Susi maailmalla?

suu-su-si

Suomen susipopulaatio luokitellaan uhanalaiseksi, mutta luokitellaanko maailman susipopulaatio?

14

453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on aivan

      elinvoimainen ja itämailta tulee koko ajan lisää.varsinkin tihentymä alueilta pitäisi joko ampua tai sitten siirtoistuttaa eteläsuomeen jos kanta kerran halutaan pitää nykyisen kokoisena.

    • eläin.

      joten se joutaa lopettaa. Susi tappaa valtaosan nykyisistä porokuolemista. En tiedä kumpi saa enemmän poronlihaa, poromiehet vai sudet. Sudet ovat erikoistuneet myös vasojen tappamiseen, joilta ne syövät sisäelimet mutta jättävät paljon muuta syömättä.
      Luonnon tasapaino ei vaadi sutta. Niinkuin ei tarvinnut dinosauruksiaan, jotka kuolivat sukupuuttoon.

      • vaarallinen.

        Luonnon tasapaino ei vaadi nimenomaan ihmistä.
        Ja ilves on nykyään number one poroalueilla saalistavista suurpedoista.


      • Hukka-Musti

        ..muun muassa hirvien kannalta. Hirvethän ovat kuulemma käyneet aivan mahdottomaksi uhaksa liikenteessä sekä metsien taimille. Sudet pitävät hirvikannat aisoissa


      • sinäkin
        vaarallinen. kirjoitti:

        Luonnon tasapaino ei vaadi nimenomaan ihmistä.
        Ja ilves on nykyään number one poroalueilla saalistavista suurpedoista.

        olet aivan tarpeeton.


      • voidaan
        Hukka-Musti kirjoitti:

        ..muun muassa hirvien kannalta. Hirvethän ovat kuulemma käyneet aivan mahdottomaksi uhaksa liikenteessä sekä metsien taimille. Sudet pitävät hirvikannat aisoissa

        pitää kurissa myös lisäämällä metsästyslupia.eli susi on viraton kapine myös tässä asiassa.


      • naureskelija

        Susi tappaa porokuoleman? Nyt on ulosanti sitä luokkaa, että sivistystasosi ei taida olla edes alempaa keskitasoa.

        Ja poro on turha eläin joka ei kuulu Suomen luontoon. Ahneet poroisännät laajentavat poronhoitoaluetta jatkuvasti. Tästä syystä esim. alkuperäislaji metsäpeura on ahdingossa ja metsänpohjat kaluttu paljaaksi. Revipä punaniska siitä.


      • taloutta
        naureskelija kirjoitti:

        Susi tappaa porokuoleman? Nyt on ulosanti sitä luokkaa, että sivistystasosi ei taida olla edes alempaa keskitasoa.

        Ja poro on turha eläin joka ei kuulu Suomen luontoon. Ahneet poroisännät laajentavat poronhoitoaluetta jatkuvasti. Tästä syystä esim. alkuperäislaji metsäpeura on ahdingossa ja metsänpohjat kaluttu paljaaksi. Revipä punaniska siitä.

        Oikeassa olet. Poronhoitoalueen eteläraja taitaa kohta olla Jyväskylän korkeudella. Poronhoito ei ole mitään muuta kuin veronmaksajien rahoilla ylläpidetty maatalouden muoto. Vielä suhteessa erittäin kallis sellainen. Koko elinkeinoa pitäisi supistaa rajusti ja poronhoitoaluetta pienentää reilusti.


      • Xorrox

        mikään eläin ei ole tarpeeton paitsi ihminen!


    • naureskelija

      Lähdekriittisesti todistettuja suden surmia ei ole yhtään. Kuolinsyyt merkitsi ylös paikallisen seurakunnan pappi – vanhempien antaman selityksen mukaan. Erityisesti sairaat tai vammaiset lapset vietiin metsään, mistä "susi" heidät vei. Kun kuolinsyitä alettiin tutkia, suden tekemiä surmia ei havaittu yhtäkään, mikä antaa aiheen epäillä, onko niitä koskaan ollutkaan.

      Siinäpä taas kerran totuus kakkapoöksyisten metsäläisten suuresti pelkäämästä sudesta. Kyllä teillä resupekoilla on oikeasti syytä pelätä sitä kiljupäissään kirveen kanssa heiluvaa perheen päätä tai naapurin rappiotilan setämiestä. Ei voi kuin naureskella.

      • sivistystasosi

        on kyllä naurettavan alhaisella tasolla. Samoilla huitteilla kun tietämyksesi asioista joista kirjoitat. Itse jos sen tajuaisit niin eipä paljoa naurattaisi, mutta onneksesi se on sinun älynlahjoilla tavoittamattomissa oleva tieto.


      • naureskelija
        sivistystasosi kirjoitti:

        on kyllä naurettavan alhaisella tasolla. Samoilla huitteilla kun tietämyksesi asioista joista kirjoitat. Itse jos sen tajuaisit niin eipä paljoa naurattaisi, mutta onneksesi se on sinun älynlahjoilla tavoittamattomissa oleva tieto.

        Tapanani ei ole typeryksille vastata, mutta minä olen oikeassa ja sinä olet väärässä. Niin yksinkertaista se on. Luulisi menevän talikollekin jakeluun..


      • kun kerran
        naureskelija kirjoitti:

        Tapanani ei ole typeryksille vastata, mutta minä olen oikeassa ja sinä olet väärässä. Niin yksinkertaista se on. Luulisi menevän talikollekin jakeluun..

        talikoksi tituleeraat?
        Vastasit kun kerran faktaa luit, menikö talikko jakeluun?


      • runkkariroope

        on jäänyt ilman viikkorahaa, kun noin on katkera. Äiti kertoi että sossu ei maksanut viikkorahaa äiskälle, niin ei roopekaan saa nyt mitään..
        runkkariroope ja roopen elättiäiti ovat kummallisia valittajia, aika ällöttävää..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe