yksinhuoltajuus vs. yhteishuoltajuus

Aarrgh

Millä tavalla yksinhuoltajuus eroaa yhteishuoltajuudesta, elatusavun määrän suhteen?

Perheessä on kolme alaikäistä lasta. Yksi lapsista on enimmäkseen äitinsä luona ja yksi enimmäkseen isänsä luona
ja kolmas lapsista käy paljon isänsä luona, mutta on yöt äitinsä luona.

Isä on maksanut erosta lähtien (n.3v) kaikista lapsista elatusavun ihan normaalisti. Alussa suoraan käteen ja nyt tilille.

Miten asian voi huomioida verovähennyksissä? Täytyykö olla kuitit?

Nyt x vaimo haluaa lasten yksinhuoltajuuden? Vaikka kaksi lapsista varmaan tulee edelleen olemaan isän luona hyvin paljon. Nuorinta isä ei tahdo pakottaa vierailemaan luonaan.

Lasten vanhempien asuinpaikan väliä on vain kilometri. Joten matka ei lasten tapaamiseen ole ongelma.

Mitä äiti voittaa sillä, että hakee yksinhuoltajuutta? Millä perusteilla äiti voi sen saada? Isällä on vakituinen työ ja on ns. kunnon kansalainen.

11

1999

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elatusvelvollinen

Vaikka lakimies en olekaan, vastaan 2 lapseni elatusmaksuista ja perustelen vastauksiani niihin peilaten.

Yksinhuoltajuudella ei käsittääkseni ole vaikutusta elatusmaksujen suuruuteen. Kerrotun perusteella on vaikea ymmärtää, miksi mies maksaa kolmesta lapsesta. Jos molemmilla on pääsääntöisesti yksi lapsi luonaan, on kulut tasan ja molempien pitäisi saada myös lapsilisät itselleen näiden kahden suhteen.

Näinollen maksettavaksi jäisi vain elatusmaksu yhdestä lapsesta. Elatusmaksun määrittelyyn ei ole mitään valmista kaavaa olemassa. Periaatteessa siihen vaikuttaa puolisoiden palkkojen erotus, mahdolliset asuntolainat ja tulot yleensä. Vaikka lasten etua katsotaankin, käy yleensä niin että se kenelle lapset jäävät alkaa taloudellisesti pärjäämään paremmin kuin aiemmin ja elatusvelvollisella menee huonommin.

Näin minullakin. Tosin en valittaisi jos oikeasti exä käyttäisi rahoja lapsiin ja heidän hyvinvointiinsa.Näin vain ei tapahdu. Myöskään sitä ei huomioida lainkaan kuinka paljon isänä satsaan viikonloppuihin jolloin lapset ovat luonani käyttämällä heitä uimassa, lätkämatseissa, matkoilla jne.

Yksinhuoltajuus antaa exälle mahdollisuuden päättää kaikista lapsiin liittyvistä itsenäisesti. Sitä naiset varsinkin käsittääkseni hakevat. Voivat siis päättää vapaasti, missä lapset asuu, mitä koulua lapset käyvät, saa vapaan mahdollisuuden viedä lapset ulkomaille jne. Eli käytännössä yksinhuoltajuudella annetaan kaikki avaimet katkeroituneelle vanhemmalle "kostaa" miehelleen. Yksi koston mahdollisuus yksinhuoltajuudessa myös vapaus päättää lasten sukunimestä.

Onneksi lasten etu on yhteiskunnassa edelleen tärkeintä. Ilman merkittäviä perusteita yksinhuoltajuutta ei annetta. Merkittäviä voisi olla alkoholiongelmat, väkivaltainen käytös lapsia kohtaa tai vaikkapa asunnottomuus.

Elatusvelvollisen verovähennys etu on naurettava. Kuitteja ei tarvita. Tarkemmat tiedot löydät osoitteesta vero.fi

Yksinhuoltajuuteen ei tule missään tapauksessa suostua. Myös turha syyllisyyden tunne avioeroon ja sen hyvittäminen rahalla kannattaa unohtaa. Itse sovin maksun tunteella ja maksan taatusti enemmän kuin kuuluisi. Parasta kuitenkin on mieluiten sopia kuin oikeuden kautta hakea päätöstä, jos vain mahdollista.

• Muija

Niin, että yleensä se jolle lapset jäävät alkaa taloudellisesti pärjäämään paremmin ei pidä paikkaansa aina.

En menisi sanomaan, että yksinhuoltajuudella annetaan kaikki avaimet käteen katkeroituneelle
        vanhemmalle... sinä vaikutat kirjoituksessasi katkeralta eikä sinulla ole yksinhuoltajuutta, vai olenko väärässä?

• minä vaan

eli se että yksinhuoltajuus merkitsee myös sitä että se jolla huoltajuus on voi saada sakkoja ellei peräti ehdotonta jos hän perusteettomasti esim. kieltäytyy antamasta tapaamisissa etälle lasta???

• e-p
        minä vaan kirjoitti:

eli se että yksinhuoltajuus merkitsee myös sitä että se jolla huoltajuus on voi saada sakkoja ellei peräti ehdotonta jos hän perusteettomasti esim. kieltäytyy antamasta tapaamisissa etälle lasta???

ensin tarvitaan oikeuteen näyttö
        että tapaamisoikeutta on laiminlyöty
        (alle 12v tahtoa ei suuresti kunnioiteta)
        jos oikeutta edelleen rikotaan
        lähihuoltajalle rapsahtaa uhkasakko

• Elatusvelvollinen
        Muija kirjoitti:

Niin, että yleensä se jolle lapset jäävät alkaa taloudellisesti pärjäämään paremmin ei pidä paikkaansa aina.

En menisi sanomaan, että yksinhuoltajuudella annetaan kaikki avaimet käteen katkeroituneelle
        vanhemmalle... sinä vaikutat kirjoituksessasi katkeralta eikä sinulla ole yksinhuoltajuutta, vai olenko väärässä?

Vastauksena muijalle..
        En tosiaankaan ole katkera. Itse olin liitosta lähtijä. Itse myös sovin elatusmaksuni yläkanttiin. Lasten tapaamisista ollaan saatua hyvässä hengessä sovittua ja yleensäkin voidaan keskustella suht asiallisesti. Exälle toivon kaikkea hyvää niin hänellä kuin minullakin on uusi suhde.

Mitenkään vain yleistämättä tuntuu siltä, että naisille nämä erotilanteet tuppaavat olemaan sellaisia että oma etu, viha, kostonhalu jne. ohjaavat toimintaa enemmän kuin lasten etu.

Omallakin kohdalla uskoisin exän halunneen enemmän saattaa minut taloudellisesti huonoon tilanteeseen kuin lasten etua ajatella. Minä olin valmis sopimaan, hän turvautui asianajajaan.

Hän vaati yksinhuoltajuutta, minä kieltäydyin ja vaadin yhteishuoltajuutta. Sopu tuli kun tarpeeksi selkeästi kerroin meneväni vaikka oikeuteen asian puolesta.

Exä huolehtii toki lasten hyvinvoinnista hyvin enkä siitäkään ole katkera. Katkeraksi minua voi sanoa oikeastaan siitä että sovin liian suuren elatusmaksun, mikä harmittaa kun näkee rahan menevän enemmänkin entistä suuremman omakotitalon suunnitteluun ja ostamiseen, muuttamiseen pois läheltäni, lasten harrastuksen tuhoamista muuton seurauksena ja tämä kaikki vain uuden miehen takia.

Itse lähtiessäni otin vain vaatteeni. Muuta en halunnut, enkä halua edelleenkään. Oli toki avioehto.

Minulle jää sitten lasten viihdyttäminen, mikä rahalla tapahtuu mm lätkämatsien, huvipuistojen ja matkojen järjestämisen suhteen kuten esim kolmården.

Oikeastaan aino mitä toivoisin, olisi vain yksinkertaisesti oikeudenmukaisuus. Onko sinun mielestäsi "muija" esim kohtuullista että minun ja exän tuloero on kuukaudessa 800 euroa hänen edukseen kun elatusmaksut ja lapsilisät on huomioitu. Lisäksi itse asun vuokralla, hänellä on paritalo ja kesämökki, eikä euroakaan velkaa??

Ymmärrän että on myös miehiä jotka eivät vastuuta kanna. Minä sen haluan tehdä kuten kunnon miehen kuuluukin.

• minä vaan
        e-p kirjoitti:

ensin tarvitaan oikeuteen näyttö
        että tapaamisoikeutta on laiminlyöty
        (alle 12v tahtoa ei suuresti kunnioiteta)
        jos oikeutta edelleen rikotaan
        lähihuoltajalle rapsahtaa uhkasakko

..... ja sakon lisäksi pakko haku mukana sos.viranomainen ja poliisi kolmen sakon jälkeen rapsahtaa linnatuomio

• n40

Siis jos lapsistanne yksi asuu vakituisesti äidin luona = äidillä siitä lapsesta oikeus eelatusapuun lapsilisiin. Toinen lapsista isän luona = isällä oikeus ko. lapsen kohdalla en. tukiin. Kolmas varmaan enemmän asuu äidillään. Älä suostu yksinhuoltoon! Teillä tuntuu tapaamiset hoituvan hyvin, mikä syy alkaa vaatia yksinhuoltoa? Jos ex vaatii jotain uusia juttuja, pyydä itse että sinun luona oleva lapsi muuttaa sitten kokonaan luoksesi. Tehkää selvät sävelet, älä ala turhasta maksumieheksi.

meillä myös väliä vain 1 km. Lapset asuvat luonani, yhteishuoltajuus, tapaavat isää joka toinen viikonloppu, välillä useamminkin mutta isällä niin paljon "menoja" ettei väliviikoilla ehdi. En siis rajoita tapaamisia. Esikoinen haluaisi ajallaan muuttaa isälleen, jos hommat hoituu ok, senkun muuttaa, silloin isän osuus sen lapsen maksuista minulle tietysti päättyy ja jos vielä lapsilisäoikeus ne siirtyy sinne missä lapsia asuu pääosan ajastaan.

• etäpesäke

kun lapsi on viikko ja viikko
        isällä ja äidillä
        kun lapsesta saa kelan erityislisiä
        kuvio onkin jo epäselvempi

-kimuranttia-

• tiedoksi

Onko molemmilla jo uudet puolisot?
      Olisiko kyseessä nyt se,että nainen olisi löytänyt uuden kumppanin eikä halua "vaikeuksia" sinun puoleltasi?
      Yksinhuoltajakorotus on ollut n.33€/lapsi(ehkä nyt jo enemmän).
      Ja sitten sellainen neuvo:älä KOSKAAN maksa elatustukia käteen suoraan,koska nainen voi näinollen myöhemmin väittää ettei ole mitään saanutkaan ja sinulta aletaan periä maksuja ulosottoteitse!Voi,kuinka te miehet voitte ollakin noin hyväksikäytettävissä-ja usein sellaiset miehet,joilla on(joskus turhaankin)huonommuuden tunteita eron takia!
      Yksinhuollon voivat saada kaikki sellaiset äidit,joilla vaan riittää tarpeeksi piruutta säveltää tekaistuja juttuja isästä-ja sehän tolloille ja omastahalustaan sinisilmäisille sossutädeille riittää!!

• muutamia asioita

Elatusmaksujen suuruuteen ei ole mitään merkitystä sillä, onko päähuoltajalla yksinhuoltajuus vai onko yhteishuoltajuus.

Lapsilisään tulevan yksinholtajakorotuksen saa, vaikka olisikin yhteishuolto, jos ei asu uudessa avo/avioliitossa, vaan yksin lasten kanssa.

Äiti voi vaihtaa lapsen koulua ja päiväkotia kysymättä isän lupaa, vaikka olisikin yhteishuolto.

Tapaamisoikeuteen ei myöskään ole yhteis- tai yksinhuoltajuudella merkitystä.

Jos koet elatusmaksut epäoikeudenmukaisina, ota yhteys lastenvalvojaan maksujen pienentämisen suhteen.
      Elarit voi vähentää verotuksessa, lomakkeessa on oma kohta siihen. Edellyttää vain, että kuitit on tallessa. Jos maksat suoraan käteen, tee virallinen kuitti asiasta, allekirjoitus mukaan. Maksu pankin kautta on paras, jää aina tosite sulle että olet maksanut.

Opiskelun tai työttömyyden tai vast. takia voi saasa maksuvapautuksen elareista, mutta se pitää kyetä todistamaan ja sinä aikana äiti saa minimi-elarit kunnalta. Sinä jäät velkaa kunnalle ko. summan erotuksn, mutta tästä voi saada vapautuksen kun anoo sen, em. syistä (elarit ulosmittauksessa?? luottotietomerkintä?)
      Jos lapsi on päivähoidossa, ja päähuoltajalla =äidillä on yksinhuoltajuus lapsesta, äiti ilmoittaa päiväkodin hlö-kunnalle kenelle lapsen saa luovuttaa.. siis jos on sovittu, että isä hakee lapsen joka keskiviikko päiväkodista, ja isä ilmoittaa päiväkotiin ettei ennätäkään, vaan uusi kumppani tai isovanhemmat hakee, ja yksinhuoltajuus on äidillä, ei päiväkodin hlö-kunta saa luovuttaa lasta muille henkilöille kuin isälle.
      Jos on yhteishuoltajuus, ja em. päiväkotihaku-tilanne, isä ilmoittaa päiväkotiin että mummo tulee hakemaan ja lapsi annetaan silloin mummolle.

Yhteis- ja yksinhuollolla on merkitystä
      - passin hankkiminen
      - sukunimen vaihto (esim. lapsella isän sukunumi, äiti haluaa vaihtaa oman sukunimen) Etunimen vaihto?
      - maasta muutto
      - uskontokunnan vaihtaminen myös muistaakseni

- nämä ovat tärkeimmät, jotain muutakin on mutta en muista enää mitä. Lastenvalvojat tietää paremmin. Mutta myös:
      - tuo "määräysvalta" päiväkodista noutamisesta
      - sairaustapauksessa hoitoasiat.. (en ole varma tästä)

• exakka

Anteeksi vaan , mutta ajatteleeko joku vielä noin?
      Maailma on miesten joten myös eurot.Älkää unta nähkö että naiset joskus olisivat tasavertaisia.. meille on sallittua antaa ja palkita...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      280
      2621
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      77
      2453
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      55
      2195
    4. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      76
      1877
    5. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1628
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      59
      1554
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      134
      1406
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      73
      1308
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      88
      1130
    10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      76
      1099
    Aihe