Gluteeniton ruoka

ANK10

Olemme lähdössä lokakuussa Sousseen ja majoitumme Marhaba Tour Khalef-hotelliin. Mukanamme on keliaakikko ja kysynkin muilta kokemuksia tunisialaisesta ruuasta, miten se sopii keliaakikolle. Hotellissahan on all inclusive. Ja hotellistakin olisi kiva kuulla kokemuksia.

7

767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tunisialainen ruoka

      Tunisialainen ruoka ei sovi keliaakikolle. Ja korvaavia tuotteita on todella kehnosti vaikka ostaisti sapuskat itse kaupasta. Menee varmaan paljon salaattilinjalle ja kala toki on hyvää ranskalaisten perunoiden kanssa.

      • poks poks

        Olen muutaman kerran ollut Soussessa sekä vegetaristin että keliaatikon kanssa. Käynyt heidän kanssa useissa ruokapaikoissa ja valitettavasti tunisialaiset eivät ymmärtäneet heidän "rajallisuudestaan" mitään. Maa jossa leivän hinta on säännöstelty, jotta jokaisella olisi siihen varaa, pidetään keliaatikkoja ja vegetaristeja kuoleman sairaina : ). Sinun tulee siis itse vahtia mitä syöt. Joku kysyi hygienia tasosta ja leikkuulaudoista. Olette matkalla kehitysmaahan, joten on hyvä, mikäli heillä on joka paikassa leikkuulaudat. Tunisialainen ruoka on hyvää, paljon salaatteja ja hedelmiä, varmasti jokainen löytää haluamaansa.


    • Glutenfri

      Olin pari vuotta sitten Tunisiassa all inclusive hotellissa. Siellä ainakin oli keliaakikon paratiisi pastaa,leipää ja leivoksia lukuunottamatta. Mikään sooseista ei ollut suurustettu, ja kalatkin paistettiin ilman panerointia, kasvisvaihtoehtojakin oli monia ja salaattipöytä aivan ihana. Joten jos ei kaipaa pastaa, leivoksia ja leipää(jota voi ottaa mukaan) niin suosittelen.

    • faerie

      Ei ole kokemusta kyseisestä hotellista, mutta olin viime syksynä hotelli Kantassa puolihoidolla eli hotellin illallinen kuului hintaan. Lisäkkeenä kastikkeiden kanssa oli pääasiassa kuskusta, riisiä tai pastaa. Suurustettuja kastikkeita en tainnut nähdä seisovassa pöydässä kertaakaan ja parina päivänä oli tarjolla myös jotain kasvislihapataa jossa oli perunaa. Kala paistetaan usein ilman taikinointia ja erikseen voi ravintolassa vielä varmistaa asian ja mahdollisesti pyytää paistamaan ilman. Ranskalaisia perunoita saa ravintoloista. Salaatteja oli runsaasti tarjolla hotellin illallisella ja jälkiruokapöydässä oli leivosten vaihtoehtona yleensä jäätelöä sekä hedelmiä. Aamupalalla oli erilaisia leipiä (gluteenittomia en tosin huomannut), mutta myös jugurttia oli tarjolla ja tietysti hedelmiä. Aamupalaa ajatellen voi esimerkiksi ottaa Suomesta mukaan gluteenitonta leipää, kaupoista ei ole varmaa saako sitä tai osaako pakkausselosteita lukea. Mielestäni keliaakikko pärjää Tunisiassa varsin hyvin eli mitään stressiä asiasta ei kannata ottaa.

    • gluttaaja

      Keliakiaa ei pidä sekoittaa laktoosi-intoleranssiin yms. Vaan ruokavalio on tarkka sairautta hoidettaessa.
      Ongelmahan keliaakikoilla on se että ruoan pitäisi olla valmistettu gluteenittomasti... Esimerkiksi samaa leikkuulautaa ei saa käyttää leiville ja kasviksille. Niitä ei myöskään pitäisi säilyttää eikä pistää tarjolle vierekkäin kontaminaation välttämiseksi. Eikä samaa rasvaa voi käyttää ruoanlaittoon jos siitä on voideltu jo vehnästä tms.
      Mikä lienee siis keliakian ymmärrys Tunisiassa ja hygienian taso?

    • pimpelipom1

      Gluteenittomia tuotteita saa esimerkiksi kaikista Monoprix-kaupoista, joten Suomesta niitä ei tarvitse kantaa.

      Hygieniataso on alhainen ja kontaminaatioriski todellinen. Arkijärjellä pärjää kuitenkin ihan hyvin.

    • Köttbullar

      On . Miksi viikon matkalla pitäisi saada gluteenitonta leipää/suurustettua kastiketta?
      Tunisia on tulvillaan tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, lihaleikkeleitä, kanaa, kalaa, jogurttikastikkeita, perunaa useissa muodoissa, haudutettuja vihanneksia-siis kaikkea.
      Itse olen ravintolassa työssä ja todellakin todellakin ärsyttää kun joku alkaa kinuamaan ja yleensä myös seuralainen (niin kuin tämänkin jutun aloittaja) : meillä pitää olla gluteenitonta leipää meillä pitää olla gluteeniton kakku! Leipää ei ole pakko syödä-miksi tehdä omasta vaivastaan numero? Jos ei ole kakkua ei ole kakkua-ei siitä kummene huutelemalla-tulee vain turhaa harmia juhlien tilaajalle ja keittiöön. Usein keittiöstä tuodaan jäätelö tai voit itse vaikka tilat
      a liköörin.
      Parasta kun itse otat sitä mistä näkee ettei ole jauhoja ja olet hyvällä tuulella.
      Yksi matkan jujuista onkin se että syödään paikallisia herkkuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe