Hei,
Olenko käsittänyt oikein että KK tutkinto(ylempi ja alempi) eivät ole samat kuin AMK (ylempi ja alempi), mutta voidaan rinnastaa melkein täydellisesti. Tietysti jos esim julkinen sektori hakee työntekijää, ja vaatimuksena on tietty yliopiston aineen arvosana tms, ylempi amkia ei voida rinnastaa.
Itse haen tänä vuonna ensimmäistä kertaa lukiopohjalta teknilliseen yliopistoon (huonot mahdollisuudet tällä motivaatiolla) ja myös "varalle" (kuitenkin ainoa johon on hyvä mahdollisuus) amk puolen Rakennustekniikan opiskeluihin.
Kuvitellaan tilanne että pääsen AMK, suoritan alemman, sitten ylemmän, ja jos vielä jatkan dippikseksi ( 2v) niin olenko silloin Ylemmän KORKEAKOULU tutkinnon suorittanut? Kummitteleeko AMK insinööri tittleli vielä tulevaisuudessa jos olen amkin kautta jatkanut yliopistossa Diplomi insinööriksi?
Moniko muuten näin tekee? Onko kannattavaa? Onko mahdollista suoraan (eli olenko ylempänä amkina jo kanditaatti)?
Kiitos etukäteen.
PS Nykyisellä motivaatiolla en jaksanut oikolukea tekstiä, ja minulla virheitä tuppaa paljon. Kielipoliisit, olen varoittanut :P
Ja äidinkielestähän napsahti A
AMK Insinööri kysymyksiä
5
2298
Vastaukset
- insinööri
Jos opiskelet AMK-tutkinnon jälkeen dippikseksi olet Diplomi-insinööri.
Kannattaa tutkia yliopistojen hakuinfoja. - Ylempi amk
Ylempi AMK-tutkinto antaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin ja tehtäviin kuin ylempi korkeakoulututkinto eli tuon DI-koulutuksen voit kokonaan unohtaa. Ylemmän AMK-tutkinnon jälkeen voit tietysti jatkaa opintoja lukemalla suoraan tohtoriksi, mutta silloinkaan sinun ei tarvitse opiskella välissä DI:ksi.
- ei muuta
"Ylempi AMK on ylempi korkeakoulututkinto"
Ei ole. Se on ylempi ammattikorkeakoulututkinto.
"Ylemmän AMK-tutkinnon jälkeen voit tietysti jatkaa opintoja lukemalla suoraan tohtoriksi, mutta silloinkaan sinun ei tarvitse opiskella välissä DI:ksi."
Ei voi mennä suoraan. Välissä pitää nimenomaan lukea itsensä DI:kkis.
http://www.oph.fi/SubPage.asp?path=1,438,4171
- Inssi amk
Hei !
Laki määrittelee että Insinööri amk on korkeakoulututkinto
samoin kuin Insinööri ylempi amk, (Kts. Finlex-tietokanta)
jotka suoritetaan Ammattikorkeakouluissa.
Tieteellisiä yliopistotutukintoja ovat insinööri/kandidaatti ja jatkotutkinto diplomi-insinööri, arkkitehti/maisteri jotka suoritetaan Yliopistossa .
Molemmat rinnastetaan korkeakoulututkintoihin niin että
Insinööri amk on alempi korkakoulututkinto ja sitä vastaa
insinöörin tutkinto. Jatkotutkintoja ovat ylempään korkeakoulu-tutkintoon Insinööri ylempi amk ja Diplomi-insinööri.
Toimenkuvat työelämässä ja koulutusohjelmien opiskelut erovat sisällöltään varmaankin hyvin paljon.
Pääsisältönä on imeisesti käytetty Bolognan-sopimusta
jotta saataisiin yhtenäiset ECS-pisteet ja samlainen koulutusjärjestelmä EU:hun. (kuten joistakin lehdistä
olen lukenut)Tätä kautta saataisiin pisteet yhtenäiseksi eli 300 op kun on esim. DI-tutkinnossa ja Insinööri Ylempi AMK-tutkinnossa. Joku saa oikaista jos viitsii ja jos olen väärässä...
Toivottavasti Tästä oli apua...
T.Inssi amk- kun pyydetään
> Laki määrittelee että Insinööri amk on korkeakoulututkinto
samoin kuin Insinööri ylempi amk, (Kts. Finlex-tietokanta)
jotka suoritetaan Ammattikorkeakouluissa.
Oikein. 1 §.
>Tieteellisiä yliopistotutukintoja ovat insinööri/kandidaatti ja jatkotutkinto diplomi-insinööri, arkkitehti/maisteri jotka suoritetaan Yliopistossa .
Väärin. Insinööri -nimikkeellä ei yliopistosta kukaan valmistu. Insinöörejä valmistui ennen opistoista. Nykyään nimenmuutoksen jälkeen insinöörejä (AMK) valmistuu ammattikorkeakouluista. Vuoden 2005 tutkinnonuudistuksen jälkeen yliopistosta voi valmistua myös alempaan korkeakoulututkintoon tekniikan alalta. Tällöin nimikkeenä on tekniikan kandidaatti (TkK), jonka lähin vastaava tutkinto on ehkäpä insinööri(AMK).
>Molemmat rinnastetaan korkeakoulututkintoihin niin että
Insinööri amk on alempi korkakoulututkinto ja sitä vastaa
insinöörin tutkinto. Jatkotutkintoja ovat ylempään korkeakoulu-tutkintoon Insinööri ylempi amk ja Diplomi-insinööri.
En oikein ymmärtänyt pointtiasi. Mutta korkeakoulututkintoja ei kai mitenkään rinnasteta korkeakoulututkintoihin jos ne sitä jo ovat. Insinööri (AMK) ei kuitenkaan ole alempi korkeakoulututkinto (5 §) eikä ylempi AMK ole ylempi korkeakoulututkinto (6 §) vaan molemmat ovat ammattikorkeakoulututkintoja (9 §).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624392Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141553Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401331Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681093- 58939
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.170855Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791