Suomalaiset hävetkää

eivoiollatotta..

Saakeli että ottaa päähän suomalaisetn käyttäytyminen täällä Viron puolella! Itse olen suomalainen nuori nainen ja opiskelen Tallinnassa. Saan hävetä silmät päästäni täällä kun suomalaisturistit kulkevat kaljapullot käsissä ostoskeskuksissa ja pitävät omaa showtaan jatkuvasti! Muille ihmisille huudellaan mauttomuuksia ja kännissä hölmöillään kaikkea kamalaa. Humalassa mennään kauppoihin ostelemaan vaatteita ja tuliaisia, ja sitten ihmetellään kun "palvelutaso on niin huonoa Tallinnassa".. Kuinka kauan itse jaksaisit katsella moukkamaista käytöstä työntekijänä, tuskin yhtään. Kännissä soperretaan huonoa suomea ja käyttäydytään junttimaisesti ja alentavasti työntekijöitä kohtaan. Oletetaan, että he puhuvat suomea, ja haukutaan elleivät osaa. Miksi et itse ulkomaille mennessäsi viitsisi opetella pari lausetta paikallisella kielellä kohteliaisuuden vuoksi? Tuskin mennessäsi esim. Italiaan alat sopertamaan ylväästi suomea? Kaiken lisäksi, miksi virolaisten tulee opetella suomea, kun heidän kuitenkin on melkein pakko osata venäjää latvia ja liettua ovat lähempiä naapureita virolle kuin Suomi ja äskeisistä kahdesta maastakin tulee enemmän porukkaa Viroon kuin Suomesta. Itse mennessäni kauppaan saan samanalista kohtelua kuin Suomessakin. Sanon viroksi heit ja kiitokset ja saan vielä paljon hymyäkin kaupan päälle. Myös se, miten suomalaiset keski-ikäset miehet kohtelevat naisia täällä on kerrassaan kamalaa. Kaupassa huudelaan että "tule sinä eestityttö tänne niin saat rahaa" ihan tavallisille kaupan muille asiakkaille ja baareissa kähmitään oikein olan takaa ohikulkevia naisia ja oletetaan että naiset ovat maksullisia. Asianomaiset miehet voivat siirtyä strippiuoliin yms. paikkoihin jos haluavat seksipalveluja. Miten joku edes voi käyttäytyä noin sikamisesti?! Naisia huoritellaan, miesten kanssa tapellaan ja koko ajan ollaan "ihan kauheessa tuubassa" ja laitetaan paikkoja matalaksi. En hmettel yhtään miksi saadaan närkästneitä ilmeitä osaksemme. Itseäni hävettää puhua suomea kulkiessani kaupungilla, mielummin puhun englantia tai yritän puhua viroa sen minkä pystyn. Kohdelkaa muita niin kuin itse haluatte itseänne kohdeltavan!

25

622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhut englantia?

      vähän jäi ihmetyttämään tässä kirjoituksessa, että miksi puhut englantia, jos kerran opiskelet virossa (?). kuvaamasi tilanne oli ehkä arkipäivää n. 4-5 vuotta sitten, mutta tänä päivänä saa tallinnan ostareista räyhääviä suomalaisia etsiskellä ihan tosisssaan. eli tilanne on muuttunut ihan täysin. suomalaiset käyttäytyy siististi ja humalassa räyhääviä on tosi vähän. muutenkin tuntuu suomalaiset taas olevan tervetulleita tallinnaan. suomalaiset ei muuten käyttäydy alentavasti virolaisia kohtaan, vaan esim. kertomasi tilanne jossa saatetaan suomeksi sanoa vaikka virontyttö tule tänne - ei se olen pahantahtoista, vaan kertoo tälläisen ihmisen kielitaidottomuudesta.

      • ymmärtää

        tuota aloittajaa,HÄN HÄPEÄÄ puhua suomea,koska suomalaiset eivät osaa käyttäytyä siellä.Olen aloittajan kanssa samaa mieltä noista miesten käytöksistä,ole sitä myös senverran katsellut ja myöskin HÄVENNYT!!!


      • hävettävää
        ymmärtää kirjoitti:

        tuota aloittajaa,HÄN HÄPEÄÄ puhua suomea,koska suomalaiset eivät osaa käyttäytyä siellä.Olen aloittajan kanssa samaa mieltä noista miesten käytöksistä,ole sitä myös senverran katsellut ja myöskin HÄVENNYT!!!

        suomalaisilla ei ole mitään hävettävää. viro ja tallinna on markkinoineet itseään innokkaasti nimenomaan näille örveltäjille ja juopoille. virossa esim. prostituutioon ei ole haluttu puuttua ja viinan halvalla hinnalla on houkuteltu suomalaiset juopot tallinnaan. sitä on saaneet viro ja tallinna, mitä on tilanneet. suomalaisista on iso osa jättänyt viron matkan kokonaan väliin juuri tämän syyn takia. tunnen useista suomalaisia, jotka eivät ole koskaan virossa käyneet ja sanovat että eivät käy myöskään venäjällä. arvatkaapas mikä osa suomalaisista? nämä suomalaiset menee matkoillaan ihan jonnekin muualle kuin huorista ja halvasta viinasta tunnettuun viroon.


    • ..............................

      Et taida olla suomalainen ollenkaan. Tartossahan ne suomalaiset opiskelevat, eivätkä Tallinnassa. Viron turisteista 75% on suomalaisia ja sinä väität, että latvialaisia ja liettualaisia käy Virossa enemmän. Ethän sinä tiedä edes perusfaktoja. Onko virolaisten pakko osata venäjää? Tätä minä en tiennytkään. Milloin Virosta tuli kaksikielinen maa? Baltian maissa toki on kaikissa sama jälkineuvostoliittolainen ja samalla balttilainen kulttuuri. Tallinnalaisille Suomi on kuitenkin paljon läheisempi maa kuin vaikkapa Latvia. Kaikilla tasoilla. Eri asia, onko Suomi pidetty maa, mutta eihän siitä ole nyt kyse. Jää vaikka sinne Viroon, jos sinua niin kauheasti hävettää. ;)

      • soomlastele keelatud?

        "Tartossahan ne suomalaiset opiskelevat, eivätkä Tallinnassa. " Nii lolilt võib ainult PUNKTIIR arvata.


    • puhumattakaan kaupassa

      En ole kovin usein nähnyt näitä "juoppoja rähjäämässä". Tosin joskus on sattunut illalla laivalle mennessä joku kahju. MUtta vaikka olen nätisti esim. kaupan kassalla käyttäytynyt, sanonut "kiitokseni ja ole hyvät" viroksi, suomeksi ym. Ei minkään hikistä vastakaikua. Ei ne osaa palvella asiakastaan, paitsi: Kun on virolainen asiakas. Olemme muutaman kerran testanneet virolaisten ystäviemme kanssa. Ei he halua suomalisia oikeasti viroon. Ne luulevat vieläkin, että kymmenen vuoden sisällä ajaavat ohi suomen elintasossa.

      • Opiskelijatyttö....

        Opiskelen nimenomaan Tallinnassa ja englannin kielellä, koska olen mukana kansainvälisessä ohjelmassa. Tallinnassa opiskelee yhteensä noin 200 suomalaista opiskelijaa, joten on meitä täälläkin aika iso liuta. Jos haluatte mennä katsomaan Viron puhutuimmista kielistä statistiikkaa (esim. wikipedia) niin huomaatte että venäjää puhuvia on hyvin paljon. Seuraavana tulevat Latvia ja Liettua. Jos oikein muistan niin venäjää puhuu n. 40%(?) Ja kyllä, olen itse täysin suomalainen. Ja täällä asuessani huomaan kuvaamaani käytöstä lähes päivittäin.


      • suomesta opiskelupaikkaa
        Opiskelijatyttö.... kirjoitti:

        Opiskelen nimenomaan Tallinnassa ja englannin kielellä, koska olen mukana kansainvälisessä ohjelmassa. Tallinnassa opiskelee yhteensä noin 200 suomalaista opiskelijaa, joten on meitä täälläkin aika iso liuta. Jos haluatte mennä katsomaan Viron puhutuimmista kielistä statistiikkaa (esim. wikipedia) niin huomaatte että venäjää puhuvia on hyvin paljon. Seuraavana tulevat Latvia ja Liettua. Jos oikein muistan niin venäjää puhuu n. 40%(?) Ja kyllä, olen itse täysin suomalainen. Ja täällä asuessani huomaan kuvaamaani käytöstä lähes päivittäin.

        etkö saanut suomesta opiskelupaikkaa ja oli pakko mennä viroon, jossa paikan ilmeisesti rahalla?


      • Asiat selviksi
        Opiskelijatyttö.... kirjoitti:

        Opiskelen nimenomaan Tallinnassa ja englannin kielellä, koska olen mukana kansainvälisessä ohjelmassa. Tallinnassa opiskelee yhteensä noin 200 suomalaista opiskelijaa, joten on meitä täälläkin aika iso liuta. Jos haluatte mennä katsomaan Viron puhutuimmista kielistä statistiikkaa (esim. wikipedia) niin huomaatte että venäjää puhuvia on hyvin paljon. Seuraavana tulevat Latvia ja Liettua. Jos oikein muistan niin venäjää puhuu n. 40%(?) Ja kyllä, olen itse täysin suomalainen. Ja täällä asuessani huomaan kuvaamaani käytöstä lähes päivittäin.

        Se kuka maksaa käyttäätyy niinkuin käyttäytyy. Niin kaun kun Viro on Suomen elätti käyttäydymme niinkuin käyttädymme.


      • keskipalkka Virossa

        MTV3:n uutisten mukaan alle 800 euroa kuussa. Tietysti on aloja, joilla maksetaan hyvää palkkaa. Taisi se jatkuva nousukiito tyssätä kuin Pjongjangin pyramidihotellin rakentaminen...

        Tosin virolainenhan on siitä omituinen olento, että kuvittelee olevansa rikas, jos ei ole suorastaan köyhä. Miten söpöä...


    • votkaturisteja

      Niitä surkimuksiamme, joille matka esim. Ruotsiin on kauhistus, siellä kun pitäisi osata hiukka käyttäytyä. Mennään sen sijaan härnäämään ja naurattamaan virolaisia. Itse muistan kun joku meikäläiselle Virossa mainitsi, että on hauska nähdä että Suomesta tulee normaaleja ihmisiäkin. Myyntimiehen kun kauppaa saadakseen pitää käyttäytyä ja puhua suht´koht järkevästi

      • Hesalaisia

        spurguja jotka seilaa 8euron päiväristeilyllä,ja vie viinansa länsiterminaalin parkkialueelle.Sitten ne saa uuden lipun hinnan jopparilta,ja matka taas jatkuu.Yleensä laivassa he kaikki on puheittensa mukaan menestyviä yrittäjiä yleensä.Siinä kyllä on häpeäpilkkuja joista muut suomalaiset joutuu kärsimään.


      • mmmemory
        Hesalaisia kirjoitti:

        spurguja jotka seilaa 8euron päiväristeilyllä,ja vie viinansa länsiterminaalin parkkialueelle.Sitten ne saa uuden lipun hinnan jopparilta,ja matka taas jatkuu.Yleensä laivassa he kaikki on puheittensa mukaan menestyviä yrittäjiä yleensä.Siinä kyllä on häpeäpilkkuja joista muut suomalaiset joutuu kärsimään.

        ” Yleensä laivassa he kaikki on puheittensa mukaan menestyviä yrittäjiä yleensä.”

        Tulevat mieleen NL loppuajat. Silloin semmoisia oli istuskelemassa kaupunki puistoissa ja olivat kovat aloittamaan keskustelua paikallisin kanssa. Luulivat, että on virolaiselle iso asia. Kaikki nämä rasvatukkaiset työvaatteissa punasimaiset olivat yksityisyrittäjät.

        Silloin tietenkin oli alkoholirajoitus 1 litra per naama.

        Nyt he todella voivat sanoa, että ovat menestyviä yrittäjiä! :-)


    • Factorum

      Olisiko yksi syy, että Suomi ja suomalaiset elättävät virolaiset; näin on ollut Viron itsenäistymistä lähtien.

    • Näinud ja käinud.

      Iga inimene vastutab ise enda tegude eest ja ei ole mitte mingit pôhjust muretseda teiste inimeste eksimuste ja rumaluste pärast. Sina ela oma huvitavat elu koos huvitavate inimestega Tallinnas, nii teen minagi ükskôik kus siis olengi. Edu ôpingutes!

    • takeiteasy

      Ei sinulla ole mitään hävettävä Virossa – puhu vaan suomea!

      Nykyinen aika on kuitenkin ihan rauhoittunut, verrattuna CCCP-aikaa. Silloin todella oli pakko mennä tien toiselle puolelle, kun huutava humalassa suomalaismies tuli kadulla vastaan. Muistan hyvin, kun itse olin vanhakaupungissa virastossa töissä. Silloin päästettiin ihan kädetkin vapaaksi, vaikka olit virkailijana puvussa ja kampauksella.

      Nykyisin kuitenkin suomalaiset sulautuvat muiden joukkoon, erikoiskäytäntöä ja huomiota ehkä haluavat semmoiset kompleksissa yksilöt -

      ” Pelle olet
      Kirjoittanut: Asiat selviksi / 18.5.09 / klo 21:42
      Se kuka maksaa käyttäätyy niinkuin käyttäytyy.
      Niin kaun kun Viro on Suomen elätti käyttäydymme niinkuin käyttädymme._”
      - kenelle kirjoittaminenkin vaikea tuntuu olevaan.

      Olisi kiva, jos kirjoittaisit ihan muista asioista joskus – miten menevät opiskelut ja miltä elämä näyttää Virossa.

    • ei paha

      Nähtyäni juuri "valkoinen laiva" dokumentin Virosta. Voin rehellisesti sanoa, että enemmän saisit hävetä virolaisia. Ei muuta

      • spurguelämä

        Dokumentissa oli melko vaisuja ja vaatimattomia ihmisiä, ihmisiä vaan.
        Se mitä inhoat toisessa on olemassa sinussa itsessään.


    • Nainen23

      Itse olin juuri 3 päivän reissulla Virossa. Tartossa ja Tallinnassa käytiin. Kummassakaan paikassa ei tullut vastaan yhtäkään örveltävää suomalaista, kaljaa ottivat kyllä, mutta osasivat kyllä käyttäytyä. Kuulin kyllä muilta matkustajilta, että noissa pubeissa ja baareissa tilanne on eri, kovaan ääneen lauletaan ja örvelletään niin ettei vierustoverin kanssa voi enää keskustella kun ei kuule. Super Alkossa parkkipaikka täynnä suomalaisten autoja, ja en olis ikinä uskonut millaisia määriä sieltä tuodaan sitä kaljaa ja viinaa, aivan järkyttävää. Kyllä todellakin häpeän suomalaista juomakulttuuria!

      Joku mainitsi dokumentin (itse en katsonut). Dokumentti on dokumentti, kyllä meistä suomalaisistakin saatais vaikka ja minkälaista pätkää tehtyä, jos joku vaan tekisi. Ei me suomalaiset yhtään parempia olla.

    • virolainen Suomessa

      kun viime vuonna yli 2500 Viron tasavallan kansalaista syyllistyi Suomessa varkauksiin ja muihin omaisuusrikoksiin, loput yli 5000 lähinnä liikennerikkomuksiin. Näistähän ei Virossa uutisoida.

      Hävettää ihan puhua viron aksentillakin: voinhan olla kello- ja kultaliikkeitä ryöstävä hutsu, joka ajaa Tallinnaan varastetulla mönkijällä ja tulee saman tien takaisin Suomeen häiriköimään..

      • aus inimene

        siis miks pead sa käima silmad maas ja häbenema oma eesti aktsenti?


      • ..pole
        aus inimene kirjoitti:

        siis miks pead sa käima silmad maas ja häbenema oma eesti aktsenti?

        ... eestlane.



        Eestlane kirjutaks siin eesti keeles, igatahes saab ju kohe aru ka sellest, kas soomekeelse teksti ON kirjutanud eestlane voi ei. Nad ise ju ei jaga neid nüansse ära.

        Peale selle on Soomes suhtumine eestlastesse väga hea ja sõbralik. Aktsendi peale tullakse sageli juurde ja tekib väga meeldiv vestlus.
        Mõningad erandid on selle foorumi üles leidnud ja las nad mässavad siis omavahel.


      • ilmselgelt
        ..pole kirjoitti:

        ... eestlane.



        Eestlane kirjutaks siin eesti keeles, igatahes saab ju kohe aru ka sellest, kas soomekeelse teksti ON kirjutanud eestlane voi ei. Nad ise ju ei jaga neid nüansse ära.

        Peale selle on Soomes suhtumine eestlastesse väga hea ja sõbralik. Aktsendi peale tullakse sageli juurde ja tekib väga meeldiv vestlus.
        Mõningad erandid on selle foorumi üles leidnud ja las nad mässavad siis omavahel.

        mingisugune iroonia vastuseks "Soome tudengile Tallinnas"...


      • ..pole
        ilmselgelt kirjoitti:

        mingisugune iroonia vastuseks "Soome tudengile Tallinnas"...

        Ilmselt küll. Kas iroonia või mõni siinne "vakiotyyp", sest jutt ju tobeduse tipp.


    • Anonyymi

      Uskon totta. mutta virolaisten käyttäytymistä täällä suomessa en myöskään kehuisi. molemmat paskoja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe