Merihädässä

ayhis

Minulle uusi vene (Finmar SeaCabin -78) laitettiin vesillä viikko sitten ja nyt kokeiltiin menoa neitsytmatkalla. Moottori Volvo Penta AQ130(Amazon B20?) hyrräsi ihan kivasti tyhjäkäynnillä. Satamasta päästyämme laitoin kaasua ja kuului kilahdus ja moottori sammui. Kokeilin saada uudestaan käyntiin..ei lähde..startti pyöritti moottoria ihan hyvin. Avasin moottoritilan kopan ja sieltä pöllähti muhkeat savut/pakokaasut. Äkkiä kiinni ettei leimahda tuleen ja sammutin valmiksi vierelle. Odottelin vähän aikaa että miten käy. Savu hälveni ja uskalsin avata moottoritilan. Moottoritilassa oli vettä 10cm. Sitä tuli norossa jostain moottorin takaosasta kilven alaosasta. Apuva! Siinä vaiheessa ajattelin että nyt on hätä..merihätä. Veneitä ei näkynyt missään ja vaimokin alkoi hätääntyä. Mela käteen ja aloin meloa lähimmän saaren suuntaan..toivotonta. Ei 1000 kg liiku melomalla. Onneksi väylällä oli liikennettä ja ystävällinen 5 hengen perhe otti meidät hinaukseen ja päästiin lähtösatamaan takaisin. Hinaaja oli kuulemma 20 vuoden aikana pelastanut yhden aikaisemmin..ja koputti päätä. Satamassa naapuriveneen expertti tuli katsomaan Volvo Penta AQ130 kuntoa: Mistään ei vuotanut mitään. Pilssivesi oli tullut pakoputken kumiosan reiästä..sinne mahtui parikin sormea. Totesi, että yksi pytty ei saanut kipinää. Virranjakajalta johto oli erilainen kuin 3 muuden. Myöskin toisen kaasarin (Strömberg) öljyt oli minulta jäänyt tarkastamatta ja oli vajaa. Myöskin katkojan kärkiväli oli ihmeen ison näköinen. Vaihdoin öljyt ja suodattimen ennen titanikin neitsytmatkaa. Koneella on mittarin mukaan ajettu 1000 tuntia. Sytytystulpat on entisten omistajien vaihdon jälkeen olleet ihmeen nokiset. Kommentteja ja korjausehdotuksia?

18

3171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sadddjjj

Jos ostit veneen liikkeestä, soita sinne ja pyydä korjaamaan. Viat ovat olleet veneessä ostohetkellä ja kuuluvat virhevastuun piiriin. Ja toiseksi, käytetyt veneet pitäisi aina koeajaa kunnolla ennen kauppoja. Esim. maksat ensin 10 prossaa kauppahinnasta ja loppuosa koeajon jälkeen, jos vene vastaa odotuksia.Kyn myyjä on saanut tapauksessasi jo rahat pois, se vaikuttaa motivaatioon tehdä korjaukset. Usein tuntuu että veneliikkeissä kaikki veneet ovat loistokuntoisia, liian monet... Mitä tulee merihätääsi, jos muuta apua ei ole saatavilla, pitää soittaa meripelastuskeskukseen. Vuotavan veneen pelastuminen voi olla minuuteista kiinni. Sinulla kävi tuuri kun apua oli lähellä.

• ScandiNaval

Meripelastus saa varmasti paljon tällaisia turhia soittoja. Veneessä pitäisi olla ankkuri, joka heitetään mereen, kun ei haluta veneen liikkuvan. Meripelastukseen tulisi soittaa, jos henkilöt ovat vaarassa; tässä tapauksessa tuskin olivat. Taas yksi vahvistus, ettei käytettyä moottorilla kulkevaa laitetta kannata ostaa. Tavallinen tarina: 5*C, kone käyntiin ja heti kaasu pohjaan, "Miksi se hajosi?"

• auhis

Vene ostettiin yksityiseltä.

• ei ole
        ScandiNaval kirjoitti:

Meripelastus saa varmasti paljon tällaisia turhia soittoja. Veneessä pitäisi olla ankkuri, joka heitetään mereen, kun ei haluta veneen liikkuvan. Meripelastukseen tulisi soittaa, jos henkilöt ovat vaarassa; tässä tapauksessa tuskin olivat. Taas yksi vahvistus, ettei käytettyä moottorilla kulkevaa laitetta kannata ostaa. Tavallinen tarina: 5*C, kone käyntiin ja heti kaasu pohjaan, "Miksi se hajosi?"

Käsitykseni mukaan konevikainen ajelehtiva tai ankkuroitu alus tarvitsee avustusta päästäkseen jonkinlaiseen suojasatamaan. Merialueella tälläisen avustuksen järjestää Meripelastuskeskus ja järvialueella Hätäkeskus. Jos joku tietää paremman vaihtoehdon, niin sen voisi kertoa muillekkin. Alkuperäisen tarinan mukaan veneessä oli konevian lisäksi vuoto ja hätääntynyt miehistö, eli täytti kyllä varmasti meripelastustehtävän kriteerit.

• ankkurin
        ScandiNaval kirjoitti:

Mitä se ankkurin veteen heittäminen auttaa jos veneessä on vuoto??

• Juntski

Hyvällä pidolla ja säännöllisellä huollolla voidaan vanhakin kulkuneuvo pitää kondiksessa, mutta ajanhampaalla on silti pahatapa nakertaa kaikkea teknistä. Etenkin jos se on ollut koko käyttöikänsä kosteissa oloissa. Jos veneelläsi on ikää yli kolmekymmentä vuotta, on sen käyttövarmuus taatusti heikentynyt, oli se huollettu miten hyvin tahansa. Käyttövarmuutta hakiessasi aja alus telakalle ja pura se atomeiksi, vaihda tilalle uusi kone, uusi läpiviennit ja ehkä myös sähköjärjestelmät. Runko kannattaa myös tarkastaa osmoosin varalta. Ja paljon muutakin varmasti pitää tehdä.

• Finmar Fairlady / Se

Nostin ylös vanhan ketjun, syystä että olen aikeissa hankkia samanlaisen veneen.
        Sen tiedän , että kyseistä venettä , eri versioina oli viranomaisilla käytössä niin järvi kuin merialueilla partioveneenä. onko tietoa varaosapalvelusta ym .

• Finmar Fairlady / Se kirjoitti:

Nostin ylös vanhan ketjun, syystä että olen aikeissa hankkia samanlaisen veneen.
        Sen tiedän , että kyseistä venettä , eri versioina oli viranomaisilla käytössä niin järvi kuin merialueilla partioveneenä. onko tietoa varaosapalvelusta ym .

Veneeseen et saa varaosia mistään. Moottoriin saat tarvikeliikkeistä perusvaraosat, ja ainakin vuosi sitten löytyi mm. pakosarjoja alkuperäisosina (ei välttämättä enään löydy).

Mikä vetolaite siinä on? Kaikkein vanhimpiin ei enään saa mitään osia..

Ja tuo viranomaiskäyttö... Se on aivan totta että niitä oli siinä, ja vene on todella vankasti rakennettu (kestää mitä vain), sen sijaan sen sijaan miehistö ei kestä. Itse tunnen yhden kyseisellä venemallilla työkseen ajaneen (eläkkeellä olevan) liikkuvan poliisin venepoliisin, joka on kärsinyt kroonisista selkäkivuista vajaan 40 vuoden ajan tehtyään työtä kyseisellä venemallilla...

Mutta kunhan askartelumieltä riittää, ja olet valmis ajelemaan 5 solmun nopeutta yli 20 cm aallokossa, niin on aivan erinomainen ostos :/

• kommentti.

Jos koneen kautta tulee vettä sisälle eikä kone käy niin pohjahana (=jäähdytysveden otto koneelle) kiinni ensimmäisenä. Sen jälkeen ei uppoamisvaaraa ole. (Jos vuoto on muualla, suuri ja kone käy niin voi jopa siirtää koneen jäähdytysveden oton pilssiin ja siinä on tehokas poistopumppu.)

• Tuon ikäisissä Volvon vetolaitteissa ei ole hanaa, eikä pakopuolella uusissakaan.. Imun siirtäminen on hyvä neuvo.. Akuperäiselle tiedoksi että ellei moottoria ole vielä peruskorjattu, niin jokainen reissu voi olla sen viimeinen.. Parilla tonnilla saa autonlohkosta ja -kannesta tehtyä uuden veroisen moottorin. Edellyttää tosin että samalla uusitaan pakosarja vaikka se kirpaiseekin. Tosin tuollaista remppaa ei kannata tehdä mikäli kyseessä on 100-vetolaitteella varustettu kone (ei saa osia vetolaitteeseen).

• hätätilassa nopeasti
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Tuon ikäisissä Volvon vetolaitteissa ei ole hanaa, eikä pakopuolella uusissakaan.. Imun siirtäminen on hyvä neuvo.. Akuperäiselle tiedoksi että ellei moottoria ole vielä peruskorjattu, niin jokainen reissu voi olla sen viimeinen.. Parilla tonnilla saa autonlohkosta ja -kannesta tehtyä uuden veroisen moottorin. Edellyttää tosin että samalla uusitaan pakosarja vaikka se kirpaiseekin. Tosin tuollaista remppaa ei kannata tehdä mikäli kyseessä on 100-vetolaitteella varustettu kone (ei saa osia vetolaitteeseen).

Minulla pohjaropusta tulee lyhyt metalliputki pohjahanalle ja siitä vahvoila klemmareilla kiinnitetty kumiputki raakavesipumpulle. Sitä ei hetkessä pureta kun on vieläpä ahtaassa tilassa. Raakavesipumpulla veneen tyhjennys lienee teoriaa.

• Jelppi
        hätätilassa nopeasti kirjoitti:

Minulla pohjaropusta tulee lyhyt metalliputki pohjahanalle ja siitä vahvoila klemmareilla kiinnitetty kumiputki raakavesipumpulle. Sitä ei hetkessä pureta kun on vieläpä ahtaassa tilassa. Raakavesipumpulla veneen tyhjennys lienee teoriaa.

Ennakoida, eli asentaa putket/letkut niin, että voi hätätilanteessa hyödyntää tuotakin pumppua. Eipä sen teho kovin suuri ole, mutta luulisin olevasi tyytyväinen kun tuo muiden pumppujen ohella pitää veneesi pinnalla ja samalla kone lataa akkuja muille pumpuille.

• lisäksi
        Jelppi kirjoitti:

Ennakoida, eli asentaa putket/letkut niin, että voi hätätilanteessa hyödyntää tuotakin pumppua. Eipä sen teho kovin suuri ole, mutta luulisin olevasi tyytyväinen kun tuo muiden pumppujen ohella pitää veneesi pinnalla ja samalla kone lataa akkuja muille pumpuille.

tehokin on kohtuullisen hyvä.

• ayhis

Syy ja seuraussuhteita tässä haenkin. Naapuri venekunnan expertti niitä vähän ennakoikin. Sähkönsyötössä oli ilmeisesti vikaa. Pytty ei saanut kipinää ja bensa syttyi pakoputkessa, ja rikkoi kumiputken, josta vesi tuli pilsiin.

• että noi

maksaa nettiveneessä 4000-6000e ilman tinkimistä, joten siittä voi sitten miettiä paljonko moottoriremppaan kannattaa laittaa. itse vaihtaisin venettä ja merkkiä, mutta toivotaan että korjauksesta selviää ominvoimin ja kohtuu rahalla.

• ostaja 61

4000 kun panee nettiveneen kautta veneeseen, niin saa toisen vuotavan yksilön. Kyllä korjaamiseen mielestäni ennemmin kannattaa satsata. Olen käsittänyt, että tuon bensavolvon letkustossa on jokin muukin vuotava paikka. Taisi tosin olla pumpun jälkeen jolloin vuotaa vain koneen käydessä.

• sksks
        ostaja 61 kirjoitti:

4000 kun panee nettiveneen kautta veneeseen, niin saa toisen vuotavan yksilön. Kyllä korjaamiseen mielestäni ennemmin kannattaa satsata. Olen käsittänyt, että tuon bensavolvon letkustossa on jokin muukin vuotava paikka. Taisi tosin olla pumpun jälkeen jolloin vuotaa vain koneen käydessä.

Moi, tässä taas yksi esimerkki miten venekauppaa ei kannata tehdä.

Itse olen yhden käytetyn moottoriveneen ostanut. Kaupat tehtiin syksyllä, jolloin maksoin käsirahan 10 %.Vene oli jo kuivilla eli koeajolle ei päässyt. Tein kirjallisen kauppakirjan jossa mainittiin käsiraha sekä loppuosan maksu koeajon jälkeen keväällä.Mikäli koeajolla todetaan veneessä merkittäviä vikoja/puutteita on myyjän ne korjattava tai minulla on oikeus kaupan purkuun. Kirjasin sopimukseen myös sen että myyjä vastaa täysin veneen säilytyksestä talven yli ja siitä aiheutuvista kuluista. Lisäksi sopimukseen kirjattiin lause, jossa myyjä edellytettiin kertomaan veneen historiasta kaikki sellainen, joka voisi vaikuttaa kaupan syntyyn.

Keväällä tehtiin koeajo ja maksoin loppuosan. N. Kk:n päästä koneessa alkoi ilmetä käyntihäiriöitä ja pienen selvittelyn jälkeen selvisi että koneelle oli sattunut edellisen omistajan aikana vahinko, joka tullee lyhentämään sen kestoa. Myyjä ei ollut tästä kertonut minulle. Selvitin ko. koneen käyvän arvon ja vaadin kaupan hinnanalennusta ko. summan mukaisesti. Myyjä suostui tähän ja asia oli sillä selvä.

Oma kokemukseni kertoo hyvin että kauppakirja kannattaa laatia kirjallisesti ja kirjata se aukottomasti kattamaan myös odottamattomat, myyjän mahdollisesti pimittämät historiatiedot.

• ScandiNaval
        sksks kirjoitti:

Moi, tässä taas yksi esimerkki miten venekauppaa ei kannata tehdä.

Itse olen yhden käytetyn moottoriveneen ostanut. Kaupat tehtiin syksyllä, jolloin maksoin käsirahan 10 %.Vene oli jo kuivilla eli koeajolle ei päässyt. Tein kirjallisen kauppakirjan jossa mainittiin käsiraha sekä loppuosan maksu koeajon jälkeen keväällä.Mikäli koeajolla todetaan veneessä merkittäviä vikoja/puutteita on myyjän ne korjattava tai minulla on oikeus kaupan purkuun. Kirjasin sopimukseen myös sen että myyjä vastaa täysin veneen säilytyksestä talven yli ja siitä aiheutuvista kuluista. Lisäksi sopimukseen kirjattiin lause, jossa myyjä edellytettiin kertomaan veneen historiasta kaikki sellainen, joka voisi vaikuttaa kaupan syntyyn.

Keväällä tehtiin koeajo ja maksoin loppuosan. N. Kk:n päästä koneessa alkoi ilmetä käyntihäiriöitä ja pienen selvittelyn jälkeen selvisi että koneelle oli sattunut edellisen omistajan aikana vahinko, joka tullee lyhentämään sen kestoa. Myyjä ei ollut tästä kertonut minulle. Selvitin ko. koneen käyvän arvon ja vaadin kaupan hinnanalennusta ko. summan mukaisesti. Myyjä suostui tähän ja asia oli sillä selvä.

Oma kokemukseni kertoo hyvin että kauppakirja kannattaa laatia kirjallisesti ja kirjata se aukottomasti kattamaan myös odottamattomat, myyjän mahdollisesti pimittämät historiatiedot.

"Kk:n päästä käyntihäiriöitä, jotka johtuivat edellisen omistajan vahingosta.."

Tässä taas yksi syy, miksi mitään moottorilla käyvää ei kannata ostaa käytettynä. Ihmiset eivät ymmärrä tekniikasta mitään, käyttöohjekirja usein avaamaton ja varsinkin veneiden käyttötapa johtaa ennenaikaiseen kulumiseen: 5*C, perämoottori käyntiin ja heti kaasu pohjaan.

Enpä huomannut tuota vuoto mainintaa aloittajan kirjoituksessa, joten silloin on varmasti nopein apu paras. Saakohan poliisi tiedon meripelastukselta mahdollisesta avuntarpeesta? Ainakin Helsingin seudulla poliisien Faster tuntuu olevan aina liikkeessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      172
      6832
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4582
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      35
      3883
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      67
      3145
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1925
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1656
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1640
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1553
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1429
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1197
    Aihe