Helposti lastenvaunujen kanssa?

Kesä2009

Pääseekö lastenvaunujen kanssa helposti kulkemaan metroasemilla ja mahtuuko niiden kanssa hyvin busseihin? Meidän hotelli on Budan kukkuloilla joten bussikyyti olisi suht tärkeä meille. Onko "lähijunissa" vaunupaikkoja? Suunnitelmissa on päivän reissu Gödöllöön. Joutuuko vaunuista maksamaan ylimääräistä?

8

556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kesä2009

      Löysin palstalle postatusta linkistä http://www.unkari.info/fin/budapest/liikkuminen tiedon että "Alle 6-vuotiaat lapset matkustavat ilmaiseksi. Muita lapsialennuksia ei ole voimassa, eli 6-vuotiaat ja sitä vanhemmat lapset maksavat täyden hinnan. Myös 65-vuotta täyttäneet EU-kansalaiset matkustavat julkisissa kulkuneuvoissa maksutta. Mukana tulee olla kuvallinen syntymäajan kertova henkilötodistus". Viitaten tuohon viimeiseen lauseeseen, niin tarkoittaako tämä käytännössä sitä että jos/kun lipuntarkastajat tulevat he haluavat nähdä lapsen henkilötodistuksen vaikka silmämääräisesti lapsi näyttäisikin nuoremmalta kuin 6-vuotias? Meillä lapsi (4-vuotias) on minun passissa joten sille pitäisi sitten hankkia oma henkilöllisyystodistus.

    • -hamupipöke-

      Metroasemilla ei usein ole hissejä, mutta jos osaat kulkea sateenvarjorattaiden kanssa portaissa ja liukuportaissa, niin sitten onnistuu. Kannattaa kuitenkin välttää metroissa ja raitiovaunuissa ruuhka-aikoja aamulla ja iltapäivällä. Budan busseissa ja Gödöllön junassa on yleensä paremmin tilaa. Nelivuotiaalta ei varmaan kysytä bussissa henkilötodistusta, mutta hanki lapselle kuvallinen Kela-kortti ja ota se mukaan kaiken varalta. Sehän ei edes maksa mitään.

    • Minusta Budan kukkuloista ei ole varmasti vaikeuksia tulla alas bussilla. Ne bussit eivät ole täynnä, kukkuloiden asukkaat autoilla tulevat alas töihin. Keskustassa kyllä on vaikeampaa, hamupipőke oli oikeassa. Suurkaarikadun raitiovaunut ovat matalatyyppisiä (myös ilmastointia), ovat sielläkin paikat ja merkit vaunuille. Tiedoksi: tavallaan Unkarissa annetaan paikat istumaan sekä vanhoille että lasten kanssa oleville ja ystävällisesti saat apuakin nostamaan rattaat alas - ylös ja rappusillakin tuntemattomilta katukulkijoilta jne. Ei ole kauhistus :)mutta sateenvarjotyypi on fiksumpi ajatus kyllä.

    • Kesä 2009

      jätetään rattaat kiltisti kotiin. Jos niille tulee tilausta niin ostetaan paikan päältä. Liukuportaissa rattaiden kanssa meneminen ei varsinaisesti ole ongelma kun meitä on kaksi aikuista. Toinen menee lapsen kanssa ja toinen kärryjen kanssa. Sen verran kuitenkin tykätään meidän lapsesta ja muista ihmisistä ettei lasta kärryissä liukuportaissa kuljeteta ;)

      Mitä tuohon lapsen henkilöllisyystodistukseen tulee, niin taitaa olla kaikista helpoin vaihtoehto ostaa myös lapselle lippu julkisiin. Kelasta ei saa näemmä enää kuvallista korttia. Mielummin sitä tarjoaa mahdollisille taskuvarkaille lippuja kuin henkilökortteja tai passeja :)

      Mitä noihin matkarattaisiin tulee, niin osaako Opas M kertoa lastentarvikeliikkeitä Budapestistä? Ja jos tai kun me joudutaan ostamaan nuo rattaat niin onko Budapestissä jotain hyväntekeväisyysjärjestöä tms. joka ottaisi rattaat käytön jälkeen vastaan?

      • Pesti

        mutta vastaan noista lastentarvikeliikkeistä:
        Isoimmat lastentarvikekaupat ovat kauempana keskustasta, mm. Brendon on Duna Plaza -ostoskeskuksen lähellä (sinne pääsee metrolla), mutta rattaita (melkein) keskustassa myydään ainakin joissain Baross Utcan varrella olevista pienistä äitiys- ja lastentarvikeliikkeistä. Myös huonekalukauppa Kika myy rattaita, heillä on melko laaja valikoima. Kikaan pääsee helposti julkisilla liikennevälineillä. Se on lähellä metroasema Arpad Hidiä, jolta vain muutaman raitsikkapysäkin matka raitsikka 1:llä.

        Budan puolta en juurikaan tunne, sieltä en osaa neuvoa lastentarvikeliikkettä, jossa myytäisiin rattaita.

        4-vuotiaat tuntuvat Budapestissä liikkuvan harvoin rattaissa, sen sijaan he kulkevat erilaisilla potkilaudoilla, potkupyörillä jne. Tietenkin rattaat ovat meillä ainakin kaupunkimatkoilla palvelleet myös päiväunipaikkana, joten siinä mielessä ne ovat kätevät.

        Uskoisivatkohan lipuntarkastajat lapsen kuvatonta henkilöllisyystodistusta? Luulisi sen riittävän, mutta ihmettelisin, jos alkaisivat lapsen ikää epäilemään muutenkaan.


      • Niin kuin yllä sanottu, ostareista voitte ostaa, niin myös Árkádista (Örs vezer tere), sitten hyväntekeväisyysjärjestö voi olla ratkaisu, minä tunnen vain alueellisia järjestöjä ( ei keskutassa) , mutta esim punainen risti toimisto on keskustassakin.
        Jos lapsi on selvästi alle 6 v ei voi olla mitään tutkittavaa, metroasemilla ihmisillä on kiire, jos vanhempien matkakortit ovat kunnossa ei ole kyselyä minusta.


      • Pesti
        opasmonika kirjoitti:

        Niin kuin yllä sanottu, ostareista voitte ostaa, niin myös Árkádista (Örs vezer tere), sitten hyväntekeväisyysjärjestö voi olla ratkaisu, minä tunnen vain alueellisia järjestöjä ( ei keskutassa) , mutta esim punainen risti toimisto on keskustassakin.
        Jos lapsi on selvästi alle 6 v ei voi olla mitään tutkittavaa, metroasemilla ihmisillä on kiire, jos vanhempien matkakortit ovat kunnossa ei ole kyselyä minusta.

        Olen kulkenut paljon Budapestin julkisilla kulkuvälineillä 5-vuotiaan kanssa, ja tarkastajat ovat aina halunnet nähdävain minun matkakorttini.

        Jos epäilyttää, pärjäättekö ilman rattaita, ehdottaisin, että ostatte Suomesta käytetyt pikkurattaat, jotka voi sitten huoletta jättää Budapestiin, jos ne ovat haitaksi ettekä halua niitä takaisin raahata.


      • -hamupipöke-
        Pesti kirjoitti:

        Olen kulkenut paljon Budapestin julkisilla kulkuvälineillä 5-vuotiaan kanssa, ja tarkastajat ovat aina halunnet nähdävain minun matkakorttini.

        Jos epäilyttää, pärjäättekö ilman rattaita, ehdottaisin, että ostatte Suomesta käytetyt pikkurattaat, jotka voi sitten huoletta jättää Budapestiin, jos ne ovat haitaksi ettekä halua niitä takaisin raahata.

        Ei minunkaan tietääkseni ole kysytty 4-vuotiaalta henkkareita. Unkari on lapsiystävällinen maa. Kokemukseni lasten kanssa matkustamisesta ovat hyviä ja varsinkin Malévilla sai usein erikoiskohtelun kun liikuin lasten ja sateenvarjorattaiden kanssa. Minäkin ottaisin kyllä Suomesta mukaan jotkut käytetyt, kokoon taittuvat rattaat. Rattaissahan kulkee mukana eväät ja niissä voi ottaa välillä vaikka pikku nokoset.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe