Vuokrasopimuksen irtisanominen

minä..

Olen sanonut vuokrasopimukseni irti kirjatulla kirjeellä vuokranantajalle. Samana päivänä kun vuokranantaja sai kirjeeni (=tänään), soitettiin kiint.välitysfirmasta, että he haluaisivat tulla asuntoa katsomaan koska omistaja haluaa panna sen myyntiin. Minulla on yksi kuukausi ja viikko aikaa kun asunto pitää olla tyhjä. Kysynkin voinko mitenkään lain puitteissa "viivyttää" kiint.välittäjän tuloa ja sen seurauksena asunnon näyttöjä?? Haluaisin, että asunto olisi ainakin melkein tyhjä ennen kun sitä ruvetaan näyttämään. Kiitos vastauksesta!

8

1453

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Periaatteessa

Periaatteessa voit tietysti sanoa, että nyt ei käy sinulle. Laki sanoo näin:

....Jos huoneisto on tarkoitus myydä tai se on uudelleen vuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana......

Mutta et kyllä oikein voi vikkoa/paria kauempaa vitkutella.

• viikoa paria vitkutella

Katsopa asiaa toiselta puolelta. Vuokranantaja ei halua lähtösi jälkeen seisottaa tyhjää asuntoa, tai sitten perii ylivuokraa toiselta.

Reilunta olisi, jos annat näyttää asuntoa, tai sitten hän tulee kuitenkin jollakin verukkeella näyttämään sitä, mikä on ihan lain puitteissa mahdollista.

Laki ei ymmärrä 'kiusantekoa'.

• mistään
        viikoa paria vitkutella kirjoitti:

Katsopa asiaa toiselta puolelta. Vuokranantaja ei halua lähtösi jälkeen seisottaa tyhjää asuntoa, tai sitten perii ylivuokraa toiselta.

Reilunta olisi, jos annat näyttää asuntoa, tai sitten hän tulee kuitenkin jollakin verukkeella näyttämään sitä, mikä on ihan lain puitteissa mahdollista.

Laki ei ymmärrä 'kiusantekoa'.

kiusanteosta ole kysymys! Eikä mistään mahdollisen "ylivuokran" perimisestä KOSKA asunto menee myyntiin!
        Olen ollut koko ajan ns. hyvä vuokralainen, hoitanut kämppää kun omaani ja maksanut maksut ajallaan ja korjauttanut rikkimenneitä "osia". Kämppä on remontin tarpeessa pikimiten, siksi menee myyntiin, koska omistaja ei halua ruveta remppahommiin eikä ottaa epävarmoja vuokralaisia minun jälkeen.
        Ja juuri siksi toivoisin, että minulla olisi "muuttorauha". En tykkää että kodissani alkaa ravata ´kaikenmaailman´ ihmisiä, kun omat tavarani ovat vielä paikalla. Nyt ehkä ymmärsit mitä tarkoitan!?

• mistään kirjoitti:

kiusanteosta ole kysymys! Eikä mistään mahdollisen "ylivuokran" perimisestä KOSKA asunto menee myyntiin!
        Olen ollut koko ajan ns. hyvä vuokralainen, hoitanut kämppää kun omaani ja maksanut maksut ajallaan ja korjauttanut rikkimenneitä "osia". Kämppä on remontin tarpeessa pikimiten, siksi menee myyntiin, koska omistaja ei halua ruveta remppahommiin eikä ottaa epävarmoja vuokralaisia minun jälkeen.
        Ja juuri siksi toivoisin, että minulla olisi "muuttorauha". En tykkää että kodissani alkaa ravata ´kaikenmaailman´ ihmisiä, kun omat tavarani ovat vielä paikalla. Nyt ehkä ymmärsit mitä tarkoitan!?

Lain mukaan sinun on annettava esitellä asuntoa. Mikäli sinulla on mukava vuokranantaja, niin kannattaa soittaa ja keskustella asiasta. Toisaalta sinun kannattaisi luoda hyvä suhde välittäjään. Välittäjälle on helpompi kertoa omia toiveitasi.
        Asuntoesittely ei sinäänsä vaadi sinulta mitään suurempia ponnisteluita. Perussiisti asunto riittää, aamiaistiskit siististi pesualtaassa ei haittaa jne. Mikäli sinulla on henkilökohtaisia esineitä joita et halua vieraiden näkevän, niin laitat ne vain kaappiin piiloon. Mikäli asunnossasi on kiinteitä kaappeja, niin voit sopia välittäjän kanssa yhdestä esittelykaapista (ostajat voivat katsoa kaapin syvyyden). Välittäjä kyllä huolehtii siitä että muihin kaappeihin ei kurkita.
        Yhteistyö kannattaa muutenkin, koska hyvän välitystavankin mukaan välittäjällä on oikeus esitellä asuntoa, tarvittaessa poliisin avustamana (ja uskoisin että suomesta ei löydy välittäjää jolle sellainen tilanne ei olisi suunnattoman ahdistava).

• niin että
        mistään kirjoitti:

vuokranantajalla on oikeus irtisanomisaikanasi näyttää asuntoasi muille.

Mikäli estät tämän voit joutua maksamaan tästä haitasta, käytännössä esim. yhden ylimääräisen kuun vuokran. Tämän vuokranantaja voi pidättää vuokravakuudesta (jos sellainen on) tai hakea oikeuden kautta (ennakkopäätöksiä löytyy) joka sen varsin todennäköisesti myöntää.

Eli pidit tai et, asunnonvuokralaki on juuri kuten aiemmin vastasi kirjoitti ja sen mukaan on molempien osapuolten toimittava.

• ihmeen
        mistään kirjoitti:

vaikeus sinulla on? Tervejärkinen hyvän itsetunnon omaava ihminen ei ahdistu mitenkään, vaikka jotkut ulkopuoliset tulevat katsomaan asuntoa, oli se missä kunnossa tahansa.

Sinulla taitaa olla itsetunto nollasssa. Luuletko, että mahdollinen ostaja puhuu ja kirjoittaa ympäri Suomea, että "kyllä oli epäsiisti kämppä". Voi sinua surkimusta!

• alkuperäinen kyselijä
        niin että kirjoitti:

Mikäli estät tämän voit joutua maksamaan tästä haitasta, käytännössä esim. yhden ylimääräisen kuun vuokran. Tämän vuokranantaja voi pidättää vuokravakuudesta (jos sellainen on) tai hakea oikeuden kautta (ennakkopäätöksiä löytyy) joka sen varsin todennäköisesti myöntää.

Eli pidit tai et, asunnonvuokralaki on juuri kuten aiemmin vastasi kirjoitti ja sen mukaan on molempien osapuolten toimittava.

viestittäjille vastauksista. Ne meni osittain vähän överiksi. Alunperin kysymyshän oli vain siitä, että voiko noita näyttöjä siirtää vähän edemmäs irtisanomisaikanani, ei todellakaan siitä, että kieltäisin ne kokonaan. Joten juttu on nyt sitten selvä; 1-2 vk voi yrittää siirtää, joten aion yrittää.

• niin että kirjoitti:

Vaikka kirjailijaksi, koska elät muutenki mielikuvitusmaiilamassa!

Omistaja järjestää esittelyn, tai hänen edustajansa (=välittäjä). Mikäli vuokralainen pistää hanttiin, niin tarvittaessa viranoisvoimin..

Tuota vahingonkorvausta jonka mainitset, ei tunnetta AHVL:aissa (481/1995). Eikä kylläkään vallitsevassa oikeuskäytännössäkään..

Mikäli vuokralaisen toiminta aiheuttaa todistettavaa haittaa asunnon omistajalle, niin näkisin että laskevien hintojen aikana, vuokralainen on velvollinen (pahimassa tapauksessa), korvaamaan hinnan laskun kokonaisuudessaan. Tämä voisi vaikka Kalliossa tarkoittaa 2.000-5.000 euron laskua vuoralaiselle...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä tekee kaivatustasi

Haluttavan?
      Ikävä
      56
      1199
    2. Uskallanko laittaa sulle viestiä?

Se viesti on tossa valmiina ja lähettämistä vaille valmis. Kun ei kauhee sti tunneta niin eipä sillä olisi niin väliä. S
      Ikävä
      69
      1189
    3. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      7
      921
    4. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      125
      906
    5. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      899
    6. Ikävä niitä hetkiä,kun katselin sua suoraan silmiin...

😊
      Ikävä
      48
      776
    7. Vieläkin saat

Sydämen tykyttämään. Vaikka emme näe
      Ikävä
      38
      773
    8. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      41
      727
    9. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      77
      702
    10. En tahallaan sua välttele...

Olis niin kiva nähdä jossain muualla kuin kaupassa!
      Ikävä
      51
      676
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      671
    12. 62
      652
    13. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      138
      639
    14. Nyt kaatuu Kuisla

Reima Kuisla hakee saneeraukseen – Joitakin velkoja on jo ulosotossa https://www.ilkkapohjalainen.fi/reima-kuisla-hakee
      Seinäjoki
      29
      614
    15. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      52
      571
    16. Pystyisitkö liikkumaan

Tai tapailemaan kaivattuasi julkisesti?
      Ikävä
      58
      549
    17. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      95
      531
    18. Kumpi tästä nyt

Teki niin vaikeaa?
      Ikävä
      60
      504
    19. Sastamalassa epäillään tappoa, kaksi otettu kiinni

Kuulemma Aarnontiellä tapahtunut Tietääkö joku enemmän?
      Sastamala
      19
      482
    20. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      35
      457
    Aihe