Ostin osakkeen parisen vuotta sitten ja sen jälkeen on paljastunut, että huoneistossani on luultavasti tehty "laiton" kylpyhuoneremontti. Eli joku osakas on tehnyt itse remontin kylpyhuoneeseen ja ei ollut kertonut taloyhtiölle tai isännöitsijälle asiasta mitään. Olen nyt hieman huolissani, että onko remontti tehty oikein? Pitäisikö minun jotenkin tarkistuttaa asia ja miten? Kosteusmittaukset? Kuka on vastuussa, jos ilmenee jotain? Kuka maksaa kosteusmittaukset? Miten se kylpyhuoneremonttiasia yleensä edes menee? Haluaisin vaihtaa uudet laatat, koska toisessa puolessa kylpyhuoneesta on luultavasti alkuperäiset järkyttävät keltaiset laatat ja toiselle puolelle on vaihdettu uudemmat laatat (varmaankin se remontin tehnyt osakas, en kyllä ymmärrä miksi ei voinut koko kylpyhuonetta laatoittaa saman tien). Siis jos kaverini tekee remontin, niin kuka tulee tarkistaa ja missä vaiheessa? Pitääkö olla joku virallinen rakennustarkastaja? Antaako ne kirjallisen todistuksen, että kaikki on ok, ja se sitten annetaan isännöitsijälle?
Kylpyhuoneremontti
12
4713
Vastaukset
- luvan
Kylpyhuoneremontti vaatii taloyhtuiön luvan ja taloyhtiö luvan varmasti antaakin. Kosteuseristystyön valvontaan taloyhtiö asettaa valvojan, jonka osakas kustantaa. Ota isännöitsijään yhteyttä.
- Allin naapuri
Heti kun halutaan tehdä kh remppa niin maksaja, ainakin osalle kustannuksista on löydyttävä naapureista. Eikös niin, Alli? No kosteusmittaus tehdään seuraavin periaattein. Yhtiö tilaa mittauksen. Jos kosteutta ei löydy niin maksat mittauksen ja samalla koko rempan. Jos liikaa kosteutta löytyy niin yhtiö maksaa mittauksen ja mahdollisesti(huom!) osan rempasta.
- ei voi mitään..
Jos kylpyhuoneessasi ei ole mitään teknistä vikaa kuten kosteusvaurio, olet itse vastuussa kaikesta remontoinnista. Taloyhtiö vaatii todennäköisesti sertifioidun märkätila-asentajan vesieristeiden laittoon ja isännöitsijä tarkastaa työn jäljen joka kohdassa. Koko lystin kaikkinensa maksat sinä.
Jos kylpyhuoneessa on kosteusvaurio, korjaa taloyhtiö rakenteet vesieristeeseen asti ja pintamateriaalit alkuperäiseen tasoon. Jos alkuperäinen taso oli laatat, niin koko remontti menee taloyhtiön piikkiin.
Paitsi jos isännöitsijä toteaa että kylpyhuoneremontti oli tahallinen tuottamus jolla aiheutettiin kosteusvaurio, olet maksajana taas kaikessa sinä. Tästä voit toki pyytää hinnanalennusta edelliseltä omistajalta.- Alli Asukas
Miksi minä olen vastuussa jostain remontista, jonka joku teki ehkä viitisen vuotta sitten ja minä en edes tiennyt asiasta ostaessani huoneiston? Edellinen omistaja ei tehnyt remonttia, vaan asukas häntä ennen, joten mitään alennusta en voi pyytää. Sitä paitsi ostin huoneiston jo pari vuotta sitten ja sain tietää asiasta vasta nyt. Eikö mikään laki sano, että jos tekee remontin itse, niin on vastuussa siitä tietyn ajan?
Ja että taloyhtiökö korvaisi laatatkin? Oletko varma? Taloyhtiö maksaa kaiken vesieristeeseen saakka ja jos vesieristeenä toimii muovimatto, niin taloyhtiö korvaa senkin. Mutta eihän se nyt osakkaan laattoja maksa?! - wc-remontti
Alli Asukas kirjoitti:
Miksi minä olen vastuussa jostain remontista, jonka joku teki ehkä viitisen vuotta sitten ja minä en edes tiennyt asiasta ostaessani huoneiston? Edellinen omistaja ei tehnyt remonttia, vaan asukas häntä ennen, joten mitään alennusta en voi pyytää. Sitä paitsi ostin huoneiston jo pari vuotta sitten ja sain tietää asiasta vasta nyt. Eikö mikään laki sano, että jos tekee remontin itse, niin on vastuussa siitä tietyn ajan?
Ja että taloyhtiökö korvaisi laatatkin? Oletko varma? Taloyhtiö maksaa kaiken vesieristeeseen saakka ja jos vesieristeenä toimii muovimatto, niin taloyhtiö korvaa senkin. Mutta eihän se nyt osakkaan laattoja maksa?!Lupa pitää pyytää yhtiöltä...on siis yhtiön ja remontin tekijän välinen asia. (yhtiö voi vaatia jotain siltä aikaisemmalta remontin tekijältä)
Oletetaan että 5 vuoteen ei ole ollut ongelmia, niin ei niitä tule nyt seuraavaankaan 5 vuoteen (takuu vesieristyksissä 10v)
MIKSI JONKUN PITÄISI MAKSAA SINULLE JOTAIN? - Alli Asukas
wc-remontti kirjoitti:
Lupa pitää pyytää yhtiöltä...on siis yhtiön ja remontin tekijän välinen asia. (yhtiö voi vaatia jotain siltä aikaisemmalta remontin tekijältä)
Oletetaan että 5 vuoteen ei ole ollut ongelmia, niin ei niitä tule nyt seuraavaankaan 5 vuoteen (takuu vesieristyksissä 10v)
MIKSI JONKUN PITÄISI MAKSAA SINULLE JOTAIN?En pyydä ketään maksamaan minulle mitään.
Halusin tietää, että olenko vastuussa jonkun asukkaan tekemästä remontista siinä tapauksessa, jos remontti on tehty väärin. Eli jos nyt teetän kylpyhuoneremontin ja sitten huomataankin, että aikaisempi remontti oli tehty jotenkin huonosti ja jotain esim. puuttuu ja kosteutta löytyy, niin olenko minä vastuussa tästä taloyhtiön näkökulmasta? Kukaan ei tarkistanut aikaisempaa remonttia. Isännöitsijä ei tiedä asiasta mitään.
Siis esim. jos silikonit puuttuu ja sen takia on mennyt kosteutta rakenteisiin, niin olenko minä vastuussa (huono esimerkki)? Eli joudunko minä maksamaan koko remontin, koska kukaan ei tarkistanut aikaisempaa remonttia? Vai joutuuko taloyhtiö maksamaan rakenteisiin kohdistuvat kulut? Tuntuu epäreilulta taloyhtiön näkökulmasta, jos joutuu maksamaan, koska eivät voineet tarkistaa aikaisempaa remonttia. Voiko taloyhtiö siis tässä tapauksessa pyytää korvausta aikaisemmalta asukkaalta?
Ongelmia oli sen verran, että kun muutin asuntoon, niin huomasin, että suihkuhanan ja seinän välissä oli aika iso reikä eli hana ei ollut tiiviisti seinässä kiinni ja siitä on varmasti mennyt vettä seinän väliin. Lattialämmityskään ei aina tunnu toimivan. Voiko mitenkään tietää, onko kosteusongelmia ilman mittauksia? Mielestäni kylpyhuoneessa ei haise. - tarkasta
mitään vaihetta vaan sen tekee yhtiön päättämä asiantuntija. Laskun maksaa se joka teettää remonttia.
- manteli1007
tarkasta kirjoitti:
mitään vaihetta vaan sen tekee yhtiön päättämä asiantuntija. Laskun maksaa se joka teettää remonttia.
Mistähän tuo luulo, että isännöitsijä tarkastaa remontin vaiheet on oikein peräisin. Ei tosiaankaan tarkasta.
- ssti taloyhtiö
Eristyksistä kuten vedeneristeistä vastaa taloyhtiö jollei yhtiöjärjestyksessä muuta mainita. Koska korjaukset on tehnyt/teettänyt edellinen osakkeen omistaja on taasen hän vastuussa taloyhtiölle. Eli toisin sanoen muiden tekemät virheet eivät periydy seuraavalle osakkeen omistajalle.
Eli ilmoitus taloyhtiölle ja taloyhtiö hoitaa asiat tämän jälkeen. Taloyhtiön asia on selvittää onko kosteusvauroita vai ei ja maksaa myös selvitykset. Muista kun ilmoitat epäilystä taloyhtiölle niin tee se kirjallisesti (esim. sähköpostilla) ja säilytä tämä sähköposti ikuisesti tallessa, tällöin vapaudut vastuusta jos joskus jotain kosteusvaurioita ilmenee joskus ja taloyhtiö ei ole suostunut niitä tutkimaan.- seurrrraaava
Remontin teettäjän vastuu taloyhtiöön päin on 10 vuotta siitä kuin "luvaton" muutostyö on havaittu tehdyksi.
seurrrraaava kirjoitti:
Remontin teettäjän vastuu taloyhtiöön päin on 10 vuotta siitä kuin "luvaton" muutostyö on havaittu tehdyksi.
Tuo 10 vuoden aikaraja löytyy/mihin perustuu? Kysehän on remontin teettäjän tuottamuksellisuudesta, eikä siinä ole tietääkseni mitään aikarajaa..
- Alli Asukas
Kiitos paljon vastauksestasi. Se rauhoitti mieltäni. =)
Ilmoitan remontista yhtiölle ja on sitten yhtiön asia päättää mitä tekevät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236945Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733