Juhlien rahoitus

Penninvenytystä

Meidän yhden vanhemman ja kahden lapsen taloudessa on juhlien aika, toinen lapsista sai valkolakin.
Juhlien järjestämiseksi olen joutunut käyttämään korttiluottoa, koska palkasta jää niin vähän käyttöön ettei sillä saa kuin pihistellen kuukauden muonat kolmelle. Korttilainan takaisinmaksu on sitten juhlien jälkeen aikamoista stressiä.
Lasten toinen vanhempi ei osallistu juhliin eikä myöskään kustannuksiin.
Onko vastaavassa tilanteessa olevia penninvenyttäjiä, miten teillä on juhlien kustannukset hoidettu?

6

577

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kavereita kävi

siinä kaikki. Tein tavallisen täytekakun ja ostin limua. Ei muuta.
      Miks turhaan stressata, kun ei ole rahaa,niin ei ole ja piste.
      Jos ei kelpaa limu, kahvi ja kakku, anna olla!

• yksin järjestän

Täällä yksi, joka juuri pitää pikku taukoa leipomisessa. Jo toista kertaa järjestän lakkiaisia yksin. Isä ei osallistu juhlien kustannuksiin mitenkään. Eka kerralla sentään osti tyttärelle puvun ja lakin. Nyt ei sitäkään.
      Teen kaiken itse. Aloitin jo pääsiäisenä, vaikka ei ollut tietoa varmuudella lakista :) Nyt sitten teen loput. Vieraita tulee lähemmäs sata. Mutta itse tekemällä kustannukset ei nouse pilviin. Visa vinkuu meilläkin, pakko. Onneksi lomarahat tulee kesällä, joten vähän niillä paikkaan. Kuohuviinejä meillä ei kohotella. Kustannussyistä. Juomina kotikalja ja omatekoinen viinimarjamehu. Kahvia tietysti. Kyllähän noihin tarjoiluihin menee rahaa, mutta haluan, että lapsella on kivat juhlat. Ja isäkin tulee juhliin naisystävänsä kanssa. Lasten takia siedän tuonkin. Mutta ihmettelen kyllä isää kun kehtaa tulla juhliin, mutta ei auta mitenkään järjestelyissä. Edes rahalla, joka olis helppo. Ja hänellä ei ole rahasta kiinni.

Nämä on nyt sitten viimeiset juhlat. On helpottunut olo kun saa kuitenkin kunnialla nuoret elämän alkuun. Kyllä ne lapsetkin muistavat, kuka heitä on auttanut.

• äiti, mutta ei juhlia...

meillä ei siis tosiaan ole vielä noin isoja juhlia tulossa 16vuoteen vielä :) mutta säästövinkkejä(itsekkin köyhä): tee itse kaikki tarjottavat, juhliin tulevien määrästä riippuen tietty. esim.
      yksi täytekakku
      voileipäkakku ollaan välillä korvattu voileivillä, hienosti kun asettelee päälle tomaattia,kurkkua,jotain leikkelettä. ja siis tummaa ja vaaleeta leipää
      kuivakakku/kuivakakkuja, ne on helppoja ja halpoja kun ite tekee, ei tartte ku munia,jauhoja,leivinjauhetta, sokeria ja mitä nyt mausteeksi laittaa, esim.kaakaota eli siihen ei tartte mitään kallista
      keksejä, ite tehtynä nekin halpoja

juomaksi:kahvia, mehua, limua jos rahat riittää, myös jäävesi on hyvä jos on kuuma päivä
      juomaksi ei tartte mitään skumppaa tms. ostaa vaikka pommacia niin se olisi hyvä maljankohotusjuoma :)

täytekakustakin saa halvan kun ei laita siihen mitään kalliita täytteitä, hyvä peruskakku tulee kun kakkuun käyttää mansikka tai vadelmahilloa,kermavaahtoa, banaania,persikkaa(koristeeksi).

hyviä juhlia sinne :D

• tutuilta

Hei,

Pyydä tutuilta apua esim. koristelujen kanssa, ettei rahaa tarvitse ainakaan pöytäliinoihin tai astioihin laittaa.

En tiedä miten varsinaisissa tarjottavissa voisi säästää paitsi että niitä on yleensä varattu liikaa. Minä olen ollut muutaman kerran esim. tarjoilemassa ja järjestelemässä paikkoja jonkun luona, ilman palkkaa siis. Emännät ovat olleet kovin kiitollisia kun ovat voineet itse keskittyä juhlintaan.

Löytyisikö lähipiiristäsi/työpaikaltasi joku auttamaan?

• salaatit

Hei! Salaattista saa pöytään halvalla ns. oikeaa ruokaa. Päihittää kyllä voileipäkakut ja voileivät ruokaisuudellaan, vaikka voileipäkakuista itse pidänkin. Meillä tehtiin makaroonisalaattia: valkosipulissa öljyssä ja mausteissa marinoituja makaronia, ja ainakin paprikaa,herkkukurkkua, viinirypäleitä, kirsikkatomaattia, erilaisia salaatteja revittynä mozzarellaa. En muista kaikkia aineita, mutta kannattaa laittaa joko lihaa, kanaa tai juustoa niin tulee ruokasampi. Ei ollut kallis ja tuli halvemmaksi kun voileivät. Sitten oli ns vihreä salaatti toisena. Patonkia tai muuta lisäksi. Niilläkin jo pärjää melko kivasti. Sitten makeaa kahvileipää lisäksi.

Itsekin olen yksinhuoltaja ja viime keväällä juhlia rustailin, mutta iskä tempasi ja antoi melkein 400 € juhlajärjestelyihin osti pojalle vielä juhlakengät ja paidan. Ihmettelin kyllä melkoisesti kun on yleensä niin nuuka. No meillä oli sitten lämmin ruoka lisänä hiukan muuta. Saa nähdä antaako tänä vúonna kun tytär pääsee ripille. Rahat on totaalisti finito ja visa tulee vinkumaan kun minut lomautetaa n kuukaudeksi.

• patonkia
        salaatit kirjoitti:

Hei! Salaattista saa pöytään halvalla ns. oikeaa ruokaa. Päihittää kyllä voileipäkakut ja voileivät ruokaisuudellaan, vaikka voileipäkakuista itse pidänkin. Meillä tehtiin makaroonisalaattia: valkosipulissa öljyssä ja mausteissa marinoituja makaronia, ja ainakin paprikaa,herkkukurkkua, viinirypäleitä, kirsikkatomaattia, erilaisia salaatteja revittynä mozzarellaa. En muista kaikkia aineita, mutta kannattaa laittaa joko lihaa, kanaa tai juustoa niin tulee ruokasampi. Ei ollut kallis ja tuli halvemmaksi kun voileivät. Sitten oli ns vihreä salaatti toisena. Patonkia tai muuta lisäksi. Niilläkin jo pärjää melko kivasti. Sitten makeaa kahvileipää lisäksi.

Itsekin olen yksinhuoltaja ja viime keväällä juhlia rustailin, mutta iskä tempasi ja antoi melkein 400 € juhlajärjestelyihin osti pojalle vielä juhlakengät ja paidan. Ihmettelin kyllä melkoisesti kun on yleensä niin nuuka. No meillä oli sitten lämmin ruoka lisänä hiukan muuta. Saa nähdä antaako tänä vúonna kun tytär pääsee ripille. Rahat on totaalisti finito ja visa tulee vinkumaan kun minut lomautetaa n kuukaudeksi.

Metsä vastaa huutoon. Jos yo ei ole ollut isänsä kanssa tekemisissä, voi avustusrintamallakin olla hiljaista. Oma lukunsa ovat kiusaa tekevät, katkerat yh:t, jotka vuosien temppuilun jälkeen odottavat, että etä kustantaa. Jotkut vanhemmat hoitavat tapaamiset, elatusasiat ja juhlajärjestelyt sovussa. Jotkun eivät, mutta peiliinkin voisi katsoa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      124
      1741
    2. NO NIIN !!!

Totuus Ukrainan sodan todellisista ja oikeista juurisyistä alkaa nyt näköjään paljastua lopultakin. https://www.youtube
      NATO
      679
      1656
    3. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1467
    4. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      165
      1343
    5. Trumpin hallinto hiljentää mediaa USA:ssa

Tuo paskahallinto on sananvapauden vihollinen, vaikka Vancen idiootilla oli otsaa syyttää eurooppalaisia sananvapauden p
      Maailman menoa
      323
      1305
    6. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      123
      1298
    7. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      43
      1268
    8. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      25
      1215
    9. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1165
    10. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      61
      1142
    Aihe