Sokeritoukkia

Mikalon

asunnoissa! Mun mielestä on kohtuutonta joutua maksamaan vuokraa yli 800 euroa kuussa Mikalolle asunnosta, jossa vilisee sokeritoukkia joka puolella. Nämä iljetykset eivät ole pelkästään kylppärin lattialla, niinkuin yleensä. Niitä on pitkin keittiön kaappeja, leipien seassa, jauhipusseissa, hellalla, joka puolella. Olen myrkyttänyt useaan otteeseen ja siivonnut niin, että kädet ovat verillä myrkyistä. Silti niitä aina ilmaantuu uusia, huoltomiehet eivät ota kantaa asiaan, on kuulemma myrkytetty ja "niitähän on joka asunnossa". Ovatko vuokralla-asujat niin ala-arvoista sakkia, että voivat asua minkälaisessa murjussa hyvänsä? Kämppä muuten ok, mutta alivuokralaiset pitäisi saada pihalle tavalla tai toisella. Seuraavana on varmaan otettava yhteys terveystarkastajaan. Todennäköisesti sekään ei auta mitään tähän asiaan, sokeritoukathan eivät ole terveydelle haitallisia. Kuinkahan moni terveystarkastaja keittäisi aamupuuronsa ryyneistä, missä luikertelee seassa toukkia?

16

2126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toiset osaavat

Isännöitsijästä paljon kiinni miten asiat hoituu.

• Meidänkin kerrostalossa(Mikalo,rantakylä) on näitä vaeltajia/yö hiippareita. Joskus aikoinaan kyselin terveystarkastajaltakin asiaa ja sanoi, että ne on hankala hävittää ja tuskin edes onnistuu. Koko talo pitäisi myrkyttää kerralla ja munia todennäköisesti jää jonnekin kuitenkin. Meillä pysyyvät onneksi noin enimmäkseen, eteisessä ja joskus tavoittaa vaatehuoneesta sekä pesuhuoneesta. Alakerran yleisissä saunatiloissa näitä ilmestyy valaisimen kupujen sisään, joissa niitä joskus on runsaastikin. Hankala tapaus... Näitäkun löytyy varmaankin joka talosta ja asukkaiden muutojen yhteydessä kanta leviää mm. varastossa olleiden ja erityisesti pahvilaatikoiden mukana. Pyytäessä voisi varmaankin saada myrkkyä, ongelman hoitoon, ovat vaan varmaankin aika kalliita ja varsinkin noin pitemmän päälle. Kaiken lisäksi, KOKO TALO, pitäisi myrkyttää kerralla/samanaikaisesti, eli se vaatisi koko populan yhteistä tahtoa ja sitoutumista asiaan. Saas nähdä, ottaako Mikalolta kukaan "edustaja" tähän asiaa yleensäkään kantaa.... Mutta tässä linkki, itse ko "ötökästä": http://www.hyonteismaailma.fi/index.phtml?s=32

• asukas vuodesta 1990

Sokeritoukkia, vai turkiskuoriaisia. molempia löytyy monista mikkeliläisistä vuokra-asunnoista, ja tieytsi omistusasunnoistakin!!!!! Ne on tulleet jäädäkseen, ei voi mitään. Ne tulee viemäristä, jos ne on ns. sokeritoukkia. Laita palstiikkapussista tukko yöksi lattiakaivon suuaukon ja kannen väliin. Kansi ylös ja reilusti aukkoa suurempi palstikkapussin palanen aukon pälle ja kansi kiinni, niin ei tule minkäänlaista toukkaa yönaika viemäristäylös. Ja keittiössä laita poistovedenäntulpat paikilleen ja vettä painoksi, niin ei tule siltäkään.

• ex-toukkauhri

Yllä oleva on tosi fiksu neuvo. Mulla oli ennen sama ongelma. Otin yhteyttä terveystarkastajaan joka neuvoi laittamaan joka ilta viemäreihin (myös keittiöön) kloriittia lurauksen. Kysymykseeni tappaako kloriitti toukat sain vastauksen että ei, mutta ne oppivat menemään naapuriin. Liki puoli vuotta tein näin ja aamuisin oli kuolleet toukat viemärin suulla kunnes eräänä päivänä niitä ei enää ollutkaan. Elämä on ollut auvoista ja aina silloin tällöin laitan vielä kloriittia muistuttamaan toukkapataljoonalle, että naapurissa on paremmat elinolosuhteet. Nöyrin anteeksipyyntöni teille naapurit!

• pese pese pese

Pese joka ilta viemärimonttu, ja laita sinne kloridia yön ajaksi. Auttaa jonkin verran.

• faaraomuurahainen?

juttusille, niin ota näyte mukaan. Eli ota teipillä yksi mato kiinni ja vie näytille, niin varmistuu mikä se on. ps. kuvaile minkä värinen tuo toukka on, musta, harmaa, raidallinen tai muu....

• varata läpinäkyvä purkki kansi ja paperi/ohut pahvi. Ovat nimittäin aika vikkeliä, otettavaksi teipillä kiinni. Eli purkki päälle(suu aukon alle) ja sitten ujuttaa paperin/pahvin hitaasti suuaukkoon, nostaa hitaasti "paketin", kääntää purkin oikein päin, katsoo, että ötökkä on purkin pohjalla ja kansi kiinni. Thats it! Tuntuvat muuten kulkevan muuallakin kuin vain viemäreissä, mm. elementtien raoissa, kaapeli kanavissa ynm. Eli jos naapurissa on seinän takana, myrkyttää pitää molemmat asunnot jne. Haittaahan näistä on oikeastaan vasta siellä ruokakomeroissa, enemmänkin tietoisuus ötököistä on se kiusallisuuden tunne ja epäilys riittämättömästä puhtaudesta, joka ei todellakaan yksin auta, tekee vaan ihan turhaa työtä. Jos näitä alkaa vilistä kymmenittäin, olisi kyllä silloin jo viimeistään aika kaivaa se moppi esiin, silloin on jo kyllä todennäköisesti muitakin "kavereita", kuin vain sokeritoukkia.

• lll lll lll
        jussi7106 kirjoitti:

varata läpinäkyvä purkki kansi ja paperi/ohut pahvi. Ovat nimittäin aika vikkeliä, otettavaksi teipillä kiinni. Eli purkki päälle(suu aukon alle) ja sitten ujuttaa paperin/pahvin hitaasti suuaukkoon, nostaa hitaasti "paketin", kääntää purkin oikein päin, katsoo, että ötökkä on purkin pohjalla ja kansi kiinni. Thats it! Tuntuvat muuten kulkevan muuallakin kuin vain viemäreissä, mm. elementtien raoissa, kaapeli kanavissa ynm. Eli jos naapurissa on seinän takana, myrkyttää pitää molemmat asunnot jne. Haittaahan näistä on oikeastaan vasta siellä ruokakomeroissa, enemmänkin tietoisuus ötököistä on se kiusallisuuden tunne ja epäilys riittämättömästä puhtaudesta, joka ei todellakaan yksin auta, tekee vaan ihan turhaa työtä. Jos näitä alkaa vilistä kymmenittäin, olisi kyllä silloin jo viimeistään aika kaivaa se moppi esiin, silloin on jo kyllä todennäköisesti muitakin "kavereita", kuin vain sokeritoukkia.

Kannattaa ottaa todellakin selvää onko ne sokeritoukkia vai turkiskuoriaisia. Turkiskuoriaiset syövät tekstiilejä, pellavaa,puuvillaa, ym. ja mm pölyä. Viihtyvät lattialistojen alla.

• piisaa

Jos paikat on puhtaat ja kuivat niin ei niitä monta kappaletta luikertele vuoden mittaan. Viihtyyvät likaisissa ja kosteissa paikoissa. Pidä paikat puhtaana eläkä urputa. Ja pyydä spraymyrkkyä huollolta.

• kyllä

toisistaan sokeritoukan ja turkiskuoriaisen(toukan) joilla ei ole muuta yhteistä kuin ehkä muoto. Aikuinen turkiskuoriainenhan on jo aivan pienen koppiaisen näköinen, mutta sen toukka on samanoloinen kuin sokeritoukkakin. Ja paikat mä pidän kyllä puhtaana. Ehkäpä sen vuoksi toukat ovatkin hieman vähentyneet. Silloin kun muutimme, sain joka vessareissulla listiä vähintäin viisi kpl toukkia paperilla. Nyt kun jatkuvasti pesen vessan/kylppärin lattiat ja lattialistat vahvalla kloriitilla ja kaadan sitä myös viemäreihin, ovat toukat hieman vähentyneet. Olen kuullut, että samaisesta talosta on ihmisiä muuttanut pois jo kuukauden asumisen jälkeen nimenomaan toukkien takia. Toivoisin Mikalon ottavan myös kantaa asiaan, josta on huomautettu useamman kerran huoltomiehille tai isännöitsijälle. Tosin isännöitsijä on nyt vuorotteluvapaalla, oliskohan sijainen tormakkaampi. Jos vuokra on parikin päivää myöhässä, niin siihen kyllä puututaan, kyllä kai siihen hintaan luulisi kuuluvan jo jonkinlaista asiakaspalveluakin!

• ....
        kyllä kirjoitti:

toisistaan sokeritoukan ja turkiskuoriaisen(toukan) joilla ei ole muuta yhteistä kuin ehkä muoto. Aikuinen turkiskuoriainenhan on jo aivan pienen koppiaisen näköinen, mutta sen toukka on samanoloinen kuin sokeritoukkakin. Ja paikat mä pidän kyllä puhtaana. Ehkäpä sen vuoksi toukat ovatkin hieman vähentyneet. Silloin kun muutimme, sain joka vessareissulla listiä vähintäin viisi kpl toukkia paperilla. Nyt kun jatkuvasti pesen vessan/kylppärin lattiat ja lattialistat vahvalla kloriitilla ja kaadan sitä myös viemäreihin, ovat toukat hieman vähentyneet. Olen kuullut, että samaisesta talosta on ihmisiä muuttanut pois jo kuukauden asumisen jälkeen nimenomaan toukkien takia. Toivoisin Mikalon ottavan myös kantaa asiaan, josta on huomautettu useamman kerran huoltomiehille tai isännöitsijälle. Tosin isännöitsijä on nyt vuorotteluvapaalla, oliskohan sijainen tormakkaampi. Jos vuokra on parikin päivää myöhässä, niin siihen kyllä puututaan, kyllä kai siihen hintaan luulisi kuuluvan jo jonkinlaista asiakaspalveluakin!

...myrkyttää esim. Raidilla? Meillä noita ällöttäviä elukoita on myös, ei kylläkään noin paljon. Olen pari kertaa reilun viikon aikana myrkyttänyt ja en ole enää eläviä tavannut. Eli suihkutin kaikkien huoneiden listat, koska meillä ne tulevat sieltä. suihkutin eilen kyllä lavuaarit ja roskiskaapinkin, kun täältä luin että viihtyyvät siellä. Aion uusia myrkytyksen vielä monta kertaa, tuskin ne kokonaan häviävät,mutta ainakin vähenevät, toivottavasti.Kokeile ihmeessä sitä Raidia, jos se edes vähän auttaisi.

• eikä siivoaminenkaan

Onpa sulla outo käsitys siitä, että sokeritoukat viihtyvät vain likaissa ja kosteissa paikoissa. Ollessani sairaalassa huomasin niitä sielläkin kosteissa tiloissa ja kuten sinunkin tulisi älytä on sairaalassa tosi siistiä. Oikea vastaus on, että toukat elävät viemäreissä syöden viemärien pinnalta kaikkea niiden mielestä hyvää. Siitä ne sitten lähtevät retkille viemäriä myöden huoneistoihin. Ei niihin viemärissä oleviin pelkkä spray myrkky auta. Suihkuttaessasi ekat, tokat ovat jo tulossa. Ja vielä sinulle nimimerkki -Piisaa- tiedoksi, että sokeritoukkaongelma on laajana tosi vaikea ja koko kotielämää haittaava juttu. Kyllä siitä saa kysellä ja jopa urputtaa. Sananvapautta ei voi kahlita, et edes sinä. :D:D

• kaupan jauhoista!!

tiedän mikkelissä tapauksen että ne sokeritoukat on tulleet pienmyllyn jauhopussissa koko taloon! Eli voi vika olla jo itse ruokatuotteissa...silloin yhteys kauppaan!

• elliivo

Jauhokoisa yleensä tulee jauhojen ja hiutaleiden mukana kaupasta. Sokeritoukat ovat merkki kosteus/homevauriosta asunnossa. Ne viihtyvät hyvin koko asunnossa jos jossain kohtaa, esim. kylpyhuoneessa on kosteusvaurio. Moasin taloissa on monissa sokeritoukkia ja kosteusvaurioita. Olen nähnyt sellaisenkin tapauksen että kylpyhuoneen ja makuuhuoneen välisen seinän väliin oli päässyt vettä vuosikaudet. Kun makuuhuoneen seinän vieressä olevan komeron pohja avattiin alus vilisi sokeritoukkia.

• vaimaltaa

Mikalon vikako se on jos sinun ryyneissä on toukkia pidä paikat puhtaana ja heitä ryynit ulos.

• Sokeritoukat

viihtyvät kosteissa, homeisissa rakenteissa. Googlaa enemmän, luulottelet vähemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      225
      1968
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1758
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      55
      1237
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1065
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      998
    6. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      940
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      855
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      854
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      802
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      784
    Aihe