Liikennelupa, koska tarvitsee?

alkanut yrittäjä

Hei. Olen juuri aloittanut kuljetusalan yrittäjä. Autona minulla on escort express, johon ei tarvitse liikennelupaa, koska kokonaismassa ei ylitä 2000kiloa.

Kysyisinkin, jos ostan kuorma auton ja rupean tekemään muuttokuljetuksia, tarviiko siihen liikenne luvan?? siis jos ajaa pelkästään muuttokuljetuksia. Tuntuu olevan muutoille kysyntää.

Samalla joku voisi kertoa jos viitsii ja tietää, mitä muita ajoja voisi ajaa kuorma-autolla ilman liikennelupaa?

102

13627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitte..

      mitään ajoja.

      • Busisssa

        Siksi onkin tutkinta! Jos poliisi saisi määrätä pysyvät sakot niin sakkoa tulisi jos liikenneluvan omaavassa pakussa/kuorma-autossa olisi matkustajia


      • EnsioIItkonen
        Busisssa kirjoitti:

        Siksi onkin tutkinta! Jos poliisi saisi määrätä pysyvät sakot niin sakkoa tulisi jos liikenneluvan omaavassa pakussa/kuorma-autossa olisi matkustajia

        Hieno yritys Busisssa. Se aito oikea kuten Valion Oivariini eli Bussissa on lataamassa akkuja tuolla suljetulla psykiatrisella osastolla Turussa. Kohta löytyy taas virtaa kuin Duracell pupussa voitte jo ennakkoon arvata.Määrärahat kun pienet niin on pakko päästää vapauteen tuo kuljetusalan raakkuva varis vaikka sitten hieman .... no jääköön sanomatta.Elämme elämämme onnellisinta aikaa näinä viikkoina ennen Joulua Bussissa -vapaa keskustelufoorumi?? En uskonut,että sellainen edes olisi mahdollista ennen tätä ihanaa viikkoa. Laatuaikaa rahti-Reiskoille.


      • EiOleHoidossa
        EnsioIItkonen kirjoitti:

        Hieno yritys Busisssa. Se aito oikea kuten Valion Oivariini eli Bussissa on lataamassa akkuja tuolla suljetulla psykiatrisella osastolla Turussa. Kohta löytyy taas virtaa kuin Duracell pupussa voitte jo ennakkoon arvata.Määrärahat kun pienet niin on pakko päästää vapauteen tuo kuljetusalan raakkuva varis vaikka sitten hieman .... no jääköön sanomatta.Elämme elämämme onnellisinta aikaa näinä viikkoina ennen Joulua Bussissa -vapaa keskustelufoorumi?? En uskonut,että sellainen edes olisi mahdollista ennen tätä ihanaa viikkoa. Laatuaikaa rahti-Reiskoille.

        Valitettavasti ei ole hoidossa vaikka kuuluisi lukkojen taakse. Terrorisoi taksipalstaa kun täällä on tullut kyytiä.


      • SisuMäättä
        EiOleHoidossa kirjoitti:

        Valitettavasti ei ole hoidossa vaikka kuuluisi lukkojen taakse. Terrorisoi taksipalstaa kun täällä on tullut kyytiä.

        Noh............TOTTA!!!!!!


    • tarvitset aina

      jos teet rahtihommia toiselle. Vain tämä 2000kg on poikkeus. Jos esim omalta montulta ajat soraa asiakkaalle, silloin et tarvitse liikennelupaa. Mutta jos ajat jonkun muun tavaraa, aina pitää olla liikennelupa. Siis muuttokuljetuksissa kuorma-autossa pitää olla liikennelupa.

    • Mutta mutta

      Tarviiko silloin jos on ison paketti/kuorma-auton näköinen henkilöauto (siis jossa on verovapaan asuntoauton minimivaatimusket).

      Tai jos rupeaa ajamaan leipomokuljetuksia vaikka Askonille, eli menee itse leimonon työntekijäksi kuskiksi, ja ottaa normaalipalkan 11,57€/h ja ajaa kuljetukset omalla kuorma-autolla ja nostaa verovapaat km-korvaukset?

      • -Kooma-

        >>Tai jos rupeaa ajamaan leipomokuljetuksia vaikka Askonille, eli menee itse leimonon työntekijäksi kuskiksi, ja ottaa normaalipalkan 11,57€/h ja ajaa kuljetukset omalla kuorma-autolla ja nostaa verovapaat km-korvaukset?


      • Miksi??
        -Kooma- kirjoitti:

        >>Tai jos rupeaa ajamaan leipomokuljetuksia vaikka Askonille, eli menee itse leimonon työntekijäksi kuskiksi, ja ottaa normaalipalkan 11,57€/h ja ajaa kuljetukset omalla kuorma-autolla ja nostaa verovapaat km-korvaukset?

        Eihän sähkömieksään tarvitse liikennelupaa jos kuskaa firman tavaroita omalla autolla ja nostaa siitä km-korvaukset.

        Ja nimenomaan, kuvaamssani tilanteessa oltaisi töissä LEIPOMOSSA, ei kuljetusyrityksessä joka hoitaa leipomon kuljetuksia.

        Tämä "porsaanreikä" laissa ei vaan taida olla yleisesti tiedossa..


      • -Kooma
        Miksi?? kirjoitti:

        Eihän sähkömieksään tarvitse liikennelupaa jos kuskaa firman tavaroita omalla autolla ja nostaa siitä km-korvaukset.

        Ja nimenomaan, kuvaamssani tilanteessa oltaisi töissä LEIPOMOSSA, ei kuljetusyrityksessä joka hoitaa leipomon kuljetuksia.

        Tämä "porsaanreikä" laissa ei vaan taida olla yleisesti tiedossa..

        Kyllä se liikennelupa tarvitsee olla, vaikka olisit leipomon työntekijä. Laki sanoo, että liikennelupaa ei tarvita, jos suoritetaan "elinkeinotoiminnan yhteydessä siihen tavanomaisesti liittyvää tavaran kuljetusta elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla".
        Siis ajoneuvon täytyy olla elinkeinonharjoittajan(leipomon) hallinnassa, jos sen kokonaispaino on yli 2000kg.
        Sähkömiehen kohdalla on sama juttu, jos kuskaa sähköliikkeestä tavaroita niitä ostaville asiakkaille. Tilanne on toinen, jos vain kuljettaa autossa mukanaan niitä työkaluja, tavaroita ja tarvikkeita, joita tarvitsee työkohteessa.


      • nimen omaan
        -Kooma kirjoitti:

        Kyllä se liikennelupa tarvitsee olla, vaikka olisit leipomon työntekijä. Laki sanoo, että liikennelupaa ei tarvita, jos suoritetaan "elinkeinotoiminnan yhteydessä siihen tavanomaisesti liittyvää tavaran kuljetusta elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla".
        Siis ajoneuvon täytyy olla elinkeinonharjoittajan(leipomon) hallinnassa, jos sen kokonaispaino on yli 2000kg.
        Sähkömiehen kohdalla on sama juttu, jos kuskaa sähköliikkeestä tavaroita niitä ostaville asiakkaille. Tilanne on toinen, jos vain kuljettaa autossa mukanaan niitä työkaluja, tavaroita ja tarvikkeita, joita tarvitsee työkohteessa.

        Kuski olisi leipomon oma, ja leipomo maksaisi myös autosta kulut...

        Mutta voisihan asian ajatella myös niin, että olisi leipomossa töissä omalla toiminimellä "vuokratyöntekijänä" ja lisäksi vuokraisi auton leipomolle johonkin tuntihintaan tms ;)


      • -Kooma-
        nimen omaan kirjoitti:

        Kuski olisi leipomon oma, ja leipomo maksaisi myös autosta kulut...

        Mutta voisihan asian ajatella myös niin, että olisi leipomossa töissä omalla toiminimellä "vuokratyöntekijänä" ja lisäksi vuokraisi auton leipomolle johonkin tuntihintaan tms ;)

        No juu juu, kuski olisi "leipomon oma", mutta kun sen AUTON pitää olla leipomon hallinnassa.
        Tuo auton vuokraaminen leipomolle menee jo melko lennokkaaksi; kuski olisi myös autonvuokrausbisneksessä.. :) Luuletko, ettei siihen tarvita mitään lupia?


      • fewfewf
        -Kooma- kirjoitti:

        No juu juu, kuski olisi "leipomon oma", mutta kun sen AUTON pitää olla leipomon hallinnassa.
        Tuo auton vuokraaminen leipomolle menee jo melko lennokkaaksi; kuski olisi myös autonvuokrausbisneksessä.. :) Luuletko, ettei siihen tarvita mitään lupia?

        Oma toiminimi vaan, ja vuokraa autoa "ilman kuljettajaa" mitäs kummaa tässä on, ja sehän on nyt vaan sattumaa jos sattuisi sama vuokraaja joskus töissä ajamaan kanssa ko. autoa...


      • -Kooma-
        fewfewf kirjoitti:

        Oma toiminimi vaan, ja vuokraa autoa "ilman kuljettajaa" mitäs kummaa tässä on, ja sehän on nyt vaan sattumaa jos sattuisi sama vuokraaja joskus töissä ajamaan kanssa ko. autoa...

        Auton vuokrannut leipomo ei suinkaan ole sen auton haltija tai omistaja, eli se ei ole leipomon hallinnassa, kuten laki vaatii. Vieläkö väännetään lisää?


      • tosi kummaa
        -Kooma- kirjoitti:

        Auton vuokrannut leipomo ei suinkaan ole sen auton haltija tai omistaja, eli se ei ole leipomon hallinnassa, kuten laki vaatii. Vieläkö väännetään lisää?

        että jos jollain pikkuleipomolla, esim Junnilan leipomo, menee oma paku hajalle, ei he saa vuokrata normaalista autovuokraamosta pakua, koska ei olisi silloin oma auto...


      • -Kooma-
        tosi kummaa kirjoitti:

        että jos jollain pikkuleipomolla, esim Junnilan leipomo, menee oma paku hajalle, ei he saa vuokrata normaalista autovuokraamosta pakua, koska ei olisi silloin oma auto...

        Saavat toki vuokrata pakun, jos haluavat. Eri asia sitten on saako sillä pullaa kuskata... :)
        Vakavasti ottaen; sen Junnilan leipomon pitaisi hankkia sille vuokra-autolle mm. terveystarkastajan lausunto/todistus sen soveltuvuudesta elintarvikkeiden kuljetukseen. Ei voi noin vain vuokra-autolla lähteä elintarvikeajoon, VAIKKA olisi liikenneluvasta vapaa henkilöauto.


      • ei todellakaan
        -Kooma- kirjoitti:

        Saavat toki vuokrata pakun, jos haluavat. Eri asia sitten on saako sillä pullaa kuskata... :)
        Vakavasti ottaen; sen Junnilan leipomon pitaisi hankkia sille vuokra-autolle mm. terveystarkastajan lausunto/todistus sen soveltuvuudesta elintarvikkeiden kuljetukseen. Ei voi noin vain vuokra-autolla lähteä elintarvikeajoon, VAIKKA olisi liikenneluvasta vapaa henkilöauto.

        Kyllä sillä vuokra-autolla voi noin vain lähteä ajoon, ei se haittaa vaikka ei olekaan lausuntoa, kyllä terveystarkastajat voivat pistokokeen tehdä, jos haluavat.ö

        Taitaa vaan olla sulla pelkoa perseessä oman firman kaatumisesta tms kun noin hanakasti väität "kuorma-autolla ei tehdä töitä ilman liikennelupaa, piste."


      • -Kooma-
        ei todellakaan kirjoitti:

        Kyllä sillä vuokra-autolla voi noin vain lähteä ajoon, ei se haittaa vaikka ei olekaan lausuntoa, kyllä terveystarkastajat voivat pistokokeen tehdä, jos haluavat.ö

        Taitaa vaan olla sulla pelkoa perseessä oman firman kaatumisesta tms kun noin hanakasti väität "kuorma-autolla ei tehdä töitä ilman liikennelupaa, piste."

        Eipäs olekaan asia noin. Minulla ei ole firmaa, mutta ajan kyllä palkollisena. JOS ilman liikennelupaa saisi ajella helpommin kuin nykyään saa, niin sitten minä ehkä laittaisin firman ja auton.
        Minähän nimenomaan tuossa toisessa topicissa kyselin, mistä saisi faktatietoa liikennelupa-asioiden tulkinnoista. Jos siinä mainitussa asiassa minun tulkintani laista pitää paikkansa, saattaisin vakavasti harkita toiminimen perustamista ja auton hankintaa. Lueppas se toinen topicci, jos et vielä ole sitä tehnyt.

        Ei se ole "pelkoa perseessä", jos yrittää olla realisti. Mutu-tulkinnoilla jos luulee löytäneensä laista porsaanreikiä, niin lähes poikkeuksetta on väärässä. Näissä kuljetushommissa ei taida löytyä porsaanreikiä tyyliin "vuokraan auton leipomolle ja lähden sitä itse ajamaan = ei tarvita liikennelupaa".


      • -Kooma-
        ei todellakaan kirjoitti:

        Kyllä sillä vuokra-autolla voi noin vain lähteä ajoon, ei se haittaa vaikka ei olekaan lausuntoa, kyllä terveystarkastajat voivat pistokokeen tehdä, jos haluavat.ö

        Taitaa vaan olla sulla pelkoa perseessä oman firman kaatumisesta tms kun noin hanakasti väität "kuorma-autolla ei tehdä töitä ilman liikennelupaa, piste."

        Jos olet yhtään perehtynyt lakiin, niin tiedät, että terveystarkastajan lupa tarvitaan autolle, ENNEN kuin sen saa ottaa käyttöön elintarvikeajossa. Pistokokeita tehdään myös sitten myöhemmin.


      • ujikol
        -Kooma- kirjoitti:

        Eipäs olekaan asia noin. Minulla ei ole firmaa, mutta ajan kyllä palkollisena. JOS ilman liikennelupaa saisi ajella helpommin kuin nykyään saa, niin sitten minä ehkä laittaisin firman ja auton.
        Minähän nimenomaan tuossa toisessa topicissa kyselin, mistä saisi faktatietoa liikennelupa-asioiden tulkinnoista. Jos siinä mainitussa asiassa minun tulkintani laista pitää paikkansa, saattaisin vakavasti harkita toiminimen perustamista ja auton hankintaa. Lueppas se toinen topicci, jos et vielä ole sitä tehnyt.

        Ei se ole "pelkoa perseessä", jos yrittää olla realisti. Mutu-tulkinnoilla jos luulee löytäneensä laista porsaanreikiä, niin lähes poikkeuksetta on väärässä. Näissä kuljetushommissa ei taida löytyä porsaanreikiä tyyliin "vuokraan auton leipomolle ja lähden sitä itse ajamaan = ei tarvita liikennelupaa".

        Liikennelupaa, jos olisit leipomolla töissä kuskina, ja ihan "sattumalta" leipomon vuokraama auto, olisikin sinun vuokraama, joten mikä tässä on epäselvää?


      • -Kooma-
        ujikol kirjoitti:

        Liikennelupaa, jos olisit leipomolla töissä kuskina, ja ihan "sattumalta" leipomon vuokraama auto, olisikin sinun vuokraama, joten mikä tässä on epäselvää?

        Kyllä ainakin minun mielestäni hieman epäselväksi asian tekee:
        1) Omalla yli 2000kg autolla et voi ajaa toisten tavaroita ilman liikennelupaa
        2) Jos vuokraat auton leipomolle ja ajat sitä "sattumalta" leipomon työntekijänä, niin onhan se silti edelleen SINUN autosi, vaikka onkin leipomolle vuokrattu.
        Eikö asiassa siis todellakaan mielestäsi ole mitään epäselvyyttä, vaan on 100% varmaa, ettei liikennelupaa tarvitse?

        Jos lapsesi olisi ottamassa 100 000€ lainaa, jonka hoitaminen perustuisi kokonaan tällaisen bisnesidean pyörittämiseen, sanoisitko: "Siitä vaan, minä tiedän jo asian, lupia et tarvitse. Piste.?"


      • noin asia
        ujikol kirjoitti:

        Liikennelupaa, jos olisit leipomolla töissä kuskina, ja ihan "sattumalta" leipomon vuokraama auto, olisikin sinun vuokraama, joten mikä tässä on epäselvää?

        niin olispa helppoa pitää muuttofirmaa. Joka muuton kohdalla vain "vuokraisi" kuorma-auton muuttajalle ja lähtis itse ajamaan vaikka ilmaiseksi. Tilausajo linja-autolla olisi samaten helppoa. Ei tarvitsisi kallista lupaa vaan sen kun vuokraa linja-auton ryhmille ja sitten pikku palkalla itse ajamaan. Taitaa olla tuo porsaanreikä sittenkin vaan luomi siinä porsaan nahkassa.


      • frerfwe
        -Kooma- kirjoitti:

        Kyllä ainakin minun mielestäni hieman epäselväksi asian tekee:
        1) Omalla yli 2000kg autolla et voi ajaa toisten tavaroita ilman liikennelupaa
        2) Jos vuokraat auton leipomolle ja ajat sitä "sattumalta" leipomon työntekijänä, niin onhan se silti edelleen SINUN autosi, vaikka onkin leipomolle vuokrattu.
        Eikö asiassa siis todellakaan mielestäsi ole mitään epäselvyyttä, vaan on 100% varmaa, ettei liikennelupaa tarvitse?

        Jos lapsesi olisi ottamassa 100 000€ lainaa, jonka hoitaminen perustuisi kokonaan tällaisen bisnesidean pyörittämiseen, sanoisitko: "Siitä vaan, minä tiedän jo asian, lupia et tarvitse. Piste.?"

        Että ei tarvitse lupaa koska

        A: auton vuokraamisest jollekin yritykselle EI tarvitse liikennelupaa
        B: toimiakseen kuskina jossain yrityksessä ei tarvitse liikennelupaa


      • fghjhjkl
        noin asia kirjoitti:

        niin olispa helppoa pitää muuttofirmaa. Joka muuton kohdalla vain "vuokraisi" kuorma-auton muuttajalle ja lähtis itse ajamaan vaikka ilmaiseksi. Tilausajo linja-autolla olisi samaten helppoa. Ei tarvitsisi kallista lupaa vaan sen kun vuokraa linja-auton ryhmille ja sitten pikku palkalla itse ajamaan. Taitaa olla tuo porsaanreikä sittenkin vaan luomi siinä porsaan nahkassa.

        Saa nykyjään ajaa ilman erillisiä lupia edes vaikka olisi muille töissä?

        Ja tuossa muuttotouhussa olisi se pieni ongelma, että silloin ei kuljetettaisi omaa tavaraa (ainakaan kauhean usein)


        Mutta tosiaan kerro kumpi näistä seikosita sun mielestä vaatii liikenneluvan itseltään

        A: pakun/kuromurin vuokraaminen leipomolle
        B: olemalla töissä leipomossa leipomon omana kuskina?


      • -Kooma-
        fghjhjkl kirjoitti:

        Saa nykyjään ajaa ilman erillisiä lupia edes vaikka olisi muille töissä?

        Ja tuossa muuttotouhussa olisi se pieni ongelma, että silloin ei kuljetettaisi omaa tavaraa (ainakaan kauhean usein)


        Mutta tosiaan kerro kumpi näistä seikosita sun mielestä vaatii liikenneluvan itseltään

        A: pakun/kuromurin vuokraaminen leipomolle
        B: olemalla töissä leipomossa leipomon omana kuskina?

        Muuttotouhussa ei olisi mitään ongelmaa, jos tuo vuokraaminen on laillinen "porsaanreikä". Jos kerran herra X voi ilman mitään erillisiä lupia vuokrata kuorma-auton muuttajalle, niin voihan muuttaja palkata X:n kuskiksi muuton ajaksi. Silloinhan tilanne olisi sama, kuin tuossa tarjoamassasi leipomokuviossa: yksi vuokraa auton ja kuski on hänen palkkalistoillaan.
        Linja-autokuvioista en ole kummoisesti perillä, mutta kai jokainen saa sellaisella ihmisiä kuskata, jos ajokortista löytyy D.

        >>Mutta tosiaan kerro kumpi näistä seikosita sun mielestä vaatii liikenneluvan itseltään

        A: pakun/kuromurin vuokraaminen leipomolle
        B: olemalla töissä leipomossa leipomon omana kuskina?


      • fddsg
        -Kooma- kirjoitti:

        Muuttotouhussa ei olisi mitään ongelmaa, jos tuo vuokraaminen on laillinen "porsaanreikä". Jos kerran herra X voi ilman mitään erillisiä lupia vuokrata kuorma-auton muuttajalle, niin voihan muuttaja palkata X:n kuskiksi muuton ajaksi. Silloinhan tilanne olisi sama, kuin tuossa tarjoamassasi leipomokuviossa: yksi vuokraa auton ja kuski on hänen palkkalistoillaan.
        Linja-autokuvioista en ole kummoisesti perillä, mutta kai jokainen saa sellaisella ihmisiä kuskata, jos ajokortista löytyy D.

        >>Mutta tosiaan kerro kumpi näistä seikosita sun mielestä vaatii liikenneluvan itseltään

        A: pakun/kuromurin vuokraaminen leipomolle
        B: olemalla töissä leipomossa leipomon omana kuskina?

        Ihan kuten sanoit

        Leipomossa kuskina oleminen ei vaadi liikennelupupaa, eikä liioin auton vuokraaminenkaan leipomolle.

        Ja se kuak vastaa kolhuista yms. on kiinni ihan siitä mitä siinä vuokrasopimuksessa on mainittu siitä...

        Tuli muuten mieleen yksi firma, joka vuoraa isoa kuormruia (siis ei ole liikennelupaa) eli he vuokraa pelkkää autoja, ja auton mukaan voi otaa lisäpalveluita, kuten naviggaattorin, nokkakäryyt, ja "kantoapua" mutta veikkaampa että tuo "kantoapu" on aika usein myös tuon ison kuormurin kuskina...


      • -Kooma-
        fddsg kirjoitti:

        Ihan kuten sanoit

        Leipomossa kuskina oleminen ei vaadi liikennelupupaa, eikä liioin auton vuokraaminenkaan leipomolle.

        Ja se kuak vastaa kolhuista yms. on kiinni ihan siitä mitä siinä vuokrasopimuksessa on mainittu siitä...

        Tuli muuten mieleen yksi firma, joka vuoraa isoa kuormruia (siis ei ole liikennelupaa) eli he vuokraa pelkkää autoja, ja auton mukaan voi otaa lisäpalveluita, kuten naviggaattorin, nokkakäryyt, ja "kantoapua" mutta veikkaampa että tuo "kantoapu" on aika usein myös tuon ison kuormurin kuskina...

        ...entäs terveystarkastajan lupa.... ?


      • kalliin...
        -Kooma- kirjoitti:

        ...entäs terveystarkastajan lupa.... ?

        liikenneluvan omaava auto ei sitten mitään lupia tarvitse :)


      • -Kooma-
        kalliin... kirjoitti:

        liikenneluvan omaava auto ei sitten mitään lupia tarvitse :)

        Voisitko selventää tuota letkautusta ihan asialinjalla pysyen? En nimittäin ymmärtänyt, mitä tuolla tarkoitit.


      • mitään lupia

        Tuollainen, koska sinähän olet leipomossa töissä ja kuljetat leipomon omia tuotteita, eli senkun ostat auton ja annat mennä.'

        Tosin saattaa olla että leipomon muut kuljetusfirmat eivät olisi kauhean tyytyväisiä tähän toimintaasi, mutta ei se mitään


      • defrost74
        noin asia kirjoitti:

        niin olispa helppoa pitää muuttofirmaa. Joka muuton kohdalla vain "vuokraisi" kuorma-auton muuttajalle ja lähtis itse ajamaan vaikka ilmaiseksi. Tilausajo linja-autolla olisi samaten helppoa. Ei tarvitsisi kallista lupaa vaan sen kun vuokraa linja-auton ryhmille ja sitten pikku palkalla itse ajamaan. Taitaa olla tuo porsaanreikä sittenkin vaan luomi siinä porsaan nahkassa.

        Laki kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä 21.7.2006/693:

        "Jos tavaraa kuljetetaan korvausta vastaan vuokratulla ajoneuvolla, jonka kuljettajana toimii sen vuokralle antaja tai vuokralle antajan palveluksessa oleva taikka vuokralle antajan tehtävään osoittama, välittämä tai muulla näihin verrattavalla tavalla järjestämä henkilö, liikenteenharjoittajana pidetään vuokralle ottajan asemesta vuokralle antajaa."

        Eli vuokralle antaja on tässä tapauksessa liikenteenharjoittaja = tarvitsee luvan.

        Niin kuin sanottiin, samalla tavalla voisi ajaa tilausajoja, mutta ei voi.


      • valakkari
        tosi kummaa kirjoitti:

        että jos jollain pikkuleipomolla, esim Junnilan leipomo, menee oma paku hajalle, ei he saa vuokrata normaalista autovuokraamosta pakua, koska ei olisi silloin oma auto...

        liikennelupahan on yrityskohtainen, ei autokohtainen. Leipomo voi ajaa ihan millä autolla tahansa tuotteitaan. Nyt menee puurot ja vellit jo sekaisin...


      • Laskutikku

        Luulen kyllä ,että Leipomo Askon saa kilpailuttamalla kuljetusyrityksiä
        auton ja kuljettajan paljon tuota halvemmalla. Kilpailu kun on kovaa.
        Iso pakettiauto kuljetusliikkeestä irtoaa 21 eur/tunti. Se sisältää
        kuskin palkan verot ja lakisääteiset maksut ja yrittäjällekin jää jotain.
        Kuskin palkka tässä keississä on ehkä 8 eur/tunti.
        Valitan näin se menee. Sinä tulet kalliimmaksi.Leipomoyrittäjä
        on tyhmä jos lähtee sinun esittämääsi systeemiin.


      • Omavalvonta ok
        -Kooma- kirjoitti:

        Saavat toki vuokrata pakun, jos haluavat. Eri asia sitten on saako sillä pullaa kuskata... :)
        Vakavasti ottaen; sen Junnilan leipomon pitaisi hankkia sille vuokra-autolle mm. terveystarkastajan lausunto/todistus sen soveltuvuudesta elintarvikkeiden kuljetukseen. Ei voi noin vain vuokra-autolla lähteä elintarvikeajoon, VAIKKA olisi liikenneluvasta vapaa henkilöauto.

        Luopuivat tuosta terveystarkastajan tarkistusvaatimuksesta koska
        ei ole resursseja suorittaa näin vaativaa tointa. Eli omavalvonta
        on tässäkin hommassa se kova sana. Ei muuta kuin Escortin pyörät
        laulamaan.Ja se on tosi . Terveystarkastijia on niin vähän etteivät
        ehdi tehdä tällaisia tarkastuksia.


      • eimullamuutanyollu
        Miksi?? kirjoitti:

        Eihän sähkömieksään tarvitse liikennelupaa jos kuskaa firman tavaroita omalla autolla ja nostaa siitä km-korvaukset.

        Ja nimenomaan, kuvaamssani tilanteessa oltaisi töissä LEIPOMOSSA, ei kuljetusyrityksessä joka hoitaa leipomon kuljetuksia.

        Tämä "porsaanreikä" laissa ei vaan taida olla yleisesti tiedossa..

        Ei "sähkömieheksi"tarvita muutekaan mitään lupia välttämättä,jos urakan saanut firma luottaa,että osaa tehdä niin saa tehdä toki lopputarkastus tehdään niin,kuin pitääkin.Nim,merk kokemusta on ja aika paljon muuastakin,kun jostakin ok-talon sähköistämisestä,joka taas on aika simppeli juttu.


      • BusissaTuomasTaas
        eimullamuutanyollu kirjoitti:

        Ei "sähkömieheksi"tarvita muutekaan mitään lupia välttämättä,jos urakan saanut firma luottaa,että osaa tehdä niin saa tehdä toki lopputarkastus tehdään niin,kuin pitääkin.Nim,merk kokemusta on ja aika paljon muuastakin,kun jostakin ok-talon sähköistämisestä,joka taas on aika simppeli juttu.

        Noh.....on sulla kokemusta. laitetaan listaa
        - sähkömies
        - tv-tuotannot
        - kuorma-auton kuljettaja
        - pakettiauton kuljettaja
        - taksinkuljettaja
        - karaokejuontaja
        - kitaristi
        - dj
        - pakettiautomaatti
        - pankkiautomaatti
        - mielenterveyspotilas
        - trolli
        - Ytk:n elätti
        - pitkäaikaistyötön
        - homostelu
        - nuoret pojat
        jne

        Päätit sitten yksinäisyydessäsi turun trolli Tuomas Busissa nostaa vanhan ketjun jossa olet jo aiemmin osoittanut tyhmyytesi esiin. Ei sulla hyvin mene. Simppeli ääliö.

        Tähän loppuun upea kirjoituksesi;

        Kerron salaisuuden, kun ajan normaalia manuaalivaihteista autoa, en juuri edes ajattele vaihteiden käyttöä lainkaan


    • ketku

      no ei tarvita mitään lupia meet vain muutolle teet muutto tavaroista kuitin että oot ostanut ne ja kun oot perillä vähän hintaa lisää niin saat kuljetus maksun kuljetat omaa tavaraa -myös aamulla leipomoon ostat pullat jaat kuorman ja taas ajat omaa tavaraa .onhan tuo vähän vaikea tapa mutta täysin laillinen ja voit ajaa vaikka millä ja mitä

      • tarvitsenko tosiaan luvan jos vien firman tavaroita tilaajalle omalla paketti autolla töihin tullessa tai mennessä,ja palkan sais ylityö tunteina


      • tarvitset
        kirjoitti:

        tarvitsenko tosiaan luvan jos vien firman tavaroita tilaajalle omalla paketti autolla töihin tullessa tai mennessä,ja palkan sais ylityö tunteina

        Tällainen tää Suomen byrokratia on:D Ei pääse fuskamaan asioilla joista muut on joutunut pistää euroja ja aikaa likoon että saa tehdä töitä.

        Muuten toinen hyvä esimerkki: Traktorilla jossa on polttoöljyä tankissa saa viedä tukkipuuta sahattavaks mutta ei saa viedä sahatut takas.
        Näin sanoi laki ainakin ennen jos ei oo muuttunut.


      • on toki

        Esim muutossa vuokraat autoa 20€/tunti ja "kantoapua" 20€/tunti, ihan näin esimerkkinä :)

        Ja leipomossa voit tehdä jopa kahdella tapaa

        A: olet leipomossa itse töissä ja nostat tuntipalkan, ja verovapaat km-korvaukset

        B: olet itse leipomossa töissä, ja satut mypös vuokraamaan oman autosi leipomolle, jolla sattumalta satut ajamaan vain sinä itse :)


      • on kunnossa
        on toki kirjoitti:

        Esim muutossa vuokraat autoa 20€/tunti ja "kantoapua" 20€/tunti, ihan näin esimerkkinä :)

        Ja leipomossa voit tehdä jopa kahdella tapaa

        A: olet leipomossa itse töissä ja nostat tuntipalkan, ja verovapaat km-korvaukset

        B: olet itse leipomossa töissä, ja satut mypös vuokraamaan oman autosi leipomolle, jolla sattumalta satut ajamaan vain sinä itse :)

        juu,defrost74 luki lakia ja jos lakia ja sen henkeä yhtään ymmärrän ei moinen vempulointi ole luvallista. jos taas asiakas on valmis 40/tunti on maksamaan saa hän kyllä ihan jonosta näteimmän tai muutoin mukavimman valita sprintterillään muuttoa ajamaan eikä noita säännöstenkiertäjiä tarvitse valita romujaan kuskaamaan.ja jos ei liikennelupia saa kannattaa ehkä katsoa peiliin miksi on itse asiansa ryssinyt ja antaa muiden hoitaa hommat, niiin pienet ja vähäiset on vaatimukset liikenne lupaan


      • yritystäolisi
        on kunnossa kirjoitti:

        juu,defrost74 luki lakia ja jos lakia ja sen henkeä yhtään ymmärrän ei moinen vempulointi ole luvallista. jos taas asiakas on valmis 40/tunti on maksamaan saa hän kyllä ihan jonosta näteimmän tai muutoin mukavimman valita sprintterillään muuttoa ajamaan eikä noita säännöstenkiertäjiä tarvitse valita romujaan kuskaamaan.ja jos ei liikennelupia saa kannattaa ehkä katsoa peiliin miksi on itse asiansa ryssinyt ja antaa muiden hoitaa hommat, niiin pienet ja vähäiset on vaatimukset liikenne lupaan

        Niin jos on mennyt luottotiedot isosta tai pienestä jutusta, niin ei liikennelupa heltiä kun ei ole "vakavarainen".

        Nämä tiukat ehdot juuri sitä harmaata taloutta edistävät ja mitä tekee selvitysryhmä sen estämiseksi! Tarjoaa vaan keppiä lisäkiristysten muodossa!


    • Ve-Ma-Sa

      7 §
      Ilman lupaa sallittu kaupallinen liikenne
      Lupaa ei tarvita suoritettaessa:

      1) tavaran kuljetusta ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä, jonka suurin sallittu kokonaismassa on enintään 2 000 kiloa;

      2) tavaran kuljetusta opetusministeriön koulutuksen järjestämisluvan haltijan kuljettajan ammattiopetuksen yhteydessä;

      3) elinkeinotoiminnan yhteydessä siihen tavanomaisesti liittyvää tavaran kuljetusta elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla;

      4) työurakoiden tai muiden sopimuksen kohteena olevien työkokonaisuuksien yhteyteen kuuluvaa tavaran kuljetusta urakoitsijan tai muun suoritusvelvollisen hallinnassa olevalla ajoneuvolla, jos tiellä suoritetun kuljetuksen kuljetuskustannusten osuus on enintään 30 prosenttia urakasta tai työkokonaisuudesta;

      5) maa-, metsä-, eläin- tai kalatalouden kuljetusta näiden alojen elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla liikennetraktorilla 50 kilometrin etäisyydelle elinkeinonharjoittajan maa- ja metsätilasta taikka eläin- tai kalatalouden harjoittamispaikasta sekä koko tämän sijaintikunnan alueella;

      6) kotihoidon palveluun liittyvää kuljetusta tämän alan elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla yhden kunnan alueella;

      7) tien ja kadun hoitoon liittyvän maa-aineksen, veden, suolan tai muun vastaavan aineen levittämistä tielle tai kadulle;

      8) konsernin tai siihen verrattavan yhtymän, kunnan, kuntayhtymän tai yhteisön, jossa kunnalla on kirjanpitolain (1336/1997) 1 luvun 5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta, sisäistä kuljetusta sen hallinnassa olevalla ajoneuvolla;

      9) kunnan, kuntayhtymän tai yhteisön, jossa kunnalla on kirjanpitolain 1 luvun 5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta, järjestämiin sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä opetuspalveluihin liittyvää kuljetusta sen hallinnassa tai näille palveluja tuottavan elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla;

      10) postipalvelulaissa (313/2001) tarkoitettua postinkuljetusta postitoimenluvan haltijan hallinnassa olevalla ajoneuvolla tai postinkuljetusta, mukaan lukien sanomalehdet ja postinkuljetuksen yhteydessä tavanmukaisesti tapahtuva osoitteellinen lehtien, mainosten ja pakettien jakelu, postitoimenluvan haltijaan työsuhteessa olevan henkilön hallinnassa olevalla ajoneuvolla; (7.8.2009/599)

      11) ruumiinkuljetusta;

      12) kuljetusta, josta työnantaja maksaa palkansaajalle verohallinnon verottomana hyväksymän suuruisen korvauksen työtehtäviin liittyvien tavaroiden kuljettamisesta palkansaajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla.

      Edellä 1 momentin 3, 5 ja 6 kohdassa tarkoitettujen kuljetusten kustannusten osuus saa olla enintään 30 prosenttia koko elinkeinotoiminnan suoranaisista kustannuksista tilikaudella, ja se lasketaan vertaamalla kuljetustoiminnasta aiheutuneita suoranaisia kustannuksia harjoitettavan koko elinkeinotoiminnan suoranaisiin kustannuksiin tilikaudella. (22.12.2006/1231)

      Kuljetuksen osuuteen lasketaan kuljettajan työpanos tavaran kuormaamisessa ja purkamisessa, myös tien ulkopuolella, siltä osin kuin ne tapahtuvat kuljetuksen mahdollistamiseksi.

      • !!??

        Vilkaseppas nuo verohallinnon hyväksymät kilometrikorvaukset ja ota selvää lain tulkinnoista. Onnea ja menestystä pimeälle liikenneyrittäjän urallesi... Ja vielä nää valopäät isäntiään haukkuu, jessus sentään!


      • suorittaja
        !!?? kirjoitti:

        Vilkaseppas nuo verohallinnon hyväksymät kilometrikorvaukset ja ota selvää lain tulkinnoista. Onnea ja menestystä pimeälle liikenneyrittäjän urallesi... Ja vielä nää valopäät isäntiään haukkuu, jessus sentään!

        Hei, entäs lumen auraaminen kuorma-autolla?


      • 8+11
        suorittaja kirjoitti:

        Hei, entäs lumen auraaminen kuorma-autolla?

        Tervo ajaa santaa Saharassa ilman liikennlupaa ja hyvin pyyhkii...


      • totta!!!

        Onko näihin hommiin todella noin kova tunku! Ei ihme että taksat on perseellään. Laskento kun on peruskoulusta päästessä kutonen ja uskonto kymppi niin jo ollaan valmiita kuljetusyrittäjäksi.

        Kyllä kannattaisi ihan OIKEESTI hommata se liikennelupa, niin ei tarvittis etsimällä etsiä kepulikonsteja taksan polkemiseen. Ja ei taida kaikki kuljetusten ostajatkaan katsoa hyvällä tarjouspyyntöön tulleita vastauksia tyyliin: "Ota mut töihin ja vuokraa multa auto. Kyl se on ihan laillista! On on!!!"

        Ei tuo 7 § 12. kohta anna lupaa moiseen. Siinähän sanotaan selvästi, että "Lupaa ei tarvita suoritettaessa kuljetusta, josta työnantaja maksaa palkansaajalle verohallinnon verottomana hyväksymän suuruisen korvauksen työtehtäviin liittyvien tavaroiden kuljettamisesta palkansaajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla."

        Työtehtäviin liittyvät tavarat on esim. maalarin seinänmaalauskeikalle kuljettamat telat ja purnukat yms. tai vaikkapa sähkärin asennuskohteeseen mukanaan viemä lämpöpatteri ja pari kieppiä MMJ:tä.

        Sen sijaan leipomon pullakuorma ei oikein sovi kuvaan: Leipomon työntekijän tavanomaisiin tehtäviin ei kuulune koko pullakuorman syöminen...

        Taasen, jos leipomon työntekijä menee paikalliseen alemarkettiin maistattamaan leipuri Jauhokäpälän uutta Valkosipuli-anjovis-patonkia ja vie näyte-erän mukanaan omalla autollaan km-korvausta vastaan, on kyseessä lain 7 § 12:n kohdan mukainen tilanne, eli lupaa ei tarvita.

        Muuten, tämäkin asia olisi selvinnyt esim. suorittamalla liikenneyrittäjäkurssi...


      • -?-
        totta!!! kirjoitti:

        Onko näihin hommiin todella noin kova tunku! Ei ihme että taksat on perseellään. Laskento kun on peruskoulusta päästessä kutonen ja uskonto kymppi niin jo ollaan valmiita kuljetusyrittäjäksi.

        Kyllä kannattaisi ihan OIKEESTI hommata se liikennelupa, niin ei tarvittis etsimällä etsiä kepulikonsteja taksan polkemiseen. Ja ei taida kaikki kuljetusten ostajatkaan katsoa hyvällä tarjouspyyntöön tulleita vastauksia tyyliin: "Ota mut töihin ja vuokraa multa auto. Kyl se on ihan laillista! On on!!!"

        Ei tuo 7 § 12. kohta anna lupaa moiseen. Siinähän sanotaan selvästi, että "Lupaa ei tarvita suoritettaessa kuljetusta, josta työnantaja maksaa palkansaajalle verohallinnon verottomana hyväksymän suuruisen korvauksen työtehtäviin liittyvien tavaroiden kuljettamisesta palkansaajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla."

        Työtehtäviin liittyvät tavarat on esim. maalarin seinänmaalauskeikalle kuljettamat telat ja purnukat yms. tai vaikkapa sähkärin asennuskohteeseen mukanaan viemä lämpöpatteri ja pari kieppiä MMJ:tä.

        Sen sijaan leipomon pullakuorma ei oikein sovi kuvaan: Leipomon työntekijän tavanomaisiin tehtäviin ei kuulune koko pullakuorman syöminen...

        Taasen, jos leipomon työntekijä menee paikalliseen alemarkettiin maistattamaan leipuri Jauhokäpälän uutta Valkosipuli-anjovis-patonkia ja vie näyte-erän mukanaan omalla autollaan km-korvausta vastaan, on kyseessä lain 7 § 12:n kohdan mukainen tilanne, eli lupaa ei tarvita.

        Muuten, tämäkin asia olisi selvinnyt esim. suorittamalla liikenneyrittäjäkurssi...

        mites nämä liikenneluvalliset autoilijat ,mutta yksityiskäyttöön rekisteröidyt kuorma-autot työmailla?
        tätähän ei valvo kukaan ja säästö melkoinen ammattimaiseen verraten..??


      • 87k
        totta!!! kirjoitti:

        Onko näihin hommiin todella noin kova tunku! Ei ihme että taksat on perseellään. Laskento kun on peruskoulusta päästessä kutonen ja uskonto kymppi niin jo ollaan valmiita kuljetusyrittäjäksi.

        Kyllä kannattaisi ihan OIKEESTI hommata se liikennelupa, niin ei tarvittis etsimällä etsiä kepulikonsteja taksan polkemiseen. Ja ei taida kaikki kuljetusten ostajatkaan katsoa hyvällä tarjouspyyntöön tulleita vastauksia tyyliin: "Ota mut töihin ja vuokraa multa auto. Kyl se on ihan laillista! On on!!!"

        Ei tuo 7 § 12. kohta anna lupaa moiseen. Siinähän sanotaan selvästi, että "Lupaa ei tarvita suoritettaessa kuljetusta, josta työnantaja maksaa palkansaajalle verohallinnon verottomana hyväksymän suuruisen korvauksen työtehtäviin liittyvien tavaroiden kuljettamisesta palkansaajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla."

        Työtehtäviin liittyvät tavarat on esim. maalarin seinänmaalauskeikalle kuljettamat telat ja purnukat yms. tai vaikkapa sähkärin asennuskohteeseen mukanaan viemä lämpöpatteri ja pari kieppiä MMJ:tä.

        Sen sijaan leipomon pullakuorma ei oikein sovi kuvaan: Leipomon työntekijän tavanomaisiin tehtäviin ei kuulune koko pullakuorman syöminen...

        Taasen, jos leipomon työntekijä menee paikalliseen alemarkettiin maistattamaan leipuri Jauhokäpälän uutta Valkosipuli-anjovis-patonkia ja vie näyte-erän mukanaan omalla autollaan km-korvausta vastaan, on kyseessä lain 7 § 12:n kohdan mukainen tilanne, eli lupaa ei tarvita.

        Muuten, tämäkin asia olisi selvinnyt esim. suorittamalla liikenneyrittäjäkurssi...

        Eli jos on työsuhteessa esim sinne leipomoon, ja omistaa oman ison pakettiauton, niin ilman mitään lupia saa työntaja maksaa verotonta km-korvausta 45c, ja normaalia autonkuljettajan palkkaa.

        Tietenkin se taas onko toi 45c/km 12€/h sitten riittävä korvaus työstä, vaikka se laillista onkin, on sitten jokaisen oma asia


    • Ihmettelee....

      Mites tuolla http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/kuljettajan rikkomukset vievat yrityksen liikenneluvan/a42253 lukee tällä tavalla?

      "Ilman liikennelupaa saa tehdä myös kuljetukset, joiden kustannuksen osuus on enintään 30 prosenttia koko elinkeinotoiminnan suoranaisista kustannuksista tilikaudella. Näihin lasketaan tulevaisuudessa myös kuljettajan työpanos lastaamisessa, joten esimerkiksi muuttokuljetuksissa säännöt kiristyvät."

      Eli saako kuitenkin tehdä pikkukuljetuksia ilman lupia, vai onko tuo tieto väärä tai vanha?
      Itse ihmettelen syvästi miten voi olla vaikeaa löytää luotettavaa tietoa asian tiimoilta :/.

      • Yx merimies

        Mä olen ymmärtänyt sen 30% säännön niin, että kuljetusten on aina liityttävä muuhun yrityksen työhön. Eli jos kuljetan vaikka mökkipaketin korvausta vastaan ilman liikennelupaa, olen rikollisilla teillä. Jos taas kuljetan ja myös pystytän sen, eli kuljetus liittyy osana työkokonaisuuteen, homma ok. Ja 30% sääntö pätee.


      • pikkumölli
        Yx merimies kirjoitti:

        Mä olen ymmärtänyt sen 30% säännön niin, että kuljetusten on aina liityttävä muuhun yrityksen työhön. Eli jos kuljetan vaikka mökkipaketin korvausta vastaan ilman liikennelupaa, olen rikollisilla teillä. Jos taas kuljetan ja myös pystytän sen, eli kuljetus liittyy osana työkokonaisuuteen, homma ok. Ja 30% sääntö pätee.

        Vielä tuosta 30% hommasta. Jos teen talon pohjan kaivurilla ja kuljetan maa-ainekset pois(jonka kustannus jää alle 30% urakasta) niin onko se ok ilman liikennelupaa?


      • prbfipn
        pikkumölli kirjoitti:

        Vielä tuosta 30% hommasta. Jos teen talon pohjan kaivurilla ja kuljetan maa-ainekset pois(jonka kustannus jää alle 30% urakasta) niin onko se ok ilman liikennelupaa?

        On


    • retro

      hommaa pumppu auto eitarvi lupia

    • kuski ajaa vaan

      Mitäs tästä sanotte?

      Olin kuljettajana töissä firmalla autonkuljettajana, vein kodinkoneita asiakaille ja asensin niitä heille kotona. Autoon mahtuu 12-13 konetta kerralla Sprinter MB kuormaauto.

      Firman kuormaauto oli merkitty "huoltoautoksi" eli sillä ei olisi saanut kuljettaa tavaroita ainoastaan käydä huoltamassa asiakkailla koneita.

      Kuormautossa ei niin ikään tarvinnut piirturia koska oli huoltoauto.

      Auto ajaa kuitenkin tänäkin päivänä täysipäiväisesti koneita asiakkaille kotiin.

      jos polisi pysäyttää, olisi vissiin pitänyt sanoa että olen menossa vain huoltamaan paria konetta. vaikka perä ääriään myöten täynnä uutta tavaraa.

      ( Yrittäjä säästää siis, piirturin hinnan ja sen katsastuksen työntekijöiden tuntimääriä ei valvota, olisiko huoltoautossa myös halvemmat vakuutusmaksut? sekä kilpailutilanne, yrittäjä vie rehellisen yrittäjän työt nokan edestä halvemmilla hinnoillaan)

      Mitä tulee mieleen tästä?

      • Aja vaan

        Jos firma omia koneita jotka on asiakkaalle myyty kuljettaa , ei se tarvitse lupaa.
        Ja vakuutuskin on normi kuorma-auton vakuutus. Ja lastinhan saa vakuuttaa miten haluaa tai olla vakuuttamatta. Ja et sinä siitä huolimatta saa tehdä niitä ylitöitä tolkuttomasti oli kuski tai et


      • En aja enään
        Aja vaan kirjoitti:

        Jos firma omia koneita jotka on asiakkaalle myyty kuljettaa , ei se tarvitse lupaa.
        Ja vakuutuskin on normi kuorma-auton vakuutus. Ja lastinhan saa vakuuttaa miten haluaa tai olla vakuuttamatta. Ja et sinä siitä huolimatta saa tehdä niitä ylitöitä tolkuttomasti oli kuski tai et

        Ei jossitella? Firma ei kuljeta omia koneita, vaan on ulkopuolinen kuljetusliike.

        Lasti on vakuutettu, mutta vahingoittuessa se ilmoitetaan vahingoittuneen toisessa autossa kuljetuksen aikana, ei huoltoautossa.

        Kun ei ole piirturia ei ole valvontaa. Silloin kuski voi tehdä ylitöitä vaikka koko kuukauden putkeen.


    • Konsta

      Kysele täältä: www.viamaster.fi/yhteystiedot niin olet varma asiasta.

    • Simplex versus

      Vinkki!

      Elikäs kuljetusauton pitää olla elinkeinoharjoittajan hallinnassa! (lue hallinnassa) ei omistuksessa. Tosin tässä voi olla sääntö että pitää olla myös omistuksessakin. Muta kuten otsakkeeni tuossa viittaa eli vinkki ottamaan asiasta selvää miten se laissa menee.

      Eli jos auton pitää olla palkkaavan elinkeinoharjoittajan hallinnassa voi maksusta yrittäjän siirtää auton hallintaoikeuden ostoa halvemmalla vuokraushinnalla toiselle elinkeinoharjoittajalle ja periä pelkästään omistajan autonvuokrauksesta hintaa sen käytöstä. Hinta voisi jakautua siis vuokrahinnasta ja hallintahintaoikeudesta eli se hinta joka normaalisti peritään vuokraamisesta jaetaan kahteen osaan kuittiin. Ja näin täyttyy hallintaoikeus työlistävälle elinkeinon harjoittajalle mutta omistus säilyy työtä tekevällä elinkeinoharjoittajalla ja voi ajaa tuntikorvausta vastaan työajoja työtä tarjoavalle elinkeinoharjoittajalle.

      Mutta kuten jo kertaalleen mainitsen tämä on vain vinkki asian selville ottamiseksi ei vielä toimiva versio siitä miten homma käytännössä menee. Asia tuli vain mieleen juuri sen takia että autolla voi olla haltija sekä omistaja.

    • jj

      jos tiet korvausta vastaavaa työtä, niin minun mielestä pitäs olla.....

    • jj

      rahtarit hurraaa actros huuuuuuuu

    • Mites tää nyt on?

      Jos alan tekemään toiminimellä muuttoja yksityisille/yrityksille niin, että vuokraan kuorma-auton siihen homaan, niin silloinhan en tarvitse liikennelupaa?!?

      EIKÖS TÄMÄ SITÄ TARKOITA:

      Tavaran kuljettaminen ajoneuvolla tiellä korvausta vastaan edellyttää lupaa. Lupaa ei kuitenkaan tarvita 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin.

      Jos tavaraa kuljetetaan korvausta vastaan vuokratulla ajoneuvolla, jonka kuljettajana toimii sen vuokralle antaja tai vuokralle antajan palveluksessa oleva taikka vuokralle antajan tehtävään osoittama, välittämä tai muulla näihin verrattavalla tavalla järjestämä henkilö, liikenteenharjoittajana pidetään vuokralle ottajan asemesta vuokralle antajaa.

      Ja päteekö se 30 % sääntö tähänkin. Eli muutojen osuus saa olla koko toiminimen kuluista 30% vaikka toimii vuokra-autolla? Toimarin yleistoimialalla on tullut tehtyä vaikka minkälaisia homiia ja silloin tällöin olis muuttokeikkaakin tarjolla. Sillä vain tässä kyselen

      • mites tää nyt on?2

        Eikäkö mites mä nyt noin ymmärsin... Luvanhan tuo tarvitsee! Mutta jos teen toimarilla kunnan sosiaali tai ym toimelle vuokra-autolla. Tarviiko liikennelupaa?

        Eikös tää sano että ei tarvitse:

        9) kunnan, kuntayhtymän tai yhteisön, jossa kunnalla on kirjanpitolain 1 luvun 5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta, järjestämiin sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä opetuspalveluihin liittyvää kuljetusta sen hallinnassa tai näille palveluja tuottavan elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla;


      • 030 182 - XXXX
        mites tää nyt on?2 kirjoitti:

        Eikäkö mites mä nyt noin ymmärsin... Luvanhan tuo tarvitsee! Mutta jos teen toimarilla kunnan sosiaali tai ym toimelle vuokra-autolla. Tarviiko liikennelupaa?

        Eikös tää sano että ei tarvitse:

        9) kunnan, kuntayhtymän tai yhteisön, jossa kunnalla on kirjanpitolain 1 luvun 5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta, järjestämiin sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä opetuspalveluihin liittyvää kuljetusta sen hallinnassa tai näille palveluja tuottavan elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla;

        Eikös se niin ole, että omia tuotteita saa kuljettaa ilman liikennelupaa

        Ja kumpikaan ei vaadi liikennelupaa, ei auton vuokraus, eikä vuokratun auton ajo


      • Scåniå
        030 182 - XXXX kirjoitti:

        Eikös se niin ole, että omia tuotteita saa kuljettaa ilman liikennelupaa

        Ja kumpikaan ei vaadi liikennelupaa, ei auton vuokraus, eikä vuokratun auton ajo

        Joo mutta tossa toteutuu se pykälä josta kerrottiin 2viestiä ylöspäin.


      • cfvgbh fvgbhnj
        Scåniå kirjoitti:

        Joo mutta tossa toteutuu se pykälä josta kerrottiin 2viestiä ylöspäin.

        No esim Rostenin leipomossa (pirun iso firma) menee kuluista 20% kuljetuksiin, uskoisin että pienemmissä firmoissa prosentti on vielä pienempi


    • Lared0

      Mitenkäs huoltoyhtiön lumenkuljetus huoltamiensa kiinteistöjensä pihoilta ? Saako lumet panna kyytiin ja käydä kipillä lumenkaatopaikalla ?

      • Scånia

        Tottakai saa,kysehän on oman urakan osasta.


    • oma yritys

      onko liikennelupa voimassa jos on haltija mutta liikennelupa on omistajalla vielä.

    • Pyhä jysäys sentään

      USKOMATONTA SÄÄTÄMISTÄ: Ei VOI USKOA TODEKSI
      TÄTÄ VIESTIKETJUA 2014 suomessa. Apuva!!!!!!!!
      Miksei voi käydä kurssia ja anoa liikennelupaa reilusti ????

    • Vänskä

      Sitten kun olet käynyt armeijan niin ilmottaudu yrittäjäkursseille ja
      hyväksytyn loppukokeen jälkeen anot liikennelupaa sille kuorma-autolle .
      Yrittäjälle talous ja numerot on tärkein asia. Jos haluat ajaa niin pysy kuskina.
      Näin se on kuljetusalalla nykyään. Vaikka ajaisit yötä päivää mutta et ymmärrä
      talousasioista mitään niin lopuksi sinulle ei jää mitään. Se muijasikin lähtee
      lätkimään koska et ollut koskaan kotona ja tililläkään ei ollut rahaa aikoihin.

    • Daffilla taivaaseen

      Mistä olet löytänyt ehjän Escort Expressin?? Nyt olisi kyllä jutun paikka
      seuraavaan Ajolinja-lehteen. Olisi jotain uutta Scania ja jättirekka-juttujen
      tilalle. Alkavat jo vähän tympimään nämä pohjanmaan isännät.

    • Luona kioskin

      Nyt kuule tee niin,että teet leipomofirman kanssa autostasi leasing-sopimuksen.
      Olet heidän työntekijä ja ajat heidän liisamalla autolla. Näin se menee....
      En tiedä kyllä mitä järkeä on hommassa. Varmasti kuljetusyritys ajaa
      paljon halvemmalla.Onhan se Escort express sellainen harvinaisuus
      ,että näin tunnepohjalta kannattaa. Escort miehenä katso Kake Randelinin
      musavideo missä välikoppa escort saa kyytiä.Oi niitä aikoja

    • Tilipäivä koittaa

      Kake Randelin tilipäivä koittaa. Mahti sonni video. Siinä Escortti saa kenkää
      oikein vanhan ajan meiningillä. Ennen oli Escortit, Corollat ja 300 Bemarit
      sellaiset E-30 mallit(Lempinimi teinin tappaja) poliisin antama nimi e-30
      Bemarille ja ne soratiet. Sepeli lensi ja joskus meni pitkäksi so What.
      Kannattaa katsoa Kake Randelin Tilipäivä koittaa Youtubesta.
      Valitan olen 1970-85 nuori, villi ja vapaa. Se oli silloin ennen.
      Nyt kaiken korvaa pelikonsoli

    • HALUAISIN

      Todellakin tietää, mistä kuljetuksen saa 21€/h. Sisältäen todellakin kuljettajan ja kaiken muun. Helpompihan minunkin olisi yrittäjänä ostaa nuin edullinen palvelu alihankintana kuin että ite yrittäisi.. Työehtosopimuksena AKT:n moinen.

    • kake fani

      Tämän jutun alkuunpanija on nähnyt unta missä hän jakelee Ford escortilla
      tavaraa Kake Randelinin kanssa siten ,että rapa roiskuu ja bensaa palaa.
      kukaan ei nykyisin palkkaa ketään ajelemaan yhtään mitään jos asiat
      ei ole kunnossa. Vippaskonsteilla ei hommia hoidella tosiaankaan.
      Kake Randelin on edelleenkin hyvä jätkä. Tosi mukava ja saa escortin
      todella lentämään. Pisteet Kakelle. Kaken Biisitkin on rautaa.
      katsokaa videopläjäys Youtube: Tilipäivä koittaa

    • Unijukka

      Hauskaa luettavaa. Ei voi kun nauraa. Kaiken laista vippaskonstia yritetään.
      Pojat herätkää päiväunilta.... Hauskaa se oli unissa mutta nyt on paluu arkeen.
      Ikävä kyllä........

    • loistoidea

      Jos jostain sais vuokratuksi kuljettajan liikennelupineen, ja autoineen 21e/h, niin jovain kannattaisi perustaa muuttofirma ja ulkoistaa kuljetukset, ei tarvitsisi itse liikennelupaa eikä mitään, ainoastaan käärästä voitot taskuun, pääkaupunkiseudullakin kun muuttomiestunti autoineen on helposti 50-60e/h

    • Muutto kannattaa ain

      Perusta muuttofirma ja siihen alihankintaan kuljetusliike. Tällä hetkellä jopa
      teliauto lähtee pääkaupunkiseudulla kuljetusliikkeestä 30 eur tunti liikenteeseen.
      Käärit muuten hyvät voitot. kukaan ei vaan ole keksinyt tätä markkinarakoa.
      Sprinterin saa jopa 20 eur/tunti. Eli aina vaan paranee.

    • haistaeupaska

      eurooppa liikenne lupien ja paska korttien lupamaa . ei kannattanen ihmetellä miks työttömiä on saatana paljon kun ei mitään saa tehdä jossei oo lupia.

    • Rahtari-joe

      Siitä on olemassa lyhyt ja selkeä maininta suomen laissa:"kaikki kuljetus joka tapahtuu korvausta vastaan vaatii liikenneluvan."

      • Niin ja poikkeuksistakin aika monta mainintaa, mm 2000kg painoraja ja silleen


    • eimitäänjärkeätässä

      tällasta perus kukkahattu täti paskaa taas. määritykset luvan saantiin on mm. hyvä mainenkne , hyvä varainen? eli ? mitä se edes tarkottaa? ja siis mitö? pitää olla jo toimiva ja hyvin tuottava kuljetus firma että voi saada luvan perustaa kuljetus firma?

      • KorjataanVirheet

        Korjataan, Tuomas, kirjoitusvirheet kun et vaan osaa kirjoittaa.

        1, tällasta KORJATAAN Tällaista. Lauseet aloitetaan isolla alkukirjaimella ja oikea sana on tällaista.
        2. kukkahattu täti KORJATAAN kukkahattutäti, yhdyssana.
        3. määritykset KORJATAAN Määritykset, katso kohta 1. miksi.
        4. hyvä mainenkne KORJATAAN hyvämaineinen, katso kohta 2. sana korjattu myös oikeaan kirjoitusasuun.
        5. hyvä varainen KORJATAAN hyvävarainen, yhdyssana.
        6. mitä se edes tarkottaa KORJATAAN Mitä se edes tarkoittaa. Lause aloitetaan isolla alkukirjaimella, tarkottaa muutetaan muotoon tarkoittaa.
        7. ja siis mitö? KORJATAAN Siis mitä? Lauseet eivät ala ja sanalla, mitö sana muutetaan sanaksi mitä.
        8. pitää olla jo KORJATAAN Pitää olla, lauseet aloitetaan isolla alkukirjaimella.
        9. kuljetus firma KORJATAAN kuljetusfirma, yhdyssana.
        10. kuljetus firma KORJATAAN kuljetusfirma, yhdyssana.

        Muutenkin lauserakenteesi kaipaa hiomista. Pyydä että hoitaja auttaa.


    • Käkriäinen

      Niinpä niin.... Hyvä Bussissa miksi perustaa kuljetusyritystä jos ei täytä niitä ehtoja joista mainitsit. Aika helpot ehdot nykyään.1.hyvä maine se tarkoittaa ettei ole rikostaustaa talousasioissa entisiä konkursseja.Hyvä varainen on ihan hyvä kriteeri.
      Pers´aukisen ei kannata perustaa yhtään mitään ei edes viherpiiperon ekokauppaa.
      Huonosti siinä käy.Sitten menee luottotiedot ja asunto. Kuljetusyrityksen perustaa nykyisessä Suomessa sellainen henkilö jolla on varallisuutta ja selkeä visio siitä,että myös kuljetusyritys unelma on toteutuskelpoinen. Ennen sinun syntymää silloin vanhoina hyvinä aikoina liikenneluvat olivat todella kiven takana. uusia lupia ei juurikaan myönnetty ja vanhat jermut jotka jäivät eläkkeelle myivät autonsa lupiensa kera ja hinta oli todella kova. Kovan työn hinta lunastettiin tässä vaiheessa .Todella paljon sai maksaa jos oman nimen halusi auton oveen.

    • 1978G

      Kysymys?????
      Mitä jos pakkun kokonaismassa on 2030 kg esm. (Ford Transit Connect)niin tarviiko silloin lupa? Kun 2000 kg lle ei tarvi. Tmi kuljetusliike

      • Tarvii.

        Samaten 3500 kiloiselle transitille ei tarvitse kuorma-autokorttia, ammattipätevyyttä saati digikortti ellei ole kärryä perässä...

        3510 kiloinen Transitti vaatiin nuo kaikki kun ajelet sillä vaikkapa lehtiä...

        Sitten odotellaan uutta spämmihyökkäystä


      • AsiaOnPihvi
        Bussissa kirjoitti:

        Tarvii.

        Samaten 3500 kiloiselle transitille ei tarvitse kuorma-autokorttia, ammattipätevyyttä saati digikortti ellei ole kärryä perässä...

        3510 kiloinen Transitti vaatiin nuo kaikki kun ajelet sillä vaikkapa lehtiä...

        Sitten odotellaan uutta spämmihyökkäystä

        Mikä oli se tämänkin mielipiteen pointti eli " pihvi". Kai tällaiset asiat ovat päivänselviä juttuja kuljetusalan ammattilaisille. Ammattipätevyyskortin kohdalla Bussissa hepulle tuli virhe. Jos sinulla on remonttifirma ja ajelet omia remonttitarvikkeita työmaalle kuorma-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla tai olet porkkanan viljelijä niin saat viedä torille niitä omia porkkanoita myytäväksi omaan myyntipisteeseen huoletta ilman ammattipätevyyttä. Koska silloin ei harjoiteta ammattimaista kuljettajan työtehtävää. Remonttireiska on remonttimies ja porkkanan viljelijä on jyväjemmari. Tämä pienenä täsmennyksenä. Tämä ei ollut minkään valtakunnan hyökkäys vaan asiavirheen korjaus. Tämä on keskustelufoorumi jossa on tarkoitus kertoa omia mielipiteitä asioista.Silloin jokaisen pitää olla valmis myös kriittiseen tarkasteluun eri asioiden suhteen ja ymmärtämään myös toisenlaisia mielipiteitä ilman ,että pahoittaa oman mielensä. Eli rakennusmies saa hakea 3510 kg Transitilla peräkärryn kera esim. Kyproc,eli kipsilevyjä rautakaupasta omaan remonttikohteeseensa ilman ammattipätevyyttä.


      • Palsta onkin kuljetusala ja lainsäädäntö. Ei esim LVI miehet ja siivoojat :)

        Sehän on päivänselvää että jos et toimi autonkuljettajana, et tarvitse ammattipätevyyttä saati liikennelupaa.

        Ja rakennusmies ei ole autonkuljettaja oli hänellä kärry perässä tai ei :)


      • Gasddf
        Bussissa kirjoitti:

        Palsta onkin kuljetusala ja lainsäädäntö. Ei esim LVI miehet ja siivoojat :)

        Sehän on päivänselvää että jos et toimi autonkuljettajana, et tarvitse ammattipätevyyttä saati liikennelupaa.

        Ja rakennusmies ei ole autonkuljettaja oli hänellä kärry perässä tai ei :)

        Ja Bussissa ei ole autonkuljettaja oli hänellä Plaston kuorma-auto tai ei :)


      • Bussissa kirjoitti:

        Palsta onkin kuljetusala ja lainsäädäntö. Ei esim LVI miehet ja siivoojat :)

        Sehän on päivänselvää että jos et toimi autonkuljettajana, et tarvitse ammattipätevyyttä saati liikennelupaa.

        Ja rakennusmies ei ole autonkuljettaja oli hänellä kärry perässä tai ei :)

        Toki kun ammattipätevyydet tuli käyttöön niin väitettiin kiven kovaan tälläkin palstalla että pätevyydet vaaditaan vaikka olisi raksamies joka pääsääntöisesti rakentaa...

        Mites se olikaan. Saikos sitä ajaa ilman kuljettajakorttia jos sellaisen on kuitenkni tilannut (olettaen että korttia ei ole lainkaan edes ikinä ollut, ja auto ja työtehtävä on sellainen joka kortin vaatii)


      • SullaEiOleTarvetta
        Bussissa kirjoitti:

        Toki kun ammattipätevyydet tuli käyttöön niin väitettiin kiven kovaan tälläkin palstalla että pätevyydet vaaditaan vaikka olisi raksamies joka pääsääntöisesti rakentaa...

        Mites se olikaan. Saikos sitä ajaa ilman kuljettajakorttia jos sellaisen on kuitenkni tilannut (olettaen että korttia ei ole lainkaan edes ikinä ollut, ja auto ja työtehtävä on sellainen joka kortin vaatii)

        Saat ajaa. Et tarvitse mitään korttia Plaston ajamiseen. Ole huoletta, jatka leikkimistä ihan rauhassa.


      • Miksi kirjoitit aijemmin nimellä Gasddf

        Pelottaako rekisteröinti :D Mites se kuskipula jakselee :D vitun pelle :D


      • OnSeVaanTyhmä.OnSe
        Bussissa kirjoitti:

        Miksi kirjoitit aijemmin nimellä Gasddf

        Pelottaako rekisteröinti :D Mites se kuskipula jakselee :D vitun pelle :D

        Miksi kirjoittelit aikaisemmin sellaisillakin nimimerkeillä kuin 1516, Nolo Sika, Turun poik, Kiki, 87k, HaluutkoKehariTurpaan jne? Mites ne Ytk:n neuvottelemat palkankorotukset jakselee? Vitun pelle :D


      • Miksi kirjoitit 10:14 nimellä "MiksiPitäisiOlla"

        Eikä riitä rohkaus rekisteröityä? Noh pahimmat nössöthän ne täällä huutelee eri nimimerkeillä :D

        Kiitos kysymyksestä. YTK neuvotellut viimeiset reilu 4,5 vuotta todelliseksi tuntipalkaksi noin 20-70€ riippuen kuuakudesta ja työmäärästä


      • 70TuntiPlastolla
        Bussissa kirjoitti:

        Miksi kirjoitit 10:14 nimellä "MiksiPitäisiOlla"

        Eikä riitä rohkaus rekisteröityä? Noh pahimmat nössöthän ne täällä huutelee eri nimimerkeillä :D

        Kiitos kysymyksestä. YTK neuvotellut viimeiset reilu 4,5 vuotta todelliseksi tuntipalkaksi noin 20-70€ riippuen kuuakudesta ja työmäärästä

        Buuuuuuuuuuuuuuuuuaaaaah ihanko totta? YTK neuvotellut Plaston työntämisestä Runosmäen Tuomakselle 70,- tuntipalkan. Varmasti totta. YTK neuvottelee 140 cm pitkän kääpiö homon tuntipalkat kohdilleen. Kovat on palkat Plastolla leikkimisestä.

        Ihan vaan tiedoksesi Tuomas, ettei euron merkkiä käytettä nykyisin. Vai meinasitko että palkkasi maksetaa kruunuissa? Ilmeissti äitisi kuitenkin maksaa palkan sinulle Tuomas nallekarkeilla vaikka oletkin jo hiekkalaatikon vanhin poika. Lisäksi voisit opettalla päättämään sekavat lauseesi pisteeseen.

        Mikä muuten on kuuakudesta?

        Sitten tähän loppuun Tuomakselle niin läheiset sanat; Noh, NIMENOMAAN, simppeliä, vitun pelle, YTK, SPÄMMIÄ....

        Typeriä hymiöitä en laita. Ne on Tuomaksen oma juttu. Vajakit helposti jäävät juttuihinsa jumiin EIKS JEP noh.....


      • MitäSekoilet
        Bussissa kirjoitti:

        Miksi kirjoitit 10:14 nimellä "MiksiPitäisiOlla"

        Eikä riitä rohkaus rekisteröityä? Noh pahimmat nössöthän ne täällä huutelee eri nimimerkeillä :D

        Kiitos kysymyksestä. YTK neuvotellut viimeiset reilu 4,5 vuotta todelliseksi tuntipalkaksi noin 20-70€ riippuen kuuakudesta ja työmäärästä

        Sähän olet täysin sekaisin. Saatko mistään psykiatrista hoitoa? Olet sen tarpeessa todella.


      • Nyssessä
        Bussissa kirjoitti:

        Miksi kirjoitit 10:14 nimellä "MiksiPitäisiOlla"

        Eikä riitä rohkaus rekisteröityä? Noh pahimmat nössöthän ne täällä huutelee eri nimimerkeillä :D

        Kiitos kysymyksestä. YTK neuvotellut viimeiset reilu 4,5 vuotta todelliseksi tuntipalkaksi noin 20-70€ riippuen kuuakudesta ja työmäärästä

        Ei riitä kirjoittajilla uskallusta rekisteröityä.Pelkureita ovat kaikki. Tuomas on rekisteröitynyt
        Turun psykiatriseen päivystykseen. Hän on myös rekisteröinyt poikakaverinsa kanssa parisuhteensa. Papin aamenta ei kuitenkaan kaivata. Mikä tärkeintä on rekisteröitynyt myös tänne Suomi24 sivustolle. Se on tärkein asia vaikka siitä mitään hyötyä ole. Yhtä levottomina nuo jutut silti pysyy. YTK on neuvotellut hänelle kunnon palkan 20-70 eur /tunti viimeiset 4.5 vuotta on menty tällä liksalla. Juu...aivan varmasti. Mahtaa olla muut YTK:n jäsenet hyvin tyytyväisiä kun Tuomasta on kätelty tällaisella liksalla. Oikein varsinainen kultainen käden puristus. No Tuomas nyt syömään äidin laittamia lihapullia. Sitten saat mennä poikakaverisi kanssa takaisin hiekkalaatikolle ajamaan soraa sillä punaisella Plaston Volvo maansiirtoautolla.


      • Toisaaltya jotkut kurjimukset tekee töitä NOLLA tuntia kuukaudessa ja jos ne saa YTK:lta vaikkapa 1500€/kk niin 1500€/0h niin siitähän on tuntipalkka lähellä ääretöntä, eiks juu, ainakin sun logiikalla :D


    • Romu-Kiito-Oy

      Liikennelupa mikä se on? olen 30 vuotta ajanut kavereitten romua pimeesti, kukaan ei ole kysynyt liikennelupaa!

      • Nimis-Mies

        Romun ajo pimeesti ei tarvitse liikennelupaa


      • Raha_Tekee_Pesää

        Ajan myös romua ilman liikennelupaa pimeesti kevyellä polttoölyllä (on parempi kantavuus) on tosi rahakasta hommaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe