Tässä on tullut mietittyä, josko veneeseen sais läppärille järvikartan ja gps:llä selville missä mennään. ;) Onko kukaan kokeillut moista? Eli ihan Suomen sisävesille kalastuskäyttöön. Millä ohjelmalla, ja oliko gps-palikka irtonaisena vai läppäri kytkettynä gps-kaikuun?
Läppäri + gps??
35
5623
Vastaukset
- sddkkd
Ihan ensiksi kysymys, millainen veneesi on? Läppäri vaatii käytännössä sisäohjaamon,ulkoohjaamossa tai ht-katteen alla se kastuu ennemmin tai myöhemmin. Paras vaihtoehto on GPS-plotteri.
- aiheen aloittaja
No siis juu, tietenkin katettu vene ois paras läppärille. Toisaalta, järvi on vieressä...eikä sinne kauheesti sateella tai tuulella hingu muutenkaan. :) Sitä lähin kyselemään, että onko yleensäkään olemassa sisävesille järvikartastoo tai ohjelmaa? Netistä ei meinaa millään löytyä keneltäkään kokemusta. (tai sit mun google ei löydä oikeita sivuja) ;)
- hulluenska
aiheen aloittaja kirjoitti:
No siis juu, tietenkin katettu vene ois paras läppärille. Toisaalta, järvi on vieressä...eikä sinne kauheesti sateella tai tuulella hingu muutenkaan. :) Sitä lähin kyselemään, että onko yleensäkään olemassa sisävesille järvikartastoo tai ohjelmaa? Netistä ei meinaa millään löytyä keneltäkään kokemusta. (tai sit mun google ei löydä oikeita sivuja) ;)
Saattaisi olla jopa koneessakin kun tuli piraatteja kopiotua. Ei niitä googlelta saa. täytyy venekaupasta ostaa tai tuntea hakkeri tai joku himo lataaja. Siellä niitä karttojakin ollut jaossa. Sitten vaan se gps laite kiinni kannettavaan ja menoksi
- ...mutta kannattaako
kyllähän veneeseen saa suht helposti läppärin, joka näyttääkartalta missä mennään. Vaihtoehdot riippuvat paljon veneestä ja käyttötarkoituksesta. Parhaiten viritelmä sopii hytilliseen rauhallisesti kulkevaan veneeseen. Auringon paistessa näytöt tummuvat joskus lukukelvottomiksi, hiirellä ohjaus on nopeissa veneissä mahdotonta, akku kestää kirkkaalla näytöllä vain hetken, jos skannaat omia (ilmaisia) karttoja ovat kordinaatit vähän sinneppäin... Jos rakennat viritelmän jo olemassa olevan läppärin päälle tarvitset USB väylään kiinnitettävän GPS:n. Langattomat ovat epävarmempia ja tarvitsevat erillistä sähköä. Sitten ohjelmisto, Loisto on erinomainen, mutta maksaa. SeaClear on ilmainen, mutta kartat täytyy etsiä tai skaannata itse. Muitakin ohjelmia löytyy netistä. Normi PC on aika herkkä kovalle kohtelulle. Kiinnitys kannattaa miettiä veneen mukaan. Esim kuminen alusta ja kuminauha kiinnitys. Ota PC kerran mukaan veneeseen ja testaa sen normaalia käyttöä. Jos homma onnistuu niin sitten vaan rakentamaan :-)
- aiheen aloittaja
Kiitoksia! Kerrankin tältä sivustolta saa asiallisen vastauksen. :) Tuossa oli ihan hyviä pointteja, joita täytyy vielä miettiä. Tarkoitus olisi ottaa "miniläppäri" veneeseen ja tosiaan ihan rauhallisesti vetouistelun parissa pitää karttaa ja gepsiä matkassa...mahdollisesti tehdä merkintöjä pidemmällä uistelusessiolla jne. Ohjelmat mitä itse olen löytänyt etsiessäni, ovat olleet hinnaltaan jo enemmän kuin plotteri tulisi maksamaan, joten siinä tapauksessa kannattaa läppäri tosiaan unohtaa kokonaan. Jos tätä joku läppäriä plotterina käyttänyt lukee, niin kokemuksien kertomisesta olisin kiitollinen. :)
- Käyttänyt
Kiitoksia! Kerrankin tältä sivustolta saa asiallisen vastauksen. :) Tuossa oli ihan hyviä pointteja, joita täytyy vielä miettiä. Tarkoitus olisi ottaa "miniläppäri" veneeseen ja tosiaan ihan rauhallisesti vetouistelun parissa pitää karttaa ja gepsiä matkassa...mahdollisesti tehdä merkintöjä pidemmällä uistelusessiolla jne. Ohjelmat mitä itse olen löytänyt etsiessäni, ovat olleet hinnaltaan jo enemmän kuin plotteri tulisi maksamaan, joten siinä tapauksessa kannattaa läppäri tosiaan unohtaa kokonaan. Jos tätä joku läppäriä plotterina käyttänyt lukee, niin kokemuksien kertomisesta olisin kiitollinen. :)
läppärin käyttö kunhan vain hankit sopivan kartta ohjelman jonka saat toimimaan läppärissä (esim. Meri-CD jos järveltäsi on tehty sellainen) Ja lisäksi joku pieni GPS-mokkula joka sopii läppärisi liitäntöihin esim. USB. sopii hyvin BU-353 on vesitiivis GPS-vastaanotin jonka voi helposti yhdistää tietokoneeseen USB-liittimen kautta. Et kertonut mille järvelle haluaisit systeemisi? joten en voi tietää silloin kartoistakaan.
- Testeri
Gps mokkula Bu-353 läppärin usb:hen (HP omnibook 6000) ja veneily Cd, tupakansytytinlaturi Deltaco. Ajettiin juuri Savonlinnasta Kuopioon ja hyvin toimi. Veneilycd:ssä on ohjelma mukana, ja se löysi kepsin heti ja lätkäisi veneen kartalle. Ei tartte tosiaankaan olla nörtti näin käyttäjäystävällisen virityksen kanssa.
Gps Bu-353 Cruzbrokerilta n. 35 e
Tupsyt laturi Cruzbrokerilta n. 35 e ja
Veneilycd Savonlinna-Kuopio 65 e.
Suosittelen.
- kuuklelta
Tällä palstalla on asiaa käsitelty monet monituiset kerrat. Käytä hakua niin saat muitakin viestejä kuin näitä "hanki plotteri"-juttua. Itse käytän SeaClear-ohjelmaa miniläppärissä ja Bluetooth-GPS kertoo paikan. Osittain itse skannattuja karttoja on käytössä ja niiden tarkkuudessa ei ole mitään moittimista. Pimeässäkin pystyisi ajamaan laituriin, mutta toki silloin käytetään valonheitintä ja tähystystä kuten muutenkin rantojen lähellä uisteluhommissa.
- etitty
...mutta oikeita hakusanoja ei ilmeisesti oo tullut keksittyä, koska järkeviä vastauksia ei löytynyt. Tälle palstallekin laitoin vähän varauksella, koska yleensä täällä saa kaikkea muuta kuin asiallisia vastauksia. :P Pyhäjärvellä(tre) siis olis tarkotus uittaa vehkeitä. Kiitoksia kuitenkin tähänastisista asiallisista vastauksista. :) Täytyypä ruveta tarkemmin tsekkaileen tuota seacrestiä, jos siitä löytyisi varteenotettava vaihtoehto.
- ettäsellasta
etitty kirjoitti:
...mutta oikeita hakusanoja ei ilmeisesti oo tullut keksittyä, koska järkeviä vastauksia ei löytynyt. Tälle palstallekin laitoin vähän varauksella, koska yleensä täällä saa kaikkea muuta kuin asiallisia vastauksia. :P Pyhäjärvellä(tre) siis olis tarkotus uittaa vehkeitä. Kiitoksia kuitenkin tähänastisista asiallisista vastauksista. :) Täytyypä ruveta tarkemmin tsekkaileen tuota seacrestiä, jos siitä löytyisi varteenotettava vaihtoehto.
itselläni on ollut vuodesta 2006 läppäri veneessä,aluksi vanha ibm t600,ja siinä seaclear ,on toiminut ihan hyvin,joissakin paikoissa on heittoa,ei uskalla ajella ihan karikoiden vierestä,mutta kertaakaan ei ole menty kiville läppärin takia,muuten kyllä pari kertaa,kartat on skannattu merikartoista,ja tampere virrat on meri cd:llä,ja turun saaristo,olisin hankkinut sähköiset kartat hämeenlinna-tampere,mutta ei ole ainakaan virallisia karttoja,jotka sopisivat seacleariin.
Nyt hankin vähän uudemman läppärin,mutta en ole vielä päässyt kokeilemaan,kun on toi veneen remontti vielä kesken,ja vanha vene myynnissä.
Eli,mulla on toiminut oikein hyvin toi yhdistelmä,myös Pyhäjärvellä,ja jos ei ole saatavilla skannattua karttaa,niin toinen vaihtoehto on hakea kartat vaikka karttapaikalta,ei kyllä taida olla luvallista.
Vene on pieni cabiinivene ,Hurrican,eikä koskaan läppäri ole päässyt kastuun. - Bukh
Voisitko kertoa lisää tuosta skannauksesta. Kokeilin SeaClear ohjelmaa ilman tarkempia karttoja AIS vastaan ottimen takia. Voi ilmeisesti siirtää myös mericd karttoja.
- heh
Bukh kirjoitti:
Voisitko kertoa lisää tuosta skannauksesta. Kokeilin SeaClear ohjelmaa ilman tarkempia karttoja AIS vastaan ottimen takia. Voi ilmeisesti siirtää myös mericd karttoja.
MeriCD-karttoja voi käyttää. Muistaakseni pitää konvertoida MapCalilla wci-formaattiin ja tallentaa ohjeen mukaan ja se on siinä. Kalibrointia ei tarvita.
Skannaus tarkoittaa sitä, että otetaan paperikartta ja läiskäistään skanneriin, joka tekee siitä digitaalisen tiedoston, esim. .jpg-formaatissa. Sitten tiedostolle annetaan MapCal-ohjelmalla kolmeen pisteeseen koordinaatit eli suoritetaan kalibrointi. Lopuksi tallennetaan ja kerrotaan ohjelmalle uudesta karttatiedostosta ohjeen mukaisesti.
Itse käytin A0-kokoisen kartan painotalossa skannattavana. Maksoihan se, mutta tuli hieno tiedosto.
- ettäsellasta
Vielä lisäys tohon edelliseen,itse aloitin tuolta Porin navigaatioseuran sivuilta,siellä on hyvät ohjeet,ja sieltä saa suomenkielisen käyttöohjeen seacleariin.
Ja vielä tosta gps anturista,niin mulla on sellanen huutonetistä hankittu jonkun vanhan gsm puhelimen anturi,joka on johdotettu läppäriin sopivaksi,nyt kun ostin uuden(vanhan)läppärin,jouduin muuttamaan virransyötön ps/2 littimestä usb liittimeen sopivaksi,mutta se on ihan sama mistä sen 5v ottaa.
Jos olet hankkimassa miniläppäriä,niin siihen sopivia gps vastaanottimia löytyy kyllä helposti,itse halusin kytkeä gps:n sarjaporttiin,mutta sellasta ei nykyisissä läppäreissä taida olla,on kuulemma varmempitoiminen?
Yksi vaihtoehto ,on hankkia autonavigaattori ja siihen maastokartta,toimii kyllä,mutta eivät ole varsinaisia merikarttoja.
Mulla on varalaitteena Garmin nuvi200 navigaattori ja Suomi Pro kartta,jonka hankin verkkokaupasta n.190€ ,siinä näkyy myös väylät ,merimerkit ja kivet vesillä,mutta mainoksessa on ,että"voi varauksella käyttää vesillä",mutta niin on kaikkien noiden sähkösten vempaimien kanssa.
On tosi helppo käyttää ,mutta ei ole niin monipuolinen kuin plotteri tai läppäri.- aloittaja
Viimeisimmän viestin lähettäjä, olisiko mahdollista käydä sähköpostilla keskustelua muutamasta askarruttavasta asiasta? :)
Tänne ei virallista sähköpostia viitsi julkaista, joten laitetaan tuommoinen roskapostiosoite. Yritän vilkaista sitä päivittäin, josko lukisit vielä tätä ketjua ja ottaisit yhteyttä.
Sähköposti: [email protected] - ettäsellasta
aloittaja kirjoitti:
Viimeisimmän viestin lähettäjä, olisiko mahdollista käydä sähköpostilla keskustelua muutamasta askarruttavasta asiasta? :)
Tänne ei virallista sähköpostia viitsi julkaista, joten laitetaan tuommoinen roskapostiosoite. Yritän vilkaista sitä päivittäin, josko lukisit vielä tätä ketjua ja ottaisit yhteyttä.
Sähköposti: [email protected]Minkälaisia tietoja haluaisit lisää,voisin laittaa sähköpostia,kun tietäisin vähän enemmän mitä haluaisit tietää,vaikka ihan harrastelija olen minäkin,niin voin kyllä vastailla,jos siitä on hyötyä.
Itse kävin kokeilemassa omaa "uutta" läppäriä vesillä,kun kävin testaamassa vanhaa venettäni ennen myyntiä,hyvin tuntui kaikki toimivan
Veneeni ostaja innostui tosta mun varalaitteestani (autonavigaattori,ja siinä suomi pro maastokartta),niin paljon,että sanoi hankkivansa itselleen sellaisen.
- kumpparikippari
Unohda läppäri. Se ei kestä. Osta käsigepsi. Se on erittäin käyttökelpoinen kuvailemaasi tarkoitukseen. Itse käytän sellaista kumiveneellä liikkuessani.
- on huippu
Minulla meri CD ja GPS sekä ikivanha läppäri sarjaportilla . Kallavedellä kartat pitää melko hyvin paikkansa. En vaihda plotteriin.
- enkä vaihda minäkään
on huippu kirjoitti:
Minulla meri CD ja GPS sekä ikivanha läppäri sarjaportilla . Kallavedellä kartat pitää melko hyvin paikkansa. En vaihda plotteriin.
oikeata meininkiä, mullakin on vanha läppäri, jossa Sea Clear, sarjaportissa kepsi ja kartat B,C,D JA E. Eikä parempaa plotteria voi olla
- Pyhäjärvelle
enkä vaihda minäkään kirjoitti:
oikeata meininkiä, mullakin on vanha läppäri, jossa Sea Clear, sarjaportissa kepsi ja kartat B,C,D JA E. Eikä parempaa plotteria voi olla
elektronista karttaa? Eli Tampere - Hämeenlinna.
- läppäristä ei näy auri
enkä vaihda minäkään kirjoitti:
Alue-, sektori-, syvyys- ja väylän lisätietojen tallentamine puuttu läppäristä.
Läppäristä ei näy mitään aurinkoisella säällä 99% ohjaamoista. - prosenttiin
läppäristä ei näy auri kirjoitti:
Alue-, sektori-, syvyys- ja väylän lisätietojen tallentamine puuttu läppäristä.
Läppäristä ei näy mitään aurinkoisella säällä 99% ohjaamoista.paattini kuuluu siihen yhteen
- marinerffff
Ei sovi ainakaan 15-->> solmun vauhtiin kun on hieman tuulta. Jos puhutaan veneistä noin 1500kg, eli laptop ei kestä. Saahan sen varmaan telakoitua hyvin esim. laittamalla erillisinen näytön ym.
Vaikka kestäisi niin se käynnistäminen ja muu siihen liittyvä: windows ym. ei helvetti ei ei, jos on vähäkin kokemusta veneilystä tässä venekokoluokassa niin en kannata leikkiä (olen kokeillut). Muistan kerran kun oikeasti olisin tarvinnut GPS:n apua, oli piemä ja tuuli aikaa kovaa (vaasan rannikkoa). Käynnisin laitteet jo hyvissä ajoin ennen lähtöä mutta eiköhän se tietokone alannut temppuilemaan ja en saanut sitä millään toimimaan...
Plotteri toimii aina varmemmin.
Johonkin puttari veneeseen laptop on varmaan hyvä!- veneessä
Eilen oli Dell'n läppäri käytössä reitillä Lohusalo-Porkkala . Tuuli 8-9m/s sw-w ja mtkanopeus 20-21kn. Lähtö 14:24 ja Sommarön kohdalla 16:01
- Kunnon ohjaamo
Kunnon ohjaamot ovat todella harvinaisia.
Ei ole tullut vastaan yhtäkään sellaista edes puttararia, josta näkisi läppärillä.
- -Mika-
Käyttötapa ratkaisee toimivuuden. Jos haluaa ajaa kovaa ja seurata vaan plotterinnäyttöä, ei homma onnistu. Jos ajaa hissukseen ja navigoi pääasiassa paperikartalla ja hakee välillä vaan "uskonvahvistusta" sisällä kajuutassa olevasta läppärinnäytöstä niin kyllä onnistuu. Läppärin voi tietysti sijoittaa myös niin, että sumussa ja pimeässä sen näkee ajopaikalta, vaikka se olisikin kajuutassa...
Itse käytän läppäriä siten, että se on sisällä ja siitä haetaan vaan välillä varmistus oletetule sijainnille/suunnalle. Ja olen käyttänyt jo pitkään. Eka läppäri oli Toshiba satellite, käyttis Win 95 ja ohjelmana Meri-CD. Tuo oli siitä hyvä kone, että toimi suoraan veneen akusta, vaikka valmistaja ilmoitti jännitetarpeeksi 16 volttia.
Nykyin en kone on IBM T42 ja sekin toimii suoraan 12 voltilla, ei tosin lataa akkuaan sillä jännitteellä. Mutta moottoriveneessä on aina latausta, joten erillinen 12->16 voltin invertteri toimii hyvin ja vie vain vähän enemmän sähköä.
Ohjelmina ole käyttänyt alkuun Meri -CD:tä, sittemmin Oziexploreria ja SeaClear -ohjelmaa, joka on maksuton ja hyvä. Nykyään käytän Tsunamis -ohjelmaa, kun siinä on koko maailman merikartat ja kuljen muuallakin kuin saaristomerellä...
GPS-laitekin on vaihtunut moneen kertaan. Alkuun oli Magellan Tracker, jossa NMEA-lähtö. Myöhemmin GPS-"hiiri", joka kytkettiin läppärin sarjaporttiin. Välillä oli Bluetooth -liitännällä oleva erillinen GPS-laite, välillä jopa osittain itse tehty laite (ostin vain piirilevyn, jossa GPS:n sielu ja tein loput itse). Nykyään halpa USB-liitäntäinen 12 kaqnavainen ja tikkuaskin kokoinen GPS-"hiiri". Taisin tuon viimeisimmän ostaa Claes Olssonilta kuudella kympillä.- tytyväinen
ajeltua läppärikartalla ja kiinteällä Furuno kepsillä vsta -02 alkaen, vuoden verran Meri-CD:llä, mutta kun Sea Clear tuli tietoisuuteeni, niin sillä on siitä saakka ajeltu. Ensin oli F-S 400 MHz:n kone, joka toimi hyvin, mutta vaihdoin sen kiinteään pikkukoneeseen ja kiinteään, 15" näyttöön, jolla näkyi TV. Kyseinen systeemi meni veneen mukana, kun myin sen. Hain etelä-Ruotsista veneen,jossa oli C-80 tutkaplotteri, kun en hänestä tykännyt, niin Tjärvenin kohdalla kaivoin läppärin esiin ja laitoin 8 kanavisen Navibe-mokkulakepsin katolle ja ajoin yötämyöten yli Ahvenan meren, Lemlandin alapuolelta Longnäsin itäpuolelle nukkumaan. Hankin siihen veneeseen taas kiinteän Furunon ja vanhan HP:n 650MHz:n läppärin, mutta varmistuksena olen katsellut"maailmalta" Naviben gm 720 Sirf III mokkula-kepsiä, joka ottaa sateliitit veneen sisäpuolelta, hinta oli jossain kioskissa 19€ postit. Samassa paikassa oli USBiin työnnettävä GPS, ehkä päädyn sellaiseen, http://www.buygpsnow.com/Canmore-GT-730F-USB-GPS-Dongle-with-A-GPS-Support__1037.aspx , hinta jää ehkä posteineen alle 45€, joka on tullittoman ulkomaaostoksen raja. Ajotunteja on tullut parisataa vuosittain 9-14 s nopeudella, eikä yhtään kertaa ole tietokone hajonnut, ainoastaan invertterin virtajohdon miinus katkesi kerran liittimen juuresta, vaihdoin tupsyt-laturin tilalle, siksi aikaa kun korjasin sen johdon. Eikä kiintolevyjäkään ole hajonnut, vaikka nuo plotteri-ihannoitsijat niin väittävät tapahtuvan. Ainoastaan nopeisiin pikkupaatteihin läppäri ei ehkä sovellu, rynkyttämisen takia. Kiva on katsella normaalia merikarttaa kaikkine tietoineen ja halvalla, vai eikö se ole sen takia hyvä, kun se on niin halpa.
- ht vene
tytyväinen kirjoitti:
ajeltua läppärikartalla ja kiinteällä Furuno kepsillä vsta -02 alkaen, vuoden verran Meri-CD:llä, mutta kun Sea Clear tuli tietoisuuteeni, niin sillä on siitä saakka ajeltu. Ensin oli F-S 400 MHz:n kone, joka toimi hyvin, mutta vaihdoin sen kiinteään pikkukoneeseen ja kiinteään, 15" näyttöön, jolla näkyi TV. Kyseinen systeemi meni veneen mukana, kun myin sen. Hain etelä-Ruotsista veneen,jossa oli C-80 tutkaplotteri, kun en hänestä tykännyt, niin Tjärvenin kohdalla kaivoin läppärin esiin ja laitoin 8 kanavisen Navibe-mokkulakepsin katolle ja ajoin yötämyöten yli Ahvenan meren, Lemlandin alapuolelta Longnäsin itäpuolelle nukkumaan. Hankin siihen veneeseen taas kiinteän Furunon ja vanhan HP:n 650MHz:n läppärin, mutta varmistuksena olen katsellut"maailmalta" Naviben gm 720 Sirf III mokkula-kepsiä, joka ottaa sateliitit veneen sisäpuolelta, hinta oli jossain kioskissa 19€ postit. Samassa paikassa oli USBiin työnnettävä GPS, ehkä päädyn sellaiseen, http://www.buygpsnow.com/Canmore-GT-730F-USB-GPS-Dongle-with-A-GPS-Support__1037.aspx , hinta jää ehkä posteineen alle 45€, joka on tullittoman ulkomaaostoksen raja. Ajotunteja on tullut parisataa vuosittain 9-14 s nopeudella, eikä yhtään kertaa ole tietokone hajonnut, ainoastaan invertterin virtajohdon miinus katkesi kerran liittimen juuresta, vaihdoin tupsyt-laturin tilalle, siksi aikaa kun korjasin sen johdon. Eikä kiintolevyjäkään ole hajonnut, vaikka nuo plotteri-ihannoitsijat niin väittävät tapahtuvan. Ainoastaan nopeisiin pikkupaatteihin läppäri ei ehkä sovellu, rynkyttämisen takia. Kiva on katsella normaalia merikarttaa kaikkine tietoineen ja halvalla, vai eikö se ole sen takia hyvä, kun se on niin halpa.
Ostin pari vuotta sitten huutonetistä Fujitsu Siemens Lifebook, jossa 10 tuuman kosketusnäyttö. Se on ollut näppäränkokoinen kapistus ja kulkee helposti mukana.
Ongelmina voisin luetella heikko näkyvyys kirkaassa auringonpaisteessa ja läppärin kiinnitys.
On ollut hintaansa nähden kuitenkin hyvä ratkaisu.
- -MML-
Hei saako tätä MML:n karttaa hyödynnettyä GPS:n ja esim. Seaclearin kanssa? Koko ruudulla tuo kartta näyttää hyvälle ja siitä löytyy järvi kuin järvi.
http://www.paikkatietoikkuna.fi/web/fi/kartta?zoomLevel=9&coord=290754.75 6864876.25&mapLayers=75_1_2_3_76_4_5_6_7 100 !default!- shi9p
Tuosta linkostä en tiedä mutta Kansalaisen Karttapaikka ja Retkikartta sivuilta voi siirtää karttoja Seacleariin. Ohjeet täältä, vaatii Python softan pc'lle.
http://olammi.iki.fi/sw/fetch_map/ - nduur
shi9p kirjoitti:
Tuosta linkostä en tiedä mutta Kansalaisen Karttapaikka ja Retkikartta sivuilta voi siirtää karttoja Seacleariin. Ohjeet täältä, vaatii Python softan pc'lle.
http://olammi.iki.fi/sw/fetch_map/on ohjeet, http://www.porinnavigaatioseura.fi/3/koulutus/index.html , joka löytyy. kun klikkaat vas reunasta projektit. Voit ajaa vaikka puhelin luettelon kartalla, kun muutat ne SRW-kartoiksi
- Motari
nduur kirjoitti:
on ohjeet, http://www.porinnavigaatioseura.fi/3/koulutus/index.html , joka löytyy. kun klikkaat vas reunasta projektit. Voit ajaa vaikka puhelin luettelon kartalla, kun muutat ne SRW-kartoiksi
Niin onpahan harvinaisen hyvä viestiketju. Ajettuani saman kesän (2007) aikana 2 kertaa karille (hiljaa, ja aivan omaa syytäni =vetolaite uusiksi), investoin 2 K€ hyvään 7" monitoimiplotteriin. En myöskään pysty takaamaan 100% suojaa pc'lle. Käytän normaalia merikorttia reitin seurannassa.
- -MML-
shi9p kirjoitti:
http://olammi.iki.fi/sw/fetch_map/Kiitos hyvästä linkistä. Muutaman kartan latasin tuolla Fetch mapilla. Ohjelma teki png-kuvatiedoston ja map-tiedoston, jotka suoraan muunsin Seacleariin MapCal_2.exe:llä.
Pienempi kartta muuntui ongelmitta, mutta suurempaa avatessa MapCal_2:lla ohjelma ilmoittaa "Stream read error". Ohjeesta ymmärsin, että koko saa olla jopa 32767 x 32767 ja oma kartta on huomattavasti pienempi.
Onko mitään hyvää taktiikka, jolla Fetch mapilla saisi suurenkin järven alueen haettua sopivissa palasissa tai suuren kartan kalibrointi tietoineen jaettua pienempiin paloihin, jotta ne saisi syötettyä Seacleariin ilman virheilmoituksia? - dshui
-MML- kirjoitti:
Kiitos hyvästä linkistä. Muutaman kartan latasin tuolla Fetch mapilla. Ohjelma teki png-kuvatiedoston ja map-tiedoston, jotka suoraan muunsin Seacleariin MapCal_2.exe:llä.
Pienempi kartta muuntui ongelmitta, mutta suurempaa avatessa MapCal_2:lla ohjelma ilmoittaa "Stream read error". Ohjeesta ymmärsin, että koko saa olla jopa 32767 x 32767 ja oma kartta on huomattavasti pienempi.
Onko mitään hyvää taktiikka, jolla Fetch mapilla saisi suurenkin järven alueen haettua sopivissa palasissa tai suuren kartan kalibrointi tietoineen jaettua pienempiin paloihin, jotta ne saisi syötettyä Seacleariin ilman virheilmoituksia?Fetc_map'lla han haetaan alue ilmoittamalla halutun ruudun keskipisteen koordinaatit , ruudun koko x ja y km ja mittakaava. Retkikartasta tulee 'vähemmän' dataa. Hain Porvoon saaristosta 1:5000 mitakaavalla useita n 12x12km ruutuja, Ohjelma latasi jopa yli 1000 tiedostoa/haku.
Alla olevat kartat siirtyvät ongelmitta SC'hen
c:\python26\python fetch_map.py Alajarvi 62,59.444 23,57.791 25.0 25.0 1:50000
c:\python26\python fetch_map.py -s rka Pernaja 60,25.5276 26,02.0832 12.0 12.0 1:5000 - pallopaavo
dshui kirjoitti:
Fetc_map'lla han haetaan alue ilmoittamalla halutun ruudun keskipisteen koordinaatit , ruudun koko x ja y km ja mittakaava. Retkikartasta tulee 'vähemmän' dataa. Hain Porvoon saaristosta 1:5000 mitakaavalla useita n 12x12km ruutuja, Ohjelma latasi jopa yli 1000 tiedostoa/haku.
Alla olevat kartat siirtyvät ongelmitta SC'hen
c:\python26\python fetch_map.py Alajarvi 62,59.444 23,57.791 25.0 25.0 1:50000
c:\python26\python fetch_map.py -s rka Pernaja 60,25.5276 26,02.0832 12.0 12.0 1:5000kertokaa mitä järkeä on käyttää tota Seaclearia kun meri CD toimii ilman tota ohjelmaa
ja säästyy vaivaa pelata noitten karttojen kanssa.
itsellä ollut läppäri ja meri cd käytössä jo 6 vuotta ja sama läppärin on kestänyt
20 solmun menoa niin tyvelleä kuin rytinässä. - heh62
pallopaavo kirjoitti:
kertokaa mitä järkeä on käyttää tota Seaclearia kun meri CD toimii ilman tota ohjelmaa
ja säästyy vaivaa pelata noitten karttojen kanssa.
itsellä ollut läppäri ja meri cd käytössä jo 6 vuotta ja sama läppärin on kestänyt
20 solmun menoa niin tyvelleä kuin rytinässä.MeriCD:n käyttöjärjestelmä eli man/machine interface on niin h***etin alkeellinen. Esimerkki: Haluan zoomata karttaa ulos ja takaisin sisään, MeriCD:ssä yritän hiirellä hakea laatikosta työkalun ja sitten saan zoomauksen ulos ja toisella työkalulla sisään. Keikkuvassa paatissa lähes mahdotonta. SeaClearissa painan Ctrl-x tai Ctrl-z. Jne. jne.
Olen ostanut muutaman MeriCD:n mutta siirryin SeaCleariin ja olen tyytyväinen.
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4022122Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek121949Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501405Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821049Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel56965Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402948Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä39818- 56789
- 75760
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70734