4000,00 kk-palkan mukaan ja ostin yritykselle kaksion Vantaalta 100% luototuksella joka meni remontin jälkeen vuokralle.
Kas, YEL-uskovainen. Käy se noinkin. Minä en laittaisi euroakaan ylimääräistä yelliin. Eduskunta sanoo kerran KOPS niin eläkettä leikataan 50% ja työikää pidennetään 5 vuodella. Rahat kiinni (jotensakkin) likvidiin omaisuuteen; rahastoihin, osakkeisiin, kiinteistöihin jne.
- KLT ja asiantuntija
.......... kirjoitti:
No, lasketaanpa vähän veroja:
Vantaalla kaksio n. 100.000 ja remonttikulut 10.000 ja varainsiirtoverot 1.6 %.
- hankintahintaa kaikki koska, ennen vuokraamista remontoit asunnon.
- Korot vähennetään sitten vuokratuloista 100 %, ja jos vuokratuloja vielä jää vuosittain, niin niistä maksat AINA 26/28 % veron, ennen kuin voit ajatella nostavasti itsellesi mitään ns. käteen. Osinkotuloa voit nostaa, mutta kun velkarahalla ostit ei jää mitää verovapaata nostettavaksi, siis palkkana, ja maksat ansiotuloveron n. 30 %.
Laskelma = no, teepä ite.
Ja mietittävää annoin kyllä, kyse oli nimenomaan ylimääräisestä rahasta tällä hetkellä. Vapaaehtoisia vakuutuksia voi maksaa tai jättää maksamatta, ei juokse korko eikä vouti perässä. Mutta jätäpä yel-maksamatta....joustamaton ja tiukka!
En ole mikään myyjä - olen KLT-asiantuntija! (palkannauttija). - KLT-tradenomi
KLT ja asiantuntija kirjoitti:
No, lasketaanpa vähän veroja:
Vantaalla kaksio n. 100.000 ja remonttikulut 10.000 ja varainsiirtoverot 1.6 %.
- hankintahintaa kaikki koska, ennen vuokraamista remontoit asunnon.
- Korot vähennetään sitten vuokratuloista 100 %, ja jos vuokratuloja vielä jää vuosittain, niin niistä maksat AINA 26/28 % veron, ennen kuin voit ajatella nostavasti itsellesi mitään ns. käteen. Osinkotuloa voit nostaa, mutta kun velkarahalla ostit ei jää mitää verovapaata nostettavaksi, siis palkkana, ja maksat ansiotuloveron n. 30 %.
Laskelma = no, teepä ite.
Ja mietittävää annoin kyllä, kyse oli nimenomaan ylimääräisestä rahasta tällä hetkellä. Vapaaehtoisia vakuutuksia voi maksaa tai jättää maksamatta, ei juokse korko eikä vouti perässä. Mutta jätäpä yel-maksamatta....joustamaton ja tiukka!
En ole mikään myyjä - olen KLT-asiantuntija! (palkannauttija).Miten se vaikuttaa taseeseen jos ottaa lainaa ja saa osakehuoneiston, eikös ne osittain kumoa toisensa.
Miksi veroja pitäisi yrittää välttää. Siinä on varaana joutua kierteeseen ettei halua tulojakaan koska niistä seuraa veroja. Veroa täytyy maksaa vain sen verran kuin taytyy - ei yhtään enempää
Kyllä yksityishenkilökin maksaa vuokratulosta verot, eihän siinä ole mitään ihmeellistä
Sitä paitsi sairauspäiväraha, työkyvyttömyyseläke- ja erikseen ostetettava yrittäjän työttömyysturva ovat ihan hyviä lisukkeita YEL:in maksajille.
Ja nähtiinhän juuri että ostoeläkkeiden työssäoloikää nostettiin pakollisten mukana. - T.Aseeton
.......... kirjoitti:
Onnittelut "hyvätaseiselle" yritäjälle, kun oli luoton vakuudet kunnossa! Tässä oli malliesimerkki yrittämisestä ja riskinotosta: laitetaan vuokralainen maksamaan 100% eläketurvasta :D
Nykyisellä asuntojen vuokra-/hintatason suhteella se on tosiaan mahdollista. Ja parhaassa tapauksessa asunnon hinta nosee nykyisestä. Halvimmalla sijoitusasunnon saat ostettua putkiremonttiin menevästä kiinteistöstä, jossa asunnot ovat joukkopaon seurauksena alennusmyynnissä. - KLT ja asiantuntija
KLT-tradenomi kirjoitti:
Miten se vaikuttaa taseeseen jos ottaa lainaa ja saa osakehuoneiston, eikös ne osittain kumoa toisensa.
Miksi veroja pitäisi yrittää välttää. Siinä on varaana joutua kierteeseen ettei halua tulojakaan koska niistä seuraa veroja. Veroa täytyy maksaa vain sen verran kuin taytyy - ei yhtään enempää
Kyllä yksityishenkilökin maksaa vuokratulosta verot, eihän siinä ole mitään ihmeellistä
Sitä paitsi sairauspäiväraha, työkyvyttömyyseläke- ja erikseen ostetettava yrittäjän työttömyysturva ovat ihan hyviä lisukkeita YEL:in maksajille.
Ja nähtiinhän juuri että ostoeläkkeiden työssäoloikää nostettiin pakollisten mukana.Mielestäni kysymys on hyvä ja ansaitsee, alkuperäisen toivomuksen mukaisesti asiallisen vastauksen.
Kysymys oli ylimääräisestä rahasta, ja siksi mielestäni vapaaehtoinen vakuutus on varsin joustava sijoitus.
1. Miten sitten vertailla eri vapaaehtoisia vakuutuksia?
- hankalaa, mutta ei mahdotonta.
- vakuutuksen myyjät myyvät omia tuotteitaan, mutta kannattaa miettiä valmiiksi mitä itse haluaa: korkosidonnaisen vai rahastosidonnaisen/osakkeisiin tms.
- suosittelen kotimaisiin vakuutusyhtiöihin sijoittamista, koska maailmalla esim. USA, jäi eläkkeensaajia viime vuonna nuolemaan näppejään...siellä kaatui systeemi muutama pankki.
YEL-vakuutuksesta saat eläkekertymää sitten loppuelämäksi sekä siihen liittyvät muut vakuutukset. Mutta kuten aiemmin kerroin, kannattaa miettiä omat riskisi ja toimialasi. Sekä maksuvalmius pitemmälle aikavälille.
Kyseessä on pieni OY, joten yritysverot ovat alhaiset, tai ainakin kannattaa suunnitella verotus kokonaisuudessaan omistajayrittäjän verotuksen kanssa. Veroja pitää aina maksaa, siinä olen aiemman kirjoittajan kanssa samaa mieltä, mutta sitä en kannata, että yritys maksaa ensin 26 % ja sitten vielä omistajayrittäjä nostamastaan osingosta tms. ansitotuloveron esim. 30 %! Näitä olen nähnyt ja tämä kannattaa muistaa kun laskee niitä veroja. Tosin 99 % kirjanpitäjistä ei laskee vain yrityksen verot ja se on siinät sitten!
Suositten asiantuntijan käyttämistä, etenkin kun pienet osakeyhtiöt eivät enää tarvitse tilintarkastajaa, ja jäävät kirjanpitäjien armoille.
- ...Taaville
Hei, mikä on takaisinmaksuuhde eri sijoitusmuodoissa - siis niissä joissa sijoitus voidaan vähentää yrityksessä ? Pitkällä tähtäimellä voisi korkokantana pitää 5%.
Siis paljonko eläkeläisenä saat per kk per sijoitettu euro 20 vuoden kuluttua ja miten pitkään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1785005Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,194397Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993107Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532952Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432892- 522511
- 271929
- 221757
- 341743
- 681741