290 DP / pakokaasupalje

AD41B

Olisko kenelläkään tietoa miksi Volvon vetolaitteen pakokaasupalkeessa on reikä ja palje pitää asennuksessa kääntää niin että reikä jää alapuolelle?

8

639

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p-putki.

      OMC:n vastaavassa haitariputkessa. Reikiä alareunassa. Kun vetolaite alaslaskettuna, niin haitariletku puristuneena kasaan -> reiät tukossa. Reikien olemisella alareunassa, voisi olla jotain tekemistä veden poistumisella -> ei jää vesi putkeen ja talvella jäädy ... toinen syy voisi olla se, että vetolaite kipattuna liian ylös, muistuttaa / varoittaa äänellään, että vetari ei normaalissa ajoasennossa. Pakokaasu pörisee äänekkäästi rei'istä...

      • En ole kylläkään koskaan liiemmin asiaa miettinyt.. Mutta ko. vetolaitteessa veden virtaaminen pakoputkesta moottoriin estetään kavitaatiolevyssä olevien pakokanavien edessä olevilla kumiläpillä. Kun vetolaite nostetaan ylä-asentoon, niin läpät ovat huomattavan korkealla veneen vesilinjaan nähden. Eli uskoisin, että pakojärjestelmän alimmassa kohdassa (palkeessa) olevilla reijillä pyritään pienentämään risikiä veden työntymisestä sylintereihin pakosarjan kautta.. OMC:n vetolaitteita en tunne, enkä siten voi ottaa kantaa niiden suhteen. P.S. Kuten tuossa aikaisemmassa keskustelussa totesin, niin suutarin kannattaan pysyä lestissään. Miellä on tällä palstalla erittäin paljon tietämystä, Volvoista, Omceista, Merccareista, Wallaksista (Sepeteus, totta kai!) jne..


      • AD41B
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        En ole kylläkään koskaan liiemmin asiaa miettinyt.. Mutta ko. vetolaitteessa veden virtaaminen pakoputkesta moottoriin estetään kavitaatiolevyssä olevien pakokanavien edessä olevilla kumiläpillä. Kun vetolaite nostetaan ylä-asentoon, niin läpät ovat huomattavan korkealla veneen vesilinjaan nähden. Eli uskoisin, että pakojärjestelmän alimmassa kohdassa (palkeessa) olevilla reijillä pyritään pienentämään risikiä veden työntymisestä sylintereihin pakosarjan kautta.. OMC:n vetolaitteita en tunne, enkä siten voi ottaa kantaa niiden suhteen. P.S. Kuten tuossa aikaisemmassa keskustelussa totesin, niin suutarin kannattaan pysyä lestissään. Miellä on tällä palstalla erittäin paljon tietämystä, Volvoista, Omceista, Merccareista, Wallaksista (Sepeteus, totta kai!) jne..

        tutkailin lisää jäähdytysveden poistumista takaisin veteen ja huomasin että
        kilven alareunassa on kaksi parin sentin halkaisijaltaan olevaa reikää, joiden
        päällä on kumiläppä samaan tapaan kuin kavitaatiolevyn takareunassa.
        Vettä tulee näistä reijistä ainakin tyhjäkäynnillä.

        Onko kenelläkään tietoa näiden reikien tarkoituksesta.


      • ippaQ
        AD41B kirjoitti:

        tutkailin lisää jäähdytysveden poistumista takaisin veteen ja huomasin että
        kilven alareunassa on kaksi parin sentin halkaisijaltaan olevaa reikää, joiden
        päällä on kumiläppä samaan tapaan kuin kavitaatiolevyn takareunassa.
        Vettä tulee näistä reijistä ainakin tyhjäkäynnillä.

        Onko kenelläkään tietoa näiden reikien tarkoituksesta.

        Mikä kilpi sinulla on? 280?


      • nee,ee
        AD41B kirjoitti:

        tutkailin lisää jäähdytysveden poistumista takaisin veteen ja huomasin että
        kilven alareunassa on kaksi parin sentin halkaisijaltaan olevaa reikää, joiden
        päällä on kumiläppä samaan tapaan kuin kavitaatiolevyn takareunassa.
        Vettä tulee näistä reijistä ainakin tyhjäkäynnillä.

        Onko kenelläkään tietoa näiden reikien tarkoituksesta.

        on sitä varten ettei ahisteta pakokaasun virtausta putkessa joka supistii ennen pakopaljetta. jos putkeen ajettaisiin kaikki jäähdytysvesi se pienentäisi 32mm pakoputkea.


      • nee,ee kirjoitti:

        on sitä varten ettei ahisteta pakokaasun virtausta putkessa joka supistii ennen pakopaljetta. jos putkeen ajettaisiin kaikki jäähdytysvesi se pienentäisi 32mm pakoputkea.

        Ne pienet kumiläpät pakokaasupalkeen kilven puoleisen kiinnityksen alla (280-vetolaitteissa on letkut jotka menevät kilven sivusta ulos). Syynä on ymmärtääkseni pakokaasujen vastapaineen vähentyminen alhaisilla kierroksilla.


      • AD41B
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ne pienet kumiläpät pakokaasupalkeen kilven puoleisen kiinnityksen alla (280-vetolaitteissa on letkut jotka menevät kilven sivusta ulos). Syynä on ymmärtääkseni pakokaasujen vastapaineen vähentyminen alhaisilla kierroksilla.

        Kiitokset tiedoista, jatkan tutustumista moottoriin ja vetolaitteeseen.


        PowerTrim-mittarissa asteikko alkaa muistaakseni -6 ja jatkuu 40 saakka.

        Muistan lukeneeni että vetonivel osuu kumipalkeeseen jos ajaa vetolaite ylös trimmattuna. Onko jollakin tietoa tästä? Ja jos niin käy niin mikä mahtaa olla se trimmikulma mitä enempää ei kannata nostaa ja samalla ajaa veto päällä, esim rantautumisissa maihin.


      • AD41B kirjoitti:

        Kiitokset tiedoista, jatkan tutustumista moottoriin ja vetolaitteeseen.


        PowerTrim-mittarissa asteikko alkaa muistaakseni -6 ja jatkuu 40 saakka.

        Muistan lukeneeni että vetonivel osuu kumipalkeeseen jos ajaa vetolaite ylös trimmattuna. Onko jollakin tietoa tästä? Ja jos niin käy niin mikä mahtaa olla se trimmikulma mitä enempää ei kannata nostaa ja samalla ajaa veto päällä, esim rantautumisissa maihin.

        Itseasiassa itse vetonivelkin voi tuhoutua mikäli ajaa vetolaite liian ylösnostettuna. Et voi nostaa vetolaitetta ajoalueen yläpuolelle painamatta samalla sitä tilt-nappia. Eli normaaliajossa käytät vain sitä ylös-alas katkaisijaa.

        Rantautuessa mataliin rantoihin voit nostaa vetolaitteen "beach-asentoon", silloin punainen valo trimmimittarissa vilkkuu. Tällä alueella tulee käyttää matalia kierroksia, ja kannattaa muistaa että ohjattavuus on hiekompi. Kun punainen valo palaa jatkuvasti, olet nostanut vetolaitteen liian ylös. Muista myös että kyse ei ole pelkästä ajamisesta, moottoria ei saa käynnistää ollenkaan mikäli punainen valo palaa jatkuvasti.

        Toivottavasti oli apua :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      202
      6933
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4602
    3. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      35
      4055
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      70
      3189
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1935
    6. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1676
    7. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1660
    8. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1563
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1429
    10. Haluaisitko enemmän ?

      Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1217
    Aihe