Totuus kolonoskopiasta! :)

Positiivista

Noniin, nyt on oma kolonoskopia takana, ja ajattelin jakaa omat kokemukseni Teille, mahdollisesti saman kokeville. Itse luin ainakin monia kirjoituksia, ja kaikki olivat niin negatiivisen sävyisiä, että pelotti tosi paljon jo valmiiksi.

Lähtökohdat ovat siis ne, että olen parikymppinen hoikka ja pitkä mies, vatsakipuja on ollut jo usean kuukauden ajan. Vatsa kramppaa ja kivut ovat välillä tosi pahoja. Verikokeet, ultrat ja kaikki muutkin kokeet oli jo otettu, joten lääkäri passitti kolonoskopiaan.

Dietti alkoi sitten viikkoa ennen tutkimusta, siemenet piti jättää pois ruokavaliosta. Muutamaa päivää ennen alkoi sitten vähäjätteinen dietti, joka itselleni ainakin oli todella vaikeata noudattaa. Olen tottunut syömään paljon ja raskaasti. Nyt piti syödä keittoja ja muita pehmeitä ruokia. Kävin apteekista hakemassa nutridrink juomia, olivat aika hyvän makuisia sekä antavat kivan 300kcal lisän ruokavalioon.

Itse tyhjennyksen hoidin Moviprepillä, joka ei edes ollut mikään kohtuuttoman pahan makuinen juotava. Aloitin juomisen illalla, puoli tuntia ensimmäisen lasillisen jälkeen rupesi vessa kutsumaan. Tuon jälkeen kävinkin sitten parin minuutin välein, noin tunnin tai pari, eli niin kauan kuin litkun juominen kesti. Aamulla herättyäni, piti käydä vielä viimeiset litkut päästelemässä ulos. Sitten kymmenen aikaan alkoikin toinen satsi, joka ei ollut läheskään niin hankala kuin ensimmäinen. Huolellisen dietin jälkeen suolesta tosiaan tuli vain mehun väristä vettä.

Tyhjennykseen pienenä vinkkinä, älkää pyyhkikö vessapaperilla, kannattaa alapesusuihkulla huilutella ja painella pyyhkeellä. Rentouttaa tosi mukavasti alapään seutua eikä hankaa ihoa, joten ei ole perä sitten hetken päästä ihan haavoja täynnä.

Esilääkityksen olin varannut hoitajilta jo etukäteen, ja saavuin toimenpidepaikalle (yksityislääkäriasema) jo noin tuntia ennen toimenpidettä. Lääkkeiksi sain 10mg diapamia sekä vatsaa rentouttavaa ainetta pistoksena kankkuun. Odottelin sitten sängyllä aineiden vaikutusta, hoitajat kävivät koko ajan kyselemässä vointia. Eipä tuossa mitenkään kummalliselta tuntunut.

Seuraavaksi olikin sitten aika vaihtaa toimenpidevaatteet päälle, hieno kaulasta kiinnitettävä vaaleanpunainen paita, sekä siniset takaluukulliset housut. Ja pienen lääkärin puhutuksen jälkeen sängylle makaamaan.

Puuduttava liukkari tuntui hieman epämiellyttävältä alkuun, kun sitä jouduttiin syvälle laittamaan, mutta tuosta päästiin eroon nopeasti. Ilman sen kummempia ihmettelyitä oli letku jo sisuksissa. Tähystin eteni hyvin, ensimmäisiin mutkiin asti. Mutkissa kun vielä ilmaa pumpattiin mahaan, joutui muutamaan otteeseen kyllä huutamaan hoosiannaa, en ole samanlaista kipua tuntenut koskaan. Tuntui että nyt jokin paikka repeää, mutta hoitaja rauhoitteli hyvin, sekä painoi kädellä vastaan vatsan puolelta, jotta venytys ei tuntuisi niin pahalta. Tähystin saatiin etenemään ohutsuolen alkuun saakka, se olikin sitten aika arka paikka, joten kohtalaisen voimakasta kipua tuntui sielläkin. Lopulta letkua ruvettiin peruuttelemaan poispäin, eikä se ollut ollenkaan epämiellyttävän tuntuista. Tuossa pystyi jo hyvin ruudulta seuraamaan miltä se suolisto oikein näyttää.

Mitään ihmeellistä ei löytynyt, peräsuolen kohdilla oli aika paljon aftaa muistuttavia pieniä pilkkuja, kuulemma saattoivat johtua tyhjennyksen rasituksesta, taikka sitten jokin pieni tulehduksen alku. Hieman joka puolelta otettiin koepaloja, joka ei muuten sattunut ollenkaan, tuntui vaan hauskalta kun rautakidalla otetaan pala sisuksista, ruudulla vaan näki kun veri rupesi valumaan ottokohdasta.

Hoidon jälkeen ei pystynyt selkä suorassa kävelemään, pierettii niin että epäilin kuumailmapallon eksyneen mahaan. Vähitellen vatsa kuitenkin rentoutui ja pierut pääsivät ulos.

Nyt vain odottelemaan tuloksia koepaloista, mitään patologisia löydöksiä ei ollut, eli kaikki on ihan kunnossa, ilmeisesti vain venytykselle herkkä suoli, jonka kanssa on vain elettävä.

Toimenpidettä seuraavana päivänä oli ihan hyvä olo, diapamit vielä väsyttivät. Nyt tänään toisena päivänä toimenpiteestä, kävin ensimmäistä kertaa pöntöllä, ulostetta tuli muutama ruokalusikallista, näytti oranssin punaiselta vauvan piltiltä. Mutta peräaukko ei kyllä ollut yhtään kipeä tai haavoilla.

Lopputulemana niitä varten jotka ovat kyseiseen toimenpiteeseen menossa:
Ei kannata pelätä, toimenpiteeni kesti ehkä 45min josta noin 2min oli todella sietämätöntä kipua, ja senkin kesti ihan hyvin. Olo on hieman epämiellyttävä kyllä koko ajan, mutta sen kanssa pärjää. Kannattaa kuitenkin pyytää kaikki mahdolliset lääkkeet mitä vain tarjoavat, ihan vaan psykologiseksi tueksi.

Toivottavasti joku lukee pitkän kirjoituksen läpi, ja hyötyy tästä jotakin omassa valmistautumisessa.

22

9664

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikenkaikkiaan

kovin miellyttävältä kuitenkaan tuntunut ja koska vaarana aina piilee, ettei mitään mainitsemisen arvoista löytdykään, en veisi omaa läpeäni ronkittavaksi, vaikka uloste on ollut puuromaisen löysää jo kymmeniä vuosia. Jokainen saa tunkea ulos omanlaatuisensa jätökset ja helpompaahan se on löysää tunkea, kun ei varsinaisia oireita kuitenkaan ilmene, kun välttelen tarkkaan tiettyjä arominvahventimia ja muita myrkkyjä.

• kysyn vaan?

Koska ongelmana on ollut, ettei lääkitystä saa! Ei vaikka kuinka pyytäisi! Joten tuollaisella lääkityksellä EI PITÄISI tuntua MILTÄÄN!

Mieti vähän miltä tuntuu niistä, jotka eivät sitä lääkitystä saa! Mitä postitiivista on, että VAHVASTI lääkittynä koet sietämätöntä tuskaa?

• aivan aivan

Minulla tiedossa huomenna elämäni toinen tähystys. Suurella kauhulla odotan, koska eka kerralla kivut olivat sietämättömät ja tähystys piti keskeyttää.

Eli vaikka saa lääkityksen (minulle on se luvattu), niin silti on kovia kipuja tiedossa. Apua! Toivottavasti pyörryn sairaalassa kauhusta, niin tähystäkööt sitten..

• lääkityksestä
        aivan aivan kirjoitti:

Minulla tiedossa huomenna elämäni toinen tähystys. Suurella kauhulla odotan, koska eka kerralla kivut olivat sietämättömät ja tähystys piti keskeyttää.

Eli vaikka saa lääkityksen (minulle on se luvattu), niin silti on kovia kipuja tiedossa. Apua! Toivottavasti pyörryn sairaalassa kauhusta, niin tähystäkööt sitten..

Jos saa vain pelkkää kipulääkettä tablettina tai pistoksena,ei kyllä juurikaan auttanut,mutta suoneen annettu kipu rauhoittava relaksantti lääkitys kyllä auttoi huomattavasti.

• Positiivista

Tuossa oli mielestäni se positiivista, että kyseessä ei todellakaan ollut mikään niin kauhistuttava operaatio kuin mitä ihmiset antavat ymmärtää. Enkä usko, että rauhoittava juurikaan vaikutti tuohon, ja olisin varmaan selvinnyt ilmankin. Tässä nyt vain oli yks kertomus siitä miten tähystys voi sujua. Itse en ainakaan tuota kammoa, enkä turhaan halua lietsoa pelkoa niissä jotka ovat skopiaan vasta menossa.

• aivan aivan
        aivan aivan kirjoitti:

Tänään oli tähystys ja olen hengissä!! Pelko oli suuri, todella suuri, kun odotusaulassa vuoroani odottelin. Sain kuitenkin suoraan suoneen kipulääkettä, jota lisättiin vielä kertaalleen, kun tuli kipuja. Sain kuulemma vielä jonkun sortin rauhottavaakin, mutta siitä ei enää ole muistikuvaa. Toimenpiteen jälkeen makasin sairaalassa pari tuntia vahvan lääkityksen takia.

Hoitaja ja lääkäri olivat todella mukavia ja ymmärtäväisiä. Kiitos heille hyvästä lääkityksestä, ei jäänyt traumoja tällä kertaa =) =)

Diagnoosi; haavainen paksun suolen tulehdus.

• tähyyn menossa
        Positiivista kirjoitti:

Tuossa oli mielestäni se positiivista, että kyseessä ei todellakaan ollut mikään niin kauhistuttava operaatio kuin mitä ihmiset antavat ymmärtää. Enkä usko, että rauhoittava juurikaan vaikutti tuohon, ja olisin varmaan selvinnyt ilmankin. Tässä nyt vain oli yks kertomus siitä miten tähystys voi sujua. Itse en ainakaan tuota kammoa, enkä turhaan halua lietsoa pelkoa niissä jotka ovat skopiaan vasta menossa.

"joutui muutamaan otteeseen kyllä huutamaan hoosiannaa, en ole samanlaista kipua tuntenut koskaan. Tuntui että nyt jokin paikka repeää"

Ei tuo kirjoituksesi saanut minua mitenkään rauhoittumaan, päin vastoin! Vielä vahvasti lääkittynä tuollaiset KIVUT!

HIRVEÄÄ! HIRVEÄÄ!

Ja arvaa pelottaako nyt enemmän, vaikka luvattuna onkin se kivunlievitys JOKA EI AUTA!

KIITOS SIITÄ SINULLE!!

• KOKEMUS =)
        tähyyn menossa kirjoitti:

"joutui muutamaan otteeseen kyllä huutamaan hoosiannaa, en ole samanlaista kipua tuntenut koskaan. Tuntui että nyt jokin paikka repeää"

Ei tuo kirjoituksesi saanut minua mitenkään rauhoittumaan, päin vastoin! Vielä vahvasti lääkittynä tuollaiset KIVUT!

HIRVEÄÄ! HIRVEÄÄ!

Ja arvaa pelottaako nyt enemmän, vaikka luvattuna onkin se kivunlievitys JOKA EI AUTA!

KIITOS SIITÄ SINULLE!!

Kävin tähystyksessä maanantaina eli eilen. Sain niin paljon kipulääkettä, että loppu tähystyksestä en muista juuri mitään.
        Muutamaan otteeseen koski kovin, mutta kun valitin, niin lääkäri lopetti heti ilman pumppaamisen suoleen ja lisäsivät kipulääkettä saman tien.

Pahinta koko hommassa oli tyhjennyslitku jolla suoli tyhjennettiin edellisenä päivänä. Se oli TODELLA pahaa!!! Minun ei onneksi tarvinnut juoda kuin 2 litraa, koska vatsani on ollut niin pitkään sekaisin, joten 2 litraa riitti tyhjentämään suoliston. Suosittelen siis viikkoa ennen tähystystä vähentämään syömistä ja syömään helposti sulavaa ruokaa.

Tsemppiä!

• Pelkotila

Kävin tänään kolonoskopiassa ja pelkäsin tutkimusta ihan hirveästi. Soitin aiemmin kyseiseen paikkaan missä se tehtiin ja pyysin esilääkettä.Ennen tutkimusta minulle annettiin suoneen midatsolaamia ja fentanyylia.Kyseiset lääkkeet rentoutti ja tutkimus tuntui hieman epämiellytävälle (kun suoleen laitettiin ilmaa) muttei varsinaisesti käynyt kipeää.Ainoastaan peräsuolta tarkemmin tutkittaessa tuntui kipua mutta se ei kestänyt kuin n.1min ja lääkäri varoitti tästä.Tutkimuksen aikana painelin vatsaa ohjeiden mukaan kun tähystintä vietiin eteenpäin joka myös osaltaan auttoi ettei kipua tuntunut.Toivottavasti saat kunnon kipu/rauhoittavat lääkkeet ennen tutkimusta ja jos ne ei auta niin pyydä että tutkimus tehdään nukutuksessa.Tsemppiä ja uskon että tutkimus sujuu kunhan saat kunnon lääkkeet!

• ilman muuta

kivuliaaaseen toimenpiteeseen mutta en todellakaan psykologiseksi tueksi -haluan lääkkeet fyysisen kivun torjumiseen! Psykologinen tuki voi tilanteessa tulla paikalla olevalta hoitohenkilökunnalta tai mukaan otetulta läheiseltä, joka yrittää rauhoitella. Tähystykset voi mennä sekä suht hyvin tai huonosti - joten iänikuiset jankkamiset näistä menee vähän hukkaan ....

• kunnon lääkitys

Ihan siedettävä kokemus kun sai kunnon kipulääkkeet! Siis todellakin kunnolla kipulääkettä. Tyhjennysjuoman juonti oli pahinta koko hommassa. Maku uskomattoman kauhea.

• Totuus tulee tässä

musta kyllä tuntui että kuolen siinä tutkimuksessa. Ja kaverini sai puudutuksen, minä en. Vaatikaa ihmeessä kivun lievitystä.

• sen sijaan

Omat kokemukseni kolonoskopiasta ovat sellaiset, että se on yksityisten lääkärifirmojen keino rahastaa. Ei tietenkään aina, mutta liian usein.

Vaikkei oireiden perusteella olisi mitään syytä epäillä suolessa olevan mitään vikaa, laitetaan silti lähete kolonoskopiaan, koska "varmuuden vuoksi se suolikin pitää tähystää". Siinä ei toki mitään vikaa ole, mikäli on todella syytä epäillä suolta, mutta läheskään aina ei ole.

• hoidettu

Pakko kertoa oma kokemus. Toimenpide tehtiin terveyskeskuksessa. Otin esilääkityksen. Olen 56 vuotias nainen. Aikaa tutkimukseen meni 20 minuuttia ja sattui mutta tosi vähän ja lyhyitä aikoja. Mutta on siis hyvin yksilöllistä. Ei jäänyt huolta vaikka joutuisi uudelleen.

• omakokemus

Laaksossa ja sattui aivan perkeleesti vaikkei ollut tulehdustakaan päällä ja vahvin mahdollinen kipulääkitys suonessa. En mene enää koskaan. Sen sijaan yksityisellä aiemmin käydessäni toimenpide hoitui suhteellisen kivuttomasti vähemmällä lääkityksellä eikä siitä jäänyt henkisiä traumoja. Eli ei koskaan enää julkiselle tähän toimenpiteeseen. Lisäksi en ole kovinkaan kipuherkkä.

• hyvinsemenee

Kun netissä monet kertovat tähystyksen olevan kamala toimenpide niin siksi kirjoitan minäkin kokemukseni todetakseni, että ei se kamala olekaan. Te, jotka olette menossa ko.tähystykseen, muistakaa nettikertomuksia lukiessanne, että kivuliaat kokemukset yleensä kerrotaan, muita ei "kun-ei-ole-mitään-kertomista" :).
      Minulle tehtiin tänään tähystys ja se meni ennakko-olettamuksista huolimatta TODELLA HYVIN! Lääkäri sanoi etukäteen, että saattaa sattua kun minulla on kiinnikkeitä, mutta eipäs se ollutkaan kauhee kokemus!
      Ensi askel parempaan kokemukseen on hyvä tyhjennys - kannattaa aloittaa jo vko etukäteen hyvin kevyt helposti sulava ruokavalio. Minulla tyhjennysaine oli Moviprep ja sen juo kyllä helposti kun tietää, että se on juotava :). Keitin piparminttuteetä, jota nappailin Moviprepin välissä. Tähystys oli klo 12.30 ja ensimmäisen tyhjennyksen tein edellisiltana (join Moviprepin 19-20 ja tyhjennys alkoi noin 3 h myöhemmin vasta). Toisen erän "nautin" 4-5 aamuyöstä ja koin sen tosi sopivaksi ajaksi - pystyin hyvin liikkumaan julkisilla 10 jälkeen.
      Vaikka minua jännitti, päätin jo etukäteen, että pysyn rentona - jos jännitän, jännitän vaan käsillä puristaen - ja se onnistui. Asennoiduin etukäteen kokemaan kipua - ja tietämään, että kipu on vain tuntemus - ohimenevä olotila, ei siis vaarallinen tässä.
      Tähystyksessä oli mukana lääkärin lisäksi 2 hoitajaa ja 1 opiskelija. Lääkäri pisti käteen kanyylin varalta, jos haluan kipulääkettä.
      Päätin kuitenkin pysyä rentona tuli mitä tuli. Ja olinkin - kanyylin vienti ja "möngerrys" suolistossa ilman lisäämisineen tuntui loppujen lopuksi vähän voimakkaammilta kuin kovat ilmavaivat. Välillä kouraisee, mutta siitä SELVIÄÄ OIKEIN HYVIN. Ei kuitenkaan kannata jäädä kuuntelemaan mahdollista kipua - se on oikeasti nopeasti ohimenevää! Kannattaa seurata ruudulta toimenpidettä - ja kysellä lääkäriltä - sekin pitää ajatuksen pois liialta "kuuntelemiselta".
      Mitä rennommin pystyy kehonsa pitämään, sitä helpommin tutkimus menee - jännittäminen saa suolet kouristelemaan ja se aiheuttaa sitten kipujakin enemmän.
      Kaikille tutkimuksiin menijöille - ei todellakaan kannata panikoida etukäteen, eikä edes tutkimuksen aikana :). Rentona vaan ja hyvin menee - ja tosi nopeastikin kuluu se aika.

• UteliaOlen

Saavatkohan lähettävät lääkärit yksityisiltä asemilta provisiota?
      Aikanaan oli villitys, että hammaslääkärit jankuttivat koko ajan provisiopalkalla viisaudenhampaiden poistoon tarpeettomasti. Se voi asiantuntija mukaan olla hyvin vanhingollista hermoradoille ym, kun kitaa revitään:(

• Vilop
    • Ihmettelevä

Harvoin näkee (jos koskaan) kirjoituksa, joissa ko. tutkimus olisi ollut tarpeellinen, kuten ei näissäkään. Siis miksi?

• joostaa

Juurihan tuossa blogissa kerrotaan kuinka tutkimus oli tarpeellinen?

• Letkupyllyyn

Kävin myös kolonoskopiassa. Easy toimenpide ei sattunu yhtää ja litkutkin oli ihan helppo juoda. En ottanut mitään puudutuksia koska ei ne muutenkaan tonne suoleen vaikuta kait.. sinne vaan letku takapuoleen ja mulla sai pumpata ilmaa ihan huolella kun suoli supisteli. Tuntuu samalta kuin olisi ollut kokopäivän reissussa istumassa niin että ilmaa kertyny maha täyteen. Yks mutka siinä åikkasen kirpasi mutta ihan pari sekkaa. Voisin mennä koska tahansa uudestaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe